پر بازدید ترین مطالب

چرا عصبي هستي؟


چرا عصبي هستي؟

خبرگزاري آريا – رفتار انسان در زندگي فردي و اجتماعي، معرف شخصيت اوست و نوع برخورد کردن افراد باعث مي‌شود در زندگي اجتماعي خود تنها بمانند يا بتوانند با جامعه و محيط اطراف خود تعامل مطلوبي داشته باشند.
به گزارش جام جم ، ناراحتي‌ها در زندگي همه افراد رخ مي‌دهد و البته افراد در مقابل ناکامي و مشکلات زندگي واکنش‌هاي متفاوتي از خود نشان مي‌دهند، اما برخي واکنش‌ها مي‌تواند روي روابط بين فردي افراد اثر مخربي بگذارد. در روابط روزمره، برخي افراد به شيوه‌اي رفتار مي‌کنند که در زبان عام به آنها عصبي مي‌گويند و اطرافيانشان معتقدند اين افراد زود از کوره در مي‌روند يا در حالت‌هاي منعطف‌تر ممکن است بگويند آدم مهرباني است، اما خيلي عصبي است و نمي‌شود با او صحبت کرد. اين افراد به دليل ناآرام بودنشان شخصيت‌هاي جذاب و محبوبي نيستند و ممکن است ديگران از آنها فاصله بگيرند.
افرادي که کنترل هيجان ندارند و عصبي رفتار مي‌کنند، رفتارهاي عصبي خود را فقط در شرايط ناکامي بروز نمي‌دهند، بلکه در انجام دادن کارهاي روزمره و عادي نيز به صورت غيرمعمول رفتار مي‌کنند و حتي در شيوه راه رفتن و انجام حرکات ورزشي و غذا خوردن نيز آرامش ندارند و اطرافياني که با آنها مراوده مي‌کنند کاملا متوجه ناآرامي اين افراد مي‌شوند. اما خود اين افراد به صورت عادتي ممکن است ناآرام رفتار کنند و انجام دادن عجولانه کارها جزو رفتارهاي عادي آنها مي‌شود.
حالت‌هاي عصبي ممکن است شدت بگيرد و تا جايي ادامه پيدا کند که فرد در مقابل ناکامي بسيار برآشفته شود و در مديريت هيجان خود به مشکل برخورد. علائم مختلفي که اين افراد در مقابل ناکامي تجربه مي‌کنند، عبارتند از:
منقبض شدن ماهيچه‌ها و گره خوردن فک‌ها ، سردرد يا دل‌درد ، افزايش ضربان قلب،تعريق ناگهاني يا تکان خوردن، احساس سرگيجه، احساس ناراحتي، احساس گناه، احساس خشم، احساس اضطراب.
براي کنترل رفتار لازم است علاوه بر آگاهي از هيجانات خودتان از هيجانات ديگران نيز آگاهي داشته باشيد و مديريت کردن آن را ياد بگيريد و لازم است عواملي که محرک هستند و باعث مي‌شود شما به صورت غير ارادي عصباني شويد را بشناسيد.
اگر احساس مي‌کنيد نشانه‌هاي عصبانيت شما تشديد مي‌شود و رفته رفته عصباني‌تر مي‌شويد، بکوشيد از وضعيت تشديد کننده خارج شويد و از تمرينات تن آرامي استفاده کنيد و در صورت امکان و وجود شرايط مطلوب، اگر داخل خانه هستيد از خانه خارج شويد و پس از آرام شدن به خانه بازگرديد. رفتارهاي ناآرام مي‌توانند به عادت رفتاري تبديل شوند، بنابراين لازم است براي آرام کردن خودتان زمان در نظر بگيريد و مشخص کنيد چه افکار و باورهايي باعث مي‌شوند بخواهيد امور زندگي خود را عجولانه انجام دهيد يا از هر چيزي برنجيد. با تغيير در نگرش و شناخت درماني و تغيير در رفتارهاي عادتي مي‌توانيد رفته رفته برخورد آرام‌تري داشته باشيد و واکنش‌هاي خود را مديريت کنيد.
دکتر مهرنوش داريني
روان‌شناس و مشاور



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب