پر بازدید ترین مطالب

ويژگي بکوارد در ايکس باکس وان چگونه عمل مي‌کند؟ [قسمت اول]


ويژگي بکوارد در ايکس باکس وان چگونه عمل مي‌کند؟ [قسمت اول]

خبرگزاري آريا – در طول دهه‌هاي گذشته بازي هاي زيادي عرضه شدند که از آن ها خاطره‌ هاي به ياد ماندني زيادي داريم. بازي هاي بزرگي که در زمان خودشان بهترين بودند. اما مقوله‌ي زمان هميشه شرايطي را رقم زده که خواسته يا ناخواسته، خيلي از اين بازي ها را کنار گذاشتيم و با خريد کنسول هاي جديد کمتر به سراغشان مي‌رويم.
اما چند وقتي است که مايکروسافت با برنامه‌اي جامع به اين معضل پاسخ داده: با استفاده از ويژگي بکوارد. ويژگي اي که با استفاده از آن در کنسول هاي نسل جديد خود، امکان تجربه‌ي بازي‌هاي قديمي را براي مخاطبان به ارمغان مي‌آورد. حال مي‌خواهيم در اين مطلب به چگونگي توليد و به نتيجه رسيدن اين ويژگي بپردازيم. مقاله‌ي زير نوشته‌ي ريچارد ليدبتر از سايت يوروگيمر درباره‌ي ويژگي بکوارد ايکس باکس است، که ترجمه‌ي آن را برايتان آماده کرده‌ايم.
يکي از به يادماندني ترين ارائه‌هاي E3، يکي از بزرگترين دست‌آورد‌هاي فن آوري نسل کنوني بود. دو سال و نيم پيش، فيل اسپنسر در مراسم گالن سنتر شهر لس آنجلس به روي سن آمد تا نسخه‌ي ايکس باکس 360 بازي مس افکت را، با سخت افزار ايکس باکس وان اجرا کند.
بعد از يک دوره‌ دسترسي اوليه تحسين برانگيز، ويژگي بکوارد با تمام قوا وارد صحنه شد و حالا بيش از صد عنوان بازي ايکس باکس 360 با استفاده از اين ويژگي قابل اجرا روي ايکس باکس وان هستند. همچنين عناوين بسيار زيادي با بهبود‌ گرافيک‌هايشان حالا با ويژگي 4K روي ايکس باکس وان ايکس هم اجرا مي‌شوند. اما اين دست‌ آورد ها چگونه اتفاق افتاد؟ ويژ‌گي بکوارد در ايکس باکس وان چگونه کار مي‌کند؟
با گذشت سال‌ها، ما فقط حرف‌هاي خوشمزه و غير واقع از اين فرايند شنيديم. خصوصا اين موضوع که پاور پي‌سي ايکس باکس 360 با استفاده از مهندسي معکوس به يک واسط تبديل شد و سپس با ترکيبي جديد به معماري x86 رسيد. همچنين صحبت‌ هايي از سخت افزاري بود که به پردازنده‌ي ايکس باکس وان متصل مي‌شد تا کار را آسان تر کند. اما فراتر از اين، جزئيات فني اين فرايند به ندرت جايي يافت مي‌شد… تا همين حالا.

بيل استيل ول مدير راهبردي پلتفرم ايکس باکس اينگونه توضيح مي‌دهد:
اساسا، ما يک پردازنده‌ي گرافيکي مجازي داريم -يا يک پردازنده‌ي گرافيکي ايکس باکس 360 که آن را با ترکيبي دوباره به x86 تبديل کرده‌ايم- و پشته‌ي کامل سيستم عامل 360 را روي آن اجرا مي‌کنيم. ما هر بازي را مي‌گيريم، آن را دوباره کامپايل مي‌کنيم تا اجرا شود، اما در واقع ما هنوز آن را روي يک 360 اجرا کرده‌ايم. بعد از آن تيم ما براي هر بازي در مسير‌هاي متفاوتي پيش مي‌رود.
در مسير اول، تيم سعي مي‌کند تا سايه‌ها يا شادر هاي پردازنده‌ي گرافيکي را جمع آوري کند. چيزي که استيل ول از آن با عنوان «ارجاعات» (Enlightments) ياد مي‌کند که پيش از اين به گوشمان نخورده بود. او در اين باره مي‌گويد:
ارجاعات نقطه ي شروع ما هستند تا تبديل سورس‌ کد ها از زباني به زبان ديگر در بازي را بهتر کند. اين بيشتر نياز به پردازنده‌ي مرکزي دارد تا پردازنده‌ي گرافيکي. ارجاعات به ما مي‌گويند چه دستوراتي براي سخت افزار نوشته شده، نقاط ورودي عملکرد را مشخص مي‌کند و همچنين خيلي از مسائل ديگر را. اساسا، مجموعه‌اي از اطلاعات، که نياز داريم تا قبل از شروع ساخت از آن‌ها با خبر باشيم.

دليل وجود عيني برخي از ويژگي‌هاي سخت افزاري ايکس باکس 360 در پردازنده‌ي ايکس باکس وان ايکس کمک فوق العاده‌اي به انجام امور بود. به طور ويژه پشتيباني از قالب تکسچر‌ها و صدا ها. بيل استيل ول در اين باره مي‌گويد:
اين اتفاق، همان چيزي است که انجام اين امور را برايمان امکان پذير مي‌کند، چون به اين شکل مي‌توانيم همه‌ي سايه‌هايي که جمع آوري مي‌کنيم را برداريم و آن‌ ها را بسته بندي کنيم و [همينطور] همه‌ي ارجاعات را، و سپس ما فقط مسير‌هاي عادي تست عملکرد را طي مي‌کنيم تا مطمئن شويم که شبيه ساز درست عمل مي‌کند.
البته کار آساني نيست چون اساسا، پردازنده‌ي پاور پي‌سي ايکس باکس 360 چند دنيا از معماري x86 ايکس باکس وان فاصله دارد. محاسبات اعداد اعشاري بايد از 40 بيت به 32 بيت تغيير کند، با مفهوم‌هاي بالقوه براي ويژگي‌هايي نظير تشخيص برخورد (Collision Detection). اما هدف مايکروسافت اينجا کاملا روشن است؛ بتواند بازي‌ها را روي ايکس باکس 360 مجازي شده اجرا کند و تا حد امکان نزديک به سخت افزار اصلي 360 باشد.
Bill Stillwell and Jonathan Morrison
بيل استيل ول (سمت چپ) و جاناتان موريسون (سمت راست)



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب