پر بازدید ترین مطالب

کمبود 6 ماده مغذي را در صورت تان تشخيص دهيد


کمبود 6 ماده مغذي را در صورت تان تشخيص دهيد

خبرگزاري آريا –
مواد مغذي ضروري, علائم کمبود مواد مغذي در بدن
پوسيدگي لب ها يکي از نشانه هاي کمبود آهن است
مقصران فقر مواد مغذي در بدن، تنها مصرف غذاهاي فراوري شده و رژيم هاي غلط نيستند. حتي ممکن است زماني که يک رژيم غذايي متعادل را دنبال مي کنيد، برخي از ويتامين ها و املاح طبيعي بدن تان را از دست بدهيد.
براي پي بردن به کمبود مواد مغذي در بدن، شما نياز به انجام آزمايش هاي دوره اي خون داريد. در عين حال مي توانيد برخي از اين کمبودها را از روي صورتتان نيز تشخيص دهيد. وقتي بدن شما برخي مواد مغذي را از دست مي دهد، صورت شما شايد اولين جايي باشد که در مورد اين کمبودها به شما هشدار مي دهد:
کمبود ويتامين ب 12:
کمبود اين ويتامين در ميان گياه خواران بسيار رايج است. کمبود ويتامين ب 12 اغلب باعث تغيير رنگ پوست و رنگ پريدگي مي شود. ساير نشانه ها عبارتند از خستگي، از دست دادن اشتها، تنگي نفس و اسهال. اگر مي خواهيد فقر ويتامين ب 12 را درمان کنيد، به دنبال مصرف بيشتر ماهي، گوشت بدون چربي، پنير، ماست و غلات غني شده باشيد. اگر رژيم هاي غذايي گياهي را دنبال مي کنيد، مکمل هاي ويتامين ب 12 را با مشورت پزشک مصرف کنيد.
کمبود ويتامين سي:
ويتامين سي نقش حياتي در بدن دارد؛ سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند و باعث بهبودي سريع زخم ها و حفظ سلامت استخوان ها مي شود. کمبود اين ويتامين باعث خونريزي لثه ها مي شود. بهبود آرام زخم ها، خشک شدن موها و ايجاد لکه هاي قرمز روي پوست از ديگر علائم فقر اين ويتامين است. اگر هر کدام از علائم فقر ويتامين سي را داريد، ميوه ها، سيب زميني، انواع توت ها، فلفل، بروکلي، اسفناج و مکمل هاي ويتامين سي را به رژيم تان بيفزاييد. مصرف روزانه 75 ميلي گرم ويتامين سي به زنان و 90 ميلي گرم به مردان توصيه مي شود.
کمبود يد:
کمبود اين ماده معدني منجر به چشم هاي پف آلود مي شود و کم کاري تيروئيد را نيز به همراه دارد. افرادي که داراي کمبود يد هستند، ناخن هاي شکننده را تجربه مي کنند و ممکن است به راحتي دچار اضافه وزن شوند. شما مي توانيد در صورت ابتلا به اين علائم، مصرف هرچه بيشتر زغال اخته، لوبياي سياه، ميگو، توت فرنگي و ماست را در نظر داشته باشيد.
مواد مغذي ضروري, علائم کمبود مواد مغذي در بدن
کمبود ويتامين ب 12 اغلب باعث تغيير رنگ پوست و رنگ پريدگي مي شود
کمبود امگا 3:
خشکي پوست بخصوص در فصل زمستان رايج است. اما اگر پوست شما خشک تر از حد معمول باشد، به آن معني است که اسيدهاي چرب امگا 3 را به ميزان کافي دريافت نمي کنيد. مصرف کم اين اسيدهاي چرب چين و چروک صورت شما را نيز افزايش مي دهد. منابع اين اسيدهاي چرب عبارتند از ماهي، دانه هاي کتان، دانه هاي چيا و گردو.
کمبود آهن:
پوسيدگي لب ها يکي از نشانه هاي کمبود آهن است. نشانه هاي ديگر عبارتند از خستگي، سرماخوردگي هاي مکرر و درد زبان. کمبود ريبوفلاوين نيز مي تواند خشکي لب ها را به همراه داشته باشد. شما مي توانيد ريبوفلاوين را از راه مصرف ماهي قزل آلا، بروکلي، پنير، و بادام به دست بياوريد. آهن نيز در حبوبات، آجيل، اسفناج و مکمل هاي آهن وجود دارد.
کمبود بيوتين يا ويتامين ب 7:
موهاي خشک و نازک مي تواند به شما هشدار دهند که دچار کمبود اين ويتامين هستيد. جدا از ريزش مو، نشانه مشخص ديگر کمبود بيوتين صورت پف کرده با توزيع چربي غير طبيعي و راش هاي قرمز است. مطالعه اي که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده بيوتين را به عنوان يکي از مواد مغذي ضروري براي حفظ استحکام، بافت و ظاهر مو عنوان کرده است. منابع غذايي سرشار از بيوتين شامل بادام زميني، جگر، برخي سبزيجات، برگ چغندر سوئيسي، تخم مرغ پخته، و زرده تخم مرغ خام است.
منبع:salamatnews.com




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب