پر بازدید ترین مطالب

تلاش فيسبوک براي اطلاع از سطح مالي و اقتصادي کاربران


تلاش فيسبوک براي اطلاع از سطح مالي و اقتصادي کاربران

خبرگزاري آريا – احتمالا شبکه اجتماعي فيسبوک بزودي کد ملي کاربران خود را نيز درخواست خواهد کرد. اين شبکه اجتماعي در سال 1394 درخواستي براي ثبت نوآوري براي يک سيستم جديد الگوريتمي که مي‌تواند سطح مالي کاربران اين وبگاه را تخمين بزند، ارائه کرده بود و حالا حدود يک ماه است که خبر ثبت اين نوآوري منتشر شده است.
اين الگوريتم با استفاده از پاسخ‌هايي که کاربران فيسبوک به مجموعه‌اي از سوالات مي‌دهند و همچنين عملکرد کاربران، آنها را به سه طبقه اجتماعي ـ اقتصادي کارگر، متوسط و متمول طبقه‌بندي مي‌کند. اين سيستم آنلاين از نرم‌افزارهاي طبقه‌بندي‌کننده براي پيش‌بيني طبقه اجتماعي ـ اقتصادي کاربران خود استفاده مي‌کند. اين نرم‌افزارهاي طبقه‌بندي از الگوهايي که براي استفاده از اطلاعات کلي کاربران (مانند اطلاعات آماري، تملک دستگاه‌هاي ديجيتال مورد استفاده مانند تلفن همراه يا رايانه، ميزان مصرف اينترنت، اطلاعات مربوط به هزينه‌هاي خانگي و موقعيت اجتماعي ـ اقتصادي افراد) طراحي شده‌اند، استفاده مي‌کند.
اين اَبَر شبکه اجتماعي، اطلاعاتي متنوع از کاربران خود را در نظر مي‌گيرد تا بتواند در خصوص وضعيت اقتصادي آنها اظهار نظر کند. اطلاعاتي شامل تاريخچه مسافرت‌ها، تعداد وسايل ديجيتال کاربر که قابليت اتصال به اينترنت را دارد و آخرين مدرک تحصيلي او مي‌شود. البته سوالات مربوط به تعداد وسايل ديجيتال و مدرک تحصيلي از کاربران بين 20 تا 30 سال پرسيده مي‌شود، در حالي که از افراد بالاي 30 سال در خصوص مالکيت خانه و شهري که ملک آنها در آن قرار دارد، سوال مي‌شود.
با استفاده از اين‌گونه اطلاعات، فيسبوک به پرسش مستقيم در خصوص ميزان درآمد کابران نياز ندارد؛ سوالي که ممکن است پرسيدنش به افراد احساسي ناخوشايند بدهد. اين سيستم همچنين مي‌تواند اطلاعات مربوط به عملکرد کاربران را از ساير تارنماهاي متصل به فيسبوک نيز جمع‌آوري کند.
فيسبوک معمولا به دليل تبليغات هدفمند و گاهي مزاحم خود مورد انتقاد بوده است. بنابراين استفاده از اين الگوريتم تازه ثبت شده، نيز خيلي عجيب نيست. برخي کارشناسان مي‌گويند ثبت نوآوري الزاما به معناي استفاده از آن در آينده بسيار نزديک نخواهد بود و شايد حتي هيچ وقت هم استفاده نشود. نکته ديگر در خصوص اين الگوريتم اين است که خيلي دقيق نيست و فقط بر اساس اطلاعات گوناگون شرايط اقتصادي کاربر را حدس مي‌زند.
سخنگوي فيسبوک مي‌گويد ما هميشه به دنبال اختراعات و نوآوري‌هاي جديد در زمينه فناوري هستيم که تاکنون استفاده نشده‌اند و الزاما نوآوري‌هايي که ثبت مي‌کنيم نبايد به عنوان نشانه مسير کاري آينده ما تلقي شود.
منبع: IFL Science
مترجم: عسل اخويان طهراني



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب