پر بازدید ترین مطالب

ماست‌ يوناني ميان‌ وعده اي براي‌ سلامت‌ بدن


ماست‌ يوناني ميان‌ وعده اي براي‌ سلامت‌ بدن

خبرگزاري آريا – در بازار انواع گوناگوني از ماست وجود دارد، اما نوعي ماست که در سالهاي اخير، شهرت زيادي کسب کرده است ماست يوناني است.
به گزارش خبرگزاري آريا از جهان نيوز، ماست يوناني غني از پروتئين، کلسيم، پروبيوتيک، ويتامين B12 و پتاسيم است.
همچنين ماست يوناني حاوي لاکتوز کمتري نسبت به ساير محصولات لبني است.
چيزي که ماست يوناني را متفاوت از ساير انواع ماست مي‌کند، ارزش غذايي آن است.
طي فرايند توليد ماست يوناني، لاکتوز و آب اضافي آن گرفته مي‌شود، در نتيجه اين ماست، خامه‌اي و غليظ شده و طعم ترش خوشايندي دارد.
ضمنا، ويژگي اسيدي اين نوع ماست باعث مي‌شود بدن‌تان راحت‌تر بتواند ساير مواد مغذي را جذب کند.
ماست يوناني غذايي متنوع است که مي‌توانيد آن را به روش‌هاي مختلفي به کار ببريد.
مي‌توانيد آن را به عنوان يک ميان وعده همراه با ميوه‌ها و مغزها مصرف کنيد.
همچنين مي‌توانيد از آن به عنوان جايگزيني براي سس مايونز يا خامه استفاده کنيد.
شما مي‌توانيد هر روز، 2 تا 3 فنجان ماست يوناني بدون چربي بخوريد.
در واقع فرقي نمي‌کند چقدر از اين ماست بخوريد، به هر حال فوايد غذايي ارزشمند آن نصيب‌تان خواهد شد.
1. بهبود سلامت گوارش
يکي از فوايد اصلي ماست يوناني، وجود پروبيوتيک در آن است.
سيستم گوارشي به طور طبيعي انواعي از باکتري‌ها را دارد که برخي خوب و برخي نيز بد هستند.
باکتري‌هاي خوبي که شما از پروبيوتيک‌هاي ماست يوناني دريافت مي‌کنيد، به افزايش باکتري‌هاي خوب و مفيد روده‌‌تان کمک کرده و باعث بهبود سلامت گوارش‌تان مي‌شود.
مقدار زياد باکتري‌هاي مفيد در سيستم هاضمه کمک مي‌کند تا مشکلات گوارشي‌ گوناگون برطرف شوند مانند اسهال، سندرم روده‌ي تحريک پذير، بيماري کرون و زخم معده.
2. نظم در دفع
پروبيوتيک‌هاي موجود در ماست يوناني کمک مي‌کنند تا غذا در روده‌ها بهتر حرکت کرده و دفع بهتري داشته باشيد.
ضمنا ماست يوناني غذايي است که به راحتي هضم مي‌شود.
همچنين ارزش غذايي ماست يوناني کمک مي‌کند گوارش ساير غذاها هم بهتر صورت بگيرد و اين براي تنظيم دفع و پيشگيري از مشکلاتي چون يبوست مفيد است.
اجابت مزاج نامنظم مي‌تواند مدفوع را خشک و سخت کند.
همچنين باعث مي‌شود سموم در بدن باقي مانده و هم به روده‌ها و هم به سلامت عمومي بدن به مرور زمان آسيب بزند.
3. کمک به کاهش وزن
اگر سعي در کاهش وزن داريد، گنجاندن ماست يوناني بدون چربي در رژيم غذايي يک ضرورت است.
ماست يوناني دو برابر ماست معمولي پروتئين دارد و چون براي هضم پروتئين به زمان بيشتري نياز دارد بنابراين ماست يوناني مي‌تواند براي مدت طولاني‌تري شما را سير نگه دارد.
در نتيجه از اشتهاي بين وعده‌هاي غذايي کم شده که در مسير کاهش وزن، اتفاق خوبي است.
مطالعه‌اي در سال 2003 دريافت خوردن سه وعده ماست يوناني در روز مي‌تواند چربي سوزي را افزايش بدهد.
آنهايي که تحت رژيم پُر کلسيم بودند، که شامل سه وعده ماست بود، نسبت به آنهايي که فقط از کالري مصرفي‌شان کم کرده بودند، 22 درصد بيشتر وزن کم کردند و 61 درصد چربي بيشتري سوزاندند.
محققان همچنين دريافتند يک ميان وعده در بعد ازظهر که شامل ماست يوناني بود، 24 گرم پروتئين داشت که منجر به کاهش گرسنگي، افزايش احساس سيري و به تاخير افتادن خوردن‌هاي بعدي در زنان سالم شده بود.
ضمنا ماست يوناني مقدار مناسبي کلسيم دارد که مي‌تواند توليد چربي در بدن را محدود کند.
يُد موجود در ماست يوناني براي عملکرد درست تيروئيد مهم است که براي يک متابوليسم سالم، ضروري است.
متابوليسم بهتر يعني راحت‌تر وزن کم کردن.
4. کنترل فشار خون
براي اينکه فشار خون‌تان را تحت کنترل داشته باشيد بهتر است چند فنجان ماست يوناني در رژيم غدايي‌تان بگنجانيد.
پتاسيم اين ماست به کنترل فشار خون کمک مي‌کند.
تنها يک فنجان ماست يوناني داراي 240 ميلي گرم پتاسيم است.
پتاسيم، رگ‌هاي خوني را منبسط کرده و مانع تنگي آنها مي‌شود.
اين ماده‌ي معدني، تاثيرات منفي سديم را نيز تعديل مي‌کند.
ويتامين B12 موجود در ماست يوناني به بدن کمک مي‌کند سلول‌هاي قرمز خوني توليد کرده و اکسيژن به تمام بخش‌هاي بدن از جمله قلب، بهتر برسد.
ماست يوناني منبع خوبي از کلسيم و منيزيم است که گفته مي‌شود به کاهش فشار خون بالا کمک مي‌کند.
5. حفظ سلامت مغز
ماست يوناني يک غذاي تخمير شده است که براي سلامت مغز هم سودمند است.
پروبيوتيک، در حفظ تعادل سالم بين روده و مغز نقش دارد. روده و مغز از طريق محور هيپوتالاموس- هيپوفيز- آدرنال به هم مرتبط هستند؛ يعني جايي که نرون‌هاي متعدد و مهمي براي سلامت روح و روان وجود دارد.
مطالعه‌اي که در سال 2014 روي حيوانات انجام شد نشان داد تخمير خوب و کنترل شده مي‌تواند مواد مغذي خاص و محتواي فيتوشيميايي غذا را افزايش داده و منجر به تقويت سلامت ذهن شود.
همچنين ويتامين B12 موجود در ماست يوناني به سلول‌هاي مغز اين امکان را مي‌دهد تا ارتباط‌هاي جديدي ايجاد کنند؛ پروسه‌اي که حافظه را تشکيل مي‌دهد.
ويتامين B12 يک عنصر حياتي ميلين است؛ غلافي که از بسياري از سلول‌هاي مغزي محافظت مي‌کند.
خوردن غذاهاي فرآوري شده مي‌تواند ريسک اختلالات نورودژنراتيو مانند آلزايمر را کاهش بدهد.
6. مبارزه با افسردگي
ميکروب‌هاي خوبي که در روده‌هاي شما زندگي مي‌کنند مي‌توانند بر خلق و خو و ميزان اضطراب‌تان تاثير بگذارند.
خوردن روزانه‌ ماست يوناني باعث تقويت ميکروب‌هاي خوب و مفيد در روده مي‌شود، در نتيجه با افسرگي مبارزه کرده و روحيه‌‌ بهتري ايجاد خواهد شد.
مطالعه‌اي که در اخيرا در سال 2017 انجام شد دريافت باکتري‌هاي پروبيوتيک موجود در ماست که زنده بودند توانسته بودند علائم افسردگي را در موش‌ها معکوس کنند.
علاوه بر پروبيوتيک، پتاسيم موجود در ماست يوناني به حفظ رسانايي الکتريکي مغز و انتقال‌هاي عصبي کمک مي‌کند و ضمنا براي انتقال سروتونين که يک فرارسان عصبي مربوط به احساسات خوب و شادي است نيز مفيد است.
7. تقويت سلامت استخوان‌ها
ماست يوناني براي سلامت استخوان‌ها نيز مفيد است.
ماست يوناني حاوي مواد مغذي مهمي چون کلسيم است که براي ساختن و حفظ استخوان‌ها و عضلات قوي مهم است.
استخوان‌ها بدون کلسيم کافي، ضعيف شده و احتمال پوکي استخوان که يک بيماري پيشرونده است بالا خواهد رفت.
تنها يک وعده ماست يوناني مي‌تواند 18.7 درصد از نياز روزانه‌ بدن به کلسيم را تامين کند.
ماست يوناني علاوه بر کلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم و پروتئين نيز دارد که با هم براي تقويت سلامت استخوان‌ها مفيد هستند.
ضمنا ويتامين D و باکتري‌هاي زنده‌ي موجود در ماست يوناني، استخوان‌ها را محکم کرده و چگالي استخواني را افزايش مي‌دهند که براي پيشگيري از پوکي استخوان سودمند است.
8. حفظ سلامت دهان و دندان
ماست يوناني با بهبود سلامت دهان و دندان به شما کمک مي‌کند تا لبخند زيباتري داشته باشيد.
پروبيوتيک‌هاي موجود در اين ماست، از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري مي‌کنند.
باکتري‌هاي خوب، رشد باکتري‌هاي بد درون دهان را که مي‌توانند موجب مشکلات متعدد دهاني شوند (مانند بوي بد دهان) کنترل مي‌کنند.
ضمنا ماست يوناني مي‌تواند سطح pH دهان را تعديل کرده و محيطي نامناسب براي رشد و فعاليت باکتري‌ها ايجاد کند.
ضمنا ماست يوناني يک منبع بسيار عالي از کلسيم و پروتئين است که دو ماده‌ي مغذي مهم براي سلامت دهان و دندان هستند.
9. تقويت سيستم ايمني
اگر مي‌خواهيد به دور از بيماري‌ها باشيد، داشتن سيستم ايمني قوي يکي از ضروريات آن است.
براي تقويت سيستم ايمني مي‌توانيد ماست يوناني بخوريد.
ماستي که باکتري‌هاي زنده دارد مي‌تواند منجر به افزايش سلول‌هاي ايمني شود.
باکتري‌هاي سالم موجود در ماست، به سلول‌هاي تقويت کننده‌ي ايمني بدن‌تان سيگنال مي‌دهند تا قوي‌تر شده و با ميکروب‌هاي مضر بجنگند.
ميکروب‌هاي مفيد به بدن کمک مي‌کنند مواد مغذي را به خوبي جذب کرده و سيستم گوارشي را نيز تقويت مي‌کنند.
اين دو عامل براي بهبود عملکرد سيستم ايمني، مهم هستند.
همچنين ماست يوناني مواد مغذي چون پروتئين، کلسيم، يُد و پتاسيم دارد که همگي براي حفظ سلامت بدن مهم هستند.
10. حفظ سلامت اندام تناسلي
سيستم تناسلي و ادراري هم ماند سيستم گوارشي نيازمند محيط متعادل باکتريايي است.
پروبيوتيک‌هاي موجود در ماست يوناني مي‌توانند رشد باکتري‌ها خوب موجود در سيستم تناسلي و ادراري را افزايش دهند.
در نتيجه به پيشگيري و درمان بيماري‌هايي چون عفونت واژينوس باکتريال کمک مي‌کنند.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب