پر بازدید ترین مطالب

جنگجويان آينده؛ نگاهي به تکنولوژي برقي مرسدس بنز و بي ام و


جنگجويان آينده؛ نگاهي به تکنولوژي برقي مرسدس بنز و بي ام و

خبرگزاري آريا – سال 2017 ميلادي و نمايشگاه فرانکفورت را بايد به عنوان پيش نمايشي از آينده توصيف کرد.
از مرسدس بنز AMG Project One هيبريدي گرفته که با قواي محرکه خودروهاي فرمول يک، لقب ابر خودرو لايق آن است تا جگوار I-Pace تمام الکتريکي با حداکثر قدرت 400 اسب بخار که از پلت فرم جگوار لندرور استفاده مي کند.

در واقع مي توان گفت که همه خودروسازان با يورشي عجيب به استقبال از بزرگ ترين تغيير در صنعت خودروسازي در يک قرن گذشته رفته اند و مي خواهند براي بازي بزرگ بعدي آماده باشند. اما مسئله اينجاست که کسي دقيق نمي داند نقشه راه درست دقيقا چيست.

گروه خودروسازي دايملر و بي ام و اعلام کرده اند که تا پايان سال 2020 ميلادي بين 10 تا 12 محصول مجهز به باتري روانه بازار خواهند کرد.
ديگر مدل ها نيز به صورت هيبريد و يا به سيستم برقي 48V مجهز خواهند شد.
به نظر مي رسد که هر دو در حال دنبال کردن يک هدف مشخص هستند اما شيوه و روش انجام آن ها کاملا متفاوت از همديگر به نظر مي رسد.

دايملر بيش از 12 ميليارد دلار در اين بخش سرمايه گذاري کرده است. اين شرکت از روش هاي مختلفي براي الکتريکي کردن محصولاتش استفاده مي کند.
خارج کردن موتور هاي احتراق داخلي بنزيني و ديزلي از محصولات اسمارت تا پايان سال 2020 هدف اين شرکت اعلام شده است.

تا همين زمان از تمامي مرسدس بنز هاي موجود يک نسخه شبه هيبريدي يا هيبريدي نيز عرضه خواهد شد.
خودروهاي ساب کامپکت يا جمع و جور نيز با استفاده از پلت فرم MFA2 که در کلاس هاي A و B اين شرکت استفاده مي شوند به قواي برقي مجهز خواهند شد و در سال 2019 وارد بازار خواهند شد.
اما سرمايه گذاري اصلي بر روي يک پلت فرم خاص و کاملا جديد خواهد بود که مي تواند مدل هاي بسياري را در زير شاخه برند EQ جاي دهد. اولين محصول اين پلت فرم در سال 2020 ميلادي از راه خواهد رسيد.
اين پلت فرم قابليت هاي بسياري به مهندسان مرسدس بنز مي دهد تا فاصله محوري را بزرگ و کوچک کنند تا تعداد باتري ها، بسته هاي باتري، تعداد موتورهاي الکتريکي و يا حتي نحوه انتقال قدرت به چرخ هاي عقب و يا هر چهارچرخ را انتخاب کنند.

در آن سوي ميدان بي ام و تنها دو پلت فرم را آماده خواهد کرد. يکي به صورت کامل محور جلو خواهد بود و ديگري محور عقب. اين مسئله مي تواند استفاده از قواي محرکه احتراق داخلي، سيستم هاي هيبريدي پيشرفته و تمام الکتريکي را هموار کند.

دايملر معتقد است که اين استراتژي منجر به افزايش وزن، پيچيدگي در بخش قواي محرکه خودرو و مشکلات توليد را به وجود آورد، اما بي ام و با اين نظر مخالف است و اعلام کرده که بيش از 10 سال بر روي اين پلت فرم ها کار کرده است.

بي ام و به دنبال رسيدن به حد اعلا انرژي الکتريکي است و با ساخت سلول هاي مخصوص به خود که از ساختار شيمياي مخصوص به خود بهره مي برند، بهره وري را دو چندان خواهد کرد.

همراه با توسعه سيستم هاي الکترونيکي مدولار و موتور هاي با قابليت قرار گيري در چرخ ها، بي ام و اعلام کرده است که اگر ظرفيت انرژي سلول هاي باتري را دو برابر کنيم مي توانيم با معماري فعلي پلت فرم هايمان، خودروهاي الکتريکي جديدي را عرضه کنيم.
بي ام و در حال حاضر به اين سطح از فن آوري رسيده است اما براي توليد انبوه آن به وقت بيشتري نياز دارد.

نسخه توليدي کانسپ رونمايي شده در نمايشگاه فرانکفورت يعني I Vision Dynamics در سال 2021 از راه مي رسد و تحت نام i5 عرضه خواهد شد. شتاب گيري از صفر تا 100 زير 4 ثانيه و بردي در حدود 370 کيلومتر، اين مدل را تبديل به نسخه متفاوت از سري 5 معمولي بي ام و خواهد کرد.
بيش از 10 مدل منحصر به فرد تحت نام سري i عرضه خواهد شد و بين 20 تا 30 مدل iPerformance نيز با قابليت حرکت در حالت تمام الکتريکي به ميزان 100 کيلومتر، عرضه خواهد شد.

حال کدام يک در حال دنبال کردن مسير درست هستند؟ دايملر يا بي ام و؟ براي رسيدن به پاسخ اين مسئله بايد حدودا 10 سال صبر کنيم.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب