پر بازدید ترین مطالب

فعالیت موسسات آموزشی عالی پژوهش‌محور باشد


مولایی دهکردی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم

به گزارش ایسنا دکتر اصغر مولایی دهکردی امروز در آئین اختتامیه نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان شمالی در سالن بصیرت دانشگاه پیام نور بجنورد، حضور 80 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور را نقطه عطف پتانسیل پژوهشی دانست و گفت: برای جبران معضل کاهش دانشجو باید درآمدزایی از طریق پژوهش میسر شود.

وی، راهکار این درآمدزایی را سوق دادن محورهای پژوهشی به سمت نیاز جامعه و بازار کار دانست.

مولایی دهکردی با اشاره به اینکه امسال پذیرش 780 هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی، 200 هزار دانشجو در مراکز فنی‌وحرفه‌ای و پذیرش 500 هزار نفر در دانشگاه‌های علمی کاربردی نهایی شده است، ادامه داد: در دانشگاه‌های آزاد نیز ظرفیت پذیرش 500 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی موجود است که داوطلب نداریم.

وی توسعه کمی دانشگاه‌ها را نشان از اهمیت به علم و توجه ویژه دولت تدبیر و امید به کیفی‌سازی فضای موسسات آموزشی عالی را زمینه‌ساز بروز استعدادهای نو و دستاوردهای علمی دانست و یادآور شد: پذیرش سالانه 300 هزار دانشجوی مقطع ارشد یعنی قبولی از هر دو داوطلب یک نفر در مقطع کارشناسی ارشد مؤید این مسئله است.

مولایی دهکردی خاطرنشان کرد: در مقطع دکتری نیز سالانه 200 هزار داوطلب ثبت‌نام می‌کنند که با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد، حدود 10 درصد از این داوطلبین پذیرفته می‌شوند.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم گفت: باید موضوعات پژوهشی پایان ‌نامه‌های ارشد و دکتری دنبال شوند و نقش مهم آن‌ها در توسعه منطقه‌ای و ملی فراموش نشود.

مولایی دهکردی اضافه کرد: در خراسان شمالی نیز دانشجویان باید در تحصیلات تکمیلی مسئله محور باشند.

وی گفت: این گام موثر، به برداشتن باری از دوش مسئولان کمک می‌کند.

وی یکی از مسائل مورد توجه دولت تدبیر و امید را ساماندهی تعداد موسسات آموزشی عالی عنوان کرد و سطح بندی موسسات و دانشگاه‌ها در رده‌های منطقه‌ای را از تصمیمات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دولت برشمرد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف توسعه هدفمند موسسات آموزش عالی را از مطالبات جدی مقام معظم رهبری ذکر کرد و افزود: تلاش بر این است که رشته‌های دانشگاهی بر اساس نیاز جامعه و بازار ارائه شوند و مراکز هدف گرا حرکت کنند.

مولایی دهکردی با بیان اینکه هدف گرایی زمینه را برای بهره گیری از حضور چهار میلیون دانشجو و صد هزار دانشجوی دکتری هموار می‌سازد، خواستار اثرگذاری موسسات آموزشی عالی در هر منطقه از کشور شد.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌های خراسان شمالی تصریح کرد: انتظار بر تصمیم‌گیری مبتنی بر واقعیت‌ها و تحقیقات علمی است و باید شاهد روزی باشیم که مبنای تصمیمات بر پایه پژوهش است.

وی همچنین ارتباط تنگاتنگ دستگاه های اجرایی با موسسات آموزش عالی را خواستار شد.

دکتر محقر، دبیرکل ستاد اجرایی هفته پژوهش خراسان شمالی نیز در این آئین، هفته پژوهش را فرصتی برای مرور چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها با جامعه، صنعت و دستگاه‌های اجرایی ذکر کرد.

دکتر محقر افزود: ماموریت گرا کردن مراکز آموزش عالی، نیاز محلی و جهت دهی مراکز پژوهشی برای حل مسائل را ممکن می‌کند.

وی با بیان اینکه جامعه نیازمند کلینیک پژوهش است تا معضلات اجتماعی در آن درمان شوند، خاطرنشان کرد: با تحقیق و عمل به آن جامعه توسعه یافته محقق می‌شود.

رئیس دانشگاه دولتی بجنورد با اشاره به اینکه در هفته پژوهش امسال خراسان شمالی، تقدیر از پژوهشگران دانشجو نیز در برنامه‌ها گنجانده شد، اظهار کرد: از 29 پرونده ارسال شده به دبیرخانه، 15 پرونده مربوط به پژوهش‌های دانشگاهی و 14 پرونده مربوط به پژوهش دستگاه‌های اجرایی بوده است.

دکتر محقر اضافه کرد: نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان شمالی در سال 96 به تولیت دانشگاه بجنورد در قالب 70 غرفه متشکل از پژوهش دستگاه‌های اجرایی، موسسات آموزش عالی، بخش خصوصی و واحدهای فناور مرکز رشد برگزار شد.

در پایان این آئین از 14 پژوهشگر برگزیده خراسان شمالی با حضور مسئولان و با اهدای لوح و جوایز نقدی، تقدیر به عمل آمد.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب