پر بازدید ترین مطالب

سندرم پلي‌کيستيک و عادات غذايي


سندرم پلي‌کيستيک و عادات غذايي

خبرگزاري آريا –
سندرم پلي‌کيستيک و عادات غذايي
سندرم تخمدان پلي‌کيستيک مشکلي است که بسياري از خانم‌ها در سنين مختلف از آن رنج مي‌برند. در واقع يک وضعيت نامتعادل هورموني در مغز و تخمدان‌ها است (هيپوفيز در مغز با ساخت هورمون هاي LH, FSH به تخمدان‌ها دستور ساخت استروژن و پروژسترون و کمي تستسترون را مي‌دهد که به طور کلي دوره قاعدگي در اين روند برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شود) که معمولاً با قاعدگي نامنظم، رشد نامعمول مو در قسمت‌هايي از بدن و يا ريزش مو، اضافه وزن و چاقي شکمي، افزايش سطح انسولين، افزايش سطح تستسترون، قسمت‌هاي تيره پوست در گردن، بازوها و ساير قسمت‌هاي بدن، آکنه و ناباروري همراه است.
حدود 50 درصد از خانم‌هايي که به اين سندرم دچار هستند، داراي اضافه وزن و يا چاقي هستند. بهبود برنامه غذايي و رعايت برنامه‌هاي ورزشي با تغيير شيوه زندگي ممکن است خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن مرتبط با سندرم پلي‌کيستيک تخمدان مانند ديابت، بيماري‌هاي قلبي و سرطان‌هاي جداره رحم را کاهش دهد.
از آن‌جايي که در افراد دچار اين سندرم، خطر ميزان ابتلا به بيماري‌هاي قلب و عروق، افزايش ‌تري‌گليسيريد، فشارخون، کلسترول LDL و کاهش HDL بيشتر است؛ لذا بهتر است برنامه غذايي‌اشان سرشار از سبزي‌ها و ميوه‌ها، غلات کامل، حبوبات و کمي آجيل و دانه‌ها باشد
خانم‌هايي که به سندرم پلي‌کيستيک تخمدان مبتلا هستند، ملاحظات تغذيه‌اي يکساني داشته و يک راهنماي تغذيه‌اي خاص مي‌تواند به آن‌ها بسيار کمک کند. متعادل سازي شيوه زندگي از طريق رعايت اصول تغذيه‌اي، کمک مهم و موثري در درمان تخمدان پلي‌کيستيک مي‌تواند داشته باشد. بهبود و تصحيح عادات تغذيه‌اي در کاهش وزن، تقويت بارداري، پيشگيري از ديابت و ارتقاء سلامت تخمدان‌ها نتيجه بخش است.
نکات مهم تغذيه‌اي در سندرم پلي‌کيستيک تخمدان‌ها
* کاهش وزن 5 تا 10 درصدي در صورت اضافه وزن يا چاقي در طي 3 ماه.
* کاهش کالري دريافتي در صورت نياز به کاهش وزن.
* دقت در خوردن غلات کامل.
* افزايش تعداد وعده‌ها در روز و کم کردن مقدار در هر وعده.
* کم مصرف کردن نمک.
*مصرف ادويه‌جات به شرط عدم داشتن حساسيت و طعم دهنده‌هاي طبيعي مانند آب‌ليمو، آب‌غوره بدون نمک، سرکه.
* مصرف کمتر قندهاي ساده :
اثر قندهاي ساده در اين بيماران کاملاً شناخته شده است. قندها نه تنها باعث افزايش سطح انسولين مي‌شوند بلکه با فشار خون بالا، افزايش کلسترول، افزايش استرس اکسيداتيو و التهاب، رابطه مستقيمي دارد.
به طور معمول در فرهنگ غذايي ما شکر سفيد، قند، انواع شيريني‌هاي خشک و تازه، انواع آب‌نبات‌هاي سنتي و سنتتيک، عسل و کليه مواد غذايي که در تهيه آن‌ها مواد شيرين کننده به‌کار رفته مانند انواع دسرها و بستني‌ها، نوشابه‌ها و آب‌ميوه‌هاي صنعتي، کمپوت‌هاي خانگي و صنعتي، مرباها و يک‌سري غذاهاي سنتي مانند شير برنج و شله‌زرد و حلوا از منابع عمده‌ي قندهاي در دسترس ما هستند. خانم‌هاي دچار اين سندرم بايد در برابر خوردن اين مواد محتاطانه عمل کنند.
* برنامه غذايي مملو از منابع گياهي :
از آن‌جايي که در افراد دچار اين سندرم، خطر ميزان ابتلا به بيماري‌هاي قلب و عروق، افزايش ‌تري‌گليسيريد، فشارخون، کلسترول LDL و کاهش HDL بيشتر است؛ لذا بهتر است برنامه غذايي‌اشان سرشار از سبزي‌ها و ميوه‌ها، غلات کامل، حبوبات و کمي آجيل و دانه‌ها باشد. اين نوع برنامه غذايي سرشار از ويتامين‌ها، مواد معدني و فيبر است که همين فيبر غذايي خود کاهش دهنده چربي، فشار خون و انسولين است. مصرف روزانه 25 تا 35 گرم فيبر در اين افراد بسيار توصيه مي‌شود.
* مصرف فراوان سبزيجاتي مانند بروکلي، کاهو، خيار، جعفري، تربچه، اسفناج، شلغم.
اثر قندهاي ساده در اين بيماران کاملاً شناخته شده است. قندها نه تنها
باعث افزايش سطح انسولين مي‌شوند بلکه با فشار خون بالا، افزايش
کلسترول، افزايش استرس اکسيداتيو و التهاب، رابطه مستقيمي دارد
* محدوديت منابع حيواني و چربي‌ها:
تا ميزان کمتري چربي اشباع و کلسترول در دسترس بدن قرار گيرد. اين مواد کالري بيشتر داشته و از طرفي قدرت سيرکنندگي کمتري نيز دارند. سعي شود از منابع گوشت سفيد بيشتر از گوشت قرمز استفاده شود. ساير منابع تأمين کننده پروتئين غير از انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، حبوبات، آجيل و ماهي است.
* مصرف منابع سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3:
اين اسيد چرب کاهش دهنده کلسترول و تري‌گليسيريد است. منابع آن به طور عمده بادام، گردو، دانه بذر کتان، زرده تخم مرغ (تا 3 عدد در هفته)، روغن کانولا يا کلزا و ماهي هستند. با دريافت اين اسيد چرب و اثرات آن در اين افراد، از بروز بسياري از پيامدهاي سندرم تخمدان پلي‌کيستيک جلوگيري مي‌شود.
* خوردن منابع سرشار از فيتوسترول‌ها به‌جاي غذاهاي سرشار از چربي‌هاي اشباع :
فيتوسترول‌ها ترکيبات گياهي هستند که در خانم‌هاي دچار اين سندرم، پايين آورنده‌ي کلسترول مي‌باشند. منابع آن نان، محصولات لبني کم چرب و مولتي ويتامين‌ها هستند.
* انجام فعاليت‌هاي ورزشي روزانه :
تمرينات ورزشي روزانه و مرتب، بهبود سطح کلسترول، فشارخون، انسولين و حتي روحيه و تصور بدني را به دنبال دارد. در صورت احتمال يا بروز ديابت، با تمرينات ورزشي منظم، به عدم بروز يا کنترل آن بسيار کمک مي‌کنيم.
* مصرف سويا و ساير حبوبات :
قرار دادن سويا در برنامه غذايي خالي از لطف نيست. به نظر مي‌رسد سويا در برنامه غذايي باعث بهبود ميزان کلسترول و کاهش خطر بيماري‌هاي قلب و عروق مي‌شود. علاوه بر سويا، ساير حبوبات مانند انواع لوبيا، عدس، نخود بايد مصرف شود. با مصرف حبوبات، هم ميزان فيبر لازم تأمين مي‌شود وهم پروتئين مورد نياز بدن در ترکيب با ساير مواد غذايي در اختيار بدن قرار مي‌گيرد.
* مصرف مکمل ويتامين‌هاي محلول در آب و آنتي اکسيدان‌ها پيشنهاد مي‌شود.
بهتر است در اين مورد با پزشک و کارشناس تغذيه حتماً مشورت کنيد. مصرف کافي منابع ويتامين د و يا مکمل آن در اين افراد مهم است.
کلسيم در روند طبيعي هورموني نقش دارد و مصرف آن در افرادي که از عوارض سندرم پلي‌کيستيک رنج مي‌برند، پيشنهاد مي‌شود.
راحله باباپور
بخش تغذيه و آشپزي تبيان
مطالب مرتبط:




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب