پر بازدید ترین مطالب

خواص گياه آروگولا يا شابانک براي سلامتي


                 خواص گياه آروگولا يا شابانک براي سلامتي

خبرگزاري آريا – برترين ها – ترجمه از هدي بانکي: همه‌ي انواع سبزيجات سبز براي سلامتي مفيدند و آروگولا هم از اين قضيه استثنا نيست. گياه برگدار آروگولا يا شابانک، سرشار از ويتامين‌ها، مواد معدني و آنتي اکسيدان‌هاست. اين گياه حاوي مقدار زيادي اسيد فوليک، ويتامين A، C و K همراه با ساير مواد معدني مانن پتاسيم، منگنز، آهن و کلسيم است. اين سبزي برگدار خوشمزه، فيبر و فيتوشيمايي‌هاي زيادي نيز دارد، قند کمي داشته و کم کالري و کم کربوهيدارت و کم چربي است.
گل و دانه‌ها و برگ‌هاي آروگولا همگي قابل استفاده هستند. مزه‌ي خاص و تند برگ‌هاي آن براي سالاد و ساير غذاهاي سرد بسيار مناسب است. همچنين مي‌توانيد از آروگولا به عنوان تاپينگ سالمي براي پيتزا، ناچو و ساندويچ استفاده کنيد. برگ‌هاي نرم آن را هم مي‌توانيد براي از بين بردن بوي بد دهان بجويد. فرقي نمي‌کند آروگولا را چطور مصرف کنيد، به هر حال براي سلامتي‌تان مفيد خواهد بود.
خواص گياه آروگولا يا شابانک براي سلامتي
1. کاهش ريسک سرطان
آروگولا، سوپر فودي براي مبارزه با سرطان است. اين گياه علاوه بر سرشار بودن از آنتي اکسيدان، غني از ترکيبي به نام گلوکوزينولات است که به ترکيبات قدرتمندي به نام ايندول‌ها، تيوسيانات‌ها و ايزوتيوسيانات‌ها تجزيه مي‌شوند. اين ترکيبات در پيشگيري از سرطان مفيد هستند. مطالعه‌اي در سال 2001 دريافت فيتوشيميايي‌هاي گياهان کلمي، خواص ضد سرطاني دارند. مطالعه‌اي در سال 2014 نيز نشان داد erucin که ايزوتيوسيانات اصلي موجود در آروگولاست، در پيشگيري از فعاليت‌هاي سرطاني مفيد است.
2. کمک به کاهش وزن
آروگولا، تاثير مثبتي روي کاهش وزن دارد. کم کالري بودن اين گياه به اين معني است که با افزودن آروگولا به رژيم غذايي‌تان، هيچ کالري اضافي وارد بدن خود نمي‌کنيد.
ضمنا آروگولا در ميان مغذي‌ترين غذاهاي معروف قرار دارد که مي‌توانيد بدون از دست دادن مواد مغذي، مصرف کالري خود را با آن کنترل کنيد. آروگولا به دليل داشتن فيبر زياد، به احساس سيري شما کمک مي‌کند، مانع کمبود مواد مغذي‌تان شده و انرژي يکنواختي در بدن توليد مي‌کند. کافيست غذاهاي بر پايه‌ي دانه‌ها و غلات را که موجب افزايش وزن مي‌شوند با آروگولا و ساير سبزيجات برگدار تيره جايگزين کنيد. از کاهش وزن نسبتا سريعي که خواهيد داشت شگفت زده خواهيد شد.
3. کنترل فشار خون
پتاسيم موجود در آروگولا به کنترل فشار خون‌تان کمک مي‌کند. پتاسيم به کليه‌ها کمک مي‌کند تا سديم بيشتري از طريق ادرار دفع کنيد که نتيجه‌اش کاهش فشار خون‌تان است.
پتاسيم براي سلامت قلب و عملکرد اعصاب نيز ضروري است، زيرا به اين عضلات کمک مي‌کند انقباضات طبيعي داشته باشد. ساير مواد معدني موجود در آروگولا مانند کلسيم و منيزيم نيز در کمک به آرام سازي رگهاي خوني نقش مهمي دارند که در نتيجه سطح فشار خون سالم را حفظ مي‌کنند.
آنتي اکسيدان‌هاي کاهنده‌ي التهاب که در آروگولا وجود دارند، به کنترل ضربان قلب کمک مي‌کنند. همچنين فيبر غذايي اين گياه، در برطرف کردن کلسترول و سموم از بدن مفيد است.
4. سم زدايي بدن
آروگولا، بسيار قليايي بوده و مواد مغذي زيادي دارد، براي همين در سم زدايي بدن به خوبي عمل مي‌کند. حفظ ظرفيت قليايي خون، براي پروسه‌ي پاکسازي بدن مهم است.
اين سبزي برگدار، منبع بزرگي از کلروفيل‌هاي قليايي کننده و سم زداست. آروگولا، براي سلامت کبد که در حذف طبيعي سموم از بدن مهم است نيز مفيد است. ضمنا، اين گياه سرشار از ويتامين C و فيتوشيميايي‌هايي است که سم زدايي را افزايش مي‌دهند.
5. حفظ انرژي بدن
آروگولا، انرژي بخش است. اسيد آمينه‌هاي موجود در اين گياه، واحدهاي سازنده‌ي پروتئين هستند، يعني بدن نيازي ندارد از انرژي براي تجزيه‌ي آنها استفاده کند. در نتيجه، شما انرژي بيشتري براي ساير عملکردها خواهيد داشت.
آروگولا به دليل کلروفيل زيادي که دارد به کاهش التهاب در بدن و افزايش انرژي کمک مي‌کند. ضمنا ويتامين‌هاي B موجود در اين گياه، با افزايش سنتز چربي و توليد گلبول‌هاي قرمز خون، متابلويسم را افزايش مي‌دهند.
6. تقويت سيستم ايمني
آروگولا، غني از ويتامين‌ها و مواد معدني است که سيستم ايمني‌تان را قوي مي‌کند.
ويتامين C، آنتي اکسيدان قوي موجود در آروگولاست که با راديکال‌هاي آزاد التهابي و خطرناک جنگيده و آنها را قبل از اينکه موجب آسيب جدي شوند از بدن خارج مي‌کند. ويتامين C براي ريکاوري بدن از آسيب نيز مفيد است. اين ويتامين حتي براي سلامت بافت‌ها و جذب آهن از خون نيز مهم است. آروگولا به دليل قليايي بودن به ذخيره‌ي سطح pH نرمال در بدن کمک مي‌کند. بهينه بودن pH در بدن، به نفع سيستم ايمني است.
7. تقويت بينايي
آروگولا منبع بسيار خوبي از کاروتنوئيدهاست که پيگمان‌هاي طبيعي مهم براي سلامت چشم‌ها هستند. کاروتنوئيد‌ها، فرايند تباهي لکه‌ي زرد را که يک مشکل بسيار شايع در سنين بالاست، کُند مي‌کند.
بدن شما، کاروتنوئيدها را به ويتامين A تبديل مي‌کند که در نتيجه موجب تقويت بينايي مي‌شود. با افزايش کاروتنوئيد در رژيم غذايي‌تان مي‌توانيد ريسک آب مرواريد را هم کاهش بدهيد. ضمنا دو آنتي اکسيدان به نام‌هاي لوتئين و زياکسانتين به مقدار مناسبي در آروگولا وجود دارند که از ماکولا يا لکه‌ي زرد چشم در برابر پرتوهاي مضر که مي‌توانند موجب خستگي چشم و مشکلات بينايي شوند، محافظت مي‌کنند.
8. تقويت استخوان‌ها
مقدار زياد ويتامين K موجود در آروگولا، نقش مهمي در حفظ سلامت استخوان‌ها دارد. مصرف مقدار کافي ويتامين K، موجب تقويت سلامت استخوان‌ها مي‌شود چون به عنوان يک تعديل کننده در پروتئين‌هاي بافت زايشي استخوان عمل مي‌کند.
ويتامين K براي جذب کلسيم به سمت استخوان‌ها و دندان‌ها مهم است. ماده‌ي معدني کلسيم به عملکرد اعصاب و عضلات نيز کمک مي‌کند. ضمنا، ويتامين K، دفع کلسيم از طريق ادرار را نيز کاهش مي‌دهد. در واقع، مصرف ناکافي ويتامين K منجر به افزايش ريسک پوکي استخوان خواهد شد. بعلاوه با افزودن آروگولا به رژيم غذايي خود مي‌توانيد ريسک کاهش توده‌ي استخواني را که موجب پوکي استخوان مي‌شود کاهش دهيد.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب