پر بازدید ترین مطالب

با قهوه سبز کمر باریک شوید!


قهوه سبز چیست؟

دانه‌های قهوه سبز اساسا همان دانه‌های قهوه‌ای هستند که گرما ندیده است. دانه‌های قهوه به طور طبیعی سبز هستند، اما قبل از اینکه به مصرف کننده فروخته شوند، معمولا آن را گرما می‌دهند.

این فرآیندی است که آن‌ها را قهوه‌ای می‌کند.

دانه‌های قهوه حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فعال دارویی است. دو مورد مهم خواص قهوه سبز، کافئین و اسید کلرژنیک هستند.

اعتقاد بر این است که کلرژن اسید، عامل اصلی فعال در دانه‌های این ماده است. به این معنی که ماده‌ای است که تاثیراتی در کاهش وزن دارد.

متاسفانه اکثر کلرژنیک اسید‌ها زمانی که قهوه‌ها گرمادیده می‌شوند، از بین می‌رود، به همین دلیل، دانه‌های قهوه معمولی اثر مشابهی نخواهند داشت.
قهوه سبز چگونه کار می‌کند؟

مطالعات متعدد نشان داده است که کافئین می‌تواند سوخت و ساز بدن را از ۳ تا ۱۱٪ افزایش دهد. با این حال، ماده اصلی فعال، اسید کلرژنیک اسید است.

برخی مطالعات انسانی نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند جذب کربوهیدرات را در دستگاه گوارش کاهش دهد، که باعث کاهش قند خون و ترشح انسولین می‌شود.

اگر این مطلب درست باشد، مصرف قهوه سبز مانند داشتن رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین است.

مطالعات دیگری (بر موش‌های آزمایشگاهی) نشان داده اند که اسید کلروژنیک می‌تواند وزن بدن را کاهش دهد، چربی جذب شده از رژیم غذایی را کاهش دهد، چربی ذخیره شده در کبد را کاهش دهد عملکرد چربی سوزی هورمون ادیپونکتین را بهبود بخشد.

علاوه بر این نشان داده شده است که اسید کلرژنیک به طور چشمگیری میزان کلسترول و تری گلیسیرید را در موش‌های صحرایی بهبود می‌بخشد.
خواص قهوه سبز برای لاغری

مطالعات انسانی بر روی دانه‌های این ماده شده است. این مطالعات به اصطلاح کارآزمایی‌های تصادفی کنترل شده‌ای است که استاندارد طلایی آزمایش‌های علمی در انسان هستند.

یکی از آن‌ها شامل ۳۰ فرد با اضافه وزن بوده که ۱۲ هفته طول کشید.
دو گروه وجود داشتند

یک گروه قهوه به صورت منظم قهوه فوری مصرف می‌کرد، در حالی که گروه دیگر قهوه‌ای که ۲۰۰ میلی گرم عصاره دانه قهوه سبز غنی شده به آن اضافه شده بود مصرف می‌کرد.

در هیچ گروهی تغییرات در رژیم غذایی و عادات و تمرین‌ها صورت نگرفت.
نتایج بدین صورت شد که:

گروهی که قهوه فوری را با عصاره دانه‌های قهوه سبز مصرف کرده بودند، ۵/۴ کیلوگرم را از دست دادند، در حالی که گروهی که قهوه ساده مصرف می‌کردند فقط ۱/۷ کیلوگرم را از دست دادند.

علاوه بر این درصد چربی بدن نیز در گروهی که قهوه سبز مصرف کرده بودند، ۳.۶٪ کاهش یافت که در مقایسه با آن گروه دیگر ۰.۷٪ کاهش چربی داشت.

چندین مطالعه دیگر نیز کاهش وزن را در افرادی که قهوه سبز مصرف می‌کنند نشان داده است.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که برخی از این مطالعات توسط شرکت‌هایی که از فروش قهوه سبز سود می‌برند، حمایت می‌شوند.

این لزوما به این معنی نیست که نتایج نامعتبر است، اما قابل درک است که منبع تامین مالی یک مطالعه می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نتیجه داشته باشد.
هشدار درباره قهوه سبز؛ لطفا زیاد نخورید

اگر قهوه سبز بیش از اندازه مصرف شود نه تنها مفید نیست بلکه مشکلات زیادی را به‌دنبال خواهد داشت.

مصرف افراطی این نوشیدنی باعث افزایش ماده در خون می‌شود که یکی از عوامل سفت شدن دیواره قلب و عروق است.

یعنی قهوه‌ای که می‌تواند برای بدن مفید باشد، با مصرف افراطی به یک ماده ایجاد کننده بیماری‌های قلبی تبدیل می‌شود.

به‌علاوه حتما می‌دانید که اکثر افراد بر‌اثر مصرف قهوه مشکلات گوارشی پیدا می‌کنند، بنابراین کسی که مشکل گوارشی مثل ریفلاکس یا روده تحریک‌پذیر دارد با مصرف قهوه به وخیم‌تر شدن اوضاع خود دامن زده است.

بسیاری از افراد هم هستند که با نوشیدن یک فنجان قهوه حتی ممکن است نتوانند یک شبانه‌روز به خواب بروند. اختلال در خواب هم یکی دیگر از مضرات مصرف زیاد قهوه است. مقدار زیاد قهوه به‌شدت اضطراب‌آور است؛ مشکلات بی‌قراری و… از مشکلات خلقی افرادی است که به‌طور افراطی قهوه می‌خورند به این امید که لاغر شوند.

همچنین لازم است بدانید که اگرچه قهوه می‌تواند نقش مثبتی در کاهش کلسترول خون داشته باشد؛ اما در قهوه ترکیبی وجود دارد که مصرف بیش از اندازه آن کلسترول خون را افزایش می‌دهد.

فشار به سلول‌های داخل چشم یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از حد کافئین است.

مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث دفع کلسیم نیز شود که همین موضوع در دراز‌مدت پوکی استخوان را به‌وجود می‌آورد.
به چه میزان قهوه سبز مصرف کنیم؟

در روز نباید بیش از دو فنجان قهوه مصرف کرد، در این صورت می‌توان از فواید آن بهره گرفت.

اما این یک موضوع کلی است؛ مهم این است که در همان دو فنجان قهوه چقدر کافئین وجود دارد.

ممکن است یک قهوه کافئین کمی داشته باشد و بتوان بیش از دو فنجان در روز نوشید.

اما قهوه دیگری میزان کافئین بالایی داشته باشد و بیش از یک فنجان در روز نتوان مصرف کرد.

این است که میزان کافئین مصرفی بسیار مهم‌تر از تعداد فنجان‌های قهوه در روز است.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب