پر بازدید ترین مطالب

نمايشگاه يا تفرجگاه؛ نگاهي به حواشي برگزاري همايش خودرو شهر آفتاب


نمايشگاه يا تفرجگاه؛ نگاهي به حواشي برگزاري همايش خودرو شهر آفتاب

خبرگزاري آريا – اوايل دهه 80 از نمايشگاه خودرو درست مثل نمايشگاه کتاب به عنوان يکي از دلايل ترافيک سنگين بزرگراه چمران ياد مي شد.
بازديد پرشور پير و جوان، کودک و بزرگ از اين نمايشگاه آنچنان بود که خودروسازان در سال هاي سخت عدم عرضه محصولات وارداتي و عدم تنوع در بازار، تمام تلاش خود را به کار مي بستند تا به هر روشي رضايت خاطر بازديد کنندگان را تامين کنند، اما در نهايت اين تلاش ها به جايي نرسيد و برگزاري نمايشگاه خودرو تهران به دليل ايجاد ترافيک بسيار سنگين براي ساليان سال متوالي متوقف شد.
يازده سال گذشت و سرانجام در سال 95 بود که پروژه نمايشگاهي شهر آقتاب در نزديکي حرم امام راحل (ره) به بهره برداري رسيد و پس مدت مديدي چشم پايتخت نشينان به جمال خودروهاي جديد در نمايشگاه تهران روشن شد، با توجه به نوساز بودن تاسيسات شهر آفتاب و کم تجربگي تيم برگزاري، اولين دوره با کاستي هايي همراه بود که انتظار مي رفت در نمايشگاه سال 96 جبران شود، اما نمايشگاه امسال نيز حاشيه ها و مسائل مختص به خود را دارد و مي توان گفت پيشرفت چنداني نسبت به دوره قبلي نداشته است.

غايبين بزرگ
به علت بسته بودن سايت ثبت سفارش و نامشخص بودن شريط واردات خودرو به کشورمان، برخي از فعال ترين برندهاي موجود در بازار از شرکت در اين نمايشگاه امتناع کردند که از جمله آن ها مي توان به کيا، هيونداي، ميتسوبيشي، نيسان، جک، ليفان، جيلي، سنگ يانگ و ب ام و اشاره کرد، البته به گفته غرفه داران افزايش غير قابل توجيه هزينه هاي اجازه غرفه در اين نمايشگاه نسبت به دوره سال قبل نيز يکي از دلايل فراري شدن شرکت هاي وارد کننده بوده است.

البته شرکت هرمس و درصدر آن مسئول اجرايي نمايشگاه علي عاجزي، عدم حضور برندهاي شاخص به دليل افزايش هزينه ها را ناشي از بهانه جويي شرکت ها مي داند و معتقد است که هزينه 300 يورويي (به ازاي هر متر مربع) دريافتي از برندهاي خارجي در مقايسه با رقم 490 يورويي برگزاري نمايشگاه تخصصي صنعت نفت، بسيار مناسب است!

در طرف مقابل اولين حضور رسمي فولکس واگن در اين نمايشگاه و بازگشت نه چندان پر فروغ شرکت ستاره ايران به عنوان نمايندگي مرسدس بنز، تا حدي جبران غيبت سايرين را کرده بود. همچنين حضور پر شور چيني ها در اين نمايشگاه به شکلي بود که در سالن هاي انتهايي زبان چيني به فارسي غالب مي شد و حتي يک غرفه غير چيني نيز وجود نداشت.

بدبياري تقويمي تاريخي
فارغ از مسئله قيمت ها و عدم حضور برخي از شاخص ترين برند ها، مواجه با تعطيلي نسبتا ناگهاني روز افتتاح نمايشگاه (ششم آذرماه) نيز باعث شد تا تمامي برنامه ريزي هاي انجام شده براي برپايي اين رويداد دچار مشکل شود.
براي مقابله با اين اتفاق روز بازديد خبرنگاران پنجم آذر ماه اعلام شد، اما در اين روز هنوز بسياري از غرفه ها تکميل نشده بودند و برگزاري فشرده برنامه هاي خبري، مشکلاتي را در زمينه عکس برداري براي رسانه ها ايجاد کرد.

در دومين روز نيز به دليل مصادف شدن با تعطيلي، مردم فراتر از حد انتظار از نمايشگاه استقبال کردند و حواشي غير قابل پيشبيني اي را پديد آوردند.
پر شدن ظرفيت پارکنيگ ها درست مانند روزهاي آخر نمايشگاه سال قبل به تشديد ترافيک در مسيرهاي منتهي به مجموعه شهر آفتاب تبديل شد و در ورودي سالن هاي برگزاري نيز صف هاي طويلي در جهت پرداخت بليط ورودي 2000 توماني تشکيل شد که با حواشي خاص خود و نارضايتي بازديد کنندگان همراه بود.

پس از طي شدن اين پروسه نه چندان خوشايند اما اولين بازديد کنندگان از فرط خوشحالي به بادکنک‌هاي هليومي تزييني نصب شده در ورودي حمله بردند و چند نفري که گردن‌شان از سبيل‌هايشان کفلت‌تر بود موفق شدند تا چند بادکنک را از آن خود کنند. باقي بادکنک‌ ها نيز که از بند خود رها شده بودند سرگردان به پرواز درآمده و نهايتا زير سقف سالن نمايشگاه گير افتادند.

در اين ميان يکي از شکست خوردگان نبرد بادکنک‌ها با گفتن جمله: «بادکنکي که دست بچه من نباشه همون بهتر که رو سقف باشه» ميدان را ترک کرد.
حضور کودکان و خانواده ها در اولين روز افتتاح اين نمايشگاه آنچنان بود که غرفه شرکت ها عملا به آتليه عکاسي، شهربازي و مهدکودک تبديل شده بودند.

کارکردهاي جديدي که غرفه داران تصوري از آن نداشتند، اما در نهايت اينطور به نظر مي رسيد که خانواده‌هاي عيال‌وار روز کودک و خانواده را به خوبي برگزار کردند و با لبي خندان و عکس‌هاي خانوادگي متفاوت از نمايشگاه خارج شدند.

جذابيت هاي خاص غرفه رنو
غرفه رنو يکي از شلوغ‌ترين بخش‌هاي نمايشگاه بود البته با توجه به نمايش مگان جديد و يک خودرو فرمول يک 2016 که به جاي مدل 2017 معرفي شده بود در مرکز توجه بازديد کنندگان قرار داشت.

همچنين با توجه به بادکنک هاي متحرک روي سقف و رنگ‌بندي و آرايش زيباي زرد و مشکي غرفه، استقبال زيادي در زمينه عکاسي دراين غرفه شده بود و به نظر مي‌رسد کسي نيست که وارد نمايشگاه شود اما در غرفه رنو عکس سلفي يا خانوادگي نگرفته باشد.
تبديل کاميون و کشنده به اسباب تفريح کودکان
تعداد کودکان در روز نخست بازديد عمومي بيش از حد تصور بود، مسئولين غرفه ها عملا شانسي براي کنترل آن ها نداشتند و در نهايت کار به جايي رسيد که بچه ها توانستند پشت فرمان موتور هاي برقي و کاميون هاي بزرگ بنشينند.

نتيجه اين ماجراي ترسناک، نواخته شدن بوق‌هاي ممتد کاميون و کشنده در فضاي بسته غرفه بود، کاميون هايي که چند پسربچه و دختربچه پشت فرمان آن ها نشسته بودند و با هيجان کار پرسر و صداي‌شان را ادامه مي‌دادند.

اين روند ثابت کرد که تمامي وسايل نقليه سواري، سنگين و موتوري مي توانند مورد پسند تمامي افراد خانواده باشند.
البته در ميان اين خيل عظيم بازديد کنندگان اثر چنداني از مشتري بالقوه خريد خودرو ديده نمي شد، بسياري صرفا به درخواست فرزندان‌شان به نمايشگاه آمده بودند و به گفته بسياري از بازديدکنندگان قيمت خودروها با بودجه‌شان تناسب نداشت و آنها توان خريد خودروهايي با قيمت بيشتر از 50 تا 60 ميليون تومان را نداشتند اما از اينکه در نمايشگاه حضور داشتند خوشحال بودند.

يک راديو پرحاشيه
هياهو و ازدحام نمايشگاه باعث شده تا مشکلات عجيبي در اولين روز بازديد عمومي رخ دهد، راديو مدام اعلام مي کند که پسربچه‌اي با لباس قرمز پيدا شده است و از والدينش مي خواهد براي تحويل گرفتن فرزند دلبر خود به مديريت نمايشگاه مراجعه نمايند، اما کسي به دنبال او نمي‌رود.
پدر و مادر ديگري هم فرزند خود را گم کرده‌اند. مشخصات کودک گم شده از راديو اعلام مي‌شود و مجري از کودک مي‌خواهد تا خودش را تحويل دهد و مادرش را از نگراني برهاند!

لحن تمسخر آميز و پرحرفي‌هاي گوينده راديو به کنار، صداي بلندگوها معضل ديگري است که غرفه داران از آن شکايت دارند.
هنگامي که مجري از گم شدن و پيدا نشدن بچه‌ها مي‌گفت و نکات ايمني مراقبت از فرزند را گوشزد مي‌کرد، بسياري از واردکنندگان اصلي خودرو جلسات مهمي داشتند و صبرشان از صداي بلند راديو و شوخي‌هاي بي‌موقع گوينده لبريز شده بود.
انتخاب بين ترافيک و ازدحام مترو
براي خروج از نمايشگاه زمان خود را تنظيم کنيد تا در ترافيک پارکينگ معطل نشونيد. اگر هم قصد بازگشت با مترو را داريد حتما ساعات رسيدن قطار را از قبل چک کنيد. چراکه قطار در هر ساعت يکبار به ايستگاه مي‌رسد و آخرين قطار ساعت 19:06 دقيقه شهرآفتاب را به مقصد تجريش ترک مي‌کند. از اين رو مي توان گفت که تعداد قطارها براي سرويس دهي مناسب به اين حجم از جمعيت به هيچ عنوان کافي به نظر نمي رسد.

نمايشگاهي براي کسب درآمد
در نهايت بايد تاکيد کرد که نمايشگاه خودرو تهران، از بنياد با مشکل مديريتي و اجرايي مواجه شده و براساس تجربه ادوار گذشته خود، در فضايي بين تخصصي بودن، فعاليت به عنوان مرکز فروش خودرو و سوژه اي براي تفريح قشر متوسط سردرگم مانده است.

آنچه مسلم است اينکه نمايشگاه هاي خودرو بين المللي و مشهور در سطح جهان، بيش از آنکه کارکردي تفريحي داشته باشند يا به عنوان محلي براي فروش خودرو به مشتريان مطرح شوند، ساختاري تخصصي و مبتني بر عرضه دستاوردهاي تکنولوژيک دارند و بازديد کنندگان علاقه مند نيز براي لمس چنين سطحي از کيفيت و نواوري ملزم به پرداخت بهاي بليط قابل توجهي هستند. بدين ترتيب از شمار بازديد کنندگان متفرقه کاسته شده و چهارچوب تخصصي و فني اين رويداد حفظ مي شود.

اما آنچه در خصوص نمايشگاه شهر آفتاب اتفاق مي افتد کاملا برعکس است، با توجه به بهاي ارزان بليط، اطلاع رساني گسترده و کمبود مراکز تفريحي در جنوب پايتخت، هجوم بازديدکنندگان در روزهاي تعطيلي نمايشگاه قابل پيش بيني است و آنچه مسلم است اينکه جا به جايي محل برگزاري نيز کمکي به رفع معضل ترافيک و ازدحام نکرده است، بنابراين شايد منطقي تر باشد که اين نمايشگاه نيز مانند تمامي رويدادهاي مشابه در سطح جهان مسير تخصصي شدن را در پيش بگيرد تا بلکه از حواشي عجيب و غريب و مضحک اين رويداد سالانه کاسته شود.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب