پر بازدید ترین مطالب

بررسی ب‌ام‌و ام5 2018


ب‌ام‌و ام5 (M5) از اولین مدل خود تا به امروز که نسخه 2018 آن به دنیا معرفی شده، همواره یه خصوصیت برجسته را از خود نشان داده است: یک خودروی دیفرانسیل جلو. البته این صفت دیگر برای مدل 2018 این خودرو اهمیت همیشگی را ندارد و همین مسئله باعث شگفت‌زدگی بسیاری از اصولگرایان در زمینه خودرو با سیستم‌های سنتی همیشگی شده چراکه ام5 نسخه 2018 رانندگی با سیستم 4 چرخ (4WD) را هم به این خودرو اضافه کرده است. قدرت موتوری بی‌نظیر در کنار دیفرانسیل‌های قدرتمند چرخ‌های در این خودرو اولین چیزی را که برای راننده به ارمغان می‌آورد، دود غلیظ لاستیک‌ها هنگام آغاز حرکت خواهد بود. البته برای این اصولگرایان که احتمالا خیلی متعجب شده‌اند باید اعلام کنیم که با وجود استفاده از قطعات بی‌نظیر در کنار نرم‌افزار بی‌نقص، چرخ‌های این خودروی قدرتمند تمام و کمال در اختیار راننده خواهد بود و هیچ جای نگرانی نیست.

سیستم xDrive به‌کارگرفته شده در ام5 باعث شده که راننده بتواند از تمامی 600 اسب بخار و 553 پوند گشتاور و موتور 4.4 لیتری برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در 3.2 ثانیه استفاده کند و همچنین در 11 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این مسئله باعث شده این خودرو سریع‌ترین مدل ام5 تا کنون لقب بگیرد. با اینکه سیستم 4 چرخ ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد اما اگر شما هنوز هم به همان خودروی دیفرانسیل جلو ام5 اعتقاد دارید، هیچ جای نگرانی نیست چراکه می‌توانید سیستم حرکتی خودرو را در حالت دیفرانسیل جلو بگذارید و سیستم 4 چرخ را بیخیال شوید.

ممکن است افرادی قدیمی پسند و سنتی گرایان با نگاه به داخل کابین ام5 با خودشان بگویند چه چیزی باعث شده که شرکت ب‌ام‌و در این خودرو این همه دکمه، پنل و امکانات مختلف به‌کار بگیرد. جواب این سوال کار سختی نیست. کنترل یک خودروی خشمگین سدان با 600 اسب بخار کار هر کسی نیست و برای کنترل کامل آن و لذت بردن از امنیت و سواری این خودرو به امکانات و دکمه‌های متعددی نیاز است. بنابراین بهتر است خودتان را با نسل جدید خودروها با دکمه‌ها و تجهیزات کنترلی متعدد وفق دهید.

نکته قابل توجه در ام5 مدل 2018، وجود دو دکمه‌ی قرمزرنگ M1 و M2 بر روی فرمان است. این دو دکمه امکان قرار دادن خودرو در 2 حالت رانندگی را می‌دهد. ضمنا مصرف سوخت موتور خودرو را می‌توان در حالت اقتصادی، اسپرت و اسپرت پلاس قرا داد و البته سیستم تعلیق و فرمان هم در حالت کامفورت، اسپرت و اسپرت پلاس قابل تنظیم است. این حالت‌ها از طریق دکمه‌های تعبیه شده بر روی کنسول وسط کابین خودرو به راحتی قابل استفاده هستند. نکته عجیب بعدی هم به دنده‌های پشت فرمانی این خودرو مربوط می شود که عملکرد آن نسبت گذشته تغییر داده شده و احتمالا همین مسئله ابتدا باعث سردرگمی راننده می‌شود چراکه دنده فرمانی سمت چپ برای حرکت به سمت جلو و دنده سمت راست برای دنده معکوس و دنده عقب رفتن طراحی شده است. البته این مسئله پس از مدتی برای راننده عادی خواهد شد و جای نگرانی نیست.

اگر ام5 نسخه 2018 را در کنار مدل قبلی آن قرا دهید خواهید دید که مدل جدید کمی کشیده‌تر و زیباتر طراحی شده است. استفاده از فیبر کربن در سقف این خودرو باعث شده وزن اضافی ام5 نسبت به قبل کمی کاهش پیدا کند و بکارگیری سیستم اگزوز سبک‌تر هم باعث شده این خودرو نسبت به همتایان قبلی خود وزن کمتری داشته باشد. دو هواکش جلویی و معروف در این خودرو بزرگ طراحی شده‌اند و 3 ورودی هوای نسبتا بزرگ هم در سپر جلویی این خودرو کاملا به چشم می‌آیند. ضمنا چراغ‌ها و هدلایت‌‌هایی که متمایل به سمت پایین طراحی شده اند هم در زیر کاپوت آلومینیومی این خودرو باعث خشن و در عین حال دوست داشتنی جلوه دادن نمای جلویی این خودر شده‌اند.

کمپانی ب‌‌ام‌و در نسخه 2018 ام5 از یک جفت توربوشارژ جدید، انژکتورهای قدرتمندتر برای افزایش فشار انتقال سوخت و یک سیستم خنک کننده جدید استفاده کرده که این نوآوری‌ها در کنار یکدیگر باعث افزایش حداکثر گشتاور این خودرو به 5600 دور در دقیقه شده است. البته مسئله به همین جا ختم نمی‌شود و سیستم انتاقال این خودرو امکان تعویض دنده‌ها در کمترین زمان ممکن را به وجود آورده است. سیستم گیبرکس دو زمانه هم حدود چند صدم ثانیه تعویض دنده را کاهش داده است.

اما همانطور که تا حدودی هم انتظار می‌رفت، فرمان ام5 حس خیلی خوبی را در حین رانندگی منتقل نمی‌کند. سرعت عملکرد فرمان بسیار بالا است و البته باید اعتراف کنیم که بسیار هم خوش‌دست طراحی شده اما متاسفانه ارتباط خوبی بین فرمان و سطح جاده احساس نمی‌شود و همانطور که لرزش جاده به صندلی‌ها منتقل نمی شود این لرزش ضروری در فرمان خودرو هم احساس نمی‌شود و ممکن است این مسئله از نظر بسیاری از عشاق رانندگی ناخوشایند باشد.

رانندگی در حالت ساده، فرمان اسپرت و قدرت موتور در حالت اسپرت همگی در دکمه M1 روی فرمان برنامه ریزی شده‌اند و با فشرن دکمه M2، با رانندگی با سیستم 4 چرخ (4WD) روبرو می شوید. زمانی که پایتان پدال گاز را لمس کند احتمالا چرخ‌های عقبی خودرو به این سمت و آن سمت کشیده می‌شوند که البته پس از چند لحظه سیستم کنترل کشش خودرو وارد عمل شده و شما را در حالت پایدار و مستقیم به سمت جلو قرار می‌دهد. احتمالا همانطور که حدث می‌زدید، با فشردن این دکمه همه چیز در بالاترین حالت اسپرت قرار می‌گیرد. باید اعتراف کرد که هر جاده‌ای قادر به تحمل حداکثر توان ام5 پس از فشردن این دکمه نخواهد بود. بنابراین بهتر است برای تست حداکثر قدرت این خودرو، آن را در یک پیست اتومبیل‌رانی استاندارد آزمایش کرد.

در جاده‌های استاندارد، ام5 سری 2018 مانند یک خودروی سدان با وقار و با شخصیت رفتار می‌کند البته احتمالا زمانی که با این خودرو در ترافیک باشید، خواهید دید که سطح خودروی شما کمی پایین‌تر از خودروهای معمولی داخل خیابان است و این مسئله نشانگر ماهیت اسپرت این ماشین در هر حالتی است. رانندگی در حالت کامفورت (Comfort) حقیقتا راحتی به معنای واقعی را برای راننده و سرنشیانان به همراه دارد و سیستم گرم کن و سرد کن صندلی‌های جلو و عقب در کنار شاسی فوق‌العاده محکم که همواره در خودروهای سری 5 ب‌ام‌و دیده‌ایم، راحتی را برای سرنشینان به بالاترین حد ممکن می‌رساند. ضمنا نم‌افزار iDrive این خوردو هم به خوبی عمل می‌کند اما ممکن است شما هم در منوی پیچیده آن کمی سردرگم شوید. اگر خیلی به کامپیوتر علاقه ندارید، یک دکمه برایتان طراحی شده که با فشردن آن دریچه اگزوزها سریعا باز می‌شوند و می‌توانید از غرش موتور خودرو لذت ببرید.

حقیقتا 100هزار دلار پول کمی نیست علی‌الخصوص در مقایسه با مدل قبلی که 8 هزار دلار ارزان‌تر بوده. اما نظر ما و اکثر کارشناسان این است که مدل 2018 این خودرو واقعا 103 هزار دلار می‌ارزد و اگر به دنبال خودروهای سوپر اسپرت بسیار گران قیمت نیستید، بنابراین ام5 تمامی نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. فضای کابین مناسب، قدرت موتور بی‌نظیر، جدیدترین تکنولوژی‌های روز و ظاهر خشمگین و جذاب همگی در این خودرو یافت می‌شوند. البته خودروی ای63 شرکت مرسدس بنز هم از لحاظ قیمت، قدرت و سرعت قابل رقابت با این خودروی جدید شرکت ب‌ام‌و است اما در مقایسه با ام5 کمی سنگین‌تر طراحی شده است. ضمنا پورش پانامرا، آئودی آر اس7 و کادیلاک مدل CTS-V هم قابل رقابت با ام 5 سری 2018 هستند اما به دلایل مختلفی که در بالا ذکر کردیم، ام5 از بسیاری جهات از این رقبا عملکرد بهتری دارد.

ام5 سری 2018 شرکت بی‌ام‌و مطمئنا بهترین معیار برای ارزیابی خودروهای سدان امروزی خواهد بود. البته نبود کلاچ دو زمانه و دنده دستی در این خودرو همچنان باعث تعجب بسیاری از کارشناسان وعلاقه‌مندان به این سبک از خودروها شده است. به نظر می‌رسد در آینده شاهد معرفی خودروهای سدان اسپرت بیشتری توسط خودروسازان مطرح سراسر دنیا خواهیم بود.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب