پر بازدید ترین مطالب

خودتان را نوازش كنيد!


                 خودتان را نوازش كنيد!

خبرگزاري آريا – وب سايت همشهري شش و هفت: صبح وقتي از خواب بيدار مي‌شويد، حتما در آينه خودتان را مي‌بينيد؛ دستكم براي چند دقيقه، اما هيچ وقت به‌خودتان نگاه مي‌كنيد؟ صورت‌تان را نوازش مي‌كنيد؟ به‌خودتان در آينه لبخند مي‌زنيد و مي‌گوييد:« فلاني سلام؛ صبحت به خير!» يا براي چند دقيقه در روز سكوت مي‌كنيد و فقط به‌خودتان، به روان و جسم‌تان فكر مي‌كنيد و مي‌ببينيد چه كمبودها يا بيش‌بودهايي دارد و به فكر رفع آنها باشيد؟
به‌احتمال زياد در طول هفته، فرصت اين كارها را نداريد؛ چون عجله داريد و البته حق هم داريد! كافي است در ترافيك پاركينگ بزرگي به نام تهران! گير كنيد و با جسم و روان خسته سر كار برسيد، اما آخر هفته فرصت خوبي است براي اينكه به‌خودتان برسيد؛ از خودتان مراقبت كنيد. بررسي كنيد و ببينيد در طول هفته با جسم و روان خود چه كرده‌ايد؟ اگر در پايان هر هفته، اين كار را انجام ندهيد، ممكن است بعد از مدتي دچار مشكلات جدي شده و نياز به درمان داشته باشيد. پس ببينيم براي مراقبت از خود، بايد چه كار كنيم؟
خودتان را نوازش كنيد!
قانون‌هاي حفاظت از خود
يك هفته‌اي است كه معده‌تان درد مي‌كند. چند روز پيش هم سردرد به آن اضافه شده است. هر كسي حرفي به شما مي‌زند، از كوره درمي‌رويد و يا گريه مي‌كنيد. حال‌ جسم و روان‌تان خوب نيست. هيچ فرصتي براي رسيدگي به‌خودتان نداريد، اما پايان هفته فرصت خوبي است تا با مراجعه به متخصص يا درصورت امكان كمك كردن به‌خودتان، دوباره سلامت جسم و روان‌تان را بازيابيد.
استرس را كنترل كنيد
استرس و اضطراب اصلي‌ترين عامل اثرگذار روي عملكرد همه دستگاه‌هاي بدن است. تحمل استرس و اضطراب به‌مدت طولاني باعث بالا ماندن سطح ترشح هورمون كورتيزول مي‌شود. اين مسئله باعث اختلال در عملكرد سيستم ايمني و التهاب اندام‌هاي مختلف بدن، اختلال در گردش خون، اختلال در آهنگ ضربان قلب و… مي‌شود. بنابراين نخستين هدف، كاهش ميزان اضطراب و استرس است. ورزش، انجام فعاليت‌هاي فردي يا جمعي دلخواه، حتي مسافرت يك روزه، انجام فعاليت‌هاي هنري و… هر فعاليتي كه مي‌تواند شما را به آرامش دروني برساند، بهترين گزينه است.
خودتان را نوازش كنيد!
به قلب‌تان گوش كنيد
در اين باره، دو ديدگاه وجود دارد؛ ديدگاه علمي و ديدگاه رواني. هر محركي كه روي عملكرد سامانه تنفسي ما تأثير منفي داشته باشد، بايد شناسايي و برطرف شود. اگر شغل شما به شكلي است كه درمعرض خطر آلودگي ريوي قرار داريد بايد آن را كنار بگذاريد. علاوه براين عوامل ثانويه ديگر را نيز بررسي كنيد. مسئله بعدي، تحريك‌هاي رواني است. هرعاملي كه زمينه‌ساز استرس و اضطراب‌ شود، مي‌تواند روي عملكرد طبيعي دستگاه تنفسي تأثير منفي بگذارد. بنابراين به آهنگ قلب‌تان گوش كنيد و هر عاملي كه آن را از ريتم خارج كرده، از ميان برداريد.
از درد جسمي رها شويد
عدم‌تحرك بدني، نشستن يا ايستادن به‌مدت طولاني، تكرار يك فعاليت مانند نوشتن، تايپ كردن، كار كردن با چرخ خياطي، رانندگي و… همگي فعاليت‌هاي تكراري هستند كه عضله‌ها و استخوان‌هاي قسمت خاصي از بدن را بيش از بقيه تحت‌تأثير قرار مي‌دهند. به‌دنبال اين اتفاق معمولا دچار درد جسماني خواهيم شد. براي رهايي از اين وضعيت، حتما بايد فعاليت بدني داشته باشيم. بنابراين ورزش بايد يكي از برنامه‌هاي اصلي در پايان هفته باشد.
به شكم‌تان برسيد
اشتباه نكنيد! منظور پرخوري نيست. نخستين قدم دريافت موادغذايي است كه در طول هفته به هر دليل نمي‌توانيد از آنها بخوريد. به اين ترتيب مشكلات گوارشي يا سوء هاضمه ناشي از تغذيه نامناسب برطرف خواهد شد. دومين قدم، برنامه‌ريزي براي تغذيه مناسب درطول هفته و آماده كردن بعضي نيازهاست؛ براي مثال آماده كردن مواداوليه پختن غذاي سالم كه در طول هفته امكان آن وجود ندارد. سومين قدم، برنامه‌ريزي تغذيه‌اي براي جلوگيري از اضافه وزن براي آن‌هايي كه فعاليت بدني كمي دارند.
انرژي‌تان را بازگردانيد
به هر وسيله ممكن كه فكر مي‌كنيد خستگي يك هفته كاري برطرف شده و انرژي مناسب براي فعاليت يك هفته كاري به شما بازمي‌گردد، عمل كنيد. خستگي طولاني مدت و مداوم، تأثير فرسايشي روي جسم و روان داشته و زمينه‌ساز بروز بيماري‌هاي جسمي يا اختلال رواني جدي است.
چرخه مراقبت از خود
روانشناسي
روان شما، در مفهوم كلي بايد بازسازي و ترميم شود. به اين معني كه بايد خستگي‌هاي يك هفته كاري، به شيوه درست برطرف شده و ذهن با رفع خستگي، آماده شروع هفته تازه باشد. براي اين كار مي‌توانيد از اين روش‌ها كمك بگيريد: مطالعه كتاب‌هاي روانشناسي و انجام بعضي از ورزش‌هاي ذهني ارائه شده در آنها، انجام ورزش‌هاي ذهني براي بالا بردن ميزان تمركز ذهن، عطردرماني، انجام ورزش‌هاي آرام‌تني در خانه يا باشگاه ورزشي، استراحت يا پياده‌روي زير نور آفتاب دستكم به‌مدت20دقيقه، برنامه تفريحي گروهي يا تك نفره براي رهايي و آرامش فكر.
احساسات
سركوب كردن احساسات، يكي از دلايل اصلي آسيب رواني است. معمولا آسيب‌هاي احساسي، يكي از مخرب‌ترين و ماندگارترين اثرها را در ذهن دارند. اگر در طول هفته به هر دليل احساس‌هاي مختلف اعم از غم، شادي، خشم، ترس، اضطراب، نگراني، سركوب كردن احساس‌هاي عاطفي و… را تحمل كرده باشيد، پايان هفته بايد اين حس‌هاي نامناسب را تخليه كنيد. براي اين كار اين روش‌ها پيشنهاد مي‌شود.صحبت كردن با دوست يا اعضاي خانواده، تماشاي فيلمي شاد يا هر فيلمي كه حس مي‌كنيد مي‌تواند از بار احساسي شما كم كند، انجام فعاليتي براي خودتان كه فقط با هدف كسب آرامش شما باشد؛ براي مثال خريد، بازديد از گالري عكس، نمايشگاه‌هاي مختلف، رفتن به تئاتر، كافي‌شاپ و…، همراه شدن با فرد يا افرادي كه از مصاحبت با آنها احساس آرامش داريد.
غذاي روح
اين عبارت را زياد شنيده‌ايد كه روان نيز مانند جسم نيازمند تغذيه درست و مناسب است، اما شايد در اين‌باره تحقيق نكرده باشيد كه چه كارهايي مي‌تواند غذاي روح شما باشد. براي اينكه بتوانيد احساس آرامش و آسايش را تجربه كنيد، يكي از راهكارها، انجام فعاليت‌هاي عام‌المنفعه و حضور در NGOهاست. بنابراين تعطيلات پايان هفته فرصت مناسبي براي حضور در بازارچه‌هاي خيريه و خريد و كمك به برپاكنندگان مراسم است. سرزدن و كمك كردن درشيرخوارگاه‌ها، مراكز نگهداري از سالمندان، كودكان بي‌سرپرست، عضويت و مشاركت در گروه‌هايي كه فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري و… را به‌صورت خيريه انجام مي‌دهند و همچنين عبادت و كمك به افرادي كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند، ازجمله اين كار‌ها‌ست.
رسيدگي به‌خود
شما كار مي‌كنيد تا به لحاظ مالي، اجتماعي و فرهنگي جايگاه مناسبي در جامعه داشته باشيد، اما همه شخصيت و هويت شما دركار كردن نبايد خلاصه شود. به اين دليل كه تا نتوانيد خودتان را درابعاد مختلف پرورش دهيد، فرد كاملي نخواهيد بود. بايد علاوه بر كار، فعاليت‌هاي ديگري نيز انجام دهيد كه ابعاد مختلف شخصيتي شما را كامل كند. بنابراين حتما در فرصت تعطيلات پايان هفته در كلاس هنري، ورزشي و… ثبت نام و آن را به شكل جدي پيگيري كنيد. اگر هم قبلا فعاليت يا فعاليت‌هاي خاصي را آموزش ديده‌ايد و مدتي است انجام نمي‌دهيد، دوباره آنها را از سر بگيريد. خواهيد ديد به لحاظ رواني حس بسيار خوبي را تجربه خواهيد كرد.
كامل باشيد
وقتي ذهن انباشته از افكار مختلف، پرسش‌هاي متعدد و بي‌پاسخ، نگران بابت كارهاي نيمه تمام و به گفته روانپزشكان؛ درگير پرونده‌هاي باز متعدد باشد، خسته و كلافه است. شايد در طول هفته نتوانيد بسياري از كارها را انجام دهيد، درباره بسياري از مسائل درست تصميم بگيريد، براي يافتن پاسخ پرسشي، با كسي صحبت كنيد و شايد هم براي تصميم‌گيري در كاري مردد باشيد. بنابراين بهتر است پايان هفته، براي چند ساعت وقت بگذاريد و تمام كارها و افكار نيمه‌كاره‌ را به سرانجام برسانيد. خواهيد ديد چقدر به لحاظ رواني سبك و آرام خواهيد شد. در اصطلاح روانشناسي، تا حد ممكن پرونده‌هاي باز ذهن‌تان را ببنديد.
دوپينگ در پايان هفته
هواي حوصله‌تان ابري است. درست عين باتري موبايل كه روي چند خط آخر مانده شما هم بي‌انرژي هستيد و دل‌تان نمي‌خواهد هيچ حركتي انجام دهيد اما نمي‌شود روز تعطيل را خراب كرد. با اين شش كار ساده، دوباره انرژي بگيريد.
از خانه بيرون بزنيد
لازم نيست هدف‌تان مشخص باشد؛ كندن از خانه و حركت، اصل اساسي است.
خودتان را نوازش كنيد!
صبحانه بخوريد
حتما روز تعطيل صبحانه مفصل بخوريد. تغذيه مناسب، اصل دوم است.
زمان‌تان را مديريت كنيد
به برنامه‌ريزي خاصي فكر نكنيد كه كلافه شويد. فقط براي اينكه خوشحال شويد، درلحظه تصميم بگيريد. خوشحال شدن، اصل سوم است.
متغيرباشيد
عادت‌هاي هميشگي در طول هفته را تغيير دهيد؛ براي مثال خوردن خوراكي‌هاي جديد، دعوت از دوستان جديد در جمع دوستان قديمي، تغيير در نوع تفريح‌ها و…. اصل چهارم، تغيير با هدف نشاط است.
براي خودتان باشد
كارهايي را انجام دهيد كه فقط و فقط باعث خوشحالي خودتان مي‌شود. اصل پنجم فكر كردن به‌خود براي خوشحالي و رضايت است.
بخوابيد
اگر فكر مي‌كنيد چند ساعت استراحت بيشتر مي‌تواند به شما كمك و شادتان كند، حتما اين كار را انجام دهيد.
موهاي رنگ شده را‌ تر كنيد
پاييز فصل خشك شدن پوست ومو است. دليل آن نيز تغييرات آب و هوايي به‌ويژه تغيير ميزان رطوبت هوا و سرد شدن آن است. بنابراين موهاي رنگ شده، بيش از موهاي عادي درمعرض آسيب و خشكي قرار مي‌گيرند. براي رفع خشكي موهاي رنگ شده هميشه و به‌ويژه در فصل پاييز مي‌توانيد از اين روش‌هاي طبيعي كمك بگيريد. همه اين مواد حاوي چربي هستند و به همين دليل خشكي مو را از بين مي‌برند.
سس مايونز
اين چاشني هرچقدر براي سلامتي بدن ضرر داشته‌باشد، همان‌قدر براي سلامتي پوست و مو مناسب است. سس را داخل كاسه كوچكي بريزيد. آن را با قاشق بزنيد تا كمي روان شود. سپس آن را به ريشه مو و بعد به كل موها بزنيد. كلاه ويژه رنگ مو روي سرتان بگذاريد و بعد از 20دقيقه دوش بگيريد.
روغن زيتون
پنج قاشق روغن زيتون و ترجيحا روغن زيتون بكر را به ريشه موها بزنيد. سپس موها را ماساژ بدهيد تا روغن به همه جاي سر برسد. سپس كلاه ويژه رنگ مو سرتان بگذاريد و 20دقيقه بعد سرتان را بشوييد.
قهوه
اگر رنگ موي‌تان تيره است، از اين روش استفاده كنيد. قهوه را دم كنيد، اما بايد غلظت آن كم بوده و رقيق باشد. قهوه را داخل اسپري بريزيد و روي موها اسپري كنيد. آن را به ريشه مو هم اسپري كنيد. ماساژ بدهيد و بعد موها را در كلاه جمع كنيد. 20دقيقه بعد موها را بشوييد.
تخم‌مرغ
يك عدد تخم‌مرغ را هم بزنيد تا سفيده و زرده آن كاملا مخلوط شوند. سپس آن را به ريشه مو بماليد و ماساژ بدهيد تا روغن به همه‌جاي سر برسد. موها را داخل كلاه جمع كنيد. بعد از 20دقيقه موها را بشوييد.
موز
يك عدد موز را رنده يا آن را داخل مخلوط كن له كنيد. سپس آن را به ريشه موها بماليد و بعد ماساژ بدهيد تا همه موها به موز آغشته شوند. موها را داخل كلاه جمع كنيد. 20دقيقه بعد آنها را بشوييد.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب