پر بازدید ترین مطالب

7 نشانه‌ کمبود ويتامين را بشناسيد


7 نشانه‌ کمبود ويتامين را بشناسيد

خبرگزاري آريا –
نشانه کمبود ويتامين, ويتامين‌هاي ضروري بدن
بوي بد دهان ممکن است از کمبود ويتامين ب3 (B3) ناشي شود
خستگي يکي از شايع‌ترين نشانه‌هاي ابتلا به کمبود ويتامين است، اما کمبود ويتامين هميشه به شکل خستگي ظاهر نمي‌شود. گاهي ممکن است مشکلاتي در بدن‌مان ايجاد شوند که خيلي از ما نمي‌دانيم از کمبود ويتامين ناشي شده‌اند.
در ادامه با ما همراه باشيد تا در مورد 7 نشانه‌‌ي کمبود ويتامين و منابع غذايي تأمين‌کننده‌ي ويتامين‌هاي ضروري بدن بيشتر بدانيم.
1. دردهاي عضلاني
چنانچه به صورت مداوم و بدون هيچ دليل مشخصي، مثلا بدون اينکه تمرينات ورزشي سنگين انجام داده باشيد، دردهاي عضلاني داريد، شايد به کمبود ويتامين D مبتلا هستيد. عليرغم شيوع بالاي کمبود ويتامين D، چون نشانه‌هاي کمبود اين ويتامين خيلي واضح نيستند، تشخيص آن مي‌تواند دشوار باشد. با توجه به اينکه ويتامين D در سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات نقش دارد، اگر به همراه دردهاي عضلاني، دندان‌ها و استخوان‌هاي‌تان هم مشکل دارد، لازم است سطح اين ويتامين در بدن‌تان اندازه‌گيري شود.
براي اينکه به کمبود ويتامين D دچار نشويد، روزانه در معرض نور آفتاب قرار بگيريد و در رژيم غذايي خود از شير يا ساير فرآورده‌هاي لبنيِ غني شده با ويتامين D مثل ماست و پنير کُلبه (نوعي پنير نرم با طعم ملايم) استفاده کنيد. ماهي‌هاي چرب مثل سالمون يا ماهي‌ تُن نيز از جمله منابع ويتامين D به شمار مي‌روند که به دليل خطر رسوب جيوه در بدن بهتر است بيشتر از دو بار در هفته مصرف نشوند.
2. کِرِختي پاها
چنانچه در ناحيه‌ي پاها احساس کرختي يا بي‌حسي مي‌کنيد و در راه رفتن‌تان هم مشکل ايجاد شده است (مثلا تعادل نداريد يا اغلب زمين مي‌خوريد)، شايد به کمبود ويتامين ب12 (B12) مبتلا هستيد. حتما مي‌پرسيد چرا؟ چون ويتامين B12 براي سلامت و عملکرد مغز و دستگاه عصبي ضروري است. اگر سطح اين ويتامين کم شود، مغز به دشواري مي‌تواند با اعصاب بدن ارتباط برقرار کند و به همين دليل به بي‌حسي و مشکلات تعادل دچار خواهيد شد.
براي افزايش سطح ويتامين B12، مصرف مواد غذايي حيواني مثل ماهي، مرغ و فرآورده‌هاي لبني و نيز مواد غذايي گياهي مثل جايگزين‌هاي شير يا گوشت و غلات صبحانه که با ويتامين B12 غني شده باشند، توصيه شده است.
3. مشکل ديد در شب
آيا چون شب‌ها مشکل ديد داريد، ترجيح مي‌دهيد هميشه بعد از شام در منزل بمانيد و بيرون نرويد؟ گاهي مشکل ديد در شب به کمبود ويتامين آ (A) مربوط مي‌شود. ويتامين A در ساختن رنگدانه‌هاي سلول‌هاي گيرنده‌ي نوري در چشم‌ها و کمک به ديد در نور کم مؤثر است. کمبود ويتامين A موجب مي‌شود شب‌ها نتوانيد ديد واضحي داشته باشيد و شايد حتي به ساير اختلالات بينايي مثل دِژِنِراسيون ماکولا (تخريب لکه‌‌ي زرد) نيز دچار شويد.
سبزيجات داراي برگ سبز مثل اسفناج و کلم‌‌برگ، سبزيجات داراي رنگدانه‌هاي نارنجي مثل هويج، سيب‌زميني شيرين، فلفل دلمه‌اي نارنجي، طالبي و تخم‌مرغ از جمله منابع ويتامين A هستند.
نشانه کمبود ويتامين, ويتامين‌هاي ضروري بدن
خستگي يکي از شايع‌ترين نشانه‌هاي ابتلا به کمبود ويتامين است
4. عکس‌العمل‌هاي کُند
آيا در گرفتن توپ کُند هستيد؟ آيا حين رانندگي وقتي کسي ناگهان جلوي ماشين‌تان سبز مي‌شود، نمي‌توانيد سريع ترمز بگيريد؟ شايد اين تأخيرها ناشي از کمبود ويتامين اي (E) باشد و نه بي‌دست‌وپا بودن شما. ويتامين E براي سلامت دستگاه عصبي مفيد است و مثل ويتامين B12 به برقراري ارتباط بين مغز و اعصاب کنترل‌کننده‌ي عضلات و عکس‌العمل‌ها کمک مي‌کند. کمبود ويتامين E موجب دشوارتر شدن برقراري اين ارتباط مي‌شود.
جوانه‌ي گندم غني‌ترين منبع تأمين‌کننده‌ي ويتامين E خوانده شده است، پس اين ماده‌ي مغذي را به رژيم غذايي خود اضافه کنيد. تخم‌مرغ، مايونز، گوشت اندام (organ meat) يا همان احشاء خوراکي، مغزها، دانه‌ها و آووکادو نيز از جمله ساير منابع ويتامين E به شمار مي‌روند.
5. دير التيام يافتن زخم‌ها
آيا وقتي دست‌تان را مي‌بُريد يا جراحت ديگري براي‌تان پيش مي‌آيد، زخم‌هاي‌تان دير التيام مي‌يابند؟ شايد بخشي از اين مشکل ناشي از کمبود ويتامين سي (C) باشد. سلول‌هاي پوستي و ساير سلول‌هايي که پس از ايجاد جراحت بايد خودشان را به منظور شروع فرآيند التيام بازسازي کنند، به ويتامين C و همچنين ويتامين A و زينک (روي) نياز دارند. التيام زخم‌ها بدون ميزان کافي از اين مواد مغذي دشوارتر خواهد شد و به همين دليل احتمال عفوني شدن زخم‌ها افزايش مي‌يابد.
براي اينکه به کمبود ويتامين C مبتلا نشويد، مصرف روزانه‌ي مرکبات مثل گريپ‌فروت و انواع ليموها و نيز سبزيجات داراي برگ سبز مثل اسفناج، مَنداب يا همان آراگولا و کلم‌برگ را در رژيم غذايي خود بگنجانيد.
6. احساس افسردگي
علائم کمبود ويتامين هميشه در جسم ظاهر نمي‌شوند. همه‌ي ما ممکن است گاهي وقت‌ها دل‌مان بگيرد، اما چنانچه متوجه شديد که اين مشکل در حال وخيم‌تر شدن است، طوري که افسردگي گرفته‌ايد يا بيشتر روزها غمگين هستيد، شک کنيد که شايد به کمبود ويتامين ب1 (B1) مبتلا شده‌ايد. اين ويتامين مثل ويتامين B12 براي سلامت سلول‌هاي عصبي و مغزي ضروري است.
کمبود ويتامين B1 در عملکرد اين سلول‌ها اختلال ايجاد مي‌کند و در نتيجه‌ ممکن است به مشکلات رواني مثل افسردگي دچار شويد. کمبود اين ويتامين به ندرت اتفاق مي‌افتد، اما در افراد الکلي، مبتلايان به بيماري کرون (نوعي بيماري التهابي روده) يا بي‌اشتهايي (آنورِکسيا) ممکن است بروز کند.
منابع غذايي حاوي اين ويتامين عبارتند از گوشت قرمز و سفيد، گوشت احشاء مثل کبد، نخود، لوبيا، عدس و مِلاس سياه (شربتي غليظ که از چغندرقند يا نيشکر به دست مي‌آيد).
7. بوي بد دهان
بوي بد دهان ممکن است از کمبود ويتامين ب3 (B3) ناشي شود، به ويژه اگر خوب مسواک مي‌زنيد و نخ دندان استفاده مي‌کنيد و به طور کلي در رعايت بهداشت دهان و دندان کوشا هستيد. کمبود ويتامين B3 به ضعيف شدن عملکرد کبد مي‌انجامد.
کبد روي عملکرد صحيح معده و روده‌ها تأثير مي‌گذارد و به همين دليل اختلال در عملکرد آن به مشکلات گوارشي و در نهايت بوي بد دهان منجر خواهد شد. اين کمبود در افراد الکلي موجب کاهش سطح انرژي مي‌شود.
براي جلوگيري از ابتلا به کمبود ويتامين B3، مصرف احشاء خوراکي، ماهي‌هاي چرب، دانه‌ي آفتابگردان و سبزيجاتي مثل چغندر توصيه شده است.
به طور کلي، کمبود ويتامين چيزي نيست که تشخيص آن از سوي خودِ افراد به سادگي امکان‌پذير باشد. چنانچه احساس مي‌کنيد علائمي داريد که شايد به کمبود ويتامين مربوط باشند، حتما با يک پزشک مشورت کنيد و از مصرف خودسرانه‌ي قرص‌ها و مکمل‌هاي ويتامين بپرهيزيد.
يک آزمايش خون ساده سطوح ويتامين‌ها در بدن‌تان را مشخص مي‌کند و پزشک در صورت مشاهده‌ي هر نوع کمبودي در سطوح ويتامين‌ها راهنمايي‌هاي لازم را براي بازگشت به وضعيت عادي در اختيارتان خواهد گذاشت.
منبع:salamatnews.com




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب