کسب و کار موفق در دوران رکود



مفیدستان:

کسب و کار موفق در دوران رکود


خبرگزاري آريا – کسب و کار موفق,دوران رکود

بيشتر شرکت هاي موفق در دوران رکود شرکت هايي هستند که نه تنها از هزينه هاي بازاريابي خود نمي کاهند بلکه با به کار بردن شيوه هايي هوشمندانه در بازاريابي، خود را با رفتار جديد مصرف کنندگان وفق مي دهند.

● چگونه به تغيير بودجه واکنش نشان دهيم؟

معمولا به محض اينکه حرف از کاهش بودجه به ميان مي آيد، کسب و کارها از هزينه هاي تبليغاتي و بازاريابي خود مي کاهند اما حقيقت اين است که چنين کاري در کوتاه مدت نتيجه اي غير از کاهش فروش ندارد.

در واقع شرکت ها پس از کاهش هزينه هاي بازاريابي اگرچه از هزينه هاي خود مي کاهند اما کاهش فروش و در نتيجه درآمد هم آنقدر هست که اثر کاهش هزينه ها را از بين ببرد و به کاهش سود بينجامد و تازه اين همه ماجرا نيست چرا که شما با کاهش هزينه هاي بازاريابي از سهم خود در بازار نيز خواهيد کاست و هنگامي که دوران رکود اقتصاد پشت سر گذاشته شود به سختي خواهيد توانست سهم خود از بازار را بازيابيد و اگر بخواهيد چنين کاري را نيز انجام دهيد بايد چندين برابر هزينه بازاريابي صرفنظر شده در دوران رکود، هزينه کنيد.

در واقع واکنش مناسب به دوران رکود اين نيست که يک خودکار قرمز در دست بگيريد و روي بسياري از هزينه ها خط بکشيد بلکه بايد در اين دوران هوشمندانه تر وموثرتر عمل کرد.

رفتار مصرف کنندگان چگونه تغيير مي کند؟

همه ما مي دانيم که در دوران رکود، رفتار مصرف کنندگان، که منبع اصلي درآمد کسب و کارها هستند، تغيير مي کند. براي مثال برخي خريدها را عقب مي اندازند يا به جاي برخي کالاها، جانشين هاي ارزانتري را خريداري مي کنند اما نبايد فراموشکرد که همه اين ها به معني توقف خريد کردن نيست.

آنها در واقع دست از خرج کردن نمي کشند بلکه شيوه خرج کردن خود را تغيير مي دهند تا اوضاع مالي خود را سامان ببخشند. مشتري ها به سوي برندهاي ارزانتر سوق پيدا مي کنند و البته اگر برندهاي گرانتر به ميزان کافي وفاداري مشتري ها را جلب کرده باشند و در دوران رکود هم آن را حفظ کنند، آنگاه مشتري ها به محض اينکه وضعيت اقتصادي بهتر شد دوباره به عادات سابق خود باز خواهند گشت.

همچنين اگر شما بتوانيد راه حل هاي کم هزينه تري را پيش پاي آنها بگذاريد، ديگر هرگز مشتري هاي خود را از دست نخواهيد داد و رابطه خود با مشتري را حتي در دوران سخت نيز حفظ خواهيد کرد و چه بسا آن را بهبود خواهيد بخشيد. کافي است به آنها نشان دهيد که شرايط اقتصادي را درک مي کنيد و براي آن به دنبال راهکارهايي هستيد.

در واقع بيشتر شرکت هاي موفق در دوران رکود شرکت هايي هستند که نه تنها از هزينه هاي بازاريابي خود نمي کاهند بلکه با به کار بردن شيوه هايي هوشمندانه در بازاريابي، خود را با رفتار جديد مصرف کنندگان وفق مي دهند و اين وفق يافتگي را با مشتريان در ميان مي گذارند. اگر شما مشتري هاي وفادار خود را در روزهاي سخت اقتصاد تنها نگذاريد، آنها نيز کنار شما باقي خواهند ماند.

چگونه مي توان در دوران رکود فرصت هاي جديد بازار را شناخت؟

اين درست است که در دوران رکود بازار تغيير مي کند. نوعي جنگ قيمتي ميان کسب و کارها شکل مي گيرد، رقابت شديدتر مي شود و نقدينگي موجود در بازار نيز کاهش مي يابد. با اينحال همچنان مي توان فرصت هاي مناسبي را در بازار يافت.

براي مثال در اين دوران بسياري از رسانه ها حاضر مي شوند با مبالغ بسيار کمتري کالاهاي شما را تبليغ کنند، همچنين رقباي شما نيز براي کاهش بودجه از شدت فعاليت هاي بازاريابي خود مي کاهند و اين دقيقا همان زماني است که شما مي توانيد جايگاه خود را در ميان مشتريان تثبيت کنيد و سهم بيشتري از بازار به دست آوريد.

اگر برنامه اي بلند مدت براي حضور در بازار داريد، اين روش براي دوران پس از رکود بسيار به کارتان خواهد آمد. جالب است بدانيد بسياري از شرکت هاي بسيار موفق امروز، بخشي از موفقيت خود را مديون بازاريابي هوشمندانه خود در دوران رکود هستند که از ميان آنها مي توان به شرکت اينتل (Intel) و فروشگاه هاي زنجيره اي والمارت (Walmart) اشاره کرد.

يک تحقيق هم که توسط کالج بيزنس اسميل (Smeal College of Business) انجام شد نشان داد که بسياري از شرکت ها توانسته اند با اتخاذ شيوه هاي بازاريابي هوشمندانهف نه تنها در دوران رکود، کسب و کار خود را حفظ کنند، بلکه آن را قوي تر کنند و پس از دوران رکود، به موفقيت هاي بسياري دست يابند.

براي مثال شرکت وال مارت که طي سال هاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ شعار تبليغاتي خود را «قيمت هاي پايين، هر روز» انتخاب کرد اين پيام را به مشتري مي رساند که نه فقط در فصل حراج بلکه در تمام روزهاي سال مي تواند با هزينه اي کمتر از فروشگاه هاي وال مارت خريد کند.

مهمترين ويژگي براي به کار گرفتن استراتژي درست در زمان رکود، شناخت مشتري است. بايد بدانيد که آنها چگونه مي انديشند و چگونه رفتار مي کنند. همچنين مي بايد بدانيد که وضعيت اقتصادي فعلي چگونه بر مشتري هاي شما تاثير گذاشته است. براي مثال اگر کالايي مي فروشيد که طبقه مرفه جامعه مشتري شما هستند، واکنش مشتري هاي شما نسبت به رکود اقتصادي با واکنش طبقات فرودست متفاوت خواهد بود.

اگر اين تفاوت را درک نکنيد، نتيجه لازم را کسب نخواهيد کرد. بايد ضربه اي را که رکود اقتصادي به مشتري هاي شما زده است بشناسيد و بازاريابي تجاري خود را پيرامون آن ضربه شکل دهيد. همچنين در صورت لزوم، فرايندهاي تجاري خود را مرور کنيد تا راه هايي را براي کاستن از هزينه ها بيابيد.

براي تحقق اين امر بايد انعطاف پذير بود. در نظر داشته باشيد که اگر از بودجه بازاريابي خود بکاهيد در اين صورت مشتري ها چگونه شما را بيابند؟ همچنين در اين شرايط چگونه مي توانيد به رشد کسب و کار خود اميدوار باشيد؟ من نمي دانم که چگونه بدون بازاريابي مي توان کسب و کار را توسعه داد، شما مي دانيد؟

عبور از رکود

۱ تحقيقات روي مشتري

به جاي اينکه بودجه خود را صرف تحقيقات بازار کنيد، به اين احتياج داريد که بفهميد مشتري ها در دوران رکود چگونه ارزش هاي خود را بازتعريف مي کنند و به رکود پاسخ مي دهند. براي مثال کشش قيمتي تغيير مي کند، يعني اگر قبلا افزايش ده درصدي قيمت تاثير چنداني بر ميزان فروش نمي گذاشت اما اکنون ممکن است کمي افزايش قيمت باعث شود تا مشتري ها به سرعت ناپديد شوند.

همچنين مشتري ها در دوران رکود زمان بيشتري را صرف مي کنند تا کالاهايي را بيابند که از کيفيت و قيمت مناسبي برخوردارند. آنها همچنين بيش از گذشته چانه زني مي کنند. عقب انداختن خريد، توجه بيشتر به حراج ها و کمتر خريد کردن از ويژگي هاي اصلي رفتار مصرف کنندگان در دوران رکود است.

کالاهايي که در گذشته داشتن آنها ضروري جلوه مي کرد اکنون به نظر مشتري ها کالاهايي مي آيند که مي توان بدون آنها نيز سر کرد. کسب و کارهايي که در دوران پيش از رکود توانسته اند اعتماد مشتري ها را جلب کنند، اوضاع بهتري خواهند داشت چرا که جلب اعتماد مصرف کنندگان در دوران رکود اقدامي بسيار مشکل خاست.

۲ تمرکز روي ارزش هاي خانوادگي

وقتي دوران سخت اقتصاد فرا مي رسد، جايگاه ارزش هاي خانوادگي براي مصرف کنندگان افزايش مي يابد. به همين خاطر در اين ايام معمولا آگهي هايي که مفاهيم فردگرايانه دارند جاي خود را به آگهي هايي مي دهند که صحنه هايي خانوادگي در آنها به چشم مي خورد.

جالب اينکه معمولا در دوران رکود ميزان فروش کارت هاي تبريک، استفاده از تلفن و همچنين خريد لوازم منزل افزايش مي يابد. به همين خاطر بايد تلاش کنيد تا محصول خود را به نوعي با ارزش هاي خانوادگي پيوند بزنيد و به مصرف کنندگان نشان دهيد که شما هم براي کانون خانواده ارزش قائليد.

۳ حفظ هزينه هاي بازاريابي

البته مهلک ترين اشتباه در دوران رکود، کاهش قابل توجه هزينه هاي بازاريابي است اما شيوه هوشمندانه اين است در دوراني که بسياري از رقبا توان پرداخت هزينه هاي بازاريابي را ندارند يا اينکه تمايلي به آن نشان نمي دهند، شما با بهره گرفتن از بازاريابي، سهم خود در بازار را افزايش دهيد.

حتي اگر مي خواهيد هزينه هاي بازاريابي خود را کاهش دهيد باز هم بهتر است اين کار را هوشمندانه انجام دهيد. براي مثال اگر هر روز يک آگهي ۳۰ ثانيه اي از شما در تلويزيون پخش مي شود، به جاي اينکه روزهاي پخش آگهي را تغيير دهيد، بهتر است از زمان آن بکاهيد و در عوض باز هم هر روز در تلويزيون ديده شويد. اگر شما از خاطر مشتري پاک شويد، شرکت ديگري جاي شما را مي گيرد.

۴ تجديد نظر در پيش بيني ها

دوران رکود فرا رسيده، ممکن است از شنيدن اين حقيقت خوشحال نشويد. اما هر چه زودتر آن را بپذيريد، از شانس بيشتري براي عبور از روزهاي سخت برخوردار خواهيد بود. يکي از نخستين اقدامات پس از پذيرش ورود اقتصاد به رکود اين خواهد بود که در پيش بيني هاي خود تجديد نظر کنيد.

بيشتر طرح هاي شما در مورد اينکه طي ماه هاي آينده چقدر فروش خواهيد داشت ديگر کاربرد چنداني نخواهد داشت. قواعد بازار نيز به طور کلي تغيير مي کند. در اين دوران بهتر است وضعيت بازار در رکودهاي سابق را مورد مطالعه قرار دهيد تا تصوير بهتري از آنچه پيش رو داريد به دست آوريد.

۵ حمايت از توزيع کنندگان

در دوراني که اطمينان چنداني به بازار وجود ندارد، هيچ کس دوست ندارد که انبارش مملو از کالاهاي فروش نرفته باشد. به همين خاطر سعي کنيد روابط خود با توزيع کنندگان را توسعه دهيد تا آنها انگيزه بيشتري براي فروش محصولات شما داشته باشند.

تغيير در قراردادها و در نظر گرفتن امتيازاتي براي توزيع کنندگان مي تواند به عبور شما از روزهاي سخت ياري رساند. توزيع کنندگان در اين دوران با مشکلات پرشماري از جمله مشکل نقدينگي مواجه مي شوند. پس تلاش کنيد حسن نيت خود را به آنها نشان دهيد.

۶ شيوه هاي قيمت گذاري

مشتري ها در روزهاي سخت، به دنبال بهترين قراردادها و بهترين قيمت ها هستند. پس شما هم بايد در شيوه قيمت گذاري خود تجديد نظر کنيد. البته براي اين کار لازم نيست حتما از بهاي قيمت خود بکاهيد. شايد اين نخستين راه حلي باشد که به ذهن مي رسد اما بهترين آنها نيست. بهره گرفتن از شيوه هاي هوشمندانه تري مانند ارائه تخفيف براي خريد بيشتر به مراتب روش مفيدتري است. اين درست است که بايد تدبيري به کار ببنديد که مشتري تصميم بگيرد از شما خريد کند اما براي اين کار نبايد خود را ورشکسته کنيد.

۷ غفلت از کارکنان

در دوران رکود همه به فکر مشتري ها هستند تا مبادا مشتري هاي قبلي را از دست بدهند اما اين نبايد باعث غفلت شما از کارکنانتان شود. براي آنها شرح دهيد که دوران سخت فرا رسيده است و آنها را در جريان استراتژي هاي شرکت در اين دوران قرار دهيد.

کارکنان و فروشندگان شما نيز مجبورند در دوران رکود وقت بيشتري را صرف تعامل با مشتري و ديگر امور بکنند به همين خاطر بايد انگيزه بيشتري به آنها ببخشيد. چنين انگيزه هايي مي توانند از طريق پاداش هاي مالي ايجاد شوند اما ايجاد ارزش هايي در بنگاه نيز مي توانند باعث شوند تا کارکنان با علاقه بيشتري براي حفظ آن ارزش ها فعاليت کنند.
منبع:مجله خلاقيت



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط

کسب و کار موفق در دوران رکودسایت بیتوته ۱۳۹۲۷۲۳ کاشت مو  کسب و کار موفق در دوران رکود مجموعه برای زندگی بهتر کسب و کار موفقدوران رکود بیشتر شرکت های موفق در دوران رکود شرکت هایی هستند که نه تنها از هزینه های بازاریابی بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکودبرترین ها مجله اینترنتی برترین ها ، کسبوکارموفقدردورانرکود ۱۳۹۲۷۲۳ تنها در دوران رکود، کسب و کار خود را حفظ کنند، بلکه آن را قوی تر کنند و پس از دوران رکود، به موفقیت های بسیاری دست یابند برای مثال شرکت وال مارت که طی سال های و بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکودبرای ورود به صفحه نخست سایت گوهردشت ۱۳۹۴۱۱۱۵ گروهای عضو شده کلام روح بخش راهب کلام روح بخش راهب مشاهده تمام گروهاي کسب و کار موفق در دوران رکود کسب و کار موفقدوران رکود بیشتر شرکت بیشتر غذاهاکسب و کار موفق در زمان رکود ۱۳۹۴۴۱۴ بازنشر مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است کسب و کار موفق در دوران رکودراههای کسب و کار موفقکسب و کار موفقکسب و کارهای موفق اینترنتیچگونه کسب و کار موفق داشته باشیمکسب بیشتر محسنکسب و کار موفق در دوران رکود کسبوکارموفقدردورانرکود ۱۳۹۵۱۰۵ بیشتری برای حفظ آن ارزش ها فعالیت کنند کلمات کلیدی کسب کار موفق کسب و کار در دوران رکود کسب و کار موفق در دوران رکود نظرات بییندگان نام نظر مطالب مشابه بازاریابی بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکود آکاآکاایران ۱۳۹۴۳۲۱ کسب و کار موفق در دوران رکود کسب وکاراقتصادبازاریابیمقالات مدیریت ، بازاریابی ، تبلیغات کسب و کار موفق در دوران رکود همچنین اگر شما بتوانید راه حل های کم هزینه بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکوددانلود پروژه و پایان نامه دانلود پروژه ۱۳۹۳۱۱۶ پسند بار در پست حالت من کسب و کار موفق در دوران رکود فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را ببینند بیشتر شرکت های موفق در دوران رکود شرکت بیشتر صبح بخیرکسب و کار موفق در دوران رکود کسبوکارموفقدردورانرکود ۱۳۹۵۸۳۰ میکنند بوی بد دهان را چطور برطرف کنیم؟ این عادات غذایی خوابتان را خراب می کند چگونه بدن خود را برای ماه رمضان آماده کنیم؟ کسب و کار موفق در دوران رکود کسب و کار موفقدوران بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکودطراحی گرافیک کسبوکارموفقدردورانرکود ۱۳۹۴۸۳ کاراکتر مسکات طراحی اینفو گرافیک بازاریابی رویداد برگزاری همايش ها دریافت رزومه آژانس کسب و کار موفق در دوران رکود بیشتر شرکت های موفق در دوران رکود شرکت هایی بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکود ۱۳۹۴۸۱۳ خانه پنل بیمه ثبت نام تماس با ما دسته ها تبلیغات کسب و کار موفق در دوران رکود کسب و کار موفق در دوران رکود بیشتر شرکت های موفق در دوران رکود شرکت هایی هستند بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکودبرای ورود به صفحه نخست سایت گوهردشت ۱۳۹۴۱۱۱۵ گروهای عضو شده کلام روح بخش راهب کلام روح بخش راهب مشاهده تمام گروهاي کسب و کار موفق در دوران رکود کسب و کار موفقدوران رکود بیشتر شرکت بیشتر غذاهاکسب و کار موفق در زمان رکود ۱۳۹۴۴۱۴ بازنشر مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است کسب و کار موفق در دوران رکودراههای کسب و کار موفقکسب و کار موفقکسب و کارهای موفق اینترنتیچگونه کسب و کار موفق داشته باشیمکسب بیشتر محسنکسب و کار موفق در دوران رکود کسبوکارموفقدردورانرکود ۱۳۹۵۱۰۵ بیشتری برای حفظ آن ارزش ها فعالیت کنند کلمات کلیدی کسب کار موفق کسب و کار در دوران رکود کسب و کار موفق در دوران رکود نظرات بییندگان نام نظر مطالب مشابه بازاریابی بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکود آکاآکاایران ۱۳۹۴۳۲۱ کسب و کار موفق در دوران رکود کسب وکاراقتصادبازاریابیمقالات مدیریت ، بازاریابی ، تبلیغات کسب و کار موفق در دوران رکود همچنین اگر شما بتوانید راه حل های کم هزینه بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکوددانلود پروژه و پایان نامه دانلود پروژه ۱۳۹۳۱۱۶ پسند بار در پست حالت من کسب و کار موفق در دوران رکود فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را ببینند بیشتر شرکت های موفق در دوران رکود شرکت بیشتر صبح بخیرکسب و کار موفق در دوران رکود کسبوکارموفقدردورانرکود ۱۳۹۵۸۳۰ میکنند بوی بد دهان را چطور برطرف کنیم؟ این عادات غذایی خوابتان را خراب می کند چگونه بدن خود را برای ماه رمضان آماده کنیم؟ کسب و کار موفق در دوران رکود کسب و کار موفقدوران بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکودطراحی گرافیک کسبوکارموفقدردورانرکود ۱۳۹۴۸۳ کاراکتر مسکات طراحی اینفو گرافیک بازاریابی رویداد برگزاری همايش ها دریافت رزومه آژانس کسب و کار موفق در دوران رکود بیشتر شرکت های موفق در دوران رکود شرکت هایی بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکود ۱۳۹۴۸۱۳ خانه پنل بیمه ثبت نام تماس با ما دسته ها تبلیغات کسب و کار موفق در دوران رکود کسب و کار موفق در دوران رکود بیشتر شرکت های موفق در دوران رکود شرکت هایی هستند بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکوداخبار و نقد و بررسی کواد کوپتر، پهپاد و ۱۳۹۵۱۱۵ ظنویسنده ایشارژ سایت راه اندازی فروشگاه شارژ کسب و کار موفق در دوران رکود بیشتر شرکت های موفق در دوران رکود شرکت هایی هستند که نه تنها از هزینه های بیشتر کسب و کار موفق در دوران رکود بیستی ۱۳۹۴۱۱۲۵ گلستان از زندگی شخصی و خاطرات دوران کودکی اش می گوید کسب و کار موفق در دوران رکود ثروتمندترین دختر ایرانی را ببینید قبل از تمرین چه بخورید راز های شگفت انگیز سلامت بیشتر

برچسب ها

اندکی تفکر …

دو قشر از مردم همیشه بدبخت هستند:
آنهایی که حرف هیچ کس را گوش نمی دهند.(خودرأی)
آنهایی که به حرف همه گوش می دهند.(دهن بین)
-چرچیل