پر بازدید ترین مطالب

هر عادت بدي هم بد نيست


هر عادت بدي هم بد نيست

خبرگزاري آريا –
روابط زناشويي,عادت بد, هر عادت بدي, داشتن عادت بد
هر بار شما به خود قول مي‌دهيد امسال عادت بدتان را ترک مي‌کنيد ولي بعد از ساعت‌هايي آن عادت دوباره به سراغتان مي‌آيد اما يک خبر خوب برايتان داريم؛ تمام آنها گاهي انقدرها هم بد نيستند…
در اينجا به 10 عادت بد که محققان مي‌گويند ممکن است به نفع سلامت شما تمام شود، اشاره مي‌کنيم:
1.نيشخند‌زدن:
بيشتر ما عاشق نيشخند زدن هستيم. مثلا وقتي با نيشخند در مورد ارتباط عاطفي يک همکار يا مجموعه‌اي از رفتارها و انتخاب‌هاي کسي اظهارنظر مي‌کنيم. اين نيشخند‌زدن‌ها نه‌تنها باعث مي‌شود بيشتر در مورد خصوصيات افرادي که دوروبر ما هستند بدانيم، بلکه خنديدن با ديگران هورمون‌هاي مفيدي را در بدن آزاد مي‌کند تا از استرس و اضطراب خلاص شويم و اين، حس خوشايندي در ما به وجود مي‌آورد.
2.افراط در مصرف قهوه:
اگرچه نوشيدن زياد قهوه مي‌تواند براي سلامت مضر باشد، ولي يک قهوه سبک و باکيفيت و گرم، مي‌تواند مفيد هم باشد. مصرف به اندازه و متعادل قهوه (نه بيشتر از 3 فنجان در طول روز)، باعث مي‌شود کافئين، متابوليسم بدن را سرعت ‌بخشد و توان تحمل ورزش‌هاي روزانه را افزايش ‌دهد حتي ريسک ابتلا به سنگ‌هاي کليوي را کاهش مي‌دهد.
نتايج مطالعه‌‌اي که در موسسه درماني هاروارد انجام گرفته، ثابت كرده است زناني که بيش از 2 فنجان قهوه در طول روز مصرف مي‌کنند، کمتر افسرده مي‌شوند و حتي نوشيدن 3 فنجان قهوه در روز، خطر ابتلا به ديابت را کم مي‌کند.
3.پرجنب‌وجوش بودن:
جنب‌و‌جوش معلمان مدرسه را عاصي مي‌كند اما نتايج تحقيقات اخير نشان مي‌دهد اين كار حداقل براي بزرگسالان سودمند است. جنب‌وجوش کمک مي‌کند وزن اضافي بدن خود را کم کنيد.
4.غرولند کردن:
غرولند‌ معقولانه و شايسته‌ نيست، اما مطالعه‌ها نشان داده که در موقعيت‌هاي معين ممکن است واقعا خوب هم باشد. براساس تحقيقي، غرولندکردن هنگام كار نه‌تنها باعث مي‌شود کارمندان بتوانند با استرس‌ها كنار بيايند، بلکه همبستگي بين آنها را هم بيشتر مي‌کند در ضمن مي‌تواند براي رهايي کوتاه‌مدت از درد يا تجربه‌هاي تلخ قبلي هم موثر واقع شود.
5.زياد دوش‌گرفتن:
اگر فراموش کنيد دوش بگيريد، ممکن است هيچ دوستي پيدا نکنيد ولي اگر از آن افرادي هستيد که مرتب در حال دوش گرفتن هستند، به سلامت خودتان و محيط اطرافتان كمك مي‌کنيد. شستشوي روزانه نه‌تنها پوست را از چربي‌هاي طبيعي که باعث انعطاف‌پذيري و مرطوب‌ماندن آن مي‌شود، پاک مي‌کند بلکه باکتري‌هاي خوبي که باعث پيشگيري از بيماري‌ مي‌شود نيز از بين مي‌برد بنابراين اگر تصميم به ترک اين عادت گرفته‌ايد، روزي را که بيرون از خانه نبوده‌ايد، انتخاب کنيد.
6.عصباني‌شدن:
خيلي از ما معتقديم «عصبانيت» درنهايت باعث شرمندگي مي‌شود. اين يک حقيقت است که هيچ‌کس نمي‌خواهد اوقاتش را با شخصي که هميشه خونسردي‌اش را از دست مي‌‌دهد و داد و فرياد مي‌‌كند، بگذراند اما نتايج تحقيقات نشان داده که «عصبانيت» مي‌تواند در حقيقت براي سلامت خوب باشد و بروز هيجان‌ها آثار استرس را کم مي‌کند. براساس يافته‌هاي محققان سوئدي، در افرادي که رفتار درستي در محل كار ندارند و عصبانيتشان را در برابر برخوردهاي ناعادلانه در محيط کار مهار مي‌کنند، ريسک ابتلا به حمله قلبي دو برابر است.
7.حمام‌آفتاب:
در سال‌‌هاي اخير، ‌عقيده اين بوده که بايد خودمان را در مقابل نور خوشيد بپوشانيم تا از سرطان پوست در امان بمانيم ولي بيشتر کارشناسان مي‌گويند استفاده کم‌ و متناوب از نورخورشيد، مفيد است! در انگليس که کمبود ويتامين D فراگير است، گروه‌هاي امدادگر و خيريه بيانيه‌اي را منتشر کرده‌اند که در آن توصيه شده هر فردي بايد در نيمروز (ظهر)، 10 دقيقه بدون هيچ پوشش ضدآفتابي از نورآفتاب بهره‌مند شود تا از ريسک ابتلا به بيماري‌هاي کمبود ويتامين D در امان باشد (مثل راشيتيسم). طبق برخي مطالعه‌ها، ويتامين D که به‌وسيله نورخورشيد تامين مي‌شود، مي‌تواند از ابتلا به سرماخوردگي و تب جلوگيري کند. محققان تاکيد کرده‌اند افراد بايد بعد از 10 دقيقه، خود را بپوشانند و پوست هرگز نبايد در انتهاي روز قرمز شود.
8.بيش از اندازه در رختخواب ماندن:
اگر از خوابيدن (استراحت) آخر هفته احساس گناه مي‌کنيد، بهتر است اين احساس را كنار بگذاريد. براساس نتايج تحقيقات علمي، خواب مي‌تواند به شما کمک کند تا بيشتر عمر کنيد و از طرفي به حفظ حافظه و کم شدن استرس هم کمک مي‌کند و اگر به اندازه کافي استراحت نکنيد، احتمال بروز حوادث نامطلوب مثل تصادف، خطرهاي ايمني در کارخانه‌ها و…بيشتر مي‌شود يا باعث افزايش وزن و ريسک ابتلا به بيماري‌هاي قلبي خواهد شد. علاوه بر اين، به تاخير انداختن خروج از رختخواب در صبحگاه و بستن ‌چشم‌ها فوايدي براي سلامت دارد چون طبق تحقيقات به عمل آمده، تمرين‌هاي سخت ورزشي در صبح زود مي‌تواند باعث به خطر انداختن سيستم ايمني شود.
9.پرداختن به علايق:
اگر چه علاقه به مصرف غذاهاي آماده، سلامت تغذيه شما را از بين مي‌برد ولي خوردن يک خوراكي لذت‌بخش و خلاف قوانين تغذيه‌ نه‌تنها شادماني‌تان را زياد مي‌کند، بلکه باعث مي‌شود به رژيم‌غذايي خود ادامه دهيد. بسياري از افراد به خوردن غذاهايي که برايشان ممنوع است، راغب مي‌شوند. هيچ اشکالي ندارد اگر کمي نسبت به آنچه باعث کم شدن اشتياقتان مي‌شود، علاقه نشان دهيد به‌خصوص اگر محدوديت‌هاي سخت رژيمي داريد اين اشتياق مي‌تواند علامتي از کمبود موادمغذي در رژيمتان باشد.
10 روياپردازي:
بسياري از ما روياهاي روزانه را معادل با تنبلي يا از زير کار دررفتن مي‌دانيم در صورتي که تحقيقات نشان مي‌دهد که اجازه‌دادن به سرگردا‌ن‌بودن ذهن مي‌تواند توانايي‌ حل مشکلات را بالا ببرد و باعث ‌شود قسمتي از مغز که مخصوص حل مشکل است، خيلي بيشتر از بخشي که تمرکز بر فعاليت‌هاي روتين (معمولي) دارد، فعال شود. روياپردازي علاوه بر اينکه باعث مي‌شود زمان انجام وظايف روزمره را افزايش دهيد، اين توانايي را به شما خواهد داد که اين فعاليت‌ها را در بين ساير مشکلات مهم زندگي‌تان جاي دهيد.
منبع : Salamat.ir




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب