پر بازدید ترین مطالب

زمان ضروری آزمایش سنجش ویتامین D


آزمایش سنجش ویتامین D یک ضرورت است مخصوصا در ماه‌ های فصل زمستان نور آفتاب و ویتامین D کمتری به ما می رسد. به طور کلی در هر فصلی از سال که نتوانید آفتاب بگیرید حتی در صورت قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض پرتوهای خورشید، سطح ویتامین D کاهش می یابد). مکمل ها و روش های بی خطر برنزه مصنوعی می تواند در صورت قرار گرفتن در معرض کمبود این ویتامین مفید و یا حتی ضروری باشد.

آزمایش سنجش ویتامین D

اگر سبک زندگی تان طوری است که بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانید یا درصورت مشاهده  نشانه هایی
مبنی بر مشکلاتی که ذکر شد،باید به طور مرتب آزمایش خون داده وسطح ویتامین D خون خود را چک کنید.
|(توجه داشته باشید که حتماً باید ۲۵-vitamin D  یا Serum 25(OH)D چک شود.
هنگام مراجعه به پزشک اصرار کنید تا آزمایش مذکور حتماً آزمایش سنجش ویتامین D را در بر گیرد
چرا که متاسفانه معمولاً این تست انجام نمی شود. )

آزمایش سنجش ویتامین D

آزمایش سنجش ویتامین D در زمستان

بزرگترین منبع ویتامین D نور خورشید است. این ویتامین خورشیدی برای سلامت استخوان‌ها، پوست و سلامت روحی روانی لازم و ضروری است.

علائم کمبود ویتامین D
 
دل و دماغ ندارید

اگر احساس می ‌کنید که بی‌حوصله و افسرده شده‌اید و کوچک‌ترین مسئله‌ای اسباب ناراحتی‌تان را فراهم می‌سازد به پزشک مراجعه کرده و میزان ویتامین D بدن‌تان را بررسی کنید.

به عقیده‌ محققان آمریکایی ویتامین D میزان سروتونین بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه کمبود آن باعث تغییر در
خلق و خوی شده و افسردگی می‌آورد.

نتایج پژوهشی که در سال ۱۹۹۸ انجام شده است نشان می‌دهد افراد سالمی که در فصل زمستان مکمل ویتامین D دریافت می‌کنند وضعیت روحی بهتری نسبت به افرادی که از این مکمل‌ها محروم هستند دارند. برخی مواد غذایی مانند شیر گاو، ماهی آزاد، بادام و غیره حاوی این ویتامین هستند که در کنار قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید در برنامه‌ی غذایی گنجانده شوند.

وزن اضافه می‌کنید

اگر هیچ تغییری در برنامه و عادات غذایی خود نداده‌اید اما با سرعت در حال افزایش وزن هستید کمی گوش
به زنگ باشید. یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D افزایش وزن بی‌دلیل است. این ویتامین محلول در چربی
به تثبیت وزن و حفظ تناسب اندام کمک می‌کند. این مشکل با مشکلات دیگری مانند اختلالات هورمونی،
عدم تحمل مواد غذایی، اختلالات تیروئیدی و غیره نیز همراه است.

آزمایش سنجش ویتامین D

منابع ویتامین D

نفس کم می‌آورید

اگر اهل ورزش هستید باید در طول جلسات ورزشی استقامت بدن را حفظ کرده و بالا ببرید. اگر متوجه افت ناگهانی و بی‌دلیل مقاومت بدن خود شده‌اید و به اصطلاح کم می‌آورید به میزان ویتامین D بدن خود شک کنید.

این ویتامین برای افزایش و حفظ مقاومت جسمانی بدن لازم است. باید بدانید که ورزشکاران حرفه‌ای روزانه از مکمل‌های این ویتامین و مواد غذایی حاوی آن استفاده کرده و به طور مرتب در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند تا کم نیاورند.

سرتان عرق می‌کند

تعریق منطقه‌ای در ناحیه‌ سر یکی از علائم احتمالی کمبود ویتامین D است. حدود یک قرن هست که متخصصان
به مادرهای جوان نیز تأکید می‌کنند اگر نوزادشان از ناحیه سر دچار تعریق می‌شود به پزشک مراجعه کرده
و میزان ویتامین D بدن نوزاد را بررسی کنند.

تعریق در کل بدن و به طور همزمان ارتباطی با کمبود ویتامین ندارد و می‌تواند در نتیجه‌ گرما باشد. اما تعریق ناحیه‌ جمجمه و سر نیاز به بررسی‌های پزشکی دارد.

پوستتان مات تر شده است

نتایج پژوهش‌هایی متخصصین پوست نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D روی رنگ پوست تأثیر دارد. پوست همه‌ ما یک کرم ضدآفتاب طبیعی است. استفاده‌ از کرم ضدآفتاب با SPF90 قدرت جذب این ویتامین توسط پوست را حدود ۹۷ درصد کاهش می‌دهد.

مهمترین علائم کمبود ویتامین D در بدن

افرادی که دارای پوست تیره و ماتی هستندباید ۱۰ برابر بیشتر از افرادی که پوستی روشن و رنگ پریده دارند
در معرض نور آفتاب باشند البته منظور این نیست که کرم ضدآفتاب استفاده نکنید.
می‌توانید روزانه دست ها و پاها را در معرض نور خورشید قرار دهید تا ویتامین از این طریق جذب شود.

استخوان درد دارید

افرادی که دچار میزان ناکافی ویتامین D هستند و یا کمبود دارند بخصوص در فصل زمستان با مشکل درد در
استخوان‌ها و عضلات مواجه می‌شوند. اگر متوجه شده‌اید که مفاصل‌تان در هنگام بیدار شدن خشک می‌شوند
و درد می‌کنند آزمایش بدهید.

سن ۵۰ سال یا بالاتر

با افزایش سن، میزان دریافتی ویتامین D پوست از طریق آفتاب کم می شود. در این سنین افراد بیشتر وقت خود را در خانه سپری کرده و میزان دریافتی این ویتامین در آنها کم خواهد بود.

مشکلات گوارشی

به یاد داشته باشید که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. اگر افراد یک عارضه گوارشی داشته باشند که بر روی جذب چربی بدنشان اثر بگذارد، ممکن است در جذب ویتامین های محلول در چربی (نظیر ویتامین D) نیز اختلال داشته باشند. این شامل عوارض روده ای چون کرون، سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک، بیماری التهابی روده می باشد.

چگونه جذب ویتامین D را افزایش دهیم؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار مهم است اما به شرطی که پوست توسط کرم‌های ضدآفتاب حفاظت نشده باشد.
اگر جزو آن دسته افراد هستید که با نیم ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید
(بدون استفاده از کرم ضدآفتاب) دچار سوختگی پوست می‌شوید،
صرفاً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید و سپس کرم ضدآفتاب بزنید.

حتماً دست‌ها، بازوها، پاها و اگر برایتان ممکن است شکم و پشت‌تان را در معرض نور خورشید قرار دهید تا ویتامین D بهتر جذب بدن‌تان شود.

آزمایش سنجش ویتامین D

در چند سال اخیر درخواست جهت آزمایش سنجش ویتامین D افزایش یافته است؛ علت این افزایش انتشار تحقیقاتی است که بیانگر نقش حفاظتی ویتامین D در برابر بیماری‌های اسکلتی و غیراسکلتی همچون سرطان است.

اخیراً یک گزارش مورد توافق در خصوص محدوده مرجع و نیز میزان مصرف روزانه این ویتامین منتشر شده است. بطور کلی دو گروه روش برای اندازه‌گیری ویتامین D وجود دارد اما حساسیت متفاوت این روش‌ها به اشکال مختلف متابولیت این ویتامین باعث ایجاد سردرگمی در تفسیر نتیجه شده است.

نت نوشت , تبیان , پارامد



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب