میزان خواب کودک در سنین مختلف + توصیه‌هایی برای داشتن یک خواب آرام



مفیدستان:

خواب کودک یک مسئله مهم و حیاتی در روند رشد کودک است. اینکه کودک شما چه ساعتی بخوابد و چه میزان از شبانه‌روز را در خواب باشد قطعا روی نحوه زندگی شما والدین هم تاثیر چشمگیری دارد. با افزایش رشد کودک تعداد ساعات خواب او هم دست‌خوش تغییراتی می‌گردد. اگرچه نمی‌توان یک برنامه خواب واحدی برای تمامی کودکان در سنین خاص و یکسانی پیش‌بینی کرد اما می‌توان به طور تقریبی از میزان آن در سال‌های مختلف رشد او آگاه شد.

سرویس خواب کودک - خواب نوزاد - عکس نوزاد

هیچ عدد دقیقی برای ساعات خواب مورد نیاز برای همه بچه‌ها در یک سن خاص وجود ندارد. یک کودک دو ساله ممکن است از ساعت ۸ شب تا ۸ صبح بخوابد، اما کودک دیگر با سنی مشابه ممکن است با خوابیدن از ۱۰ شب تا ۵ صبح، کاملا سرحال شود. به هر حال خواب در سلامت کودک نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ اما همیشه ارتباط بین کمبود خواب یک کودک و رفتارش، روشن و واضح نیست. وقتی بزرگ‌ترها خسته می‌شوند بدخلق شده و انرژی‌شان کاهش می‌یابد، اما کودکان احتمال دارد که فعال‌تر شده، مرتبا با همه چیز مخالفت کرده و رفتارهای افراطی از خود نشان دهند. درواقع می‌توان گفت هر کودکی شخصیت منحصر به فردی دارد که میزان خواب مورد نیاز او را تعیین می‌کند.

میزان خواب نوزاد

عموما میزان خواب نوزاد ، بین ۱۶ تا ۲۰ ساعت در شبانه‌روز است که این میزان خواب بین شب و روز تقسیم می‌شود. نوزادان هر ۳ تا ۴ ساعت باید بیدار شوند تا وزن‌گیری آنها کامل شود، این اتفاق در دو هفته اول روی می‌دهد. بعد از آن، حتی اگر نوزاد مدت بیشتری را هم بخوابد مشکلی ایجاد نمی‌شود. البته بیشتر نوزادان فاصله زمانی زیادی را نمی‌خوابند چون گرسنه می‌شوند. بیشترین مدتی که یک نوزاد به طور پیوسته می‌خوابد معمولا بین ۴ تا ۵ ساعت است این کاملا به میزان گرسنگی طفل بستگی دارد. اگر نوزاد مدت زیادی را بخوابد احتمالا در طی روز گرسنه‌تر شده و نیاز به وعده‌های غذایی بیشتر در او افزایش می‌یابد.

ایده‌‌آل این است که کودک‌تان قبل از به خواب رفتن، در تختخواب مخصوص خود قرار گیرد و اصلا زود نیست که ساعت خواب منظم و ثابتی را برای او در نظر بگیرید. هر کار آرامش‌بخشی که در زمان خاصی در هر شب انجام شود، به روتین ساختن ساعت خواب کودک کمک می‌کند.

میزان خواب کودک از شش ماهگی تا یک سالگی

در شش ماهگی ممکن است کودک در حدود ۳ ساعت در طی روز و ۱۱ ساعت در شب بخوابد، در این سن شما می‌توانید عکس‌العمل خود را نسبت به رفتار کودکی که در طول شب بیدار شده و گریه می‌کند تغییر دهید. شما می‌توانید به مدت ۵ دقیقه او را به آرامی در گهواره‌اش نوازش کرده تا مجدداً به خواب رود. اگر فرزندتان در حال گریه از خواب شبانه بیدار می‌شود، بررسی کنید که بیمار نباشد و خودش را خیس‌ نکرده باشد. شما می‌توانید او را با مهربانی وقتی به پشت یا به شکم خوابیده نوازش کنید. استفاده از پستانک یا مکیدن انگشت می‌‌‌تواند به کودک در این سن کمک کند که آرام شدن را یاد بگیرد.

در صورتی که کودک به گریه کردن ادامه می‌دهد شما اجازه دارید کمی بیش از ۵ دقیقه و به آرامی به نوازش او بپردازید، به همین ترتیب طفل بعد از چند روز به خواب رفتن مجدد را در محل مناسب خویش خواهد آموخت اما اگر از خواب برخاستن‌های مکرر او بیش از ۵ یا ۶ نوبت در طول شب اتفاق افتد، حتماً باید با پزشک کودک خویش مشاوره نمائید.

خواب کودک - اتاق خواب کودک - عکس کودک

میزان خواب کودک از یک سالگی تا سه سالگی

اغلب کودکان در بین سنین ۱ تا ۳ سالگی حدود ۱۰ تا ۱۳ ساعت می‌خوابند. هیجانات گوناگون و یا تمایل به بیدار ماندن با پدر و مادر و غافل نشدن از جریاناتی که در پیرامون خود می‌گذرد می‌تواند عاملی برای بیدار ماندن کودک تلقی گردد. زمان شروع علائم به خواب رفتن کودکتان را در شب هنگام یادداشت کرده و سعی نمائید که آن را در شب های بعدی به عنوان زمان تقریبی به خواب رفتن او اعمال کنید. به استراحت نمودن کودکان ۲ یا ۳ ساله خود در طول روز اصرار نورزید مگر سستی و خستگی بر آنها فائق آید.

توجه: فقدان و یا کمبود خواب در کودکان باعث تندخوئی و یا انواع رفتارهای افراطی شده و همچنین امکان دارد بیماری اختلال کم توجهی و بیش فعالی را در کودکان (ADHD) ایجاد کند.

والدین گاهی به اشتباه فکر می‌کنند که بیدار نگه‌داشتن کودکان به روش‌های مختلف به خوابیدن آنان سر ساعت مشخص کمک می‌کند. در حقیقت اگر کودکان بیش از حد خسته شده باشند ساعت مشخصی برای خوابیدن نخواهند داشت. برقراری ساعت معمول خواب به کودکان کمک می نماید تا آنان آرامش داشته و برای خواب مهیا گردند. توجه داشته باشید که دندان در آوردن کودک در این سنین می‌تواند اختلالاتی در خواب او به وجود آورد که موقتی است.

میزان خواب کودک بین سنین سه تا نه سالگی

کودکان پیش دبستانی در حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت در هر شب می‌خوابند اما دلیلی وجود ندارد که به طور کلی در این حد آنها در خواب باشند. کودک ۵ ساله‌ای که در طول شب به قدر کافی استراحت نموده است نیازی به خواب در طول روز ندارد. در نهایت می‌توان گفت کودکان در بین سنین ۶ تا ۹ سالگی حدود ۱۰ ساعت را در خواب به سر می‌برند.

اتاق خواب کودک - میزان خواب کودک - عکس بچه

توصیه‌هایی برای تنظبم خواب کودک

به او کمک کنید که خودش به خواب برود
در حالی که که کودکتان یاد می‌گیرد که بتواند خودش به خواب برود، این که نیمه‌های شب به سراغتان بیاید و از شما بخواهد که با او در رختخوابش بخوابید امری طبیعی است. اما هدف این است که به او کمک کنید تمام شب در رختخوابش بخوابد.

به او آرامش ببخشید
سعی نمائید قبل از به خواب رفتن کودک با او خلوت کنید و با گفت و گوئی کوتاه به آنان درباره همه چیز اطمینان خاطر بخشید، که این کار خود در به آرامش رسیدن کودک و ادامه آن در طول خواب کمک فراوان می‌نماید.

نگذارید کودک بترسد

نور خانه را کم کنید. روشن بودن یک چراغ خواب باعث می‌شود که وقتی که تنها در تاریکی شب بیدار شد نترسد. اما به یاد داشته باشید که نور زیاد مانع از به خواب رفتن او می‌شود. اگر کودکتان ترس‌های شبانه دارد حقیقت را به او بگویید. کودکتان به شما اعتماد دارد. اگر به او بگویید که هیچ هیولایی وجود ندارد ممکن است باور کند.

ساعات تماشای تلوزیون را کم کنید
هرچه کودک بیشتر تلویزیون تماشا کند، بیشتر در به خواب رفتن مشکل خواهد داشت و احتمال مختل شدن خواب او بیشتر می‌شود. بهتر است زمان مشخصی را آن هم در طول روز به تماشای تلوزیون کودک اختصاص دهید.

برای داشتن یک خواب آرام شبانه او را در روز به پارک ببرید

شاید کودکتان در طول روز نیاز به تحرک و ورزش بیشتری داشته باشد تا شب به خواب برود. اجازه بدهید اواخر بعد از ظهر در پارک بدود تا حسابی خسته شود.

در آخر باید بدانید ایجاد یک برنامه منظم برای خواب مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که امنیت و عشقی را که لازمه خوابی آرام و خوب است، برایش فراهم کنید.

گردآوری:
مجله اینترنتی ستاره



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط

میزان خواب کودک ماهه میزانخوابکودکماهه ۱۳۹۵۹۱۸ میزان خواب کودک در ماه سوم و توصیه هایی برای اینکه کودک بهتر بخوابد میزان خواب کودک و نوزاد در جدول زمان بندی خواب کودک دانشنامه فرزند جدول زمان بندی زیر بیشتر خوراکی هایی برای داشتن خواب راحت خوراکیهاییبرایداشتنخوابراحت ۱۳۹۴۱۱۷ پرشین یو » خوراکی هایی برای داشتن خواب راحت آشپزی آموزش انواع غذا ها پزشکی، سلامت و تندرستی بهداشت کودکان بیماری ها و راه های درمان پیشگیری از بیماری ها تغذیه و بیشتر سن مناسب ورزش کردن در کودکان سنمناسبورزشکردندرکودکان ۱۳۹۴۸۶ دادن به کودکان در سنین مختلف روش های مختلف دارو دادن به کودکان در سنین مختلف بهترین کفش برای دانش آموزان چه کفشی است؟ بهترین کفش برای دانش آموزان چه کفشی است؟ کودکان بیشتر میزان خواب کافی برای کودکان در سنین مختلف خواباندن کودک در گهواره ۱۳۹۵۹۱۳ روی قرص ها آیا استفاده از داروی تاریخ گذشته خطرناک است؟ گروه خبري نوزاد و کودک تاريخ انتشار كد میزان خواب کافی برای کودکان در سنین مختلف بیشتر حدمجاز استفاده کودکان از تلفن همراه چقدر است؟همه جو حدمجازاستفادهکودکانازتلفنهمراهچقدر ۱۳۹۵۸۴ در این اطلاعیه به عدم مصرف کودکان زیر ماه از این تجهیزات الکترونیکی تاکید شده زیرا بر کیفیت و میزان خواب کودکان در این رده سنی به شدت تاثیر مخربی می گذارد نحوه بیشتر خواب نوزاد شما هم غیر طبیعیه؟نی نی سایت خوابنوزادشماهمغیرطبیعیه ۱۳۹۴۲۱۷ خواب نيمروزي داشته باشند، ولي به‌تدريج ميزان خواب روز كاهش مي‌يابد به‌طوري كه در سالگي كودك كمتر به خواب نيمروزي احتياج دارد تا سال ساعت در روز در اين سنين بیشتر نی نی سایتخواب نيمروزی و شبانه نوزاد خوابنيمروزیوشبانهنوزاد ۱۳۹۳۱۲۱۹ معمولا در طول روز كودكان سال در حال چرت‌زدن هستند و شايد يك يا دو ساعت خواب نيمروزي داشته باشند، ولي به‌تدريج ميزان خواب روز كاهش مي‌يابد به‌طوري كه در سالگي بیشتر هرآنچه درباره خواب کودک باید بدانیدمجله پزشکی دکتر سلام هرآنچهدربارهخوابکودکبایدب ۱۳۹۴۲۵ کودکان در سنین مختلف الگو های خاصی برای خواب باید داشته باشند که بسیاری از مادران در رابطه با آن اطلاعات کافی ندارند خوب خوابیدن بیش از آنکه برای والدین مهم باشد، بیشتر جوراب پوشیدن در هنگام خواب چه فوایدی دارد؟همه جو جورابپوشیدندرهنگامخوابچهفوایدیدارد ۱۳۹۵۱۰۲ منبع بامداد ارسال شده در دی توسط سلمان آرین با موضوع عمومی منبع سلام دکتر همچنین ببینید میزان خواب کودکان، چقدر باید باشه؟ پزشک اطفال و کودکان گفت بیشتر الگوي خواب کودک در سنین مختلفمجله پزشکی دکتر سلام الگويخوابکودکدرسنینمختلف ۱۳۹۴۲۲۶  الگوي خواب کودک در سنین مختلف مجله پزشکی دکتر سلام جامع ترین مجله پزشکی و سلامت صفحه اصلی تبلیغات همکاری با پزشکان مطرح کردن سوالات پزشکی درباره ما تماس با ما سایت بیشتر سکوت اضطرابی بچه ها را جدی بگیرید ماه ایران سکوتاضطرابیبچههاراجدیبگیرید ۱۳۹۴۸۲۳ درمان این نوع از سکوت با تغییر در محیط زندگی کودک است آنها را در مراحل جداگانه در معرض محیط های جدید قرار داده و در هر مرحله میزان شلوغی و استرس محیط را بیشتر می بیشتر خواب كودكان در سنین مختلف کودک فردا خوابكودكاندرسنینمختلف ۱۳۹۲۷۲۳ خواب کودکان در سنین مختلف متفاوت است، اما در واقع این تفاوت‌ها تنها ناشیاز تغییر شکل مشکلات خواب است مثلا به جای گریه، بیخوابی و به جایغذا دادن به نوزاد در طول بیشتر مقاله خواب كودكان در سنين مختلف تبیان زنجان ۱۳۹۴۳۲۴ خواب كودكان در سنين مختلف نوع مطلب مطالب درج شده توسط اعضای وب سایت مشاهده قوانین درج مطلب توسط اعضا در وبلاگ های تبیان زنجان خواب كودكان در سنين مختلف خواب بیشتر این عارضه بی خوابی را نمی دانید اینعارضهبیخوابیرانمیدانید ۱۳۹۵۹۱۸ مقایسه مراحل مختلف این مطالعه نشان داد، بی خوابی طولانی مدت و خستگی مفرط موجب می شود عواطف، نوعدوستی و پای بندی به مصالح شخصی و غیر شخصی به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر چیزهایی که باید در مورد خواب کودکان بدانید چیزهاییکهبایددرموردخوابکودکا ۱۳۹۵۱۰۲۷ در مورد خواب کودکان بدانید اختصاصی موضوع آزاد داشتن اطلاعات کافی در مورد میزان و نوع خواب کودک شما در سنین مختلف می‌تواند به بهبود رشد او و راحت شدن خیال شما کمک کند بیشتر خواب شبانه و شخصیت شما مرجع کامل عکس سرگرمی دانلود ۱۳۹۵۹۶ می توانند از میزان خواب شبانه شما بکاهند لذا خواب روزانه خود را به رازهای درونی شخصیت‌شخصیت‌ شناسیویژگی‌های شخصیتی‌ ۷ توصیه ساده برای داشتن خواب آرام عصرسهم بیشتر نوزاد من يک ورزشکار است نوزادمنيکورزشکاراست ۱۳۹۴۶۱۴ سنین مختلف رشد حواس پنجگانه ی نوزاد در بدو تولد ارتباط مادر و نوزاد تغذیه و خواب در نوزادان نوزاد یک ماهه باور غلط درباره خواب کودکان زردی و تشنج در نوزادان وقایع فرآیند بیشتر سبک زندگی مردان ، زنان ، کودکان ، زندگی امروزنیک صالحی ۱۳۹۴۲۲۶ انتظار دختربچه های چاق هرگز این قول را به کودکتان ندهید کودکتان بدخواب است؟ آغوز؛ اولین واکسیناسیون نوزاد به کودک برچسب دروغگو نزنید دروغ در سنین مختلف رشد خانم بیشتر تغذيه کودکان دبستانی ۱۳۹۳۱۲۱۳ البته ورزش مناسب و نه شديد که در تمام روز انجام شود، به رشد و سلامت و محکم شدن استخوان ها و رشد و نمو مناسب کمک شايانی می کند کودکان سنين مختلف به انرژی کافی بیشتر دانش آموزان به چند ساعت خواب نیاز دارند؟ رایافان دانشآموزانبهچندساعتخوابنیازدارند ۱۳۹۵۷۲ مسئله نیز تاثیر گذار است همچنین این بسیار حائز اهمیت است که کمبود خوابیدن کودکان امکان دارد باعث دمدمی مزاجی و حتی بیش فعالی آن‌ها شود اگر می‌خواهید از میزان خوابیدن بیشتر

برچسب ها

اندکی تفکر …

زمان مانند یک رودخانه است
هرگز نمی توانیم به یک آب دو بار دست بزنیم...
زیرا آن جریان آبی که از مقابل ما گذشت ، دیگر باز نمی گردد.
از هر لحظه ی زندگیمان لذت ببریم.