پر بازدید ترین مطالب

راهکارهاي طلايي طب ايراني براي روزه داران


راهکارهاي طلايي طب ايراني براي روزه داران

خبرگزاري آريا – احتمالا شما هم در روزهاي ماه رمضان و روزه داري دچار عطش و تشنگي شده ايد و فکر مي کنيد در وعده سحري هرچه بيشتر آب بنوشيد بهتر است! اما سخت در اشتباه هستيد، اگر مي خواهيد راه هاي علمي و همچنين راهکارهاي طب ايراني براي تغذيه در ماه رمضان را درباره رفع اين عطش بدانيد با ما همراه باشيد.
متخصص طب ايراني گفت: زيادنوشيدن مايعات، موجب احساس سنگيني، کسالت، ضعف معده و سوءهضم مي شود. البته مصرف مواد لعاب‌دار مانند نوشيدن شربت خاکشير و همچنين مصرف متعادل سبزيجات و ميوه‌جات تازه و همچنين آب‌ميوه‌هاي طبيعي، موجب کاهش شدت عطش مي‌شود و از سوي ديگر منابع مفيدي براي تأمين املاح و ويتامين‌ها نيز هستند.
دکتر ناصر رضايي پور در گفت و گو با جام جم آنلاين بيان کرد: يکي از اصول مهم داشتن تندرستي، رعايت عادت‌هاست؛ بايد به عادت‌هاي خوب احترام گذاشت و عادات بد را نيز به تدريج ترک کرد. بيشتر ما عادت به خوردن سه يا دست‌کم دو وعده غذا در روز داريم. در ماه مبارک رمضان خوردن سحري در جهت رعايت اين عادت، لازم است. سحري‌خوردن الزامي ست، حتي اگر در حد چند برگ کاهو و سکنجبين نعنايي باشد.
وي ادامه داد: برخي، دقايقي پس از يک وعده غذايي و به‌ويژه در ماه رمضان، دچار علايمي چون تهوع، سرگيجه يا سردرد مي‌شوند. البته که تشخيص درست و درمان مناسب، نيازمند بررسي‌هاي بيشتر و دريافت شرح‌حال و انجام معاينه است، اما مي‌توان گفت شايع‌ترين دليل اين حالت ها، ضعف معده و به‌ويژه دهانه بالايي آن است.
رضايي پور به اين دسته از افراد توصيه کرد: پرخوري نکنيد، همراه غذا از سالاد، ماست، ترشي و نوشيدني استفاده نکنيد، از شيريني‌هاي نامناسبي چون زولبيا و باميه بپرهيزيد، لقمه‌هاي غذا را بسيار بجويد، از سبزي‌هاي مقوي گوارش چون جعفري و ريحان بهره ببريد،‌ حدود نيم ساعت پس از هر وعده، يک قاشق مرباخوري مرباي به يا گشنيز خشک بخوريد، مصرف عرق نعنا را به‌عنوان ضدنفخ، بسيار محدود کنيد چون مي‌تواند موجب تشديد مشکل شما شود، دست‌کم تا 2-1 ساعت پس از صرف غذا نخوابيد و در آخر از غذاهاي چرب، سنگين، نفخ آور و خيلي شيرين پرهيز کنيد.
اين متخصص متذکر شد: نوشيدن زياد آب و ديگر مايعات در فاصله افطار تا سحر، کار اشتباهي است. فرايند‌هاي تشخيص کاهش مايعات بدن، کارآمدند و به‌موقع احساس تشنگي را ايجاد مي‌کنند. بدن ما به اين حجم زياد مايعات نيازي ندارد و آب موردنياز خود را از همه مواد غذايي کسب مي‌کند. زيادنوشيدن مايعات، موجب احساس سنگيني، کسالت، ضعف معده و سوءهضم مي شود. البته مصرف مواد لعاب‌دار مانند نوشيدن شربت خاکشير و همچنين مصرف متعادل سبزيجات و ميوه‌جات تازه و همچنين آب‌ميوه‌هاي طبيعي، موجب کاهش شدت عطش مي‌شوند و از سوي ديگر منابع مفيدي براي تأمين املاح و ويتامين‌ها نيز هستند.
وي در رابطه به روزه اولي ها به جام جم آنلاين گفت: نوجوانان بايد در رمضان از مصرف زياد غذا‌هايي با طبع گرم و خشک اجتناب کنند، ازاين‌رو اکتفاکردن به موادي مانند عسل يا خرما در وعده سحر، قابل توصيه نيست و اين خوراکي‌ها لازم است با غذاهايي مصرف شوند که اين گرمي و خشکي را تعديل کنند که در اين مورد مي‌توان شير را توصيه کرد زيرا شير به بيان حکماي ايراني، هم تري‌بخش است و هم حفظ‌کننده رطوبت بنيادي بدن.
رضايي پور خاطرنشان کرد: عدس، گوشت گوساله و گاو، ادويه و سس‌هاي تند، تنقلات خشک و… نيز خشکي‌زا محسوب مي‌شوند و در وعده سحر، به‌ويژه براي نوجوانان (روزه اولي ها) مفيد نيستند. ولي در مقابل، گوشت گوسفند آب‌پز، به‌ويژه قسمت سردست و گردن آن، تري‌بخش و مقوي بدن است. همچنين زرده تخم‌مرغ عسلي، يکي از بهترين و کامل‌ترين مواد غذايي است که از ديدگاه پزشکي پارسي، مقدار زيادي خون، گرمي و تري معتدل و با قوام مناسب توليد مي‌کند و تقويت‌کنندۀ قلب و سيستم عصبي است.
به گفته وي، افرادي که در هنگام سحر کم اشتها يا بي اشتها هستند بايد دقت داشته باشند که خوب و به‌وقت و به‌اندازه بخوابند، حتماً نيم تا يک ساعت زودتر از اذان بيدار شوند و تدابير وعده افطار را هم رعايت کنند تا در زمان سحر گرسنه باشند.
اين متخصص راهکارهايي را در خصوص کاهش تشنگي در طول روزهاي رمضان نيز بيان کرد و گفت: بوييدن سيب گلاب، خيار، ليمو و گلاب به کاهش تشنگي کمک زيادي مي کند همچنين اسپري‌کردن گلاب خنک در فضاي اتاق و شست‌وشوي سر و گردن و سينه با آب خنک يا گلاب، تنفس هوا و نسيم خنک که حرارت زايد قلب را کاهش‌مي‌دهد، خواب روزانه حدود يک ساعت که بهتر است در حدود پيش‌ازظهر باشد يا دست‌کم نزديک غروب آفتاب نباشد، کمترماندن در آفتاب و کاهش فعاليت‌هاي جسمي و درگيري‌هاي فکري به‌ويژه در محيط گرم، استفاده کمتر از رنگ‌هاي گرم و پوشيدن لباس‌هايي با رنگ‌هاي روشن و طبيعت خنک مانند کتان و پنبه، پرهيز از بوها و عطرهاي گرم و بهره‌گيري از عطرهاي خنک، ماليدن روغن بادام يا روغن بنفشه به بدن، شکم، گونه‌ها، پيشاني و پشت گوش و استراحت‌کردن در جاي تاريک با ‌هواي خنک و بوهاي خنک از جمله راهکارهايي براي کاهش عطش روزانه است.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب