پر بازدید ترین مطالب

راه هايي که شما را در برابر افسردگي مقاوم مي کند


راه هايي که شما را در برابر افسردگي مقاوم مي کند

خبرگزاري آريا –
درمان افسردگي
افسردگي دزد آرامش و خوشبختي است‎
افسردگي دزد آرامش و خوشبختي است. بيماري شايعي که به راحتي به زندگي آدمي هجوم مي‌آورد و به سختي درمان مي‌شود.
اگر شما کسي باشيد که دوره‌هاي طولاني درمان‌هاي دارويي را براي افسردگي گذرانده‌ايد به خوبي مي‌دانيد که مصرف داروها تنها کمکي که به شما مي‌کنند کنترل برخي از حالت‌هاي روحي ناشي از افسردگي است.
واقعيت اين است که داروهاي ضدافسردگي فقط مي‌توانند 50 درصد از علائم بيماري را بهبود بدهند. اين در حاليست که مصرف اين داروها عوارض جانبي خود را دارند. ناتواني در فعاليت‌هاي جنسي و افزايش وزن از جمله عوارض شايعي است که به خودي خود مي‌توانند زندگي افراد را به شکلي جدي تحت تأثير قرار بدهند.زماني که داروهاي افسردگي نتوانند اثر کافي براي درمان بگذارند احساس نااميدي و ناتواني ناشي از افسردگي بيشتر و شديد‌تر نيز مي‌شود. متاسفانه هيچ راهي براي ايمن کردن خود در برابر افسردگي وجود ندارد و اين بيماري ‌شايع زندگي فردي و اجتماعي افراد را مختل مي‌کند.
افسردگي بيماري قرن
ميان سبک زندگي و افسردگي ارتباط غيرقابل انکاري وجود دارد. سبک زندگي مدرن مي‌تواند عاملي براي بيماري باشد. هرچقدر يک جامعه‌اي به ابزارهاي مدرن دسترسي بيشتري داشته باشد ميزان افسردگي در افراد آن جامعه بيشتر است. دليل اين امر سرعت تغييرات در زندگي مدرن است که دائما سبک زندگي را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اگرچه سبک زندگي افراد تغيير مي‌کند اما مغز انسان قادر نيست با اين تغييرات گسترده و سريع پيش برود. بنابراين اگرچه ممکن است شما ندانيد اما افراد زيادي در محيط زندگي‌تان دچار اين بيماري هستند.
‏‏
چگونه مغز را با تغييرات زندگي سازگار کنيم
مغز شما مي‌تواند با تغييرات سازگار شود اما اين مساله به همان سرعتي که تغييرات رخ مي‌دهند ايجاد نمي‌شود. براي سازگاري با تغييرات زندگي که به شما کمک مي‌کند تا زندگي شادتري داشته باشيد بايد راه‌هاي مؤثر سازگاري با شرايط را ياد بگيريد.
انتخاب‌هاي شما در سبک زندگي مي‌تواند علائم افسردگي را به شدت کاهش بدهد بنابراين براي شفاي روح آسيب ديده خود لازم است فاکتورهاي سبک زندگي مدرن را که شما را در برابر افسردگي مقاوم مي‌کند بشناسيد.
آنچه مي‌خوريد: امگا 3 بيشتري مصرف کنيد
اسيد چرب امگا 3 براي عملکرد سلول‌هاي مغز ضروري هستند. بسياري از مولکول‌هاي چربي توسط بدن ساخته مي‌شوند اما برخي از آنها نيز فقط از طريق رژيم غذايي به دست مي‌‌‌آيند. يکي از بهترين منابع امگا 3 ماهي است. شايد برايتان جالب باشد که بدانيد در کشورهايي که مصرف امگا 3 در رژيم غذايي افراد وجود دارد ميزان افسردگي پايين‌تر است. براي مصرف امگا 3 با پزشک خود مشورت کنيد و از او بخواهيد در صورت نياز اين کپسول‌ها را برايتان تجويز کند.
آنچه به آن فکر مي‌کنيد
افکار شما در فعاليت‌هاي مغزي مؤثر هستند. بسياري از ما بر افکار منفي سوار هستيم و اجازه مي‌دهيم آنها ما را به هرجايي که مي‌خواهند هدايت کنند. افکار منفي مي‌توانند مغز را تغيير بدهند. زماني که افکار منفي تقويت مي‌شوند مغز شروع به توليد کورتيزول، هورمون استرس مي‌کند. کورتيزول به هيپوکامپ جايي که احساسات و خاطرات وجود دارند حمله مي‌کند.مهم‌ترين عامل در تهاجم افکار منفي به مغز تنهايي است.
بودن در کنار ديگران و انجام فعاليت‌هاي جمعي قدرتمندترين شيوه براي شکستن چرخه افکار منفي است.افسردگي همه انرژي و توان فرد را از او مي‌گيرد و گاهي معاشرت با ديگران آخرين چيزي است که يک آدم افسرده به آن تمايل دارد. اين نکته را درنظر داشته باشيد که اگر واقعا مي‌خواهيد بهبود پيدا کنيد بايد خود را از افکار منفي که در تنهايي شکل مي‌گيرند خلاص کنيد. معاشرت با ديگران مي‌تواند تغيير بزرگ و جدي در وضعيت روحي شما ايجاد کند.زماني که افسرده هستيد برايتان بسيار دشوار است که بخواهيد لذت‌ را کشف کنيد اما اگر واقعاً به فکر شفاي روحي خودتان هستيد بايد خود را مجبور به اين کار کنيد. به خودتان بگوييد که لذت بردن مثل مسواک زدن و خوردن داروي افسردگي ضروري است پس بايد انجامش داد. خيلي زود متوجه خواهيد شد که تلاش براي معاشرت، يافتن لذت‌هاي زندگي و توقف افکار منفي در بهبود علائم افسردگي حتي از مصرف دارو و گذراندن جلسات مشاوره مؤثرتر است.
علائم افسردگي
انتخاب‌هاي شما در سبک زندگي مي‌تواند علائم افسردگي را به شدت کاهش بدهد‎
وقت ديگران؛ وقت گذراندن با کسي که دوستش داريد
زماني که فرد افسرده است مغز به اشتباه اين پيام را دريافت مي‌کند که اين درد ناشي از يک عفونت يا ويروس است به همين دليل شما تلاش مي‌کنيد با دور نگه داشتن خود از ديگران، به ويژه کساني که دوستشان داريد تا زماني که درد از بين برود محافظت کنيد.
اما همانطور که گفتيم ايزوله کردن باعث مي‌شود افکار منفي مانند سم به مغز شما تزريق شوند.
تمام تلاش خود را بکنيد تا با افرادي که دوستشان داريد وقت بيشتري بگذرانيد. اگر چنين کسي را در زندگي نداريد فرصت‌هايي فراهم کنيد که با معاشرت با ديگران حضور چنين فردي در زندگي‌تان ممکن شود. به مهماني‌ها برويد، به کافه و گالري و کلاس آموزشي و وزرشي برويد و فرصت پيدا کردن دوست جديد را به خودتان بدهيد.
آنچه انجام مي‌دهيد: ورزش کنيد
ورزش مغز شما را تغيير مي‌دهد و يکي از بهترين راه‌هاي شفابخش براي افسردگي است. زماني که فعاليت جسمي را آغاز مي‌کنيد خلق و خوي شما بهبود پيدا مي‌کند و ميزان انرژي بالاتر مي‌رود. 30 دقيقه پياده روي فقط 3 بار در هفته مي‌تواند به اندازه مصرف داروها مؤثر باشد.
سعي کنيد حداقل 3 بار در هفته به مدت 30 دقيقه در يک فعاليت ورزشي که جسم شما را به خوبي به حرکت در مي‌آورد شرکت کنيد.
از نورخورشيد بهره ببريد
کاهش نور خورشيد در فصل‌هاي سرد براي ميليون‌ها نفر در سراسر جهان همراه با هرج و مرجي است که در مغز ايجاد مي‌شود. افسردگي فصلي که با کاهش نور در پاييز و زمستان مرتبط است ناشي از کاهش فعاليت مغزي در توليد سروتونين است. نور خورشيد در کاهش علائم افسردگي مؤثر است.
اگر در منطقه سردسير بدون نور خورشيد زندگي مي‌کنيد سعي کنيد روزانه 15 تا 30 دقيقه به شکل محافظت شده از اين نور طبيعي بهره ببريد.
وقت بالشت: استراحت و قدرداني
خواب خوب و با کيفيت در درمان افسردگي مؤثر است. با اين حال آدم‌هاي دنياي مدرن بهره کمي از خواب خوب مي‌برند. بدن شما نياز به 8 ساعت خواب در طي شب دارد در غير اينصورت نمي‌توانيد به مغز خسته خود بگوييد که درست کار کند.براي خواب خوب بايد خود را هر شب آماده کنيد.
به موقع به رختخواب برويد، در اتاق تميز بخوابيد، اتاق را تاريک کنيد و پيش از خواب با يک مراقبه ساده افکار منفي را از خود دور کنيد. مراقبه شما مي‌تواند تلاش براي فکر کردن به يک روياي خوب، قدرداني از زندگي و يادآوري خاطرات مثبت باشد.
يادتان باشد
اگر درحال حاضر در حال مصرف داروهاي ضدافسردگي هستيد به اين راه براي درمان ادامه بدهيد. هرگز دارو را خودسرانه متوقف نکنيد و از آن نااميد نشويد. اما مصرف دارو را تنها راه‌حل شفاي خود ندانيد.
تلاش براي درمان افسردگي راحت نيست اما غيرممکن نيست پس علاوه بر اين که دارو مي‌خوريد سبک زندگي‌تان را هم تغيير بدهيد.
منبع: سلامت نيوز




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب