پر بازدید ترین مطالب

فواید بی نظیر سبزی خوردن برای بدن!


سبزی خوردن

اگر یادتان باشد، در گذشته ی نچندان دور سبزی خوردن پای ثابت سفره ها بود و همیشه مصرف سبزی خوردن
به کوچکترها توصیه میشد.
شاید باور نکنید ولی همان شاهی و پیازچه و ریحون و … از بیماری های مختلفی جلوگیری میکرد؛ متأسفانه امروزه
این منبع غذایی سرشار از مواد معدنی از سفره ها حذف شده و کمتر خانم خانه داری به اهمیت وجود
سبزی خوردن در سفره فکر میکند.
در ادامه از زبان متخصصان تغذیه، فواید سبزی خوردن را برایتان خواهیم گفت.
با ما همراه باشید.

دکتر حقیقی فوق تخصص گوارش در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سبزی‌های معطر و اشتهاآوری مانند شاهی، ریحان، تره، نعنا، جعفری،
ترخون، مرزه، تربچه و … که پای ثابت سفره بسیاری از خانواده‌های ایرانی است، هر کدام ویژگی‌های تغذیه‌ای و درمانی
خاص خودشان را دارند.

وی افزود: بدانید تمام گیاهان معطر یا اسانس‌دار مانند ریحان، نعناع، مرزه و… در چهار خاصیت ضد نفخ، ضد درد،
ضد اسپاسم و ضد میکروب مشترک هستند، اما جدا از این خواص مشترک، هر کدام‌شان ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

وی بیان کرد: مثلا ریحان خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد و در نتیجه ضد سرطان است.
ریحان اشتها آور، خلط‌آور (جهت درمان سرفه) و ضد تهوع است، باعث تحریک ترشح شیر در مادران شیرده می‌شود و
در از بین بردن کرم‌های روده‌ای و در درمان کرامپ معده، ورم معده، یبوست و التهاب روده هم کاربرد دارد
.
ریحان بر روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و در درمان تحریک‌های عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی نقش قابل توجهی
دارد.

این متخصص تاکید کرد: “تره” نیز تا حدی قادر است بیماری آسم را تسکین دهد.
تره در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی نقش دارد و برای بهبود بواسیر هم به کار می‌رود.
در ضمن با افزودن تره به غذاهایی مثل گوشت و ماهی می‌توان بوی بد آن‌ها را کاهش داد.
با خوردن یک و نیم وعده اضافی سبزی‌های برگ‌دار سبزرنگ خطر ابتلا به دیابت تا ۱۴ درصد کاهش پیدا
می‌کند، اما خوردن میوه و سبزی بیشتر همراه هم اثر چندانی در این زمینه ندارد.

حقیقی خاطرنشان کرد: سبزی‌های تازه نقش آنتی اکسیدانی دارند و مصرف آن‌ها موجب افزایش حافظه می‌شود.
در واقع سبزی‌های تازه با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌توانند حالت ارتجاعی رگ‌های خونی را حفظ کنند و موجب خونرسانی
بهتر به مغز و اعصاب ‌شوند و بدین ترتیب از کاهش توانایی‌های فکری و حافظه پیشگیری کند.

وی اشاره کرد: سبزی‌ها انواع مختلفی از گیاهان هستند که در حقیقت اگرچه ترکیبات یکسانی ندارند، اما از نظر مواد
تشکیل‌ دهنده مشابه هم هستند.
به عنوان نمونه تمامی گیاهان با درصدهای متفاوتی از نظر وجود آب، چربی، میزان کم یا زیاد فیبر و رنگ
با هم مشترک هستند.
اما در مواردی نیز برخی از مواد تشکیل‌ دهنده فقط در یک نوع گیاه وجود دارد و این مساله باعث
متمایز بودن‌شان می‌شود.
به طور کلی اگر از نظر وجود B1، B6، B5، روی،‌ املاح، پتاسیم، منگنز و … جدولی را در نظر
بگیریم و در آن ۱۰ گیاه را در کنار هم قرار دهیم، اگرچه ممکن است گاهی اوقات درصد آن‌ها شبیه
به هم باشد، اما بر هم ریختگی خاصی از نظر ترکیبات قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، با توجه به این که هر گیاه املاح و ویتامین خاص خود را دارد،
باید توجه داشت که مصرف نوع خاصی از آن باعث ورود پتاسیم، آهن، روی، منگنز یا ویتامین C بیشتری به
بدن می‌شود و در نتیجه تمامی مواد مورد نیاز و ضروری با خوردن یک نوع سبزی دریافت نخواهند شد.
بنابراین مصرف مخلوط سبزی خوردن به عنوان یک عادت غذایی مناسب توصیه می ‌شود.

حقیقی بیان کرد: اما با وجود اینکه مصرف سبزیجات برای همه ضروری است، تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که مردان باید
بیشتر میوه و سبزی بخورند.
بنا بر گفته کارشناسان، مردان در مقابل برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی آسیب‌پذیرترند و به همین دلیل باید
تا می‌توانند میوه و سبزیجات مصرف کنند.
مردان باید روزی ۹ وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند و این در حالی است که این میزان برای زنان
به هفت وعده کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: مصرف میوه قبل از صبحانه، اضافه کردن سالاد به وعده‌های نهار و شام و استفاده از
میوه و سبزی به عنوان میان‌وعده از جمله روش‌هایی است که کمک می‌کند مصرف میوه و سبزی افزایش یابد.
برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال، ابتدا آن را پاک کنید و بشویید.
سپس در پارچه نازکی بریزید و داخل یخچال بگذارید.
در صورتی که مقدار سبزی زیاد است، برای این که سالم‌تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتی را به صورت
نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف بشویید
۳ روش برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن

همشهری آنلاین: چند روز پس از خرید، سبزی‌ها پلاسیده می‌شوند. اما آیا می‌توان سبزی را بیشتر از یک هفته نگه داشت؟ در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به روش نگه‌ داشتن سبزی‌ خوردن.
۳ روش عالی برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای یک هفته

روش تازه نگه‌ داشتن سبزی‌ بیش از یک هفته

استفاده از دستمال‌های آشپزخانه و کیسه پلاستیک برای تازه نگه داشتن سبزیجات

این روش شاید یکی از رایج‌ترین روش‌های نگهداری کاهو است که شامل شستن و خشک‌ کردن برگ‌ها، سپس قرار دادن آن‌‌ها روی کاغذ و بعد پیچیدن آن‌ها در کاغذ با کمترین هوا و سپس قرار دادن آن در کشوی یخچال است . در این روش، کاغذ رطوبت اضافی سبزی‌ها را جذب می‌کند و مانع لزج شدن آن‌ها می‌شود. کیسه فریزر نیز مانع گردش پیدا کردن هوای اضافه می‌شود در نتیجه روند پلاسیدگی را کند می‌کند و تا ۵ روز سبزی سالم می‌ماند پس از ۷ روز، برخی از برگ‌ها پلاسیده می‌شود اما قابل‌خوردن است.

جعبه و دستمال کاغذی برای تازه نگه داشتن سبزیجات

در این روش، یک ظرف پلاستیکی با کاغذ پوشیده می‌شود. سبزیها را در آن‌ قرار می‌دهند و سپس با لایه‌ای از کاغذ پوشیده می‌شود. ظرف را نیز می‌بندیم. جعبه از آسیب رسیدن به سبزی‌ها پیش‌گیری می‌کند. در این روش تا ۵ روز سبزی‌ها سالم و تازه می‌ماند، پس از ۷ روز برخی برگ‌ها پلاسیده می‌شود اما قابل‌خوردن خواهد بود و پس از ۱۰ روز غیر قابل‌ خوردن.

یک کیسه پلاستیکی و هوا برای تازه نگه داشتن سبزیجات

در این روش سبزی‌ها، در یک کیسه قرار می‌گیرد کمی در آن هوا دمیده می‌شود، سپس کیسه از بالا پیچیده و با یک باند لاستیکی بسته می‌شود. هوای کافی باعث تازه ماندن سبزی می‌شود. در این روش نیز سبزی‌ها تا ۷ روز خوب و سالم می‌ماند. پس‌ از این سه روش کدام را باید انتخاب کرد؟ برای ترد ماندن و ماند‌گاری طولانی‌ مدت روش ۲ مناسب‌تر است و در صورتی‌ که قصد ندارید سبزی‌ها را برای بیش از یک هفته نگه‌ دارید می‌توانید از دو روش دیگر استفاده کنید.

سلامانه و همشهری آنلاین



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب