پر بازدید ترین مطالب

مضرات خرما براي سلامتي که نميدانستيد


مضرات خرما براي سلامتي که نميدانستيد

خبرگزاري آريا –
مضرات خرما براي سلامتي, ارزش غذايي بالا
خرما مي‌تواند سطح قند خون را پايين بياورد و حتي به درمان ديابت کمک کند
خرما از مواد غذايي است که داراي ارزش غذايي بالايي است و بسيار مصرف آن توصيه ميشود اما بايد بدانيد اين ماده مغذي نيز داراي مضراتي است که در اين مطلب به آن پرداخته ايم.
مضرات خرما در ايجاد مشکلات شکمي
خود خرما ممکن است باعث مشکلات شکمي نشود – مگر آنکه به آن سولفيت اضافه شده باشد – که امروزه بسيار رايج است. سولفيت‌ها ترکيب‌هاي شيميايي هستند که به ميوه‌هاي خشک شده مي‌افزايند تا از آن‌ها نگهداري کند و حتي باکتري‌هاي مضر آن‌ها را از بين ببرد. افراد حساس به سولفيت ممکن است از واکنش‌هاي خاصي مانند معده درد، گاز معده، نفخ، و اسهال رنج ببرند.
خرما منبع بي‌نظير فيبر است، که در کمال تعجب، مي‌تواند در اين مورد اثر معکوس داشته باشد. اگر قبلا فيبر کافي مصرف کرده باشيد، مصرف خرماي بيش از حد به معني مصرف فيبر بيش از اندازه نيز هست – و اين هجوم ناگهاني مي‌تواند به مشکلات شکمي مثل يبوست و نفخ منجر شود.
هرچند تحقيقات در اين زمينه کم بوده است، اما طبق گزارش‌ها خرما در موارد خاصي اسهال را بدتر مي‌کند.
مضرات خرما در بروز جوش‌هاي پوستي
ميوه‌هاي خشک شده مانند خرما همچنين مي‌توانند باعث جوش پوستي شوند، و مقصر، يک بار ديگر، سولفيت‌ها هستند. جوش زدن همچنين مي‌تواند به علت کپک موجود در بسياري از ميوه‌هاي خشک شده باشد، که خرما هم يکي از آن‌ها است.
مضرات خرما در بروز حمله‌هاي آسمي
درباره‌ي اين که مصرف خرما باعث بروز حملات آسمي مي‌شود تحقيقات کافي انجام نشده است. اما چون خرما مي‌تواند موجب آلرژي شود، و آلرژي‌ها نيز مي‌توانند حملات آسمي را در پي داشته باشند، بهتر است افراد آسيب پذير و مستعد از بيشتر مراقب باشند. در واقع، 80٪ از افراد مبتلا به آسم به مواد انتقال يافته توسط هوا مانند کپک‌ها حساسيت دارند – کپک‌ها در ميوه‌هاي خشک شده‌اي مانند خرما نيز يافت مي‌شوند.
مضرات خرما براي سلامتي, ارزش غذايي بالا
خرما را از دسترس اطفال دور نگه داريد حداقل تا زماني که کمي بزرگتر شوند
مضرات خرما براي افزايش وزن
هر چند خرما سرشار از فيبر است، کالري و تراکم انرژي نسبتا زيادي نيز دارد- و مي‌تواند به افزايش وزن بي‌سابقه منجر شود. خرما حاوي 2.8 کالري در هر گرم است – که به معني آن است که خوراکي داراي تراکم انرژي متوسط است و مي‌تواند به افزايش وزن منجر شود.
احتمال بروز هايپرکالمي
هايپرکالمي يک نوع ناراحتي است که در آن پتاسيم خون فوق‌العاده زياد مي‌شود. خرما منبع غني پتاسيم است، و مصرف تعداد زيادي از آن مي‌تواند به اين ناراحتي منجر شود. پس اگر پتاسيم خون‌تان بالا است، از مصرف خرما اجتناب کنيد. و از خوردن بيش از حد آن پرهيز کنيد.
سطح پتاسيم ايده‌آل خون چيزي بين 3.6 تا 5.2 ميلي‌ در هر ليتر است. سطح پتاسيم بالاتر از 7 ميلي مول در هر ليتر مي‌تواند خطرناک باشد و به دخالت پزشکي فوري نياز دارد.
مضرات پوشش مومي
مانند ساير ميوه‌ها (من جمله سيب) حتي خرما نيز اغلب پوشيده از موم است. ميوه‌ها اغلب پوشيده از موم هستند تا ظاهرشان بهتر شود و ظاهري درخشان داشته باشند – بنابراين مدت زمان بيشتري دوام مي‌آورند و ظاهر تازه‌ي خود را حفظ مي‌کنند. درخشش خرما معمولا به خاطر افزودن موم روغني يا اسپري شيميايي به آن است، که هر دو آن‌ها در دراز مدت به مشکلات گوارشي شديد منجر مي‌شوند.
ناسالم براي نوزادان
خرما براي نوزادان بيش از حد غليظ و پرمايه است. جويدنش براي آن‌ها سخت است، و چون روده‌هايشان در حال تکامل است، ممکن است نتوانند خرما را به راحتي هضم کنند. اين امر مي‌تواند به دشواري‌ها و مشکلاتي منجر شود. در واقع، حتي ممکن است خرما ناي نوزاد را مسدود کند و باعث خفگي او شود – پس لطفا خيلي مراقب باشيد.
خرما را از دسترس اطفال دور نگه داريد حداقل تا زماني که کمي بزرگتر شوند.
ايجاد عدم تحمل فروکتوز
شيريني طبيعي خرما به خاطر فروکتوز موجود در آن است (حداقل تا حدودي). افراد بخصوصي از مشکل هضم فروکتوز رنج مي‌برند، که اين امر به ناراحتي به نام عدم تحمل فروکتوز منجر مي‌شود. قند به درستي جذب نمي‌شود، که باعث مي‌شود از سيستم گوارشي شما به صورت سالم و دست نخورده عبود کند (چون بدن قادر به تجزيه‌ي آن نيست). اين ممکن است نهايتا به توليد گاز در معده و درد شکمي منجر شود، چون قند شروع مي‌کند به واکنش دادن با باکتري‌هاي طبيعي داخل روده.
اين‌ها به عوارض جانبي مصرف خرما مربوط مي‌شوند. با وجود اين، يکي دو حوزه هست که در آن‌ها به شفافيت بيشتري نياز داريم.
مضرات خرما براي سلامتي, ارزش غذايي بالا
خرما منبع غني پتاسيم است و مصرف زياد آن مي‌تواند به هايپرکالمي منجر شود
اثرات خرما بر سطح قند خون و سلامت دندان‌ها
ابتدا، سطح قند خون.
تصور مي‌شود خرما، به خاطر مزه‌ي شيريني که دارد، بر سطح قند خون تاثير مي‌گذارد. با وجود اين، هيچ تحقيق منسجمي در تاييد اين موضوع انجام نشده است. مطالعات خاص انجام شده حاکي از آن هستند که برعکس خرما مي‌تواند سطح قند خون را پايين بياورد و حتي به درمان ديابت کمک کند! اين مورد احتمالا به خاطر آن است که هرچند خرما حاوي قندهاي طبيعي است، شاخص گليسمي پاييني دارد، و از اين رو ممکن است خطري ايجاد نکند.
همچنين هيچ تحقيق قابل توجهي حاکي از آن که خرما بر سلامت دندان‌ها تاثير بد مي‌گذارد وجود ندارد.
با وجود اين، در چنين مواردي حتما با پزشک خود مشورت کنيد.
و در مورد بارداري و شيردهي بايد بگويم که، خرما انتخاب سالمي به حساب مي‌آيد. يکي از مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد که خوردن خرما در طول 4 هفته‌ي آخر قبل از وضع حمل باعث داشتن زايمان مطلوب‌تري مي‌شود. اما در آن صورت هم، مطمئن شويد که بيش از مقدار توصيه شده خرما مصرف نکنيد – چون نمي‌دانيم که در چنين حالتي چه اتفاقي خواهد افتاد.
نتيجه‌گيري
مطالب ذکر شده به معني آن نيست که همين حالا بايد دست از خوردن خرما بکشيد. عوارض حانبي وقتي رخ مي‌دهند که شما عاشق خرما باشيد و بيش از حد از اين ميوه مصرف کنيد (بيش از 10 عدد خرما در روز). بنابراين، ميزان مصرف آن را تحت کنترل داشته باشيد. شايد بد نباشد به ميوه‌هاي ديگر هم فرصتي بدهيد!
منبع:namehnews.ir




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب