پر بازدید ترین مطالب

زيردريايي پنهانکار مخوف روسيه؛ مايه وحشت آمريکا


                 زيردريايي پنهانکار مخوف روسيه؛ مايه وحشت آمريکا

خبرگزاري آريا – برترين ها – ترجمه از حسين علي پناهي: زيردريايي هاي کلاس «کيلو» (Kilo) از لحاظ تکنيکي و صادراتي بسيار موفق عمل کردند. زيردريايي هاي مشهوري که تقريباً به معناي يک راه چاره براي نجات از درگيري در کشورهاي متحد اتحاد جماهير شوروي بوده و در طرف ديگر براي کشورهاي عضو ناتو به يک کابوس تبديل شده بود. 53 فروند از اين زيردريايي ها در طول 33 سال ساخته شد که بار کاري لازم براي شرکت هاي کشتي سازي بزرگ روسي در طول دوران رکود پس از جنگ سرد را به منظور ادامه فعاليت آن ها فراهم کرد. علاوه بر عمليات هاي روسيه عليه داعش، بالا گرفتن تنش در درياي جنوبي احتمال درگيري هاي دريايي را افزايش داده است به همين دليل بايد شاهد حضور زيردريايي هاي کلاس کيلو در آب هاي آسيا باشيم.
برخلاف نيروي دريايي ايالات متحده، که زيردريايي هاي خود را به طور کلي اتمي کرده است اما روسيه هنوز به طور مشترک از زيردريايي هاي اتمي و ديزلي استفاده مي نمايد. زيردريايي هاي روسي نسبت به همتايان آمريکايي خود به مناطق عملياتي نزديک تر هستند. در حالي که روسيه از زيردريايي هاي هسته اي خود براي گشت زني در آب هاي دوردست استفاده مي کند ناوگان زيردريايي هاي ديزلي اين کشور به خوبي براي نبرد در اروپا، خاورميانه و کشورهاي اطراف روسيه آمادگي دارند.
زيردريايي پنهانکار مخوف روسيه؛ مايه وحشت آمريکا
تکيه گاه اصلي نيروي دريايي روسيه از ابتدا زيردريايي هاي کلاس 877 بوده که ناتو و کشورهاي غربي آن را با نام «کيلو» مي شناسند و نسخه هاي روزآمد و مدرن اين زيردريايي بسيار بي صدا و پنهانکار هستند. اين کلاس روي هم رفته بيش از سه دهه است که در کارخانه هاي کشتي سازي روسيه ساخته مي شود که اين موضوع خود مبين کارآيي فوق العاده اين زيردريايي در دريا بوده است. اين زيردريايي در ابتدا قرار بود که در اختيار نيروهاي دريايي کشورهاي عضو پيمان ورشو قرار گرفته و جانشين قايق هاي قديمي کلاس ويسکي و فوکستروت شود. اين زيردريايي تنها 72.5 متر طول و 9.7 متر عرض و 3074 تن نيز وزن دارد. اين زيردريايي تنها 12 نفر افسر خدمه و 41 خدمه ساده داشته و مي تواند بدون نياز به سوختگيري و تامين تجيهيزات مجدد 45 روز را بدون وقفه به ماموريت خود ادامه دهد.
توان مورد نياز براي اين زيردريايي توسط دو ژنراتور ديزلي و يک گرداننده الکتريکي تامين شده که مي توانند سرعت 18.5 کيلومتر در ساعت در سطح و 31 کيلومتر در ساعت در زير آب را براي آن فراهم نمايند. اين زيردريايي ها در مقايسه با زيردريايي هاي ديگر سرعت زيادي ندارند. برد عملياتي آنها بين 11110 تا 13900 کيلومتر است يعني اين زيردريايي مي تواند از مرکز فرماندهي ناوگان شمالي روسيه مسير يک هزار کيلومتري را گشت زني کرده و سپس به کوبا برسد. آن ها زياد به عمق نيز نمي روند و بر اساس گزارش ها زيردريايي هاي کلاس کيلو معمولاً 240 متر به عمق مي روند و در بهترين حالت تا عمق 300 متري نيز خواهند رفت اين زيردريايي ها در آب هاي کم عمق نيز عملکرد خوبي دارند و با استفاده از دو پروانه پيشران که توسط موتورهاي با سرعت پايين تغذيه مي شوند کار کرده و به آن اجازه مي دهند که در فضاي نزديک به کف دريا عملکرد بهتري داشته باشند. بخش زيادي از بي صدايي اين زيردريايي مربوط به داخل آن است.
بدنه زيردريايي تقريبا به شکل يک قطره آب بوده و اين طراحي جديد فشار آب روي طرح هاي زيردريايي قديمي دوران جنگ جهاني دوم کاهش مي دهد. موتور پيشران روي يک پايه ي لاستيکي قرار گرفته تا با برخورد آن با بدنه جلوگيري کند. همچنين اين شيوه طراحي باعث مي شود که لرزش ها به سر و صدا تبديل نشده و اين صداها در بيرون از زيردريايي شنيده نشوند. همچنين اين زيردريايي داراي روکشي لاستيکي ضد پژواک است که سر و صدايي که در نتيجه ي حرکت زيردريايي توليد مي شود را از بين خواهد برد اين لايه روکش مانند به اين زيردريايي ظاهري بسيار گرد و چاق مي دهد که در عکس ها نيز مي توان آن را مشاهده کرد. سيستم توليد هوا مي تواند هواي مورد نياز براي خدمه به مدت 260 ساعت را توليد نمايد که با توجه به اين توان زيردريايي کلاس کيلو مي تواند دو هفته را بدون آمدن روي آب به ماموريت خود ادامه دهد.
سيستم سنسوري اين زيردريايي از يک رادار ام جي کا-400 روبيکون (شارک گريل) فعال و انفعالي با فرکانس پايين با يک رشته بدنه اي انفعالي تشکيل شده است. همچنين اين زيردريايي يک رادار فرکانس بالاي ام جي 519 Mouse Roar نيز دارد که براي دسته بندي اهداف و جلوگيري از برخورد با مين تعبيه شده است. براي مسير يابي ساده و جستجوي سطحي اين زيردريايي به يک رادار آلباتروس ام آر کا 50 مجهز شده است.
زيردريايي پنهانکار مخوف روسيه؛ مايه وحشت آمريکا
همچنين اين زيردريايي داراي شش سيلندر اژدر انداز با قطر استاندارد 533 ميليمتر است که در اصل قرار بود محل نگهداري تعدادي اژدر و 18 موشک ضد زيردريايي استارفيش اس اس-ان- 15 آي باشد. در آخرين مدل از اين زيردريايي دو سيلندر اژدر انداز توانايي شليک اژدرهاي با هدايت سيمي را دارند. همچنين در اين کلاس يک موشک انداز ضد هوايي که روي دوش سوار شده و جايگاهي براي اپراتور آن نيز در اين زيردريايي تعبيه شده است.
بيش از 24 زيردريايي کلاس کيلو در دوران شوروي سابق عملياتي شده بودند که از اين تعداد هنوز 11 فروند در حال انجام فعاليت هاي خود هستند. يکي از اين زيردريايي ها به کشور لهستان فروخته شد که هنوز عملياتي بوده و يکي ديگر نيز به روماني فروخته شد که از سرويس خارج شده است. 9 فروند ديگر نيز به هند فروخته شد که از اين تعداد هنوز 9 فروند عملياتي بوده و زيردريايي دهم نيز در آگوست سال 2013 دچار حريق شده و در دريا غرق شد. ايران نيز 3 و الجزاير 2 فروند از اين زيردريايي را در اختيار دارند. چين نيز پس از دوران جنگ سرد دو فروند از اين زيردريايي ها را از روسيه خريداري نمود.
زيردريايي ها يکي از اولين تجهيزات سنگين دريايي بودند که کارخانه هاي کشتي سازي روسي پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي شروع به ساخت آن ها در مقياس گسترده کردند. يک نمونه ي مدرن شده از کلاس کيلو با نام «پروژه 636.6 » يا «کيلو بهينه سازي شده» براي جوان سازي ناوگان زيردريايي هاي نيروي دريايي روسيه ساخته شد که مورد تحسين کارشناسان قرار گرفت.
کلاس 636.6 از همه لحاظ بهينه سازي و مدرن شده بود. ابعاد اين مدل نسبت به مدل هاي قبلي تقريباً هيچ تغييري نکرده اما طراحي قسمت سينه ي زيردريايي با تغييرات اندکي به منظور بهبود جريان هيدروديناميک تغيير داده شده بود. تغييرات اعمال شده به طور ويژه براي ايزوله کردن بيش از پيش موتورخانه بوده و قسمت هاي مرکزي موتوري آن به جاهايي منتقل شده بود که سر و صداي کمتري را توليد کنند. اين نمونه در زمينه ي طي مسافت در هر بار سوخت گيري نسبت به نمونه هاي قبلي 25 درصد عمکلرد بهتري داشته اما سيستم ردياب زيردريايي آن نسبت به نمونه ي اوليه تفاوتي نداشت.
يکي از بهينه سازي هاي اصلي در کلاس 636.6 توانايي پرتاب موشک هاي کروز کاليبور است. کاليبور اسم گونه ي متنوعي از موشک هاي زميني، ضد کشتي و ضد زيردريايي است. در دسامبر 2016، زيردريايي روستوف-اون- دون از موشک هاي بالستيک کاليبور براي هدف قرار دادن مواضع داعش استفاده نمود.
جمهوري خلق چين يکي از اولين مشتريان مدل 636.6 بوده و در دهه ي 1990 توانست 10 فروند از اين زيردريايي ها را خريداري نمايد. اين زيردريايي ها بين ناوگان شرقي و جنوبي نيروي دريايي اين کشور تقسيم شده اند. يکي ديگر از خريداران اين مدل الجزاير بوده که براي تکميل ناوگان زيردريايي هاي کلاس قديمي خود دو فروند زيردريايي مدرن کيلو نيز به ناوگان خود اضافه کرده است.
ويتنام نيز تاکنون 6 فروند زيردريايي از کلاس 636.6 را سفارش داده که 5 فروند آن را تحويل گرفته است تا بدين ترتيب در برابر تهديدات چين قدرت دريايي خود را تقويت کرده باشد. اين دو کشور سابقه ي دشمني و درگيري داشته و اين روزها نيز اکتشاف نفت توسط دولت چين در مناطق دريايي مورد مناقشه باعث تيرگي بيش از پيش روابط دو کشور شده است. ويتنام براي خريد اين 6 فروند زيردريايي بيش از 1.8 ميليارد دلار هزينه کرده است.
زيردريايي پنهانکار مخوف روسيه؛ مايه وحشت آمريکا
روسيه نيز 6 فروند از اين زيردريايي ها را براي تقويت ناوگان زيردريايي هاي خود خريداري کرده است. آخرين زيردريايي اين کلاس با نام «کوپلينو» (Kolpino) در فوريه سال کنوني در سنت پترزبورگ به آب انداخته شد. کوپلينو در ناوگان درياي سياه مشغول به کار شده و در حملات عليه نيروهاي داعش از آن استفاده خواهد شد. خبرهاي حاکي از اين است که ارتش اين کشور خريد زيردريايي هاي کلاس کيلو را متوقف کرده و سعي دارد به سمت خريد زيردريايي هاي کلاس «لادا» (Lada ) برود.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب