پر بازدید ترین مطالب

چربي حيواني، بخوريم يا نخوريم؟


                 چربي حيواني، بخوريم يا نخوريم؟

خبرگزاري آريا – برترين ها – ترجمه از هدي بانکي: در گذشته‌اي نه چندان دور، چربي شهرت بدي پيدا کرده بود و گفته مي‌شد غذاهايي که چربي حيواني زيادي در آنها وجود دارد، مانند کره، خامه، گوشت گوسفندي و … موجب افزايش ريسک بيماري‌هاي قلبي و عروقي شده و از لحاظ کالري نيز غذاهاي مناسبي تلقي نمي‌شدند. متاسفانه جايگزين‌هايي که براي اين نوع غذاها ارائه مي‌‌شد نيز سالم نبود و اغلب از چربي‌هاي ترانس و کربوهيدارت‌هاي ساده‌ تشکيل مي‌شد.
اما تحقيقات جديدتري که انجام شد معلوم کرد چربي‌هاي ترانس، تاثيرات بدتري بر سلامت قلب دارند و بايد مصرف‌شان را محدود کرد.
جايگزين کردن چربي با کربوهيدارت‌هاي ساده‌اي چون شکر نيز امروزه مفيد دانسته نمي‌شوند. مرورهايي که اخيرا در مورد پژوهش‌ها انجام شده سوال و نگراني در مورد نوعي اصلي از چربي حيواني را مطرح کرده است: چربي اشباع شده.
چربي حيواني؛ خوب يا بد
چربي‌هاي اشباع منجر به افزايش ريسک بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شوند اما تحقيق اخير نشان مي‌دهد که ارتباطي ميان اين دو وجود ندارد.
بالاخره چربي حيواني براي سلامتي خوب است يا بد؟!
درست مثل هميشه، جواب را نمي‌توان در يک کلمه‌ي خوب يا بد خلاصه کرد. تمام غذاها ترکيبي از مواد مغذي هستند، و چربي‌هاي حيواني نيز ترکيبي از چربي‌هاي اشباع و غير اشباع. تاثيري که چربي حيواني بر سلامتي دارد مي‌تواند بستگي به مقدار چربي که مي‌خوريد و چگونگي بقيه‌ي رژيم‌ غذايي‌تان داشته باشد.
چربي اشباع و سلامت قلب
برخي گزارش‌هاي اخير، ارتباط ميان چربي اشباع و سلامت قلب را مغشوش کرده‌اند.
مثلا يک متا آناليز که اطلاعات 21 مطالعه را بررسي کرد اينطور نتيجه گرفت که هيچ اطلاعات کافي در مورد ارتباط چربي اشباع و افزايش ريسک بيماري قلبي وجود ندارد. اين نتيجه گيري حاکي از آن است که توصيه‌ها جهت محدود کردن چربي اشباع، که معمولا از غذاهاي حيواني هستند، بايد بازبيني شوند. دستورالعمل‌هاي جديد سلامتي همچنان توصيه مي‌کنند بايد مصرف چربي‌هاي اشباع را محدود کنيم.
چربي غير اشباع به جاي چربي اشباع
هر چند نقش چربي اشباع در سلامت قلب نسبت به گذشته کمي ملايم‌تر شده اما هنوز چراغ سبز براي خوردن کره‌ي زياد يا استيک‌هاي چرب روشن نشده است! جايگزين کردن بخشي از منابع چربي‌ اشباع با منابع چربي غير اشباع مانند روغن زيتون، روغن آوکادو يا روغن‌هاي گياهي ديگر همچنان براي سلامت قلب توصيه مي‌شود. جايگزين کردن منابع چربي اشباع با کربوهيدرات‌هاي پُر فيبر مانند ميوه‌ها و سبزي‌ها نيز همچنان توصيه‌اي است که به نفع سلامتي شما ارائه مي‌شود.
چيزي که امروزه نسبت به گذشته شفاف‌تر شده اين است که چيزي که شما براي جايگزين کردن چربي اشباع استفاده مي‌کنيد، بسيار مهم است. در گذشته، چربي‌هاي اشباع، مضرترين نوع چربي براي سلامت قلب شناخته مي‌شدند. منابع چربي اشباع مانند کره با غذاهايي که از روغن‌هاي گياهي هيدروژنه تهيه مي‌شدند و منبعي از چربي ترانس بودند جايگزين شده بودند. چيزي که الان مي دانيم اين است که چربي‌هاي ترانس براي سلامتي مضرتر از چربي‌هاي اشباع هستند. بنابراين جايگزين کردن کره با مارگارين ساخته شده از روغن‌هاي هيدروژنه توصيه نمي‌شود.
جايگزين کردن غذاهايي که چربي‌هاي اشباع بيشتري دارند با غذاهايي که قند و کربوهيدرات تصفيه شده‌ي بيشتري دارند نيز توصيه نمي‌شود. مثلا جايگزين کردن يک کلوچه‌ي شکلاتي با يک کلوچه‌ي شکلاتي بدون چربي که پُر از قند است، کار درستي نيست. در عوض، کلوچه‌ي شکلاتي را با روغن گياهي درست کنيد يا حتي پوره‌ي آوکادو در آن بريزيد، زيرا با اين کار، عدم حضور چربي را با قند جبران نمي‌کنيد، بلکه منبع اصلي چربي را به چربي غير اشباع تغيير مي‌دهيد که حداقل ثابت شده فوايدي براي سلامتي دارد.
چربي لبنيات و سلامتي
علاوه بر گوشت، لبنيات نيز از غذاهاي حيواني است که منبع اصلي چربي‌هاي اشباع به حساب مي‌آيد. لبنيات پُر چرب نسبت به لبنيات کم چرب، کالري و چربي کمتري دارند. توصيه‌ي اصلي در مورد محصولات لبني مانند پنير، شير و ماست اين است که نوع کم چرب يا بدون چربي آن را انتخاب کنيد. اما تحقيقي جديد اين توصيه را به چالش کشيده است. مروري که بر 29 مطالعه صورت گرفت دريافت ارتباط خاصي ميان مصرف لبنيات و بيماري‌هاي قلبي و عروقي وجود ندارد (مضر نيستند).
چربي حيواني؛ خوب يا بد
چقدر چربي مي‌خوريد؟
با وجود يافته‌هاي پژوهش جديد باز هم مجاز نيستيد هر چقدر مي‌خواهيد گوشت و کره و لبنيات بخوريد. مهم است که بدانيد اين غذاها را بايد در حد اعتدال مصرف کنيد و بخشي از رژيم غذايي سالم و متعادل شما باشند. داشتن رژيم غذايي سرشار از ميوه‌ها و سبزي‌ها و غلات کامل و بنشن و حبوبات توصيه مي‌شود.
چربي‌هاي حيواني را مي‌توانيد در رژيم غذايي سالم‌تان بگنجانيد اما به اين شرط که بخش کوچکي از اين رژيم باشند.
جايگزين کردن چربي‌هاي حيواني با چربي‌هاي گياهي
چربي‌هاي اشباع که اساسا در غذاهاي حيواني پيدا مي‌شوند، مانند گذشته شهرت منفي ندارند اما همچنان توصيه مي‌شود رژيم غذايي‌تان بر اساس چربي‌هاي غير اشباع باشد.
مثلا استفاده از روغن زيتون به عنوان ابزاري براي پخت و پز به جاي کره مي‌تواند دريافت چربي غير اشباع را افزايش داده و محتواي چربي اشباع غذايي که مي‌خوريد را کاهش بدهد.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب