پر بازدید ترین مطالب

چگونه 120 سال عمر کنيم؟


چگونه 120 سال عمر کنيم؟

خبرگزاري آريا – تقريبا هر روز به اشکال مختلف با جملاتي همچون «جلوگيري از پيري بدن با خوردن اين خوراکي‌ها» مواجه مي‌شويم که مي‌توانند اشتياق برخي از ما را براي مطالعه محتواي اين خبرها برانگيزانند.
به گزارش جام جم، در حالي که همه ما يقين داريم ترس از پيري و فرار از آن توهمي بيش نيست و طبق قانون طبيعت تمام موجودات اين سير تکاملي حيات را سپري خواهيم کرد. حتما مي‌پرسيد اگر اين خبرها از صحت لازم و کافي برخوردار نيستند، تکليف شما چيست؟ بالاخره تغذيه در فرآيند پيري تاثير دارد يا خير؟ دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذيه درباره ميزان تاثير تغذيه بر فرآيند پيري با شما مخاطبان جام‌جم گفت‌وگو مي‌کند و تأکيد دارد به اين قبيل خبرها که بيشتر جنبه تجاري داشته و مبناي علمي ضعيفي دارند، اکتفا نکنيد و حتما الگوي تغذيه سالمي را براي داشتن دوران سالمندي سالم در پيش بگيريد.
محققان برجسته دنيا در علم تغذيه دريافته‌اند الگوي غذايي سالم در کاهش روند پيري و سلامت افراد حتي در دوران سالمندي بسيار نقش دارد و بهترين زمان آغاز سبک تغذيه سالم و البته زندگي سالم، دوران جنيني است. هر چند آغاز افزايش کيفيت غذا، هيچ زماني دير نيست و فرد در هر سن و مرحله‌اي که باشد، با اصلاح و سالم سازي الگوي تغذيه مي‌تواند کيفيت زندگي خود را نيز افزايش دهد. نتايج تحقيقات نشان مي دهد اگر يک فرد از نظر فيزيولوژي و زيست شناسي از الگوي تغذيه سالم و مناسبي برخوردار باشد، مي‌تواند تا 120سال به لحاظ ذهني و جسمي، سلامت زندگي کند.
لازم است بدانيد يکي از انگيزه‌هاي محققان براي شناسايي راه‌هاي علمي و درست افزايش طول عمر، افزايش ميزان بهره وري متخصصان رشته‌هاي مختلف از جمله پزشکي تا سنين 90-80 سالگي است. متخصصان رشته‌هاي مختلف مانند جراحان رشته‌هاي مختلف پزشکي از مهارت و تجربيات گرانبها و ارزشمندي برخوردار هستند که لازم است حتي در دوران سالمندي اين افراد توان ارائه خدمات به جامعه را داشته باشند. چنين رويکردي دانشمندان علم تغذيه را بر آن داشته تا راه‌هاي موثر براي سالمندي سالم را بررسي کنند. اما دستاوردهاي اين تحقيقات به معناي دستيابي انسان به عمر نوح و زندگي بدون پيري نيست!
چرايي مصرف آنتي اکسيدان‌ها
تبليغات تجاري درباره مصرف آنتي‌اکسيدان‌ها و برچسب ضدپيري بودن آنها علت اصلي اين گزارش است. يکي ديگر از ترفندهاي تاجران براي تامين منافع اقتصادي خود، مصرف آنتي‌اکسيدان‌ها به‌عنوان مهم‌ترين عوامل ضدپيري است. دو سازوکار وجود دارد که در سالمندي باعث اختلال در عملکرد سلول‌ها يا از بين رفتن خود سلول مي‌شود. يکي از آنها «استرس اکسيداتيو» است که وضعيت متابوليسم موجب ايجاد راديکال‌هاي آزاد در بدن مي‌شود.لازم است بدانيد حتي مصرف زياد غذا و پرخوري هم مي‌تواند باعث توليد سم در بدن شود. «التهاب» يکي ديگر از سازوکارهايي است که باعث آزادسازي راديکال‌ها و کاهش توانايي سيستم ايمني بدن مي‌شود. استرس، آلودگي هوا، ديابت و … باعث افزايش سطح راديکال‌هاي آزاد، از بين رفتن سلول‌ها و در نتيجه کاهش سطح آنتي اکسيدان‌هاي بدن مي‌شوند. چرا که آنتي اکسيدان‌ها نقش غيرفعال کردن راديکال آزاد را دارند.
منابع حاوي آنتي اکسيدان
ويتامين E مهم‌ترين منبع آنتي اکسيدان است که در روغن‌هاي مايع گياهي، تازه، سالم و فرابکر وجود دارد. البته فرآيندي که براي آماده‌سازي اين روغن‌ها براي مصرف‌کننده سپري مي‌شود، بر ميزان ويتامين آن نيز تاثير مي‌گذارد؛ چرا که قسمت‌هاي عمده‌اي از ويتامين E در فرآيند نور، حرارت و اکسيژن هوا از بين مي‌رود. چون اين ويتامين‌ها ناپايدار بوده و اکسيژن هوا مي‌تواند باعث از بين رفتن آنها شود.
ويتامين C منبع مهم ديگر آنتي اکسيدان است که با ويتامين E در سطح تغذيه، کار مشترکي در سطح سلولي انجام مي‌دهند. ويتامين A، اسيدهاي چرب امگا3 و بتاکاروتن (ترکيبات رنگي سبزيجات صيفي‌جات و ميوه‌هاي تازه) منابع مهم تغذيه‌کننده آنتي‌اکسيدان در بدن محسوب مي‌شوند. چاي، قهوه تازه و حتي شکلات کاکائوي خوب و با کيفيت بالا همه مي‌توانند تامين‌کننده آنتي‌اکسيدان باشند. نکته مهم درباره مواد غذايي و نقش آنها در تامين لازم وکافي آنتي‌اکسيدان بدن، مصرف تازه و سريع مواد غذايي است. همه چيز در تغذيه کيفي است.مثلا ويتامين C پرتقالي که مستقيما از درخت چيده و مصرف مي‌شود بسيار بيشتر از پرتقال‌هايي است که در يخچال‌هاي خانگي وجود دارند. حتي باز ماندن در روغن باعث خرابي و بي‌مصرف شدن آن مي‌شود.
همچنين مغزهاي کهنه و شور منبع مناسبي براي تامين آنتي‌اکسيدان محسوب نمي‌شوند. ممکن است اين پرسش براي شما هم پيش آيد که مصرف مکمل‌هاي ويتامين E و C و … تا چه اندازه در تامين آنتي اکسيدان بدن تاثير دارد. به افراد سالم توصيه مي‌شود املاح و ويتامين‌هاي خود را از طريق منابع غذايي تازه تامين کنند. اما افرادي که در معرض کم خوني، استرس و آلودگي هوا يا شغلي همچون فعاليت در معدن يا ذوب فلز هستند، به دليل کاهش آنتي اکسيدان در بدنشان مي‌توانند از مکمل‌ها استفاده کنند.
تجارت آنتي اکسيدان با چاي سبز
سال‌هاي اخير، تب مصرف چاي سبز براي لاغري و کاهش وزن بسيار بالا بوده است. تاجران با تبليغات کذايي همچون تاثير سريع در کاهش وزن، افزايش آنتي اکسيدان و ممانعت آن از پيري آنچنان اين گياه سبز را تبليغ مي‌کنند که برخي از ما را بر آن داشته روزانه هفت ليوان چاي سبز مصرف کنيم. غافل از آن که مصرف بيش از اندازه اين گياه مي‌تواند نتيجه معکوس داشته باشد و باعث توليد سم و به هم خوردن تعادل املاح در بدن شود. چاي سبز باعث لاغري و مانع پيري نمي‌شود و اظهارات در اين زمينه غيرعلمي است؛ چرا که آنتي‌اکسيدان‌ها به تنهايي نمي‌توانند مانع پيري شوند. براي سالمندي سالم مجموعه‌اي اقدامات لازم است که يکي از آنها مصرف آنتي اکسيدان است.
درست است چاي سبز به‌دليل تخمير کمتر از آنتي‌اکسيدان بيشتري نسبت به چاي برخوردار است اما به شرطي که تازه و البته کمرنگ مصرف شود و تعداد دفعات آن نيز 4-3 فنجان در روز باشد.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب