پر بازدید ترین مطالب

خواص کيوي براي سلامتي


خواص کيوي براي سلامتي

خبرگزاري آريا – برترين ها – ترجمه از هدي بانکي: کيوي ميوه‌ي زيبايي است که از نظر اندازه، تقريبا قد يک تخم مرغ است! پوست کُرکدار کيوي دور ِ ميوه‌ي سبز رنگ و با دانه‌هاي سياه رنگش را گرفته و مرکزي نرم و سفيد رنگ دارد.
وقتي کيوي را پوست مي‌گيريد، خيلي دوست داشتني‌تر به نظر مي‌رسد! اين ميوه طعمي ترش و شيرين دارد که خيلي‌ها عاشقش هستند. کيوي جداي از زيبايي و طعم منحصر بفردش، فوايد زيادي براي سلامتي دارد؛ منبع خوبي از ويتامين C (اسيد اسکوربيک) بوده و مقادير قابل توجهي ويتامين A، E و K دارد. محتواي معدني کيوي شامل پتاسيم، کلسيم، منيزيم و فسفر مي‌‌شود.
تمام اين مواد مغذي مهم در کيوي را به فيبري که دارد اضافه کنيد! کيوي هم کم کربوهيدرات است و هم کم کالري. کيوي در همه جاي دنيا وجود دارد و شما مي‌توانيد آن را به تنهايي يا در اسموتي مصرف کنيد. حتي مي‌توانيد کيوي را به سالادتان اضافه کنيد. اين روزها کيوي به صورت مکمل‌هاي پودري شکل، قرص يا کپسول هم موجود است.
فوايد کيوي براي سلامتي
1. کمک به تسکين علائم آسم
کيوي مي‌تواند به تسکين علائم آسم کمک کند، علائمي مانند سرفه و خس خس سينه. ويتامين C و آنتي اکسيدان‌هاي کيوي به درمان آسم کمک مي‌کنند. ويتامين C در متابوليسم هيستامين و پروستاگلاندين‌هايي که در انقباضات برونش نقش دارند دخيلند. در نتيجه از حملات آسم پيشگيري مي‌کنند. مطالعه‌اي تاثيرات مرکبات و کيوي را روي 18000 کودک 6 تا 7 ساله مورد بررسي قرار داد. محققان نتيجه گرفتند آنهايي که بيشتر مرکبات و کيوي مي‌خوردند (5 تا 7 وعده در هفته)، احتمال سرفه و خس خس سينه‌شان 40 درصد کمتر بوده است. همچنين در تنگي نفس، سرفه‌هاي شبانه، سرفه‌هاي مزمن و آبريزش بيني نيز کاهش و تسکين چشمگيري داشتند.
2. کمک به گوارش
افرادي که مشکلات گوارشي دارند بايد بيشتر کيوي بخورند. اين ميوه حاوي مقدار زيادي فيبر غذايي است که براي گوارش مفيد است. ضمنا آنزيم پروتئوليتيک آن که اکتينيدين نام دارد، به تجزيه‌ي پروتئين کمک مي‌کند که در نتيجه براي پروسه‌ي گوارش سودمند است. مطالعات انجام شده گزارش کرده‌اند که در شرايط شبيه سازي شده‌ي معده، عصاره‌ي کيوي که حاوي اکتينيدين است، توانسته بود گوارش بعضي از پروتئين‌هاي غذايي را تقويت کند. عصاره‌ي کيوي به تنهايي مي‌تواند تجزيه‌ي پروتئين‌هاي غذاهايي چون ماست، پنير، ماهي و تخم مرغ خام را افزايش بدهد. علاوه بر کمک به گوارش پروتئين، کيوي به پيشگيري از يبوست کمک کرده و سيستم هاضمه را سالم نگه مي‌دارد چون پروبيوتيک و فيبر دارد.
3. کنترل قند خون
افرادي که ديابت نوع اول يا دوم دارند هم مي‌توانند کيوي بخورند. شاخص گليسمي کيوي از 47 تا 58 است، بنابراين قند خون‌تان را چندان بالا نمي‌برد.
کيوي سرشار از فيبر بوده و کم کربوهيدرات است و براي همين، سطح قند خون را کنترل کرده و کلسترول را پايين مي‌آورد. همچنين کيوي کمک مي‌کند عوارض ديابت چون زخم پاي ديابتي درمان شود. مطالعه‌اي گزارش مي‌کند ترکيبات طبيعي کيوي مانند آنزيم‌هاي حلال پروتئين، در بهبود جنبه‌هاي مختلف پروسه‌ي التيام زخم سودمند هستند. طبق اين فوايد دانشمندان نتيجه گرفته‌اند که کيوي به درمان زخم پاي ديابتي کمک مي‌کند. افراد ديابتي بايد هر روز يک عدد کيوي بخورند تا سطح قند خون‌شان کنترل شده و جايگزين مناسبي براي اسنک‌هاي پرچرب و شيرين باشد.
4. کمک به خواب بهتر
آنهايي که نمي‌توانند از يک خواب عميق و با کيفيت بهره ببرند، مي‌توانند با خوردن کيوي اين مشکل را حل کنند. اين ميوه‌ي خوشمزه داراي ترکيبات مفيدي چون آنتي اکسيدان‌ها و سروتونين است که مي‌تواند در درمان ناهنجاري‌هاي خواب سودمند باشد. دانشمندان، تاثيرات مصرف کيوي را بر کيفيت خواب در بزرگسالان دچار مشکلات خواب بررسي کردند و دريافتند مصرف کيوي مي‌تواند به خواب رفتن، طول مدت خواب و کيفيت آن را بهبود ببخشد. براي اينکه از بهتر بخوابيد فقط کافيست يک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، دو عدد کيوي بخوريد.
5. تقويت سلامت قلب و عروق
کيوي سرشار از ويتامين C و E، پلي فنول‌ها و پتاسيم است. آنتي اکسيدان‌هايي چون ويتامين C‌ و E در دفع راديکال‌هاي آزاد از خون مفيد بوده و از آسيب سلولي که منجر به بيماري‌هاي قلبي و عروقي چون تصلب شرايين مي‌شوند پيشگيري مي‌کنند. ضمنا کيوي به کاهش ريسک لخته شدن خون کمک مي‌کند، بدون آنکه عوارض داروهايي چون آسپرين را داشته باشد. فيبر و پتاسيم موجود در کيوي، با کاهش ريسک مرگ ناشي از بيماري‌هاي ايسکميک قلب، از سلامت آن محافظت مي‌کنند.
6. تقويت سيستم ايمني
ويتامين C فراوان موجود در کيوي مي‌تواند سيستم ايمني‌تان را تقويت کند. اين آنتي اکسيدان با خنثي کردن بيماري‌ها و محافظت از بدن در برابر پاتوژن‌هاي مضر، به تقويت سيستم ايمني کمک مي‌کند. طبق پژوهش‌هاي صورت گرفته، بدن، آنتي اکسيدان‌هاي کيوي را بهتر از آنتي اکسيدان‌هاي ساير ميوه‌هاي آنتي اکسيدان داري چون بري‌ها و انار جذب مي‌کند.
تحقيقات نشان مي‌دهد کيوي به عنوان منبعي غني از آنتي اکسيدان‌ها مي‌تواند از بدن در برابر آسيب اکسيداتيو درون ياخته‌اي محافظت کرده، از عملکرد سيستم ايمني حمايت کرده و احتمال تشديد سرماخوردگي يا آنفلوآنزا يا بيماري‌هاي مشابه را در گروه‌هاي حساسي چون سالمندان و کودکان کاهش بدهد. کيوي داراي ويتامين E نيز هست که براي افزايش تعداد سلول‌هاي نابودگر مفيد بوده و منجر به تقويت سيستم دفاعي بدن مي‌شود.
7. تقويت بينايي
کيوي براي بينايي نيز مفيد است زيرا داراي ترکيباتي به نام لوتئين و زياکسانتين است که براي بينايي سودمندند. لوتئين به افزايش چگالي رنگدانه‌هاي ماکولا کمک مي‌کند و در نتيجه از شبکيه محافظت کرده و ريسک تباهي لکه زرد را کاهش مي‌دهد. از سويي ديگر، زياکسانتين از ماکولاي چشم در برابر پرتوهاي فرابنفش خورشيد که مي‌توانند موجب مشکلات بينايي شوند محافظت مي‌کند. همچنين کيوي سرشار از ويتامين C بوده که براي جلوگيري از آب مرواريد مفيد است. ويتامين A فراوان موجود در کيوي از قرنيه‌ي چشم نيز محافظت مي‌کند.
8. مبارزه با آکنه
کيوي به دليل ويژگي‌هاي ضد التهابي که دارد براي مبارزه با آکنه مفيد است و علائمي چون درد و التهاب آکنه را تسکين مي‌دهد. همچنين حفره‌هاي پوستي را پاکسازي کرده و از آکنه‌هاي بعدي پيشگيري مي‌کند. ضمنا، ويتامين E موجود در کيوي، اسکار به جا مانده از آکنه را برطرف مي‌کند. کيوي پوره شده را روي پوست‌تان بزنيد و بگذاريد خودش خشک شود.
اين کار را روزي يک بار انجام دهيد تا آکنه کاملا برطرف شود. مي‌توانيد پالپ يک عدد کيوي را با يک قاشق غذاخوري آبليمو و يک قاشق غذا خوري عسل ترکيب کرده و آن را روي پوست بزنيد و اجازه دهيد 15 دقيقه بماند. سپس با آب سرد آبکشي کنيد. از اين ماسک هفته‌اي يک بار استفاده کنيد.
فوايد کيوي براي سلامتي
9. جوانسازي پوست
کيوي به اين دليل که سرشار از ويتامين C است، براي پوست بسيار عالي است. ويتامين C به سلول‌هاي پوست کمک مي‌کند بازسازي شده و کلاژن توليد کنند. در نتيجه پوست شما سفت و انعطاف پذير مي‌ماند.
اين ميوه پوست‌تان را مرطوب نگه داشته و آن را روشن و شفاف مي‌کند. پالپ يک کيوي را با يک موز رسيده در کاسه‌اي بگذاريد و با چنگال کاملا له و مخلوط کنيد. يک قاشق غذاخوري ماست ساده هم به آن اضافه کرده و اين ماسک را روي صورت تميزتان بگذاريد.
اجازه دهيد 20 تا 30 دقيقه بماند و خشک شود. با استفاده از يک پارچه‌ي نرم و نخي که آن را به آب گرم زده‌ايد، ماسک را به آرامي از صورت‌تان پاک کنيد. صورت‌تان را با آب ولرم آبکشي کرده و خشک کنيد. اين ماسک را هفته‌اي يک بار به کار ببريد.
10. درمان ترک لب‌ها
کيوي مي‌تواند لب‌هاي خشک و ترک خورده را به خوبي لايه برداري کند و سلول‌هاي مرده‌ي پوست را از آن بردارد. ضمنا ويتامين C و پلي فنول‌هاي کيوي، لب‌هاي شما را تغذيه کرده و لب‌هاي تيره را روشن مي‌کنند. يک قاشق غذا خوري کيوي پوره شده را در کاسه‌اي بريزيد، يک قاشق چايخوري شکر و يک قاشق غذاخوري روغن زيتون به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنيد و به لب‌هاي‌تان بزنيد. با انگشت اين ترکيب را به آرامي به لب‌هاي‌تان بکشيد تا لايه برداري شود. لب‌ها را با آب ولرم آبکشي کنيد و خشک کنيد و مرطوب کننده بزنيد. اين اسکراب را هفته‌اي يک يا دو بار استفاده کنيد.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب