پر بازدید ترین مطالب

مچ استرس تان را بگيريد


مچ استرس تان را بگيريد

خبرگزاري آريا –
مقابله با استرس
براي پيشگيري و کاهش استرس روش‌هاي مديريتي را درک کرده و از آن‌ها استفاده نماييد
گاهي لازم است با استرس تان مچ اندازي کنيد،خلاصه براي سلامت تان هم که شده لازم است يا شما برنده شويد و يا تسليم او شويد. نکته مهم درباره استرس اين است که يک دفعه شما را از بين نمي برد، بلکه مانند خوره اي به تدريج زندگي تان را تحت تاثير قرار مي دهد. پس تا دير نشده است، مچ استرس تان را بگيريد تا بيش از اين شما را آزار ندهد.
استرس حالت ناخوشايندي است که اگر آن را مديريت نکنيم شما را مديريت مي‌کند و فشار شما را در دست مي‌گيرد. مديريت استرس با شناسايي منابع استرس در زندگي شروع مي‌شود و اين به راحتي امکان پذير نيست. هميشه منبع استرس آشکار نيست و ناديده گرفتن استرسي که بر افکار، احساسات و رفتارتان القا مي‌شود بسيار آسان است.
فقيهي روانشناس مي‌گويد: استرس علل و عواملي است که روان انسان را تحت تاثير قرار مي‌دهد و باعث ناراحتي و مشکل مي شود، معمولا بايد در ابتدا موقعيتي که فرد در آن قرار دارد، شناسايي شود و مشخص شود فرد در اين موقعيت در چه جايگاهي قرار دارد و از کجا احساس ناراحتي مي کند و چه عاملي باعث ناراحتي او شده است، معمولا نگرش فرد اگر مثبت باشد به آساني مي‌توان آن مسئله را مورد تحليل قرار داد و از فشار و عواملي که بر او ايجاد مي‌شود، خود را مصون نگه دارد و خود را به فضايي که براي آرامش ايجاد مي‌کند، هدايت کند. معمولا شناخت‌هاي انسان اگر غلط باشد و يا شناخت‌هاي نادرستي باشد يا شناختي که با شناخت‌هاي ديگر همراه نباشد براي او استرس ايجاد مي‌کند، به عبارتي از يک طرف يکسري از آگاهي‌ها باعث استرس مي‌شود. معمولا عواملي که استرس ايجاد مي‌کنند، اين عوامل در واقع استرس زا نيستند بلکه نوع نگاهي که فرد به آن عامل دارد، مي‌تواند خطرناک و منفي باشد و آسيب به فرد بزند و روان انسان را تحت تاثير قرار دهد.
چگونه استرس را مديريت کنيد؟
براي پيشگيري و کاهش استرس روش‌هاي مديريتي را درک کرده و از آن‌ها استفاده نماييد به عنوان مثال مديريت زمان و اعتماد به نفس دو مهارت مهم در کاهش استرس هستند، زيرا بسياري از مشکلات ناشي از فشارهاي زماني يا روابطي هستند که از طريق اعتماد به نفس بيشتر و رفتارهاي کنترل شده قابل حل هستند.
دست‌هايتان را بشوييد
براي کم کردن استرس راه‌هاي بيشماري وجود دارد. برخي از اين راه‌ها تنها در چند ثانيه بر سيستم عصبي بدن تاثير مي‌گذارند و آرامشي که به‌خاطر اضطراب از دست رفته به بدن شما برمي‌گردانند. کمک گرفتن از آب گرم يکي از اين راه‌هاست. اگر اضطراب داريد، مي‌توانيد با يک دوش آب گرم حال خود را بهتر کنيد يا در واني که از آب گرم پر شده، چند دقيقه دراز بکشيد و براي آرام کردن فکرتان تلاش کنيد؛ اما در صورتي که امکان دوش گرفتن نداريد، مي‌توانيد تنها با شستن دست‌هاي‌تان با آب گرم يا چند ثانيه قرار دادن دست‌تان زير چنين آبي، حال خود را بهتر کنيد.
ادا در بياوريد
براي رها شدن از استرس، گاهي چاره‌اي جز زشت شدن نداريد. وقتي که فشار رواني به بدن شما حمله مي‌کند، بايد عضلات صورت، فک، گردن و سرتان را رها کنيد تا آرامش‌تان را دوباره به دست بياوريد. نگران نباشيد؛ کار پيچيده‌اي نيست. در خانه مي‌توانيد به همان شکلک درآوردن خلاصه‌اش کنيد و با کمي ادا درآوردن حال خود را بهتر کنيد.
کرفس بجويد
چهره احمدرضا عابد‌زاده را يادتان هست؟ در مسابقات فوتبال هميشه با جويدن آدمس استرسش را کم مي‌کرد. محققان مي‌گويند شيوه او واقعا در کاهش اضطراب تاثير دارد اما بررسي‌هاي آنها نشان مي‌دهد که راه بهتري هم براي خلاص شدن از استرس وجود دارد.
شما براي رسيدن به چنين هدفي، بايد دستگاه گوارش‌تان را فريب دهيد و وانمود کنيد که در حال غذاخوردن هستيد. اگر يکي از نزديکان شما اضافه وزن داشته باشد، حتما ديده‌ايد که وقت عصبي شدن بيشتر غذا مي‌خورد يا به هله‌هوله‌خوري رو مي‌آورد. چنين فردي دقيقا با کمک دستگاه گوارشي که مشغول هضم غذاست، براي آرام شدن تلاش مي‌کند. در چنين شرايطي، شما مي توانيد با هويج، کرفس و خوراکي‌هايي از اين دست دستگاه گوارش‌تان را فريب دهيد.
خط‌ بکشيد
وقتي در يک جلسه مهم با قلم و کاغذ حاضر شده‌ايد و اضطراب داريد، تنها به نوشتن نکات مهم جلسه کفايت نکنيد، روي کاغذي که جلوي‌تان گذاشته‌ايد، نقاشي بکشيد و خط ‌خطي کنيد؟ اين کار کمک مي کند، استرس شما هر لحظه کمتر ‌شود.
خودتان را بغل کنيد
اغلب ما وقتي اضطراب داريم، به پناه‌بردن در آغوش مادرمان يا يکي از اعضاي خانواده، آرام مي‌گيريم اما اگر در لحظه‌اي که اضطراب به جسم و روان شما حمله‌ور شده تنهاييد، مي‌توانيد با در آغوش گرفتن خودتان تنشي که عذاب‌تان مي‌دهد را کم کنيد.
سالاد بخوريد
وقتي که استرس داريد ممکن است ميل‌تان به خوردن شيريني يا سيب‌زميني سرخ کرده چند برابر شود. مغز شمايي که با استرس درگير هستيد، بيشتر از هر زماني دوست دارد قند يا کربوهيدرات را به خود جذب کند اما هميشه براي پاسخ دادن به اين نياز، قرار نيست سراغ هله‌هوله برويد. براي اينکه استرس به چاق‌تر شدن شما يا از دست رفتن سلامت‌تان ختم نشود، مي‌توانيد به سالاد خوردن رو بياوريد.
کفش‌هايتان را دربياوريد
اگر با رئيس‌تان بحث کرده‌ايد و حسابي استرس داريد، پشت ميزکارتان برگرديد و بلافاصله کفش‌هايتان را در بياوريد. وقتي کفش پايتان است، گردش خون‌تان دچار اختلال مي‌شود و استرس بدن‌تان هر لحظه بيشتر مي‌شود اما اگر کفش‌ها را در بياوريد، اجازه مي‌دهيد پاهاي‌تان نفس بکشند.
استرس و يک تصميم غلط
پژوهشگران در يک مطالعه جديد نشان داده‌اند که چگونه استرس مي‌تواند نقاطي از مغز را که با توانايي کنترل شخص بر خود و تصميم گيري ارتباط دارد، تحت تاثير قرار دهد. معمولا تصميمات مهم بايد در شرايط استرس‌زا اتخاذ شوند. گاهي اوقات، اين شرايط مي‌تواند توانايي شما را در خويشتنداري به خطر اندازد که اين نيز به نوبه خود مي‌تواند بر فرايند تصميم‌گيري تان تاثير بگذارد.
کم کردن استرس
مچ استرس تان را بگيريد تا بيش از اين شما را آزار ندهد
براساس اين مطالعات برخي از روش‌هاي عملي و علمي مقابله با استرس عبارتند از :
• کشيدن نفس عميق و نوشيدن يک ليوان آب در مواقع بروز مشکل
• صحبت کردن
• نوشيدن هشت ليوان آب در روز
• تهيه فهرستي از موفقيت‌هاي کسب‌شده و مرور روزانه آنها
• ديدن برنامه‌هاي طنز و خواندن پيامک‌هاي خنده دار
• قدم ز‌دن در طبيعت
• برقراري ارتباط با دوستان خوب و شاد
• کنارگذاشتن نگراني از آينده
• بيان صريح خواسته‌ها به همسر و مدير
• برنامه‌ريزي دقيق
• دوش گرفتن و استفاده از عطر
• تميز‌نگه داشتن محيط کار و زندگي
• هنر `نه` گفتن در صورت لزوم
• پوشيدن لباس‌هاي راحت و شاد
• مشورت
• گريه کردن در مواقع ترس و ناراحتي
• افزايش اعتماد به نفس
• دادن فرصت اشتباه‌ کردن به ديگران
• انجام حرکات ورزشي منظم
• اولويت‌بندي تمام امور در زندگي
• متعهد بودن در کار و روابط
• بي‌توجهي به شايعات بي‌اساس
• تکرار مداوم اين عبارت : هيچ انساني کامل نيست.
منبع:تبيان




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب