پر بازدید ترین مطالب

به احترام خودت از جا برخيز!


به احترام خودت از جا برخيز!

خبرگزاري آريا –
احترام به خود,خويشتن دوستي, احترام به نفس
اغلب در مورد احترام به خود سوءتفاهم بزرگي وجود دارد. برخلاف عقيده رايج، احترام به خود، خودخواهي يا خود پرستي نيست؛ بلکه به اين معناست که خودتان را به همان صورتي که هستيد دوست بداريد.
مقوله «احترام به خود» براي داشتن يك شخصيت قوي انساني و متعادل، جايگاه بسيار عميق و تعيين‌كننده‌اي دارد. اما به واقع از اين موضوع چه تصوري در ذهن خود داريم؟ آيا اين مقوله از جنس فكر و شناخت است يا احساس و يا حاصل تلفيق و كشاكش اين دو. قطعا سرمنشا هراحساسي، همان تجربه‌هاي عيني و ذهني است. بخصوص آنچه در كوچه، پس كوچه‌هاي باريك و گاه تيره و تار دوران كودكي اتفاق افتاده است و در پستوخانه ذهن ما بدجوري جا خوش كرده است كه خيلي به سختي مي‌توان نقشش را كم رنگ كرد. احساس‌هايي كه برآمده از همين تجربه‌هاست كه باعث مي‌شود بسياري اوقات واقعيت‌ها را نه تنها مخدوش بلكه گاهي اساسا واژگونه ببينيم.
لحظه اي مکث کنيد تا چند نکته منفي را که درباره خودتان گفته ايد به ياد آوريد، بينديشيد آنها به «احترام به خودتان »، چه شکلي بخشيده اند،آيا هيچ يک از اين جمله ها حرف شما نيز هست؟
«من آنقدر خنگم که نگو»
«با اين بد بياري که من دارم،حتما شکست مي خورم»
«از خودم متنفرم»
اگر ذهنتان را با انديشه هايي چنين فرودست برنامه ريزي کنيد، سطح «احترام به خودتان» همانجا باقي مي ماند. شايد به طور خود آگاه متوجه نشويد که در طول روز چند بار ازاين جمله هاي منفي استفاده مي کنيد. اما با اندکي صرف وقت وخودآزمايي دقيق، مي توانيد از اين شيوه تفکرتان که به صورت عادت درآمده، اگاه شويد. با عوض کردن اين گونه تفکر مي توانيد سطح خويشتن دوستي خود را عوض کنيد. «احترام به خود» راستين، بزرگترين هديه اي است که ما مي توانيم به خودمان بدهيم. احترام به خود پايه واساس زندگي خوب است.
درحالي كه مقوله «احترام به خود» اگر در دوران كودكي در يك بستر تربيتي سالم، شكل گرفته باشد به فرد كمك خواهد كرد كه در آينده از آسيب‌پذيري هيجاني و در برابر استرس‌هاي مختلف مصون باشد. زيرا وقتي كودك اجازه پيدا مي‌كند «من» خود را به صورت مستقل از مادر گسترش و شكل دهد؛ ضمن كسب توانايي برقراري رابطه با ديگران ، احساس ايمني و اعتماد بنيادين را تجربه مي‌كند كه بعدها مي‌تواند در كليه مراحل زندگي او را حمايت كند. روانپزشكان معتقدند احترام به خود، برمي‌گردد به ارزشي كه فرد براي خود قايل است. هرچقدر اين ارزش‌ قوي‌تر و پخته‌تر باشد اين احساس نيزدر سطح بالاتر و به طور فراگيرتري شخصيت فرد را دربرمي‌گيرد. به اين ترتيب آنچه افراد از خودشان تعريف و تصور مي‌كنند بر انگيزه‌ها، نگرش‌ها و رفتارشان در سراسر زندگي تاثير مي‌گذارد.
احساس احترام به خود در سطح پايين معمولا با گروهي از مشكلات ديگر مثل ضعف دانش و اطلاعات، عدم موفقيت در انجام وظايف، ضعف در اتباطات خويشاوندي و دوستانه، خشونت و اختلالات عاطفي مثل افسردگي و خودكشي همراه است. پذيرش خود و رسيدن به يك چشم‌انداز مثبت در زندگي با رشد مقوله احترام به خود به صورت سالم، ارتباط پيدا مي‌كند. افرادي كه به خودشان و توانايي‌هايشان اعتقاد دارند عموما بيشتر از اين احساس برخوردارند كه در نهايت تمايل به شاد‌زيستن و هيجانات مثبت را در آنها گسترش مي‌دهد.
راه‌هاي ديگري كه افراد مي‌توانند براي رشد احساس احترام به خود، در پيش گيرند اين موارد است:
– شناختن ويژگي‌هاي مثبت خود
– تشخيص موارد و محدوده‌هاي بسيار موفقيت‌آميز
– برنامه‌ريزي براي حمايت از دوستان و خويشاوندان
– تمركز بر فضيلت‌ها و توانايي‌هاي خود و نه، ماندن و غرق شدن در ناتوانايي‌ها و واماندگي‌ها
– عدم اندازه‌گيري و تعريف ويژگي‌هاي خود با استانداردهاي ديگران
– پذيرش برخي ريسك‌ها و خطرها براي دستيابي به موفقيت
– فراگيري هدف‌گذاري واقع‌گرايانه
به اضافه اين‌كه، افراد مي‌توانند از طريق مشورت با روانپزشكان، روش‌هاي رشد احساس احترام به خود را فراگيرند. بي‌ترديد همه، فقدان احترام به نفس را در شرايط خاص و مهم زندگي خود- كه شايد بيش از ساير زمانها به آن نياز دارند را- تجربه مي‌كنند. قطعا همه مي‌دانيم مجموعه عوامل گوناگوني اين احساس را درما ايجاد مي‌كنند: محيط، انتظارات و تجربيات شخصي و اجتماعي. براي مثال، پژوهش‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه بدرفتاري‌هاي زباني و بياني، در دوران كودكي اثر منفي زيادي براحساس احترام به خود افراد مي‌گذارد كه تا دوران بزرگسالي ادامه مي‌يابد. بعضي افراد، از شكاكي و سوئ‌ظن نسبت به خود رنج مي‌برند و همواره در برخورد با هرمسئله‌اي دنبال پيداكردن اشتباه و خطاي خود هستند. اين نگرش به طور طبيعي به احساس احترام به خود آنها به طور جدي آسيب مي‌رساند.
پژوهشگران مسايل اجتماعي مي‌گويند پيام‌هاي تبليغاتي از جمله عوامل محيطي است كه مي تواند اين احساس را مخدوش كند. براي مثال، آن گروه از پيام‌هاي رسانه‌ها كه اغلب لاغري بيش از اندازه را توصيه مي كنند مي‌تواند اثر منفي براحساس احترام به نفس زنان داشته باشد. اين پيام‌ها دختران و زنان را دچار اين وسواس و اعتقاد منفي مي‌كند كه حتما يك مورد نادرست كه نياز به تغيير دارد در بدن آنها هست. در نتيجه، آنها ممكن است به سختي بتوانند در رژيم غذايي‌شان براي رسيدن به آن اندازه ايده‌آل موفق شوند. همچنين اين نگرش مي‌تواند خطر رشد اختلالات غذايي را براي آنها درپي داشته باشد.
طرز تفكر ما درباره خودمان تأثيرات شگرفي برتمام جوانب زندگي ما دارد. افرادي كه براي خويشتن ارزش مثبتي قائلند، عموماً به عنوان نشانه هاي خارجي رضايت دروني، حالت توازني رانشان مي دهند و احساس امنيت و آرامش خاطر را منتشر مي سازند. چنين افرادي به تقويت كننده هاي اجتماعي و ستايش هاي ديگران وابستگي ندارند زيرا آموخته اند چگونه بهترين دوست خود و بزرگترين مشوق خويشتن باشند. آنان شركت كنندگان، مبتكران وچاره سازاني هستند كه موجب به حركت درآمدن ماشين اجتماع مي شوند. افرادي كه از عزت نفس بالا بهره مي جويند، هيچ گاه در زندگي در زير فشار انتقاد خرد نمي شوند يا به واسطه طرد شدن ، احساس نابودي نمي كنند. آنان ازشما به خاطر «راهنمايي سازنده تان» تشكر مي كنند. زماني كه با پاسخ «نه» مواجه مي شوند، هيچ گاه آن را به معناي طرد خودشان تلقي نمي كنند.
منبع: تبيان




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب