چگونه بدن خود را براي ماه رمضان آماده کنيم؟



مفیدستان:

 						چگونه بدن خود را براي ماه رمضان آماده کنيم؟


خبرگزاري آريا – وب‌سايت دکتر کرماني: زمان کمي تا ماه مبارک رمضان باقي مانده، ميليون ها مسلمان در سراسر جهان منتظر اعلام رويت ماه و شروع يک ماه تطهير روح و بدن از ناپاکي ها هستند. در ادامه با توجه به روزهاي بلند ماه رمضان و گرماي هوا مي خواهيم نکاتي را در خصوص آماده سازي بدن قبل از شروع رمضان در اختيارتان قرار دهيم.

چگونه بدن خود را براي ماه رمضان آماده کنيم؟

آمادگي

توصيه مي شود کساني که برنامه دارند تا در ماه رمضان روزه بگيرند بايد از همين حالا بدن خود را تمرين دهند. براي مثال ميان وعده هاي اضافي را حذف کنيد، و يا چند روز مانده به ماه رمضان روزه بگيريد، تا انتقال به ماه رمضان برايتان ساده شود.

ساعت خوابتان را تنظيم کنيد

سعي کنيد ساعت خواب خود را با ماه رمضان تنظيم کنيد، چون قرار است براي سحر از خواب بيدار شويد. تنظيم چرخه خواب يکي از مهمترين چيزهايي است که بايد تنظيم شود.

نوشيدن آب کافي براي پيشگيري از کم آب شدن بدن

تحقيقات نشان داده بدن انسان بدون غذا مي تواند هفته ها به زندگي ادامه دهد، اما بدون آب اين مدت تنها چند روز است. متخصصان توصيه مي کنند يک فرد بالغ در طول ماه رمضان بايد حداقل روزي دو ليتر آب ( ۸ تا ۱۰ ليوان ) بنوشد. دوستداران قهوه و چاي بايد به خاطر بسپارند که چنين مايعاتي به تنهايي نمي توانند پاسخگوي نياز بدن باشند.

وعده هاي خود را با سوپ آغاز کنيد

در بيشتر خانواده ها سوپ در ماه رمضان يکي از اجزاي جدا نشدني سفره است. وقتي يک وعده را با سوپ شروع مي کنيد معده آماده مي شود. از آنجا که ماه رمضان در بيشتر نقاط همراه است با گرمي هوا توصيه مي شود سوپي با مواد مغذي تازه ميل کنيد تا بدنتان بعد از ساعت ها روزه داري اولين چيزي که دريافت مي کند مغذي هاي ضروري باشد.

آهسته ميل کنيد

آهسته غذا خوردن به معده کمک مي کند غذاها را به سادگي هضم کند، از آنجا که بعد از ساعت ها روزه داري امکان پرخوري بالا مي رود، بهتر است از قبل خود را به آهسته خوردن عادت دهيد، تا با شروع افطار دچار مشکل پرخوري نشويد. ۱۵ تا ۲۰ دقيقه طول مي کشد تا مغز پيام سير شدن را دريافت کند، با آهسته غذا خوردن اين فرصت را در اختيارش قرار دهيد.

پروتئين و کلسيم را فراموش نکنيد

مطمئن شويد که به اندازه کافي پروتئين و کلسيم از غذاهايي مانند گوشت، لبنيات، حبوبات و تخم مرغ دريافت مي کنيد.

ترجيح وعده هاي سبک به وعده هاي سنگين

متخصصان توصيه مي کنند خوردن غذا يک يا دو ساعت پس از افطار تا زماني که سنگين و خيلي چرب نباشد مشکلي ندارد. غذاهايي مانند زولبيا و باميه گرچه طعم خوشايند برايمان دارند اما بعد از ساعت ها روزه داري انتخاب خوبي براي معده نيستند. ميوه ها انتخاب مناسب و سالمي هستند که علاوه بر سبک بودن شيريني شان نيز لذت بخش است.

از نمک و ادويه اضافي بپرهيزيد

خوردن غذاهاي نمکي و تند در طول ماه رمضان توصيه نمي شود چون هگام روزه داري باعث کم آب شدن بدن مي شوند.

ميان وعده هاي سالم براي تقويت انرژي

خوردن ميان وعده هاي سالم مانند آجيل ها، ميوه هاي خشک و خرما نه تنها انرژي تان را تقويت مي کنند بلکه مواد مغذي سالم نيز براي بدن به همراه دارند.

فيبرها را فراموش نکنيد

يک تغيير عمده در روتين گوارشي مانند روزه گرفتن مي تواند روي حرکت روده تاثير داشته باشد. اگر برنامه غذايي تان حاوي غذاهاي سرشار از فيبر مانند غلات سبوس دار، ميوه ها و سبزيجات باشد هيچ مشکلي برايتان پيش نخواهد آمد.

کنترل وعده ها

به اشتباه فکر نکنيد پس از ساعت ها روزه داري بايد بيش از آنچه بدنتان نياز دارد غذا مصرف نماييد. مقدار وعده هاي غذايي خود را کنترل کنيد تا از اضافه شدن وزن و مشکلات گوارشي پيشگيري شود.

وعده سحري را از دست ندهيد

سحر را جا نيندازيد، وعده قبل از طلوع آفتاب بدنتان را براي يک روز طولاني آماده نگه مي دارد. بسياري بر اين عقيده هستند که سحر مهمترين وعده است چون از کند شدن سوخت و ساز بدن پيشگيري مي کند. خوردن يک وعده سحري کامل کمک مي کند بدن براي روزه داري آماده و با انرژي بماند. توصيه مي شود از نان سبوس دار براي داشتن انرژي پايدار در طول روز استفاده شود.

چگونه بدن خود را براي ماه رمضان آماده کنيم؟

فعال بمانيد

مردم ترجيح مي دهند براي صرف انرژي کمتر در طول ماه رمضان فعاليتشان را پايين بياورند. بعد از افطار توصيه مي شود به پياده روي برويد تا سرعت سوخت و ساز بدنتان پايين نيايد و کالري اضافي بسوزانيد.

با پزشک خود مشورت کنيد

هر فرد براي خود نيازها و خواسته هاي متفاوتي دارد، پس بسيار مهم است که در صورت داشتن مشکل سلامت حتما با پزشک خود مشورت کنيد.



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

برچسب ها

اندکی تفکر …

اگر دیدی کسی گره ای دارد وتو راهش را می دانی سکوت نکن!
اگر دستت به جایی می رسید دریغ نکن
معجزه زندگی دیگران باش!
این قانون کائنات است !
معجزه زندگی دیگران که باشی
بی شک کسی معجزه زندگی تو خواهد بود ….!