کوچولوهاي چاق را به ورزش تشويق کنيم



مفیدستان:

کوچولوهاي چاق را به ورزش تشويق کنيم


خبرگزاري آريا-آيا مي‌دانيد چگونه کودکان چاق خود را به ورزش تشويق کنيد؟ شما مي‌توانيد بدون اجبار او را علاقه‌مند به ورزش کنيد. باور داشته باشيد يا نه، کودک شما در اين رابطه از خود شما الگو مي‌گيرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، همه کودکان دوست ندارند که به صورت گروهي ورزش کنند. ممکن است کودک‌تان دچار اضافه وزن ‌شود، ولي بهتر است که ابتدا علت بي‌علاقگي او به ورزش گروهي را بدانيد.
موضوع را با خودش در ميان بگذاريد و با کمک هم يک راه‌حل پيدا کنيد. در خانه با فرزندتان تمرين کنيد. به او کمک کنيد تا قبل از پيوستن به گروه کمي مهارت به دست بياورد تا بتواند در محيط واقعي خودش را بهتر نشان دهد.
احتمالا شکست خواهد خورد و از همان ابتدا پيروز نيست، اما اين شکست‌ها باعث افزايش کيفيت کار او مي‌شود.
تحقيقات نشان مي‌دهند که نگرش والدين به ورزش کردن و وزن، نقش مهمي در سلامت وزني کودک دارد.
والديني که دغدغه کاهش وزن دارند و حداقل يکي از آنها اين اتفاق را تجربه کرده‌اند، مي‌توانند الگوي خوبي باشند.
پدر و مادر چاق، فرزندان چاقي خواهند داشت؟
در مورد کودکان کم سن و سال، اگر يکي از والدين چاق باشد احتمال اينکه کودک در بزرگسالي چاق باشد تا سه برابر افزايش مي‌يابد و اگر هم پدر و هم مادر چاق باشند اين احتمال به ده برابر هم مي‌رسد، البته چاقي علل و عوامل مختلف دارد.
محيط، يکي از مهم‌ترين اين موارد است که مي‌‌تواند تأثير مستقيم بگذارد. تقريباً ۱۷ درصد از کودکان ۱۸-۲ سال جهان به چاقي دچارند.
والدين چاق معمولا فعال و پر تحرک نيستند و همين ويژگي روي کودک آنها نيز اثر مي‌گذارد.
ممکن است که کودکي از ورزش کردن بيزار باشد و ترجيح بدهد که به جاي ورزش کردن و ضربه زدن به توپ، در خانه بازي‌هاي ويدئويي کند و يا اينکه به دليل چاقي و از فرم خارج شدن اندام، تمايل به حضور در جمع سايرين را نداشته باشد.
به هر حال علت هر چه که باشد مهم اين است که چگونه به او انگيزه حضور در ميان ديگران و ورزش کردن را بدهيد.
ابتدا بهتر است از قدم‌هاي کوچک شروع کنيد. لزومي ندارد از همان ابتدا در يک تيم ورزشي ثبت نامش کنيد. مي‌توانيد از پياده‌روي‌هاي تند شروع کنيد.
وقتي که به آنها پيشنهاد مي‌کنيد که در ورزشي شرکت کنند، به خاطر داشته باشيد که آنها دنبال مربي نيستند. نقش همبازي را ايفاء‌ کنيد.
ابتدا يک بازي خانوادگي ترتيب بدهيد.
در مورد فوايد ورزش کردن با او حرف بزنيد: بهتر است که او را مجبور نکنيد تا دست از تفريحات و سرگرمي‌هايش بردارد و ورزش کند به او اجازه بدهيد که تأثير حرکت کردن را بفهمد و درک کند که بعد از ورزش چه احساس خوبي به او دست خواهد داد.
ورزش کردن به بهبود عملکرد مغزي‌اش نيز کمک مي‌کند و مي‌تواند با تمرکز بيشتري درس بخواند و موفق‌تر باشد.
کمي زرنگ و خلاق باشيد
راه‌هاي زيادي براي ترغيب فرزندتان به ورزش کردن وجود دارد، مثلا اتومبيل خود را کمي دورتر از فروشگاهي که براي خريد مي‌رويد پارک کنيد تا مجبور شويد که مسافت بيشتري را راه برويد.
شما در قبال ايجاد حس خوشبختي در زندگي کودک‌تان مسئول هستيد و بايد تلاش کنيد اين حس را در او ايجاد کنيد.
دليل اينکه فرزندتان تمايلي به ورزش کردن ندارد جويا شويد و بدانيد:
ممکن است که فقط يک دليل ساده داشته باشد، او دوست ندارد که گرمازده شود و يا اينکه عرق کند يا اينکه سخت‌تر نفس بکشد.
بهتر است هر چه زودتر راه حلي پيدا کنيد، حتي مي‌توانيد در اين خصوص از مشاور کمک بگيريد.
شايد مهارت شما براي دانستن علت عدم تمايل فرزندتان به ورزش، کافي نباشد، پس مي‌توانيد از افراد زبده و آگاه کمک بگيريد.
از کوچک شروع کنيد
متخصصان مي‌گويند که کودکان بايد هر روز ۱ ساعت ورزش کنند، اما اگر براي کودک شما ۳۰ دقيقه ورزش کافي است به او سخت نگيريد و بگذاريد ورزش کند، حتي براي زمان کمتر اگر بعد از ورزش کردن حس و حال خوبي داشته باشند، باز مي‌گردند و مدت زمان بيشتري ورزش مي‌کنند.
براي کودکي که ورزش نکرده، ۵ دقيقه پياده‌روي کردن هم خوب است. هدف اين است که ورزش کردن را سرلوحه او کنيد و با کوچک‌ترين قدم‌ها او را به هدف نزديک‌تر کنيد.
وقتي که احساس خوبي از ورزش به او دست داد مي‌توانيد کم کم زمان آن را نيز افزايش دهيد.
فعاليت‌هاي فيزيکي خانوادگي را بالا ببريد: به جاي آنکه آخر هفته فيلم ببينيد و با هم تنقلات بخوريد، بهتر است برنامه‌اي ترتيب بدهيد، پارک برويد و کمي ورزش کنيد.
اگر به عنوان پدر و مادر فرزندتان از تحرک و ورزش بيزار باشيد، شک نکنيد که در مورد آنها نيز همين اتفاق نيز رخ مي‌دهد.
با يک ورزش و تفريح سرگرم کننده شروع کنيد: به او کمک کنيد تا ورزش مورد علاقه‌اش را پيدا کند. هر چه بيشتر از فعاليتي که انجام مي‌دهد، لذت ببرد، بيشتر تمايل به ادامه دادن آن پيدا مي‌کند.
زياده‌روي نکنيد: به او بگوييد که بايد به حرف بدنش گوش بدهد. ورزش و حرکت فيزيکي نبايد آسيب رسان باشد.
در ورزش کردن زياده‌روي کند
به خاطر داشته باشيد که ورزش کردن نياز به داشتن برنامه غذايي سالم و مفيد هم دارد. زندگي سالم فقط در ورزش کردن محدود نمي‌شود، بلکه تغذيه مفيد نيز لازم است.
پس کودک خود را به همان اندازه تشويق به خوردن غذاهاي سالم کنيد. تلويزيون را خاموش کنيد و زمان استفاده از کامپيوتر را نيز محدود کنيد.
زمان تماشاي تلويزيون نبايد بيشتر از ۲-۱ ساعت شود. ورزش کودکان بايد متناسب با سن، وزن و شرايط فيزيکي‌شان باشد.
يک برنامه سالم را براي او در نظر بگيريد و در اين زمينه از افراد آگاه کمک بگيريد.
سلامت نيوز: کوچولوهاي چاق را به ورزش تشويق کنيم



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

برچسب ها

اندکی تفکر …

وقتی داری بالا میری مهربان باش و فروتن،
چون وقتی که داری سقوط میکنی از کنار همین آدمها رد میشی