پر بازدید ترین مطالب

با پاسخ به 20 سوال به سرما خوردگي روحي خود پي ببريد


با پاسخ به 20 سوال به سرما خوردگي روحي خود پي ببريد

خبرگزاري آريا –
آزمون ساده روانشناسي,تست روانشناسي,تست روانشناسي جديد
افسردگي از شايع‌ترين تشخيص‌هاي روانشناسي و اصلا شايد شايع‌ترين بيماري روحي- رواني باشد به همين دليل است كه افسردگي را به عنوان سرماخوردگي رواني هم مي‌شناسند. اما به چه كسي مي‌گوييم افسرده؟
همه ما در طول هفته شايد چند بار احساس كنيم كه از همه چيز خسته شده‌ايم و هيچ موضوعي ما را خوشحال نمي‌كند و به هيجان نمي‌آورد. وقت‌هايي كه حتي حوصله حرف زدن يا درددل كردن با دوستان‌مان را هم نداريم. گاهي وقت‌ها آنقدر بي‌حوصله و بي‌انگيزه مي‌شويم كه حتي فكر بيرون رفتن از خانه ما را اذيت مي‌كند و ترجيح مي‌دهيم تنها باشيم و مثلا ساعت‌ها به جاي دوري خيره شويم يا جلوي تلويزيون بنشينيم و به صفحه رنگي خيره شويم. همه ما در طول زندگي در دوره‌هاي كوتاه و بلند احساس داشتن غم و اندوه را به خصوص هنگام از دست دادن نزديكان يا هنگام از دست دادن شغلي تجربه كرده‌ايم و همه ما هم قادر به مقابله با اين حوادث هستيم اما زماني كه اين اندوه بيش از اندازه و پايدار و عميق باشد ممكن است منجر به بيماري افسردگي شود.
افسردگي از شايع‌ترين تشخيص‌هاي روانشناسي و اصلا شايد شايع‌ترين بيماري روحي- رواني باشد به همين دليل است كه افسردگي را به عنوان سرماخوردگي رواني هم مي‌شناسند. اما به چه كسي مي‌گوييم افسرده؟ كسي كه خلق و خوي افسرده با احساس غمگيني و اعتمادبه‌‌نفس پايين دارد و بي‌علاقگي و از كارافتادگي در قلمروهاي زندگي فردي، اجتماعي و شغلي را از خود نشان مي‌دهد و عملكردهاي روزمره‌اش همچون خوردن، خوابيدن و سلامت تحت تاثير قرار مي‌گيرد. اما از كجا مي‌فهميد نشانه‌هاي افسردگي را داريد يا نه؟
بيماري جسم، بيماري روح را پنهان مي‌‌كند؟
در افسردگي اساسي افكار خودكشي، حس نافذ نوميدي، احساس گناه به دليل چيزهاي كم‌اهميت، احساس بي‌ارزشي و توهمات و هذيان، حواس‌پرتي، دشواري در تمركز، مشكل در حافظه، گيجي، گريه بي‌دليل، بي‌حالي و خستگي، بي‌قراري، زودرنجي، بي‌توجهي به ظاهر، كم‌‌صحبت كردن، صداي آهسته و يكنواخت و بعضي ناراحتي‌‌هاي جسماني ديده مي‌شود. سردرد، اختلالات گوارشي، يبوست، شكايات قلبي و… ممكن است افسردگي را در خود پنهان كند.
اينها مقصر هستند
1- ژنتيك 2- مصرف برخي‌ داروها 3- ابتلا به بيماري‌هاي مزمن 4- علل رواني مانند: استرس، عوامل اجتماعي 5- يكسري صفات شخصيتي مانند اعتمادبه‌نفس پايين، وابستگي شديد، حساسيت در برابر استرس‌ها 6- شكست در زندگي مانند شكست در كار، ازدواج 7- مرگ يا فقدان عزيزان 8- گذر از يك مرحله زندگي به مرحله ديگر مثل يائسگي يا بازنشستگي ‌9- بيماري‌هاي رواني مثل اضطراب، عقب‌افتادگي ذهني، سوءمصرف مواد و…
اينجا مي‌خواهيم كار شما را ساده كنيم. با يك آزمون ساده روانشناسي به شما مي‌گوييم چقدر در خطر ابتلا به افسردگي هستيد و علامت‌هاي افسردگي را داريد يا نه، البته قطعا اين تست جاي معاينه و مشاوره روانپزشكان و متخصصان اين حيطه را نمي‌گيرد اما مي‌تواند تا حدود زيادي زنگ خطر يا زنگ آسايش را به صدا درآورد.
1- اشتهاي خوبي دارم.
بله
خير
2- زندگي روزانه من پر از چيزهايي است كه برايم جالبند.
بله
خير
3- موقع كار، فشار و ناراحتي زيادي احساس مي‌كنم.
بله
خير
4- خيلي كم دچار يبوست مي‌شوم يا اصلا دچار يبوست نمي‌شوم.
بله
خير
5- هرچند وقت يك‌بار تهوع و استفراغ ناراحتم مي‌كند.
بله
خير
6- گاهي دلم مي‌خواهد به زمين و زمان ناسزا بگويم.
بله
خير
7- برايم مشكل است كه حواسم را روي كاري متمركز كنم.
بله
خير
8- گاهي روزها،‌ هفته‌ها و حتي ماه‌ها بوده كه دست و دلم به كار نرفته است.
بله
خير
9- خوابم آشفته و ناراحت است.
بله
خير
10- اغلب مجبور بوده‌ام از كساني اطاعت كنم كه به اندازه من درك و بينش نداشته‌اند.
بله
خير
11- واقعا اعتمادبه‌نفس ندارم.
بله
خير
12- بيشتر اوقات خوشحالم.
بله
خير
13- گاهي وقت‌ها احساس مي‌‌كنم كه واقعا آدم بي‌مصرفي هستم.
بله
خير
14- در چند سال اخير بيشتر اوقات حالم خوب بوده است.
بله
خير
15- هيچ وقت حالم بهتر از حالا نبوده است.
بله
خير
16- حافظه‌ام خوب است.
بله
خير
17- اغلب سر تا پا احساس ضعف مي‌كنم.
بله
خير
18- اگر امکانش باشد استفاده از هر شيوه‌اي را براي پيشرفت بد نمي‌دانم.
بله
خير
19- گاهي اوقات احساس مي‌كنم سرشار از انرژي هستم.
بله
خير
20- مواقعي بوده كه بدون علت خاص و برخلاف معمول با نشاط بوده‌ام.
بله
خير
به خودتان نمره بدهيد
اگر از بين اين 20 سؤال، به 15 تا 20 سؤال مانند كليد پاسخ دهيد، به شما توصيه مي‌‌شود كه حتما به روانشناس مراجعه كنيد و مشكلات خود را با او در ميان بگذاريد.
سرما خوردگي روحي رواني,افسردگي
اگر به 10 تا 15 سؤال مانند كليد پاسخ دهيد به شما توصيه مي‌شود كه در مورد علائق‌تان و نشانه‌هاي افسردگي بيشتر مطالعه كنيد و آنها را سرسري نگيريد و به آنها توجه نشان دهيد.
اگر به 5 تا 10 سؤال مانند كليد پاسخ دهيد، يعني علائم خفيفي از افسردگي داريد كه با توجه به آنها و تغيير يكسري عادات و ايجاد انگيزه و شادي در كارهاي روزانه خود از آنها رهايي پيدا مي‌كنيد.
اگر به صفر تا 5 سؤال مانند كليد پاسخ دهيد، مي‌توانيد به زندگي خود با آرامش و راحتي ادامه دهيد چون به هرحال يكسري از علائم در طول روز و هفته به دليل رودرروشدن با مسائل زندگي بروز مي‌كند.
به خودتان كمك كنيد
اگر فكر مي‌كنيد روح‌تان سرما خورده است، مي‌توانيد به روش‌هاي زير با آن مبارزه كنيد:
يكي از كارهاي بسيار مهم اين است كه در ساعت معيني از خواب بيدار شويد. داشتن نظم به كاركرد طبيعي بدن شما كمك مي‌كند كه احساس بهتري داشته باشيد.
فعال باشيد و اكسيژن به ميزان كافي جذب كنيد. در طول روز، انجام ورزش ملايم به خصوص در موقع صبح و بيدار شدن از خواب به مدت 15 تا 20 دقيقه بسيار به سرزندگي شما كمك مي‌كند.
نور مناسب به بهتر شدن كاركرد بدنتان كمك مي‌كند. سعي كنيد در محيط زندگي يا كارتان از نور مطلوب و مورد دلخواه‌تان استفاده كنيد و تا جاي ممكن از تاريكي و نور بسيار كم بپرهيزيد.
سعي كنيد مشكلي كه موجب آزارتان مي‌شود را پيدا كنيد و در مورد آن با روانشناس صحبت كنيد يا در مواقع غيرضروري با يك دوست معتمد يا يكي از نزديكان‌تان در مورد آن حرف بزنيد.
كار و مشغله روزانه‌تان را در حد توانتان تنظيم كنيد.
به كار يا سرگرمي‌اي كه علاقه داريد چند ساعت در طول روز بپردازيد.
سعي كنيد در مواقع مواجهه با مشكل يا استرس روزانه اعتمادبه‌نفس خود را از دست ندهيد و آن را تقويت كنيد.
سعي كنيد از حافظه‌تان استفاده كنيد و تمركز خود را بالا ببريد. كتاب يا مطالب مورد علاقه‌تان را در طول روز مطالعه كنيد.
به موسيقي شادي كه از آن لذت مي‌بريد و باعث تغيير روحيه‌تان مي‌شود، گوش دهيد.
اگر اهل نوشتن هستيد، دلايل افسردگي خود را بنويسيد. هرگاه از طريق نوشتن آنچه در دل داريد را مطرح كنيد، آرامش مي‌يابيد زيرا در اين صورت افكار شما و آنچه موجب افسردگي‌تان شده است تا حدي آشكار مي‌شود و شما از دلايل درون خود كه شايد تاكنون به آن پي نبرده‌ايد، آگاه مي‌شويد.
منبع:مجله ايده آل




لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب