گرمازدگي را مهار کنيد



مفیدستان:

 						گرمازدگي را مهار کنيد


خبرگزاري آريا – وب‌سايت زيبامون: گرمازدگي در فصل تابستان يکي از شايع‌ترين مشکلاتي است که افراد با هر سن و سال و وضعيت جسماني، ممکن است با آن مواجه شوند. به همين دليل، بسيار ضروري است که در ابتدا علايم و نشانه‌هاي آن را به خوبي بشناسيم.

گرمازدگي معمولا به دليل اتفاق مي‌افتد که مي‌تواند دماي بدن را تا تب ۴۰٫۵ درجه سانتي‌گراد بالا ببرد:

۱٫ انجام فعاليت بدني طولاني مدت مانند ورزش کردن يا کار کردن در هواي بسيار گرم.

۲٫ قرار گرفتن افراد مسن و کودکان در معرض هواي گرم و حتي بدون انجام هيچ فعاليتي (زيرا اين افراد قادر به تنظيم دماي بدن به طور کامل نيستند).

گرمازدگي را مهار کنيد

علايم گرمازدگي

سردرد

تهوع و استفراغ

سرگيجه و ضعف

برافروخته شدن پوست

تنفس سريع و افزايش ضربان قلب

گرفتگي عضلاني و درد شکمي

عدم تعرق و تعريق شديد

ممکن است در موارد شديد هم علايم عصبي در بيمار ديده شود که عبارتند از:

کج خلقي و عصبانيت

توهم و هذيان

تشنج

تغييرات رفتاري عجيب و غريب

در ادامه به بهترين درمان‌هاي و پيشگيري‌ها از گرمازدگي مي‌پردازيم:

اقدامات اورژانسي

۱٫ افراد گرمازده را در جايي که خنک است و تهويه هواي مناسبي دارد و يا در جايي که سايه است، ببريد تا آنجا دراز بکشند.

۲٫ لباس‌هاي اضافي آن‌ها را از بدن خارج کنيد تا پوستشان در معرض هواي خنک قرار گيرد.

۳٫ با هر وسيله‌اي که در دسترس داريد پوست بدنشان را خنک کنيد. مانند خيس کردن يک تکه اسفنج با پارچه و کشيدن آن روي گردن و بازوها.

۴٫ پوست مرطوب آ‌ها را با هر وسيله‌اي که در دسترس است باد بزنيد تا خنگ شود.

۵٫ به آن‌ها آب و مايعات بنوشانيد.

اقدامات پيشگيرانه و درماني غير اورژانسي

۱٫ حمام سرد

اگر احساس گرمازدگي کرديد، فورا يک دوش آب سرد بگيريد و يا براي مدت ۲۰ دقيقه در يک وان پر از آب دراز بکشيد تا دماي بدنتان پايين بيايد.

توجه داشته باشيد که اصلا لازم نيست آب خيلي سرد و يخ باشد، همين که درون آبي غير گرم قرار بگيريد، کافي است و دماي بدنتان را کاهش مي‌دهد. ضمن اينکه قرار گرفته در آب خيلي سرد و يخ ممکن است عوارض جدي داشته باشد.

۲٫ دوغ

مصرف دوغ که از درصد بالايي آب و مقداري از پروبيوتيک‌ها تشکيل شده است هم در درمان و پيشگيري از گرمازدگي بسيار موثر است.

۲ قاشق غذاخوري ماست را به يک ليوان آب بيافزاييد و کمي نمک و پودر زيره سبز(اختياري) به آن اضافه کنيد و خوب هم بزنيد. براي جلوگيري از گرمازدگي در فصل تابستان، حتما اين نوشيدني سنتي و دلپذير را ۱ تا ۲ بار در روز بنوشيد.

۳٫ سرکه سيب

سرکه سيب هم داراي مواد معدني و ويتامين است که براي جلوگيري از کاهش آب و مايعات بدن و همچنين المتروليت‌هاي آن بسيار مفيد مي‌باشد.

يک قاشق غذاخوري سرکه سيب را در يک ليوان آب مخلوط کنيد و بعد از يک پياده‌روي و زماني که در معرض نور خورشيد بوده‌ايد ميل کنيد.

۴٫ گشنيز

گشنيز براي بدن خنک کننده است و حرارت، حالت تهوع و استفراغ را برطرف مي‌کند.

مقداري گشنيز را له کنيد و آب آن را با مقداري آب مخلوط نماييد و کمي شکر هم به آن اضافه کنيد. اين نوشيدني را هر روز مي‌تونيد ميل کنيد.



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

اندکی تفکر …

دو قشر از مردم همیشه بدبخت هستند:
آنهایی که حرف هیچ کس را گوش نمی دهند.(خودرأی)
آنهایی که به حرف همه گوش می دهند.(دهن بین)
-چرچیل