چند توصيه‌ براي کاهش خطر آرتروز



مفیدستان:

چند توصيه‌ براي کاهش خطر آرتروز


خبرگزاري آريا –

آرتروز,بيماري آرتروز,پيشگيري از بيماري آرتروز
چند توصيه‌ براي کاهش خطر آرتروز
آرتروز يکي از بيماري‌هاي مزمن در حال افزايش در سرتاسر جهان است. اگر هنوز در مرحله‌اي هستيد که غضروفتان به طول کامل تخريب نشده و از بين نرفته است امکان اين وجود دارد که بروز آرتروز را با روش‌هاي ساده‌اي به تأخير بيندازيد.
محققان مي‌گويند زانودرد در بين بزرگسالان زير ۶۵ سال نيز در حال افزايش است. حتي نمي‌توانند دليل اصلي افزايش اين درد را در بين مردم توضيح دهند. يعني هنوز به‌درستي معلوم نيست چرا هرکسي را مي‌بيني از درد زانو و آرتروز شکايت دارد.

اما واقعاً نمي‌شود در مقابل پنهاني درد کشيدن مادر و خاله و تازگي‌ها دخترخاله‌ها بي‌تفاوت ماند. چون يحتمل چند سال ديگر همين دردها به سراغ خودمان هم مي‌آيد. پس بهتر است از همين اکنون و حالا که خدا را شکر چهارستون بدنمان سالم است و درد مانند خوره به جانمان نيفتاده به فکر باشيم. متأسفانه اين دردها ناشي از آرتروز است که از ساييدگي و تخريب غضروف ناشي مي‌شود. در اين مطلب ۶ راهکار ساده مي‌گوييم که تا حد امکان خطر بروز اين مشکلات را کاهش مي‌دهد.

آرتروز يکي از بيماري‌هاي مزمن در حال افزايش در سرتاسر جهان است. اگر هنوز در مرحله‌اي هستيد که غضروفتان به طول کامل تخريب نشده و از بين نرفته است امکان اين وجود دارد که بروز آرتروز را با روش‌هاي ساده‌اي به تأخير بيندازيد:

بدنتان را پر از ريزمغذي‌هاي لازم کنيد
معمولاً آرتروز به دليل برخي از کمبودها به وجود مي‌آيد. منظورمان کمبود مواد مغذي و ريزمغذي‌هاي لازم است. براي مقابله با ساييدگي و تخريب غضروف مفاصل حتماً حواستان به مصرف کافي مواد معدني باشد. سلنيوم خواص آنتي‌اکسيداني قوي دارد و از پيري سلول‌ها به‌ويژه بافت‌هاي مفاصل پيشگيري مي‌کند.در کنار سلنيوم بايد ويتامين E بدنتان را نيز تامين کنيد تا قدرت و کارايي سلنيوم بالا برود.

حواستان باشد که کمبود ويتامين D نداشته باشيد. متأسفانه زندگي شهري، نوع پوشش، آلودگي هوا و غيره باعث شده است که کمبود ويتامين D به يکي از شايع‌ترين مشکلات جامعه‌ي امروز تبديل شود. بهتر است بدانيد تمام افرادي که از آرتروز رنج مي‌برند کمبود ويتامين D دارند.

آرتروز,بيماري آرتروز,پيشگيري از بيماري آرتروز

هر روز ۶۰۰۰ قدم بزنيد
به‌طورکلي کار بشر افراط و تفريط است. عده‌اي آن‌قدر ورزش‌هاي سنگين انجام مي‌دهند که غضروف برايشان نمي‌ماند. عده‌اي ديگر کلاً خانه‌نشين هستند و از جايشان تکان نمي‌خورند. بايد بدانيد که يکي از عوامل تخريب غضروف، فرسودگي آن به دليل عدم تحرک است. پس براي مقابله با آرتروز به‌ويژه آرتروز زانو، خانه‌نشيني و بي‌تحرکي را کنار بگذاريد.

محققان دانشگاه بوستون به اين نتيجه رسيده‌اند افرادي که روزانه ۶۰۰۰ قدم راه مي‌روند خطر ابتلا به آرتروز را کاهش مي‌دهند. بي‌زحمت ماشين‌ها را در پارکينگ خانه‌تان پارک کنيد و تا سر کوچه يا خيابان را پياده برويد. در اين صورت لطف بزرگي در جهت کاهش ترافيک شهر و همچنين کاهش خطر ابتلا به آرتروز کرده‌ايد. بهتر است بدانيد محققان به افرادي که هم‌اکنون آرتروز دارند نيز توصيه مي‌کنند که با روزي ۳۰۰۰ قدم شروع کنند و به‌مرور روزانه ۶۰۰۰ هزار قدم راه بروند.

هر هفته دو تا سه مرتبه انواع کلم ميل کنيد
بروکلي همانند کلم بروکسل حاوي ترکيباتي است که توليد آنزيم آسيب‌رسان به غضروف را مسدود مي‌کند. اين ترکيبات نجات‌بخش گلوکوزينولات نام دارد. بوي خاص کلم‌ها ناشي از همين ترکيبات گوگردي است که شما را مجبور مي‌کند گاهي بيني‌تان را بگيريد. اما همين ترکيبات توليدکننده‌ي بو خواص ضدالتهابي بالايي دارند که سلامت غضروف‌ها را بالا مي‌برند.

توصيه‌ي اکيد داريم که هر هفته دو تا سه مرتبه از انواع کلم‌ها بخصوص کلم بروکلي ميل کنيد. توصيه مي‌کنيم از پخت‌وپز طولاني‌مدت اين مواد غذايي بپرهيزيد چون باعث کاهش ترکيبات مغذي آن‌ها مي‌شود.

زردچوبه را دريابيد
به همه‌ي غذاهايتان زردچوبه بزنيد. زردچوبه حاوي ترکيبي مهم و مفيد به نام کورکومين است. اين رنگدانه خواص آنتي‌اکسيداني بالايي دارد و يک ضدالتهاب طبيعي فوق‌العاده است که تأثير مثبتي در تسکين دردهاي آرتروزي دارد. کورکومين در سلول‌ها و مفاصل بدن مانند نوعي ماده‌ي ضدزنگ عمل مي‌کند. در نتيجه از تخريب غضروف‌ها پيشگيري مي‌کند. توجه داشته باشيد که فلفل سياه، زنجبيل و همچنين روغن‌زيتون نيز چنين خواصي دارند.

آرتروز,بيماري آرتروز,پيشگيري از بيماري آرتروز

لطفاً چند کيلو لاغر شويد
بعضي‌ها (از جمله خودم) خود چاق بين هستند. برعکس عده‌اي ديگر هستند که با وجود چندين کيلو اضافه‌وزن خود را ني قليان تصور مي‌کنند. هر دوي اين تصورات ذهني، اشتباه و البته آسيب‌رسان است. بهتر است بدانيد که اين کيلوهاي اضافه‌ بار زيادي را روي مفاصل بخصوص مفصل زانو مي‌گذارد. فراموش نکنيد وقتي‌که راه مي‌رويد زانوهايتان فشاري معادل سه برابر وزنتان را متحمل مي‌شوند. در نتيجه تا حد امکان بايد اين فشار را از روي زانوهايتان برداريد. شايد کاهش ۵ کيلوگرم از وزن به نظر ناچيز بيايد اما همين کار باعث مي‌شود ۱۵ کيلوگرم از فشاري که روي زانوهاست کمتر شود. وزنتان را کم کنيد و روزانه همان ۶۰۰۰ قدم را بزنيد.

هر روز شير بنوشيد
نتايج يک پژوهش آمريکايي نشان مي‌دهد شير کم‌چرب براي مقابله با آرتروز بخصوص در خانم‌ها بسيار موثر است. مصرف و افزايش تدريجي ميزان مصرف شير در طول هفته براي افزايش استحکام و همچنين ضخامت غضروف مفيد است. اگر زياد اهل لبنيات و شير نيستيد اول با هفته‌اي سه ليوان شروع کنيد. سپس اين ميزان را به هفته‌اي ۴ تا ۶ ليوان برسانيد. در هفته‌هاي بعد ۷ ليوان و حتي بيشتر بنوشيد. توجه داشته باشيد که غضروف‌ها خيلي زود نازک شده و از بين مي‌روند. تا حد امکان حواستان باشد اين اتفاق به اين زودي‌ها براي شما پيش نيايد.
منبع : tebyan.net



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

برچسب ها

اندکی تفکر …

خود رابه خدا بسپار
وقتي ڪه دلت تنگ است
وقتي ڪه صداقت ها
آلوده به صد رنگ است
خود رابه خدا بسپار
چون اوست ڪه بي رنگ است