پر بازدید ترین مطالب

سبد غذايي تابستانه


سبد غذايي تابستانه

خبرگزاري آريا –
روغن تخم کتان, ماده‌ غذايي
هيچ ماده‌ غذايي معجزه‌گري وجود ندارد که صرفاً با خوردن آن سلامتي‌تان را تضمين کنيد. راز تندرستي در تنوع غذايي است. يعني بايد از ميوه‌ها و مواد غذايي مختلفي استفاده کنيد تا ويتامين‌ها و خواص همديگر را تکميل کنند.
در اينجا به معرفي چند سوپراستار غذايي براي فصل تابستان مي‌پردازيم. خط به خط با ما باشيد.
گوجه فرنگي: زينت سالاد
گوجه فرنگي خطر رشد تومورهاي پروستات را به ميزان 25 تا 30 درصد کاهش مي‌دهد. مي‌پرسيد چرا؟ به خاطر اين که حاوي يک آنتي‌اکسيدان قوي به نام ليکوپن مي‌باشد که در عين حال پيري سلول‌هاي پوستي را به تأخير مي‌اندازد و راديکال‌هاي آزاد اشعه‌هاي ماوراي بنفش را هم خنثي مي‌کند. البته به شرط اين که هر هفته حداقل دو مرتبه گوجه فرنگي مصرف کنيد. خيلي از گوجه فرنگي‌ها گلخانه‌اي و بيرون از خاک کشت مي‌شوند. سعي کنيد تا جايي که مي‌توانيد گوجه فرنگي‌هايي که به‌صورت طبيعي و در زمين‌هاي کشاورزي کشت مي‌شوند استفاده کنيد.
کلم‌ها: هميشه و همه جا
کلم خانواده‌ پرجمعيتي دارد: بروکلي، گل کلم، کلم برگ، کلم قرمز، کلم قمري و غيره. همه‌ کلم‌ها خواص ضدسرطاني دارند و خطر ابتلا به سرطان‌هايي مانند سرطان معده، کولون، ريه، پروستات و سينه را کاهش مي‌دهند. بروکلي عملکرد عضلاني قلب را بهبود مي‌دهد و کلسترول بد خون را کاسته و در عوض ميزان کلسترول خوب را افزايش مي‌دهد.ميوه‌هاي رنگي تابستاني نه تنها خواص ضد سرطاني دارند بلکه پيري را از شما دور کرده و کيفيت پوست‌تان را بهتر مي‌کنند. توصيه مي‌کنيم هر هفته پنج مرتبه انواع کلم‌ها را ميل کنيد. بهترين روش پخت اين ماده‌ غذايي بخارپز کردن يا در تهيه‌ وک wok است. توجه داشته باشيد زماني که کلم‌ها به مدت طولاني جوشانده مي‌شوند 75 درصد خواص ضد سرطاني خود را از دست مي‌دهند. اگر با خوردن کلم دچار نفخ مي‌شويد باز هم خودتان را از مصرف آن محروم نکنيد. مقدار مصرفتان را کمتر کنيد اما حتماً آن را در برنامه‌ غذايي‌تان بگنجانيد.
ميوه‌هاي قرمز، آبي، سياه
توت فرنگي، تمشک، شاه توت، گيلاس، آلبالو، انگور‌فرنگي، آلو، شليل و غيره. همه‌ اين ميوه‌ها سرشار از پُلي‌فنول‌ها، ويتامينC، فيبرها و مواد معدني هستند. در واقع همه‌ اين ميوه‌ها حاوي بيشترين ميزان آنتي‌اکسيدان‌ها مي‌باشند. ميوه‌هاي رنگي تابستاني نه تنها خواص ضد سرطاني دارند بلکه پيري را از شما دور کرده و کيفيت پوست‌تان را بهتر مي‌کنند.
ماهي‌هاي چرب را دريابيد
ماهي ساردين، آزاد، کولي، ماکرو و غيره؛ اين ماهي‌ها سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 هستند که جريان خون را بهتر مي‌کند و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي را کاهش مي‌دهند و در عين حال حاوي کمترين ميزان جيوه مي‌باشند.
بفرماييد حبوبات
عدس، نخود، لپه و غيره. حبوبات سرشار از فيبر هستند که سرعت جذب قند را کاهش مي‌دهند. اين مواد غذايي بدون بالا بردن ترشح انسولين انرژي توليد مي‌کنند. با مصرف حبوبات خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي و پيري پوست را به تعويق مي‌اندازيد. يک پياله عدسي صبحانه يا ميان وعده‌ فوق‌العاده‌اي است که مواد مغذي زيادي را نصيب‌تان مي‌کند. حتماً حبوبات را در برنامه‌ غذايي‌تان بگنجانيد.
روغن کلزا و روغن تخم کتان
يکي از خدمت‌هايي که مي‌توانيد به بدنتان بکنيد اين است که تعادلي بين ميزان امگا 3 و امگا 6 بدنتان ايجاد کنيد. روغن کلزا و روغن تخم کتان سرشار از امگا 3‌ها هستند و اگر روزانه يک تا دو قاشق غذاخوري از اين روغن‌ها را به سالاد اضافه کرده و ميل کنيد مي‌توانيد تعادلي بين امگا 3 و امگا 6 بدنتان ايجاد کنيد. معمولاً مواد غذايي صنعتي امگا 6‌هاي بيشتري به ما تحميل مي‌کند. روغن زيتون و به خصوص بهترين نوع آن يعني extra virigine، حاوي پُلي‌فنول‌ها و ويتامين E مي‌باشد و مي‌تواند طعم روغن کلزا را بهتر کند. براي همين مي‌توانيد اين دو روغن را مخلوط کرده و مصرف کنيد.
سير و پياز
هيچ وقت و هيچ کجا از مصرف پياز و سير غافل نباشيد. نتايج پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد که سبزيجات خانواده آلياسه (پياز، پيازچه، موسير و غيره) و به خصوص سير از ابتلا به سرطان معده، کولون و سرطان روده پيشگيري مي‌کنند. سير همچنين مي‌تواند ميزان کلسترول بد خون را کاهش دهد. براي همين توصيه مي‌کنيم در تهيه‌ همه‌ غذاهايتان از اين دو ماده‌ غذايي استفاده کنيد.
منبع:salamatnews.com




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب