پر بازدید ترین مطالب

28 برند مشهوري که از دنياي فناوري محو شدند (4)


28 برند مشهوري که از دنياي فناوري محو شدند (4)

خبرگزاري آريا – برترين ها – ترجمه از سينا اشتري: در طول اين چند سال شاهد طلوع و غروب برند هاي متعددي در دنياي فناوري بوده ايم و اين چرخه همچنان ادامه دارد؛ در ادامه شما را با شرکت هايي آشنا مي کنيم که روز هاي شکوه و جلالشان در دنياي فناوري به پايان رسيده و جاي خود را به ديگر برند ها داده اند. تحولات دنياي فناوري بسيار سريع و به طور مداوم اتفاق مي افتند؛ تحولاتي که شرايط بازار را دچار دگرگوني کرده و رقابت در اين حوزه را براي شرکت ها سخت تر خواهد کرد.
حوزه فناوري يکي از غير قابل پيش بيني ترين حوزه هاي زندگي امروزي است؛ تاريخ و پيشينه اين حوزه نشان مي دهد که حتي قوي ترين و سر شناس ترين شرکت ها و برند ها هم مي توانند به يکباره به حاشيه رانده شده و حتي براي هميشه از بين بروند.
22- SyQuest
• محدوده زماني فعاليت: 2009-1982
• سرانجام: مشکلات مالي و فروش ناموفق محصولات، نهايتا در سال 1998 باعث ورشکستگي اين شرکت شد.
• شهرت: يکي از اولين توليد کنندگان حافظه هارد ديسک براي کامپيوتر هاي خانگي.
28 برند ورشکسته دنياي فناوري (4)
SyQuest يکي از اولين توليد کنندگان حافظه هارد ديسک براي کامپيوتر هاي خانگي و شخصي بود که با توليد لوازم جانبي پرينتر هاي حرفه اي مانند Cartridge Disk Drive توانست تا محبوبيت زيادي را در بازار بدست آورد. در اواخر دهه 90 ميلادي و با درخشش محصولاتي مانند Zip Drive و CD، شرکت SyQuest از مرکز توجه کاربران خارج و درگير مشکلات مالي شد و با ابداع راه هايي جديد براي انتقال اطلاعات مانند FTP شاهد ورشکستگي کامل SyQuest در سال 1998 بوديم.
23- Blockbuster Video
• محدوده زماني فعاليت: 2010-1985
• سرانجام: عدم توان رقابت با سرويس هايي مانند Netflix اين برند را دچار مشکلات مالي کرد و نهايتا در سال 2010 شاهد ورشکستگي کامل آن بوديم.
• شهرت: سرويس اجاره فيلم هاي اکران خانگي و بازي هاي ويدئويي.
28 برند ورشکسته دنياي فناوري (4)
Blockbuster يک شرکت آمريکايي فعال در حوزه اجاره فيلم هاي سينمايي اکران خانگي و بازي هاي ويدئويي بود که به صورت فروشگاه هاي زنجيره اي و شعبات متعدد در سطح کشور فعاليت مي کرد و در اواخر دهه 90 ميلادي همه با نام اين برند آشنايي کامل داشتند. پس از پيدايش سرويس هايي آنلاين مانند Netflix، Blockbuster روز به روز ضعيف تر شد و پس از رد پيشنهادي 50 ميليون دلاري از سوي شرکت Netflix در سال 2011 به صورت رسمي اعلام ورشکستگي نمود.
24- The Globe.com
• محدوده زماني فعاليت: 2008-1994
• سرانجام: بحران اقتصادي پس از ترکيدن حباب Dot-com در سال 1999 گريبان گير گسب و کار اين برند شد و در سال 2000 تقريبا به تعطيلي آن انجاميد؛ البته اين پايان کار The Globe.com نبود و فعاليت اين شبکه اجتماعي تا سال 2008 ادامه داشت.
• شهرت: يکي از اولين شبکه هاي اجتماعي.
28 برند ورشکسته دنياي فناوري (4)
وبسايت TheGlobe.com در سال 1994 فعاليت خود را به عنوان يکي از اولين شبکه هاي اجتماعي آغاز کرد؛ وضعيت اقتصادي اين برند به حدي مطلوب بود که در ابتداي بحران اقتصادي ترکيدن حباب Dot-com نيز جان سالم به در برد و حتي به گسترش فعاليت ها و کسب و کار خود پرداخت. البته TheGlobe.com هم با کمي تاخير و در سال 1999 قرباني تاثيرات سوء اقتصادي بحران حباب Dot-com واقع شده و با افت مداوم ارزش سهام خود مواجه شد.
پس از آن درگيري هاي حقوقي زيادي براي اين برند ايجاد شد که از جمله مهم ترين آنها مي توانيم به اتهام ارسال ايميل هايي آلوده به بد افزار ها و اتهام سوء استفاده از پتنت ديگر رقبا اشاره کنيم؛ نتيجه اين اتفاقات به پايان عمر 14 ساله TheGlobe.com در سال 2008 منجر شد.
25- Minolta
• محدوده زماني فعاليت: 2006-1928
• سرانجام: در سال 2003 با شرکتي به نام Konica ادغام شد و پس از فروش ناموفق در حوزه محصولات عکاسي به اجبار تمامي دوربين هاي عکاسي و تاسيسات مربوط به آنها را در سال 2006 به شرکت سوني فروخت.
• شهرت: توليد دوربين هاي عکاسي
28 برند ورشکسته دنياي فناوري (4)
Minolta نام يک شرکت ژاپني فعال در حوزه توليد دوربين هاي عکاسي و لوازم جانبي آنها بود؛ اين شرکت در سال 1928 فعاليت خود را آغاز کرده و بيشتر شهرتش را به خاطر توليد اولين دوربين 35 ميلي متري SLR مجهز به فناوري فوکوس خودکار بازار بدست آورد. اين شرکت در بازه زماني ما بين دهه هاي 50 و 90 ميلادي که کارشناسان از آن به عنوان روز هاي اوج Minolta ياد مي کنند، عنوان آينده نگرانه ترين شرکت توليد کننده دوربين هاي عکاسي را به خود اختصاص داده بود.
بزرگ ترين ضربه وارد شده به کسب و کار اين برند مربوط به ضرر 127.6 ميليون دلاري نتيجه شده از يک درگيري حقوقي است که Minolta در آن به کپي برداري غير قانوني از پتنت شرکت Honeywell متهم گرديد و مشکلات مالي پس از اين اتفاق مديران Minolta را بر آن داشت تا با مذاکره با شرکت Konica، برند خود را با Konica ادغام کرده و در سال 2003 شرکتي واحد را تشکيل دهند.
البته شرکت جديد هم نتوانست تا به وضعيت Minolta سر و سامان خاصي ببخشد و بدهي هاي گسترده، اين شرکت را مجبور به فروش کليه محصولات حوزه عکاسي به شرکت سوني کرد؛ البته برند Minolta به طور کامل از بين نرفت اما فعاليت آن در حوزه صنعت عکاسي به کلي متوقف شد.
26- Gizmondo
• محدوده زماني فعاليت: 2006-2005
• سرانجام: قبل از شروع فعاليت، گمانه زني هاي مثبتي درباره احتمال موفقيت محصولات Gizmondo در بازار مي شد؛ اما کنسول بازي قابل حمل اين شرکت هيچ گاه فرصت رقابت با محصولات شرکت هايي مانند سوني و يا نينتندو را پيدا نکرد و Gizmondo در سال 2006 به طور رسمي اعلام ورشکستگي کرد.
• شهرت: توليد کنسول هاي بازي قابل حمل.
28 برند ورشکسته دنياي فناوري (4)
Gizmondo نام يک کنسول بازي قابل حمل است که قرار بود تا صنعت بازي هاي کامپيوتري سال 2005 را تحت تاثير خود قرار دهد؛ اين کنسول در مقايسه با محصولات شرکت هاي سوني و نينتندو ويژگي هاي بيشتري داشت و تقريبا همه کارشناسان از احتمال فروش موفق آن سخن مي گفتند؛ رويايي که به يک کابوس تبديل شد. مديران شرکت Gizmondo به قدري از فروش موفق محصول خود مطمئن بودند که بودجه هاي سنگيني را به تبليغات و بازاريابي آن اختصاص داده و در همان ابتداي کار شرکت را زير قرض بردند.
فروش 25000 عدد از اين کنسول آن را به نا موفق ترين کنسول دستي بازي هاي کامپيوتري تبديل کرد و ضرري معادل 300 ميليون دلار را به شرکت Gizmondo وارد کرد و اثبات رابطه مديران اين شرکت با مافياي سوئدي و گذشته قانون گريزانه آنها موجي رسانه اي را به راه انداخت که بر اثر آن شرکت Gizmondo در سال 2006 به طور رسمي اعلام ورشکستگي کرد.
27- Vertu
• محدوده زماني فعاليت: 2017-1998
• سرانجام: پس از روند نزولي در فروش محصولات در سال 2017 اعلام ورشکستگي کرد.
• شهرت: توليد گوشي هاي هوشمند لوکس و گران قيمت.
28 برند ورشکسته دنياي فناوري (4)
Vertu در سال 1998 و به عنوان يک شرکت بريتانيايي فعال در حوزه توليد گوشي هايي لوکس و گران قيمت آغاز به کار کرد؛ جالب است بدايند که بنيانگذار اوليه اين برند شرکت فنلاندي نوکيا بوده است، گرچه مقر اصلي شرکت Vertu در انگلستان بنا نهاده شد. هدف و برنامه اصلي اين برند توليد گوشي هاي همراهي بود که بيشتر از کارايي و ويژگي هاي آن به جنبه ظاهري آن توجه شود و بيشتر استفاده هاي تشريفاتي داشته باشد.
Vertu در سال 2003 اولين محصول خود که در توليد صفحه کليد آن از ياقوت 5 قيراط استفاده شده بود را روانه بازار کرد؛ چندي بعد و در سال 2010 اين شرکت اولين گوشي هوشمند خود را با دکمه هايي از جنس ياقوت کبود توليد و به بازار عرضه کرد؛ گوشي هوشمندي گران با قيمتي بين 5 الي 17 هزار پوند.
محصولات اين شرکت هميشه از کمبود ويژگي هاي فناورانه و به روز موجود در محصولات ساير رقبا رنج مي بردند؛ اما شرکت Vertu در سال 2013 توانسته بود تا تعداد 350 هزار نفر مشتري را به خود اختصاص دهد و اين رقم در تعداد مشتريان به منزله موفقيتي بزرگ براي Vertu تلقي مي شد؛ اما کاهش در فروش محصولات و بدهي هاي معوقه، مديران اين شرکت را مجبور کرد تا در سال 2017 به فعاليت اين برند پاياني رسمي دهند.
28- eToys.com
• محدوده زماني فعاليت: 2009-1997
• سرانجام: پس از اعلام ورشکستگي در سال 2001 توسط شرکتي آمريکايي به نام Toys “R” US خريداري شده و هم اکنون به عنوان يکي از زير مجموعه هاي اين شرکت به کار خود ادامه مي دهد.
• شهرت: يکي از اولين فروشگاه هاي اسباب بازي آنلاين.
28 برند ورشکسته دنياي فناوري (4)
eToys.com فروشگاهي اينترنتي در حوزه اسباب بازي بود و پس از تاسيس در سال 1997 فعاليت رسمي خود را در سال 1999 آغاز کرد؛ از شانس بد اين برند، شروع رسمي فعاليتش با بحران اقتصادي ناشي از ترکيدن حباب Dot-com تداخل پيدا کرده و در همان ابتداي کار ضرر هاي جبران نا پذيري را به سرمايه هي آن وارد کرد.
پس از اعلام ورشکستگي در سال 2001، شرکتي به نام KB Toys آنچه از شرکت eToys.com باقي مانده بود را خريداري کرد؛ برند eToys.com در اين سال ها بار ها دست به دست شد و اکنون به عنوان يکي از زير مجموعه هاي شرکتي به نام Toys “R” US فعاليت مي کند.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب