پر بازدید ترین مطالب

10 دليل براي طلاق شکر!


10 دليل براي طلاق شکر!

خبرگزاري آريا – مصرف مقادير بالاي شکر در رژيم غذايي ايده مناسبي براي ادامه يک زندگي سالم نيست. اگر بدانيد پس از مصرف شکر بدنتان چه واکنشي نشان مي‌دهد، بدون شک شکر را در فهرست مواد غذايي ممنوعه قرار مي‌دهيد.
در ادامه 10 نکته در مورد شکر ذکر مي‌کنيم که اميدواريم شما را به تامل بيشتر براي تغيير در عادات غذايي‌تان وادار کند.
1 ـ اثر منفي شکر بر عملکرد قلب: با اين که تاثير مصرف مقادير زياد شکر در افزايش خطر ابتلا به بيماري‌‌هاي قلبي بارها مورد تاکيد قرار گرفته است، اما مطالعات جديد نشان مي‌دهد مکانيسم پمپاژ قلب با مصرف شکر تحت تاثير قرار گرفته و احتمال ابتلا به نارسايي قلبي وجود دارد. شکر از دو واحد قندي ساده‌تر به نام گلوکز و فروکتوز تشکيل شده است. گلوکز در بدن به ترکيبي به نام گلوکز6 ـ فسفات تبديل مي‌شود که اين ترکيب، تغييراتي در پروتئين‌هاي موجود در ماهيچه قلب ايجاد مي‌کند که در نهايت به نارسايي قلبي منجر مي‌شود.
2 ـ اثر شکر بر تجمع چربي شکمي: مشخص شده است مصرف مقادير بالاي شکر ـ به‌ويژه نوشيدني‌هاي شيرين شده با شکر مانند نوشابه ـ عامل اصلي افزايش جمعيت انسان‌هاي چاق (کودکان و بزرگسالان) است. مصرف شکر سبب بلوغ سلول‌هاي چربي شده و زمينه بزرگ شدن شکم و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ديابت را فراهم مي‌کند.
3 ـ شکر، قاتل خاموش: شکر قاتل خاموش است، زيرا بدون هشدار يا زنگ خطر عمل مي‌کند. اگر چند سال است اضافه وزن داريد و نمي‌دانيد علتش چيست، بهتر است به مقدار شکري که مصرف مي‌کنيد بيشتر توجه کنيد. لپتين، هورموني است که به شما پيام سيري مي‌دهد، هر چند بسياري از ما اين پيام سيري که از مغز ارسال مي‌شود را ناديده مي‌گيريم. در برخي افراد، عملکرد اين هورمون مختل شده و سبب افزايش ميزان مصرف غذا و در نتيجه چاقي مي‌شود. مصرف مقادير زياد شکر شرايطي در بدن ايجاد مي‌کند که اصطلاحا مقاومت به لپتين ناميده مي‌شود و در واقع پيام سيري در اين افراد ارسال نمي‌شود.
4 ـ مصرف شکر و ابتلا به سرطان: نتايج مطالعات اخير نشان داده است ارتباط منفي بين مصرف مقادير زياد شکر و نشاسته با ميزان زنده‌ماندن بيماران مبتلا به سرطان پستان و سرطان روده بزرگ وجود دارد. ترکيبي با عنوان بتاکاتنين پس از مصرف مقادير زياد شکر در بدن توليد مي‌شود که سلول‌هاي بدن را مستعد سرطاني شدن مي‌کند.
5 ـ اعتياد ژنتيک به مصرف شکر: شايد شما بارها در طول زندگي‌تان اين جمله را به زبان آورده‌ايد که من به شکر معتاد هستم، ولي جالب است بدانيد شوخي نکرده‌ايد و واقعا به شکر معتاد هستيد. نتايج مطالعاتي که اخيرا انجام شده نشان داده است در افرادي که عملکرد هورمون گرلين آنها به صورت ژنتيک تغيير کرده است، ميزان مصرف شکر بالاتر از افراد ديگر است. گرلين، هورموني است که به مغز پيام مي‌دهد شما گرسنه هستيد.
6 ـ عملکرد يکسان شکر و الکل روي کبد: مطالعه‌اي که بتازگي در معتبرترين مجله علمي جهان يعني نيچر منتشر شده است، اين ايده را مطرح مي‌کند که محدوديت‌ها و هشدارهايي که براي مصرف الکل وجود دارد بايد براي شکر نيز شبيه‌سازي شود. محققان نشان داده‌اند، گلوکز و فروکتوز در مقادير بالاي مصرف، اثرات سمي بر کبد دارند و اين اثرات مشابه با متابوليسم الکل و اثرات آن روي اين اندام است. همچنين شکر مي‌تواند مشابه با الکل عامل ابتلا به چند بيماري مزمن باشد. اگر تصور مي‌کنيد اندام لاغر شما را از ابتلا به آسيب‌هاي کبدي محافظت مي‌کند، سخت در اشتباهيد. بتازگي مشخص شده است آسيب به کبد حتي در شرايطي که کالري اضافي مصرف نمي‌کنيد و به اضافه وزن مبتلا نيستيد، ممکن است رخ دهد.
7 ـ شکر، قدرت مغز را کاهش مي‌دهد: مصرف مقادير زياد شکر، فرآيند پيري را بويژه در سلول‌هاي مغزي تسريع مي‌کند. از دست دادن حافظه و اختلالات شناختي از ديگر اثرات سوءمصرف شکر بر عملکرد مغز هستند.
8 ـ شکر در بسياري از غذاهاي بدون قند پنهان است: در حالي که بسياري از بيماران و حتي افراد سالم در تلاش براي پرهيز از مصرف حاملان اصلي شکر (کيک، کلوچه، آبنبات و…) هستند، اما اغلب از اين موضوع شگفت‌زده مي‌شوند که در بسياري از غذاهاي مورد علاقه شان نيز مقدار زيادي شکر وجود دارد. برخي از اين مواد غذايي عبارتند از: سس گوجه فرنگي، کراکرها، افزودني‌هاي سالاد و حتي نان‌ها.
9 ـ استفاده بيش از حد شکر عمر شما را کوتاه مي‌کند: سال 1392/ 2013، حدود 180 هزار مرگ به مصرف نوشيدني‌هاي شيرين شده با شکر نسبت داده شد. در حقيقت مصرف بيش از حد اين نوشيدني‌ها خطر ابتلا به ديابت، بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي و سرطان را افزايش مي‌دهد.
10 ـ اثر مصرف شکر بر چاقي: بدون شک مهم‌ترين پيامد مصرف زياد شکر چاقي است. همه ما مي‌دانيم کالري اضافي در صورتي که سوزانده نشود، به صورت چربي در بدن ذخيره مي‌شود. مصرف غذاهاي سرشار از چربي، پروتئين و فيبر با افزايش سيري مرتبط هستند، اما مصرف مقادير زياد شکر با ايجاد احساس سيري همراه نيست. براي همين، شما حتي پس از مصرف ميان وعده‌هاي شيرين، هنوز هم مي‌توانيد سر ميز شام حاضر شويد!
دکتر مريم قادري قهفرخي – کارشناس فناوري مواد غذايي



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب