پر بازدید ترین مطالب

مصرف اين ماده معدني را در پاييز فراموش نکنيد


مصرف اين ماده معدني را در پاييز فراموش نکنيد

خبرگزاري آريا –
تقويت سيستم ايمني بدن, نشانه‌هاي جدي کمبود زينک در بدن
مهم ترين منبع تامين زينک به جز مواد غذايي طبيعي در مکمل‌هاي تغذيه‌اي است
گياهخواران از جمله افرادي هستند که بيشتر از ديگران در معرض کمبود مواد معدني در بدنشان قرار دارند به همين جهت مصرف برخي خوراکي‌ها در فصل‌هاي سرد به اين افراد توصيه مي‌شود.
زينک (Zinc) ماده‌اي است که کمبود آن در بدن نشانه‌هايي را ايجاد مي‌کند.
زينک پس از عنصر آهن از جمله ضروري‌ترين مواد براي حفظ سلامت و کارکرد مناسب اعضاي بدن است. روي بر سلامتي پوست، مو، دندان و ناخن ها اثر مي‌گذارد و سبب تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود.
براساس پژوهش‌ها زينک بر فعاليت بيش از 300 آنزيم بدن موثر است که اين آنزيم‌ها باعث ايجاد واکنش‌هاي بيوشيميايي در بدن مي‌شوند.
آمار‌هاي سازمان بهداشت جهاني نشان مي‌دهد بيش از 31 درصد از مردم در سراسر جهان دچار کمبود زينک هستند که به ويژه در مادران باردار مي‌تواند سبب ابتلاي جنين به انواع بيماري ها، نقص مادرزادي و زايمان زودرس شود.
گياهخواران از جمله افرادي هستند که بيشتر از ديگران در معرض کمبود ماده معدني زينک در بدنشان قرار دارند، زيرا به دليل تنوع غذايي خاص خود داراي ميزان بالاي اسيد فيتيک (phytic acid) دربدن خود هستند که مانع جذب زينک مي‌شود؛ فيتيت در خوراکي هايي همچون گندم کامل، حبوبات و دانه‌هاي روغني وجود دارد.
تقويت سيستم ايمني بدن, نشانه‌هاي جدي کمبود زينک در بدن
خوراکي هاي حاوي زينک مي توان قارچ، پنير، بادام، اسفناج و سير را مي توان نام برد
برخي بيماري‌ها از جمله اگزما و پسوريازيس هم با افزايش گردش خون سلولي سبب کمبود زينک در بدن مي‌شوند، مصرف نکردن و يا کمبود مصرف غذا‌هاي حاوي گوشت قرمز نيز مي تواند باعث کاهش زينک در بدن شود، زيرا جايگزين‌هاي گوشت قرمز حاوي مقدار بسيار کمي زينک هستند.
کمبود زينک همچنين سبب سرماخوردگي، دير خوب شدن زخم ها، خستگي و حتي ناباروري در افراد مي‌شود.
از جمله نشانه‌هاي کمبود زينک در بدن مي‌توان موارد زير را نام برد.
ريزش و کم پشتي مو‌هاي سر، وجود نقطه‌هاي سفيد بر روي ناخن ها، وجود آکنه و جوش صورت در محل چانه، کدر شدن رنگ دندان ها، سفيد شدن پوشش روي زبان، بوي دهان نامطبوع، التهاب لثه، بروز زخم در دهان و لثه ها، تب خال، پوکي و نرمي استخوان از مهمترين اين نشانه‌ها است.
بر اين اساس کارشناسان به افراد توصيه مي‌کنند مواد غذايي به ويژه پروتئين حيواني شامل گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهي هاي روغني در رژيم غذايي روزانه خود داشته باشند.
تقويت سيستم ايمني بدن, نشانه‌هاي جدي کمبود زينک در بدن
زينک پس از عنصر آهن از جمله ضروري‌ترين مواد براي حفظ سلامت بدن است
از جمله ديگر خوراکي هاي حاوي زينک مي توان قارچ، پنير، بادام، اسفناج و سير را مي توان نام برد.
براساس پژوهش‌ها زنان در سنين باروري حداقل بايد روزي 40 گرم گوشت قرمز مصرف کنند تا دچار کم خوني و کمبود زينک نشوند.
کارشناسان مهم ترين منبع تامين زينک به جز مواد غذايي طبيعي را در مکمل‌هاي تغذيه‌اي مي‌دانند که با نظارت پزشک و انجام آزمايش خون مي‌تواند براي رفع نياز بدن به اين ماده ضروري مورد استفاده قرار گيرد.
منبع:yjc.ir




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب