پر بازدید ترین مطالب

سالم‌ترين و مضرترين چاشني‌ها براي بدن


سالم‌ترين و مضرترين چاشني‌ها براي بدن

خبرگزاري آريا – چاشني‌هاي مختلف داراي مزايا و خطرات مختلفي براي سلامتي هستند. با مطالعه اين مقاله اطلاعات خود را بالا ببريد و چاشني‌هاي سالم تري انتخاب کنيد.
به گزارش خبرگزاري آريا ، هنگامي که در مورد چاشني هات داگ يا همبرگر صحبت مي کنيم، گزينه هاي شما فراتر از سس مايونز و خردل هستند. چاشني هاي مختلف داراي مزايا و خطرات مختلفي براي سلامتي هستند. با مطالعه اين مقاله اطلاعات خود را بالا ببريد و چاشني هاي سالم تري انتخاب کنيد.

سس پستو
همانطور که مي بينيد مصرف اين چاشني ها عذاب آور نيست. سس پستو خوشمزه، تازه و – مهمتر از همه – سالم است. از آنجا که پستو معمولا حاوي کمي فتا است، شما حتي مي توانيد پستو را به راحتي جايگزين پنير کنيد. به هر حال، پستو تنها يک چاشني نيست.
خردل ساده
خردل شيرين، تند و بهتر از همه… بدون قند است! البته، در اينجا منطور خردل ساده است. تضميني در مورد بدون قند بودن خردل عسلي و يا هر نوع خردل اصلاح شده ديگر وجود ندارد.در هر صورت، انواع خردل حاوي مقدار زيادي آنتي اکسيدان است! همچنين، خردل سرشار از زردچوبه است که خاصيت ضد سرطاني آن ثابت شده است.

سس سالسا
از آنجا که سس سالسا “معتبر” و با کيفيت اساسا سبزيجات خرد شده همراه با برخي از ادويه جات است، هيچ راهي براي اشتباه کردن وجود ندارد. سعي کنيد هنگام خوردن هات داگ سالسا را جايگزين سس هاي تند، چرب و روغني کنيد.
سس گواکامول
نکته اصلي در مورد اين سس: گواکامول از آووکادو ساخته شده است که داراي چربي هاي مضر هستند. با اين حال، چربي هاي بدتري نيز وجود دارند! به جاي سس مايونز يا پنير، براي داشتن سسي با بافت خامه اي بدون چربي هايي که کلسترول را بالا مي برند، از گواکامول استفاده کنيد.
هوموس خانگي
هوموس خانگي يک چاشني عالي براي غذاهاي کبابي است! تهيه اين سس نيز آسان است. همه چيزهايي که شما نياز داريد نخود فرنگي، ليمو، کنجد و سير است. هر ماده ديگري را نيز مي توانيد به آن اضافه کنيد (مثلا فلفل قرمز يا سبز).

بعد از اينکه پنج چاشني خوشمزه و سالم را به اشتراک گذاشتيم بايد به معرفي چاشني هاي مضر نيز بپردازيم. از مصرف چه چاشني هايي بايد اجتناب کنيد؟ خود را براي کنار گذاشتن برخي چاشني ها آماده کنيد…
سس کچاپ
قبول کنيد، اين اتفاقي است که در حال وقوع است. بيشتر کچاپ هايي که از فروشگاه هاي مواد غذايي خريداري مي کنيد، حاوي شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) هستند. در صورتي که HFCS براي شما مضر است.
سس مايونز
سس مايونز گزينه واضح ديگري به عنوان چاشني مضر است. مزايا و معايب سلامتي آن سال ها مورد بحث بوده است. به دنبال جايگزيني مانند روغن هسته انگور براي سس مايونز باشيد و يا خود آن را تهيه کنيد. با اين حال، بهترين کار اجتناب از مصرف مايونز است.
انواع ديگر چاشني سالاد
متاسفانه، بسياري از چاشني هاي سالاد (هر دو نوع خامه اي و سرکه اي) حاوي چربي بالا هستند.
Queso(نوعي پنير)
اين پنير ماده غذايي ديگري است که شما قبلا در مورد عواقب منفي آن براي سلامتي مطلع بوديد. نگاهي به توصيه هاي بالا بيندازيد و سس پستو يا گواکامول را جايگزين اين چاشني کنيد. هر دو گزينه روش هاي سالم تري براي داشتن سس خامه اي هستند.
عسل تقلبي همان قند مايع است
گرچه عسل واقعي حاوي آنتي اکسيدان هاي سالم است که براي بدن مفيد است، اما بسياري از برندهاي عسل جعلي هستند. اگر مي خواهيد عسل مصرف کنيد، مطمئن شويد که عسل واقعي است. در غير اينصورت ممکن است عسلي که مصرف مي کنيد فقط حاوي شربت ذرت فروکتوز يا شيرين کننده هاي مصنوعي باشد!

منبع: راستينه



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب