پر بازدید ترین مطالب

کربوهیدرات ها : آیا مصرف کربوهیدرات باعث چاقی می شود؟


کربوهیدرات ها : امروزه “کربوهیدرات ها” در دنیا از موضوعات داغ و مورد بحث هستند، به خصوص به دلیل ارتباط آنها با کاهش وزن و افزایش محبوبیت رژیم های کم کربوهیدرات.

یکی از سه منبع انرژی بدن کربوهیدرات ها می باشند (دو منبع دیگر پروتئین ها و چربی ها هستند).

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات در فرآیند متابولیسم بدن شکسته می شوند و به گلوکز تبدیل می شوند. بنابراین بخشی از انرژی لازم برای نگهداری و بازسازی بدن را در طی فعالیت های روزمره فراهم می سازند.

چرا ما به کربوهیدرات ها نیاز داریم؟

تامین انرژی

کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن در یک رژیم غذایی متعادل سالم هستند. میزان انرژی تولیدی آن در حدود ۴ کیلو کالری انرژی از هر گرم کربوهیدرات است. این مواد قبل از جذب به جریان خون به قند تبدیل می شوند و این گلوکز توسط بدن برای انرژی مورد نیاز فعالیت های روزانه استفاده می شود.

متخصصان معتقدند که استفاده از مخلوطی از کربوهیدرات و پروتئین یک تا سه ساعت قبل از ورزش می تواند بسیار مفید باشد. از جمله: ترکیبی از غلات کامل، کره بادام زمینی، ماست، مغزها و کشمش.

تغذیه مغز

یکی از مهمترین اجزای بدن که کربوهیدراتها در فعالیت آن نقش دارند مغز است که بخشی از گلوکز مورد نیاز آن از کربوهیدرات تامین می شود.

ذخیره گلوکز و چربی در بدن

کربوهیدرات ها

گلوکزی که مازاد استفاده بدن است می تواند به گلیکوژن موجود در کبد و عضلات تبدیل شود و این گلیکوژن اگر مورد استفاده قرار نگیرد در مدت طولانی تری به چربی تبدیل می شود. این ذخیره چربی باعث چاقی، کبد چرب و افزایش چربی خون می گردد.

انواع کربوهیدرات

کربوهیدرات های ساده 

این نوع کربوهیدرات ها شامل انواع نان ها، شیرینی ها و پاستاهای ساده و بدون سبوس که با آرد سفید تولید می شوند، هستند. این نوع کربوهیدرات ها ساختار مولکولی ساده ای دارند و به سرعت تجزیه شده و قند خون را بالا می برند. به همین دلیل هم برای افراد مبتلا به دیابت مضر هستند.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات ها

این نوع کربوهیدرات ها از پیوند کربوهیدرات های ساده به وجود می آیند و برای اینکه تبدیل به گلوکز شوند به مدت زمان بیشتری در بدن نیاز دارند. این آرام بودن فرآیند تجزیه از نظر تغذیه ای بسیار مفید است. از این نوع کربوهیدرات ها می توان به غلات کامل و سبوس دار، انواع لوبیا ها، سیب زمینی و برخی از سبزیجات اشاره کرد.

با توجه به موارد گفته شده می توان چنین نتیجه گرفت که برخلاف نظر بسیاری از افرادی که فکر می کنند برای داشتن وزنی متعادل تر و بدنی سالم تر باید از مصرف کربوهیدرات ها دوری کنند، این مواد از منابع اصلی تامین انرژی بدن است. البته باید توجه داشت با جایگزینی مصرف کربوهیدرات های ساده با کربوهیدرات های پیچیده و فیبرها می توان رژیم غذایی سالم تری داشت و از ابتلا به بیماری هایی نظیر چاقی، دیابت، چربی خون، کبد چرب و غیره جلوگیری نمود.

 

 

ترجمه و گردآوری

دکتر سارا بخشائی



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب