پر بازدید ترین مطالب

بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني


                 بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني

خبرگزاري آريا – برترين ها – ترجمه از پلاد ناصري: مطمئنا در مورد سير تکامل لامبورگيني بارها مطالب مختلفي را خوانده ايد و از گذشته اين خودروساز به اندازه کافي اطلاعات داريد. به همين دليل در اين مطلب قرار نيست تاريخ لامبورگيني را با هم مرور کنيم. از همان سال هاي آغازين تاسيس اين کمپاني، فروچيو لامبورگيني، شروع به رقابت تنگاتنگ با انزو فراري کرد و غلبه بر اين شرکت خودروسازي را از جمله اهداف خود قرار داد.
در سال 1967 و در ابتداي راه لامبورگيني، وقتي اين خودروساز با سيل سفارشات براي مدل جديد ميورا (Miura) مواجه شد، و در حالي که روز به روز پشتوانه مالي قدرمتمندانه تري کسب مي کرد، فروچيو تصميم گرفت از کمک نوچيو برتونه و مارسلو گانديني براي طراحي و توليد خودرويي خاص و ويژه استفاده نمايد.
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
محصول جديدي که طراحي شد، خودرويي شش سيلندر با نام مارزال (Marzal) بود. درهاي خودرو به شکل بال هاي پرندگان باز مي شد و بخش زيادي از آن به صورت شيشه اي طراحي شده بود. در يک کلام بايد گفت که طراحي اين خودرو يک شاهکار بود و به اندازه اي مورد توجه واقع شد که پرينس رينر همراه با پرينسس گريس، شاهزاده هاي موناکو، شخصا براي افتتاح مسابقات سالانه مونت کارلو جي پي که با معرفي اين خودرو آغاز مي شد، حاضر شدند.
به اين ترتيب از همان تاريخ به بعد، مدل هاي مفهومي لامبورگيني تبديل به ستاره مراسم و گردهمايي هاي خودروسازان مطرح جهان شدند. با معرفي ترزو ميلنيو (Terzo Millennio) به عنوان آخرين خودروي مفهومي اين شرکت، تصميم گرفته ايم نگاهي به مهم ترين مدل هاي مفهومي لامبورگيني در تمام سال هاي گذشته بياندازيم که در ادامه مي خوانيد.
پرگونتا – Pregunta
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
در سال 1998 و ماه هاي پيش از آن، خروج لامبورگيني از روزهاي تاريک و بحران چند مالکيتي اين کمپاني در سال هاي گذشته اش، با سرانجامي خوش همراه شد، و خودروي لامبورگيني پرگونتا معرفي گرديد. شايد همان زمان برگزارکنندگان نمايشگاه موتورشوي پاريس، علت موفقيت نمايشگاه را به درستي متوجه نشدند، اما حالا خيلي خوب مي دانيم که معرفي پرگونتا، توسط لامبورگيني يکي از مهم ترين دلايل استقبال از اين نمايشگاه بوده است.
نيروي پيشران اين خودرو به محور چرخ هاي عقب وارد مي آمد و از اين حيث با خودروي هم نسل خود، لامبورگيني ديابلو، که نيروي پيشران آن به چهار چرخ وارد مي شد، تفاوت داشت. اين نيرو از موتور V12 با توان 530 اسب بخار ترمزي توليد مي شد. پرگونتا داراي بيشينه سرعت 333 کيلومتر بر ساعت بود و مي توانست در 20 ثانيه به اين سرعت دست يابد. سقف دو تکه اين خودرو از جنس پلي کربنات شفاف ساخته شده و ويژگي هاي کابين آن بيشتر شبيه به هواپيماهاي جنگنده طراحي شده بود. البته رنگ اين خودرو نيز درست مانند هواپيماي جنگنده داسو رافال فرانسوي بود.
سوگنا – Sogna
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
در نمايشگاه موتورشوي ژنو در سال 1991 تمام نگاه ها متوجه رونمايي از خودروي جديد مرسدس بنز، W140، سري S-Class بود. اما درست در سويي ديگر، يک تيونر ژاپني با نام ريوجي يامازاکي مشغول معرفي سوگنا بود. کافي است کمي به عکس سوگنا چشم بدوزيد تا از جزئيات طراحي آن لذت ببريد. در واقع ريوجي يامازاکي در همکاري با لامبورگيني، خودرويي را بر اساس مدل موفق کانتاش طراحي کرده بود و اين خودروي سوپر اسپرت با موتور 5.2 ليتري از نوع V12، روياي ايتاليايي به معناي واقعي بود.
بدنه سوگنا به صورت دست ساز و از جنس آلومينيوم و به رنگ سبز ساخته شده بود و موتور آن درست مانند موتور کانتاش، 455 اسب بخار ترمزي قدرت داشت که براي رسيدن به بيشينه سرعت اسمي 300 کيلومتر بر ساعت ايده آل به نظر مي رسيد.
اگويستا – Egoista
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
اگويستا را مي توان غزل پيروزي و سرخوشي غرورآميز لامبورگيني دانست. چنانچه مسئول طراحي گروه خودروسازان فولکس واگن، والتر دا سيلوا، اگويستا را اينگونه توصيف مي کند: “اين خودرو، فلسفه هدونيسم و لذت گرايي را به حد اعلا رسانده است.”
شيارها و باله هاي بدنه اين خودرو با توجه به شرايط رانندگي باز يا بسته مي شوند و با توجه به نيروي پيشراني که از طريق موتور V10 اگويستا به محور عقب وارد مي شود، توان 600 اسب بخار ترمزي مي تواند توسط آن توليد گردد. چراغ هاي ال اي دي جلوي اين خودرو در کناره ها با عنوان «چشمان گاو»، جاده را روشن مي کنند و چراغ هاي ديگري که کمي در انحناي نماي جلو مخفي هستند با عنوان «چشمان عقاب»، مسير حرکت را زير نظر مي گيرند. همچنين در ساخت بدنه اگويستا، از مواد ضد راداري استفاده شده است که در صنعت هوانوردي کاربرد دارد. با اين اوصاف بايد اعتراف کرد که لامبورگيني اگويستا يکي از نبوغ آميزترين مدل هاي مفهومي اين کمپاني خودروسازي است.
استوک – Estoque
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني (ناصري)
اگرچه معرفي استوک، به اندازه رونمايي از پرگونتا پرسر و صدا نبوده است، اما مدل استوک نيز محبوبيت خاصي در جمع دوستداران لامبورگيني پيدا کرد. اين خودرو در نمايشگاه موتورشوي پاريس در سال 2008 رونمايي شد. مشخصات کلي استوک، شامل خودرويي با ظرفيت چهار سرنشين و چهار درب است که مي تواند با مدل هاي استون مارتين رپيد و پورشه پانامرا قابل مقايسه باشد. طول بدنه لامبورگيني استوک، پنج متر است و حدود دو متر عرض دارد. موتور اين خودرو مشابه پيشرانه 5.2 ليتري گالاردو از نوع V10 است که 560 اسب بخار توان دارد.
وننو – Veneno
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
بدون شک يکي از بهترين محصولات لامبورگيني که برازنده نام گاو خشمگين است، خودروي وننو مي باشد. نام اين خودرو به ياد ماتادور مشهوري با همين نام انتخاب شده که در سال 1914 از دنيا رفته است. بنابراين با مطرح شدن اسم اين محصول لامبورگيني در نمايشگاه موتورشوي ژنو در سال 2013، همگان به راستي انتظار يک گاو خشمگين را مي کشيدند. موتور پيشرانه وننو بر اساس موتور V12 آونتادور طراحي شده است که 6.5 ليتر حجم دارد و توان 739 اسب بخار را براي رسيدن به بيشينه سرعت 354 کيلومتر بر ساعت توليد مي کند.
نيروي پيشرانه اين خودرو هم به مانند آونتادور بر چهار چرخ وارد مي شود، شاسي به صورت يک تکه طراحي شده است و سيستم تعليق آن نيز مشابه آونتادور است. از جمله مهم ترين تفاوت هاي وننو با آونتادور نيز مي توان به باله عقب قابل تنظيم وننو، سطح مسطح زير بدنه، انحناهاي عضلاني تر آن، و روف اسکوپ از نوع لِمَنز اشاره کرد. البته لامبورگيني اندکي پس از معرفي اين خودرو، با ايجاد کمي تغييرات و بهبود برخي شاخص ها، مدل وننو رودستر را معرفي کرده است.
آونتادور جي – Aventador J
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
لامبورگيني آونتادور جي، خودروي سوپر اسپورت بدون سقف اين خودروساز است که با موتور V12 طراحي شده است. بر اساس گفته هاي سرپرست طراحي لامبورگيني، فيليپو پريني، مدير عامل سابق اين شرکت، استفان وينکلمن، پيش از طراحي اين خودرو از او خواسته بود که با يک طراحي ويژه و منحصربفرد، آونتادور را متحول کند. طراحي آونتادور جي، در شش هفته نهايي شده است و البته تغييرات آن محدود به برداشته شدن سقف آونتادور نيست. بلکه قسمت جلوي کاپوت، سپرهاي عقب و جلو، و چراغ هاي جلوي آن نيز دستخوش تغييراتي شده است.
همچنين يک ديفيوزر در قسمت جلوي بدنه، برآمدگي هايي در عقب شاسي و يک دريچه پوششي از جنس فيبر کربني نيز در مدل آونتادور جي اضافه شده است. به اين ترتيب با مقايسه هر چه بيشتر، حتما اذعان خواهيد کرد که طراحي اين خودرو خاص و عالي شده است. حرف جي در نام اين خودرو برگرفته از نام مدل لامبورگيني جوتا است که در زمان خودش يک خودروي مسابقه اي عالي بر پايه طراحي سري ميورا بوده است.
زاگاتو رپتور – Zagato Raptor
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
وقتي در نام خودرويي، کلمه Raptor (شکارگر) اضافه شود، حتما انتظار ماشيني قدرتمند را بايد داشته باشيم. اما زاگاتو رپتور واقعا چيز ديگري است. اساس طراحي اين خودروي مفهومي، بر پايه مدل ديابلو است که پيشتر توسط لامبورگيني توليد شده بود و در سال 1996 با همکاري زاگاتو به مرحله معرفي و رونمايي رسيد. در واقع، در طراحي اين خودرو از درهاي مرسوم خودروها استفاده نشده است و در عوض قسمت مياني بدنه به شکلي جالب و منحصر بفردي به سمت بالا مي شکند و به اين ترتيب مي توان سوار بر اين خودرو شد، که البته روش چندان راحتي به نظر نمي رسد.
نيروي پيشرانه زاگاتو رپتور بر هر چهار چرخ وارد مي شود و توان کلي آن 500 اسب بخار است که توسط موتور V12، ديابلو توليد مي گردد. اين خودرو از سيستم ABS استفاده نمي کرده و به هيچ سيستم کنترلي کششي مجهز نبوده است. در ساخت بدنه زاگاتو رپتور اندکي فيبر کربني به کار رفته بود که باعث شده بود در مقايسه با خودروهاي هم رده اش، کاملا سبک باشد.
اتون – Athon
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
نام اين خودروي مفهومي لامبورگيني برگرفته از خداي خورشيد مصر باستان مي باشد. اتون با همکاري کمپاني برتون و طراحي مارک دشامپس، توليد شده بود. طراحي کلي اين خودرو، تم محصولات برتون را داشته است، کابين در قسمت جلوي آن تعبيه شده بود و بخش عقب طول بلندي داشت و بدنه به رنگ خاکستري رنگ آميزي شده بود. برخلاف ظاهر اين خودرو، در بخش فني آن رد پاي لامبورگيني کاملا مشهود است و از پيشرانه هاي اوراکو در اين خودروي مفهومي استفاده شده بود.
موتور آن از نوع V8 با حجم 3 ليتر بوده که 260 اسب بخار توان داشته است. همچنين چهار کاربراتور وبر (Weber) و يک جعبه دنده دستي با پنج مرحله سرعت، از ديگر ويژگي هاي اتون بوده است. چند سال قبل، اين خودروي مفهومي بسيار خاص لامبورگيني با قيمتي به اندازه 347 هزار يورو در يک حراجي به فروش رسيد.
چيتا – Cheetah
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
اين خودرويي که در تصوير مي بينيد و چندان شباهتي به محصولات لامبورگيني ندارد، چيتا نام دارد که در سال 1977 توسط لامبورگيني معرفي شد. چيتا يک خودروي اسپورت 4×4 بود که در ميان تمام مدل هاي مفهومي تاريخ لامبورگيني پايين ترين نمره را به خود اختصاص مي دهد. در سال هاي پاياني دهه هفتاد ميلادي، مالکان لامبورگيني نياز شديدي به افزايش سود و ارزش افزوده بالاتر داشتند و همين امر موجب شد که با کمپاني هاي ديگري وارد قرارداد شوند.
به عنوان مثال يکي از قراردادهاي لامبورگيني، توليد شاسي خودروهاي BMW M1 بود. يکي ديگر از همکاري هاي خارجي لامبورگيني نيز به قراردادي مربوط مي شود که اين شرکت با کمپاني MTI براي توليد خودروهاي مورد نياز ارتش ايالات متحده آمريکا منعقد کرد و حاصل اين همکاري، معرفي و توليد خودروي چيتا بود.
طراحي اصلي اين خودرو که توسط MTI به لامبورگيني معرفي شده بود، متعلق به شرکت فورد بود، و لذا با شکايت فورد، اين موضوع پاي مديران لامبورگيني را به مسائل حقوقي کشاند. لامبورگيني که تمام سرمايه گذاري خود را معطوف به دو پروژه همکاري با BMW و MTI کرده بود، ناگهان همه چيز را از دست رفته مي ديد. از طرفي BMW به صورت يک طرفه از توسعه پروژه M1 کناره گرفت و از طرف ديگر قرارداد اين شرکت با MTI دچار مشکلات حقوقي شد.
اما لامبورگيني ارزش سرمايه گذاري خود روي اين غول 4×4 را چند سال بعد به چشم ديد. پروژه چيتا تبديل به طراحي و توليد خودروي LM002 شد که يکي از خاص ترين محصولات لامبورگيني در طول تاريخ است. در واقع روح چيتا فراموش نشد و توانست در کالبد خودروي شاسي بلند اوروس به حيات خود ادامه دهد.
مارزال – Marzal
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
يکي از مدل هاي لامبورگيني که در ابتداي اين مقاله هم به آن اشاره اي داشتيم، خودروي چهار سرنشين مارزال است که داراي يک موتور پيشران شش سيلندر خطي بود. مدل مفهومي مارزال اولين بار در نمايشگاه موتورشوي ژنو معرفي شد و توانست خودش را در ميان گاوهاي خشمگين لامبورگيني به شهرت برساند. پيشرانه اوليه اين خودرو با موتور V12 ميورا جايگزين شد که 175 اسب بخار توان داشت. شاسي مارزال هم بر پايه مدل ميورا طراحي شده است و دو درب بلند پروانه اي با شيشه هاي بزرگ و يک سقف شيشه اي برايش تعبيه شده است.
با وجود اين سقف و درهاي شيشه اي، مهندسان گروه برتون سعي کردند که از يک سيستم تهويه مطبوع ايده آل براي اين خودرو استفاده کنند تا گرماي حاصل از تابش نور خورشيد به شيشه هاي بزرگ آن، سرنشينان را آزار ندهد. اين خودروي مفهومي بعدها با قيمت بسيار بالاي 1.5 ميليون يورو به فروش رفت.
سستو المنتو – Sesto Elemento
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
اين هيولاي لامبورگيني که بر اساس مدل گالاردو طراحي شده است، براي اولين بار در نمايشگاه موتورشوي پاريس 2010 معرفي شد. توان پيشران اين خودرو 562 اسب بخار است که باعث مي شود سستو المنتو در 2.5 ثانيه، سرعت خود را به صد کيلومتر بر ساعت برساند. همچنين بدنه بسيار سبکي از جنس فيبر کربن، اين خودرو را همچون يک جت جنگنده، قدرتمند و پرسرعت نموده است.
استريون – Asterion
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
لامبورگيني استريون تقريبا نسبت به تمام خودروهاي معرفي شده در اين ليست متفاوت است. اين تفاوت فقط به خاطر ظاهر خشن يا طراحي ساده تر و واقع گرايانه تر آن نيست. بلکه براي اين خودرو، از يک موتور پيشران هيبريدي استفاده شده است که در نوع خود بي نظير است و توان 910 اسب بخار را توليد مي کند.
سنتناريو – Centenario
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
اگر بخواهيم خودروي لامبورگيني آونتادور را ملاک مقايسه اي قرار دهيم، سنتناريو بسيار سبک تر، قدرمندتر و پرسرعت تر از آونتادور است. اما يک وجه تمايز بسيار مهم آن با تمام محصولات لامبورگيني اين است که از سيستم فرمان چهار چرخ بهره مي گيرد. اين ويژگي بسيار مهم، پيش از اين در هيچ يک از محصولات لامبورگيني ديده نشده است.
ترزو ميلنيو – Terzo Millennio
14 مدل از بهترين خودروهاي مفهومي تاريخ لامبورگيني
داستان اين خودرو از آنجايي شروع شد که کمپاني لامبورگيني با همکاري گروهي از متخصصان دانشگاه فني ماساچوست – MIT، تصميم گرفتند خودرويي را طراحي کنند که تمام معيارهاي جهاني در مورد خودروهاي سوپر اسپورت را در هزاره سوم از نو بازنويسي نمايد. بر اساس همين هدف بلند نيز، نام ترزو ميلنيو بر آن نهاده شده است. اين خودرو را مي توان در يک کلام، خودروي آينده ناميد. اين ابر خودروي الکتريکي، از جنبه هاي فني، تواني خواهد داشت که پيش از اين از هيچ خودروي ديگري سراغ نداشته ايم.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب