پر بازدید ترین مطالب

شادی را تجربه کنید


شادی بودن اکتسابی است باید یاد بگیریم که چگونه خود را شاد نگه داریم و چگونه در شرایط سخت و ناهموار زندگی همواره استوار باشیم و خمودگی بر ما مسلط نشود نباید به خود اجازه دهیم که اتفاقات ناخوشایند زندگی روحیه ما را خراب کند یا اینکه امواج منفی باعث خراب شدن روحیه ما شود باید شاد زیستن را تجربه کرد باید همواره زندگی شادی داشت اگر می خواهید اصول شاد زیستن را بدانید پس در نیک صالحی با ما همراه باشید

شاد زیستن را چگونه تجربه کنیم؟

حال و روزی که امروزه روان‌پزشکان و روان‌شناسان از آن به عنوان افسردگی یاد می‌کنند. ما برای شما هفت گام پیشنهادی داریم تا اگر در چنین حالتی به سر می‌برید با کمک گرفتن از آنها دوباره شادی و نشاط را به زندگی خود بازگردانید، نکاتی که فریده میرزایی، روان‌شناس آنها را این‌گونه عنوان می کند.

قدم نخست؛ کارهای تکراری نکنید
تکراری بودن کارها و فعالیت‌هایی که هر روز انجام می‌دهید شاید نخستین دلیل برای ابتلا به این عارضه باشد. اینکه سر ساعت معینی بیدار شویم، کارهایی را انجام دهیم که دیروز، هفته گذشته و ماه‌های گذشته موبه مو آنها را انجام داده‌ایم. علاوه براین نداشتن برنامه مشخص برای روزهای هفته و حتی ساعت‌های یک روز نیز می‌تواند دلیلی برای بروز علایم افسردگی و در نهایت مبتلا شدن به این اختلال خلق باشد.

اینکه صبح‌ها باید بیدار شد و بدون کمترین تغییری همان فعالیت‌های همیشگی را انجام داد این‌قدر کسل کننده و خالی از هیجان است که شاید جایی برای لبخند زدن به زندگی باقی نگذارد. ماندن در خانه برای روزهای متمادی و نداشتن رابطه با دنیا و افراد خارج از خانه هم می‌تواند دلیل دیگری برای این موضوع باشد.

گام هایی برای شاد زیستن

قدم دوم؛ چه کار کنیم افسرده نباشیم؟
به طور حتم هیچ یک از ما دوست نداریم تمام طول روز را بی‌حوصله
و کسل بگذرانیم، براین اساس گام نخست این است
که خود بخواهیم از این حال و روز خلاص شویم،
فکر می‌کنید برای قدم بعدی بهتر است از چه شروع کنیم؟

از خودمان، خانه، محیط اطراف، اعضا خانواده شاید هم از یک
برنامه ریزی درست و اصولی که همه این موارد را در آن لحاظ کرده
باشیم تا با اجرای مو به موی آن تمام بی حوصلگی ها را ترک و فراموش کنیم.
پس اگر تا امروز حوصله نداشتید و فکر می‌کردید
آنقدر خسته شده‌اید که ترجیح می‌دهید در رختخواب بمانید
یا دیگر علاقه ای به آنچه که هر روز باید انجام دهید،
ندارید کمی صبور باشید تا با هم از پله های این نردبان بالا برویم.

شاد زیستن

شاد زیستن امری درونیست که باید به آن برسی

قدم سوم؛ از خودم شروع می‌کنم
ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. به طور مثال وقتی از خواب بیدار شدیم نفس عمیقی بکشیم، یک دم و باز دم عمیق تا ریه‌هایمان پر از هوای تازه شود، بعد دست‌هایمان را کمی کش دهیم تا حس بیدار شدن در همه بدن مان جان بگیرد، یادتان باشد خنده بر هر درد بی درمان دواست پس لبخند را فراموش نکنید. اگر اتاقتان پنجره ای دارد که رو به آفتاب باز می‌شود از اینکه بلند شوید و پرده‌ها را کنار بزنید تا نور داخل اتاق شود غافل نشوید. دست‌ها و صورت خود را با آب تقریبا سرد بشویید تا خواب و کسالت از سرتان بپرد. بعد همانطور که ایستاده‌اید روبه‌روی آینه به خود بگویید امروز روز خوبی است و باید کارهای مثبت زیادی انجام بدهم.

قدم چهارم؛ چه بپوشیم؟
سعی کنید لباسی بر تن کنید که دوست دارید و از دیدن آن حس رضایت خاطر به شما دست می‌دهد. راحتی و داشتن احساس خوب در یک لباس می‌تواند تاثیر زیادی در روحیه افراد داشته باشد. رنگ هم مهم است. فراموش نکنید رنگ‌ها هم برای خود زبانی دارند که روی ما تاثیر می‌گذارد، پس به هیچ عنوان سراغ رنگ طوسی نروید زیرا تحقیقات نشان می‌دهند افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی بیشتر با رنگ طوسی یا خاکستری ارتباط برقرار می‌کنند درحالی که افراد شاد تمایل به رنگ زرد دارند. از این رو توصیه می‌شود کمتر از رنگ‌های تیره استفاده کنید.

قدم پنجم؛ خوراکی های شادی آور

مواد غذایی که مصرف می‌کنید هم می‌توانند به شما کمک کنند و باعث شوند احساس خوبی داشته باشید و با افسردگی بجنگید تا شاد و سرحال باشید. اگر به خوردن آجیل علاقه دارید به طور حتم خوشحال خواهید شد این جمله را بشنوید که این دسته از تنقلات نقش زیادی در شاد بودن افراد خواهند داشت.

آجیل به دلیل اینکه دارای ویتامین e، نوعی از اسید آمینه و منیزیم است می‌تواند شما را شاد و سرحال ‌کند، البته آلبالو و گیلاس خشک هم به علت برخورداری از پتاسیم، منیزیم و ویتامین c استرس و افسردگی را در فرد کاهش می‌دهند. مرکبات هم نقش زیادی در از بین رفتن افسردگی و احساس شادی دارند.

شاد زیستن

جالب است بدانید شادی مسری است و به دیگران هم سرایت می کند

میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو و نارنگی به دلیل اینکه دارای ویتامین c هستند
با کاهش هورمون‌های استرس‌زا در بدن، باعث می‌شوند تا بهتر با استرس
مبارزه کنید، پس مصرف آنها را فراموش نکنید. سبزی‌های سبز برگ مانند
کاهو، کلم و اسفناج نیز به دلیل داشتن ماده مغذی نشاط آوری به نام
اسید فولیک، موجب کاهش افسردگی در افراد شده و جریان خون
را به سمت مغز تسریع می‌کنند که این کار باعث بروز احساس شادی
در فرد می‌شود. ماهی نیز گزینه دیگر برای شماست.

قدم ششم؛ برنامه ریزی
داشتن یک برنامه هفتگی می‌تواند به شما کمک زیادی کند زیرا وقتی می‌دانید
قرار است در طول هفت روزی که در پیش رو دارید چه کارهایی را انجام دهید
قادر خواهید بود که برای خود چینش زمانی تعریف شده‌ای داشته باشید
که در آن برای هر فعالیت ساعت و تاریخ مشخصی را تعیین کنید.

چگونه برای شاد بودن برنامه ریزی کنیم؟

به این ترتیب می‌دانید که چه فعالیت‌هایی را قرار است انجام دهید
بنابراین نه وقت کم می‌آورید و نه کاری از قلم می‌افتد.
برای مثال برای دیدن دوستان خود یا رفتن به سینما و پارک برنامه ریزی کنید.
در طول هفته روز خاصی را برای سر زدن به دوستان و بستگان خود
یا دعوت از آنان اختصاص دهید تا ساعتی را فارغ از دغدغه کارهای
خانه در کنار آنان بگذرانید. در صورتی که این کار را انجام دهید
به طور حتم روزهای بعدی هفته را با روحیه شاد خواهید گذراند.

قدم هفتم؛ محیط اطراف
چینش وسایل خانه به نحوی که باعث مسرت و شادی ما شود نیز یکی از راه‌های کاهش افسردگی است. تحقیقات نشان داده‌اند که نوع قرار گرفتن وسایل خانه در کنار هم، می‌تواند انرژی مثبتی را به ما منتقل کند. استفاده از گل و گلدان در تزیین خانه همچنین رنگ‌های شاد و آرام بخش نیز می‌تواند موجب کاهش افسردگی و افزایش احساس شادمانی در شما شود.

بهتر است بدانید شاد زیستن از نگاه معنوی چگونه است؟

ارتباطات انسان در دنیا ۴ جهت دارد : ارتباط با خدا – خود – دیگران – طبیعت.

برای هر کدام از این جهت ها راه‌های مناسبی بیان شده است . اصولا توقعات به حق و یا ناحق ما ذهن و فکر ما را ساعت ها درگیر می سازد و انرژی های ارزشمندی را هدر می دهد

از هیچ کس توقع بی جا نداشته باش ؛

این امر اول بسیار سخت باشد اما اولاً : به مرور آرامش خاصی به ارمغان می آورد .

ثانیا این شما را فردی توانمند و قدرتمند می سازد که تکیه به هیچ نیرویی ندارد .

ثالثاًذهن شما را متمرکز قدرت خدا می کند و امدادهای غیبی خدا را در زندگی به شما نشان خواهد داد.

در زندگی به جای شناور بودن شناگر باش .

کرامت و عزت نفس خود را مورد توجه خاصی قرار بده و سعی کن با هیچ حرام و اشتباهی این عزت و کرامت را خدشه دار نکنی.

باشگاه خبرنگاران جوان / تالاب



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب