پر بازدید ترین مطالب

فوايد نخود؛ از سلامت قلب تا درمان ديابت


                 فوايد نخود؛ از سلامت قلب تا درمان ديابت

خبرگزاري آريا – وب سايت دونفره – سميرا هاشميان: نخود يکي از گياهاني که داراي فوايد زيادي براي بدن است که بسياري از ما آن را به طور کامل فراموش کرديم. نام ديگر نخود (لوبيا گاربانزو ) ميباشد که بيشتر در رژيم غذايي مديترانه اي و غذاهاي خاورميانه استفاده ميشن. نخودها منبع خوبي از پروتئين، کربوهيدرات ها و فيبر هستند. در اين نوشته به خواص نخود اشاره کردم که احتمالا با خوندنش ترغيب به استفاده بيشتر از نخود ميشيد.
فوايد نخود؛ از سلامت قلب تا درمان ديابت
ترکيبات موجود در نخود
فيبر بالا پروتئين چربي و منگنز مس و فولات آهن و روي و فسفر منبع غني ويتامين K
نخود براي درمان ديابت مفيد است
نخود ها داراي فيبر زيادي هستند. مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به ديابت نوع 1 وقتي که از رژيم هاي داراي فيبر بالا استفاده ميکنن سطح قند خونشان را پايين تر مياره و همچنين براي افراد مبتلا به ديابت نوع 2 مصرف بيش از حد فيبر ممکنه قند خون، چربي ها و سطوح انسولين را بهبود بده. توصيه ميشه زنان حداقل 21 تا 25 گرم فيبر در روز و مردان 30 تا 38 گرم مصرف کنن.
سلامت استخوان را با خوردن نخود تضمين کنيد
آهن، فسفات، کلسيم، منيزيم، منگنز، روي و ويتامين K موجود در نخود ها به ايجاد و حفظ ساختار و قدرت استخوان کمک مي کنه، اگر چه فسفات و کلسيم در ساختار استخوان هر دو اهميت دارن، تعادل مقدار دقيق اين دو مواد ضروريه چون مصرف بيش از حد فسفر با مصرف بيش از حد کلسيم مي تونه منجر به از دست رفتن استخوان بشه. تشکيل ماتريکس استخوان (شامل سلول هاي زنده موجود در استخوان) نياز به منگنز دارد و آهن و روي نقش مهمي در توليد و افزايش کلاژن (پروتئين موجود در استخوان) داره.
مصرف ويتامين K براي سلامتي استخوان ها بسيار مهمه چون باعث جذب کلسيم ميشه. بايد مطمئن بشيد که کلسيم کافي براي ساخت و ترميم استخوان در بدنتان وجود داره. کمبود ويتامين K خطر شکستگي استخوان را افزايش ميده.
نخود تاثير گذار بر سلامت قلب
در نخود فيبر بالا، پتاسيم، ويتامين C و ويتامين B6 وجود داره که همه از سلامت قلب حمايت مي کنند. نخود حاوي مقادير قابل توجه فيبر است که به کاهش کلسترول در خون کمک مي کند و در نتيجه خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهد. مصرف منظم آن مي تواند سطح کلسترول بد را در خون پايين بياورد.
عامل موثر در پيشگيري از سرطان
اگرچه سلنيوم ماده معدنيه که در اکثر ميوه ها و سبزيجات وجود نداره، اما در نخود ها به اندازه کافي وجود داره که عملکرد آنزيم هاي کبد را بهبود ميبخشه و در از بين بردن ترکيبات سرطاني در بدن کمک مي کنند.
علاوه بر اين سلنيوم از التهاب جلوگيري مي کند و ميزان رشد تومور را کاهش مي دهد نخود ها همچنين حاوي فولات هستند که نقش مهمي در پيوند و ترميم DNA دارند و از اين طريق باعث جلوگيري از تشکيل سلول هاي سرطاني در DNA مي شود. اين ماده غذايي همچنين داراي فيتوکميکال هايي (ترکيبات شيميايي در گياهان) به نام ساپونين (Saponins Phytochemicals) هستند که از گسترش سلول هاي سرطاني در سراسر بدن جلوگيري ميکند.
نخود براي هضم غذا مفيده
به دليل وجود فيبر بسيار زياد در نخود، به جلوگيري از يبوست و همچنين حرکات منظم روده کمک ميکنه. در نهايت عملکرد دستگاه گوارش را بهبود ميبخشه.
کمک به کنترل وزن و احساس سيري
نخود به عنوان “عامل حجيم ساز” در دستگاه گوارش عمل مي کنند. ترکيبات موجود در نخود احساس سيري را افزايش و اشتها را کاهش ميده. اين مواد غذايي ما را براي مدت طولاني سير نگه ميداره و در نتيجه باعث ميشه در طي روز کالري کمتري را مصرف کنيم. خوردن انواع ميوه ها و سبزيجات به مدت طولاني با بهبود شرايط بد در سلامت، مانند وضعيت چاغي مرتبطه. بسياري از مطالعات نشان ميده که افزايش مصرف نخود باعث کاهش مرگ و مير، ديابت، بيماري قلبي، سلامت مو، افزايش انرژي و کاهش وزن ميشه.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب