پر بازدید ترین مطالب

باید و نباید های تغذیه دانش آموزان در مدارس


کوروش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، صبحانه را مهمترین وعده غذایی برای دانش آموزان دانست و به جام جم آنلاین گفت: با آغاز سال تحصیلی یکی از مهم ترین دغدغه ها برای والدین و حتی مسئولین مدارس نقش تغذیه سالم دانش اموزان است. چرا که صبحانه سالم ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽﺩﻫﺪ و ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﻣﯽﺧﻮﺭﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﻧﻤﯽﺧﻮﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺗﻤﺮﮐز، ﮐﺎﺭﺍﯾﯽ ﻭ ﺧﻠﻖ ﻭ ﺧﻮﯼ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻫﺴﺘﻨﺪ.

وی ادامه داد: همان طور که گفته شد، وعده صبحانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که باعث می شود دانش آموزان در ساعاتی که در مدرسه حضور دارند دچار افت قند خون نشود. اهمیت صبحانه از سایر وعده‌های غذایی بسیار بیشتر است. زیرا در وعده صبحانه بخش مهمی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین می‌شود. این موضوع بخصوص در دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تحقیقات علمی نشان داده است دانش آموزانی که صبحانه نمی‌خورند درصد یادگیریشان کمتر است یا افزایش وزن در کودکانی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر است.

این متخصص به والدین توصیه کرد: حتما برای صرف صبحانه دانش آموزان وقت کافی صرف کنند و دقت داشته باشند دانش آموزان در طول دوران سال تحصیلی شام سبک در ابتدای شب میل کنند تا سیستم بدنی آنها آمادگی لازم را برای پذیرش صبحانه داشته باشد. بچه ها باید در طول ساعات حضور در مدرسه، سطح قند خونی مناسبی داشته باشند. صبحانه مفید می تواند بر کاهش خستگی آن ها سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آنها تاثیر به سزایی داشته باشد.

صمدپور متذکر شد: خوردن صبحانه سالم و مقوی ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﺳﺎﺯ ﺑﺪﻥ را ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽﺩﻫﺪ .در چنین شرایطی ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺍﻧﺒﺎﺷﺖ ﻭ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﮐﺎﻟﺮﯼ ﺍﺿﺎﻓﯽ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻥ ‌ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﺩ . صبحانه برای دانش آموزان چاق نیز مفیدتر است و ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺩﺭ ﻭﺯﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﯾﮏ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﮐﻤﮏ ﺧﻮﺑﯽ ﺟﻬﺖ ﺣﻔﻆ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻭﺯﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ کرد.

وی در پاسخ بدین پرسش که در وعده صبحانه از چه منابع غذایی باید استفاده شود به جام جم آنلاین گفت: صبحانه باید دارای تمام منابع غذایی باشد. یک واحد پروتئین، در وعده غذایی صبحانه به منظور تأمین سوخت مورد نیاز بدن الزامیست، که منبع پروتئین عمدتا در گروه لبنیات وجود دارد. شیر و تخم مرغ، پروتئین مرغوب و با مقدار مناسب دارد. همچنین والدین از انواع نان های سبوس دار و غلات غافل نشوند چرا که نان و غلات عمده‌ترین گروه غذایی در تامین کالری، پروتئین، کلسیم و آهن هستند.

این متخصص تغدیه خاطرنشان کرد: کودکان علاقه ای به خوردن این مواد غذایی مفید در وعده صبحانه ندارند و بیشتر ترجیح می دهند با تنقلاتی مانند کیک و شکلات و بیسکویت گرسنگی خود را برطرف کنند و حتی بسیاری از مادران برای میان وعده دانش اموزان از کیک های صنعتی و انواع بیسکویت ها استفاده می کنند که در این دسته از خوراکی ها در دراز مدت مشکلات بسیاری را برای دانش اموزان رقم می زند. والدین باید از کودکی فرزندان خود را به خوراکی های سالم عادت دهند.

به گفته وی، والدین دقت داشته باشند دانش آموزان میان وعده را از منزل ببرند تا این که از بوفه مدارس خوراکی های ناسالم تهیه کنند. دانش آموزان به هیچ عنوان نباید از خوراکی هایی چون چیپس، پفک و خوراکی های پرچرب و شیرین در میان وعده استفاده کنند. برای میان وعده دانش آموزان توصیه می شود از میوه ها، مغزها و نان و پنیر استفاده شود. این میان وعده از یک طرف گرسنگی بچه ها را در طول روز کاهش می دهد و از طرف دیگر به رشد آنها کمک می کند و باعث می شود فراگیری بهتری از درس داشته باشند.

این متخصص هشدار داد: امروزه بسیاری از مدارس تهیه ناهار دانش آموزان را برعهده دارند. لذا به والدین توصیه میشود تا جایی که امکان دارد کودکان خود را از خوردن غذای مدرسه منع کنند زیرا ناهاری که در مدارس تهیه و توزیع می شود به هیچ عنوان سالم نیست و در دراز مدت کودک را دچار چاقی بیش از حد، کبد چرب و مشکلات گوارشی می کند.

صمدپور در پایان گفت: والدین هنگام صرف صبحانه با فرزند خود همراه باشند. اگر درآن لحظه اشتهای خوردن صبحانه را ندارید حداقل هنگامی که کودک صبحانه می خورد کنار او بنشینید. حضور خانواده در کنار کودک به هنگام صرف غذا عامل مهمی برای راغب شدن وی به صرف غذا است. لذا پدران و مادرانی که خود وعده صبحانه را میل نمی کنند بی شک فرزندانشان هم دارای این عادت مضر هستند.

بیتا نوروزی-جام جم آنلاین



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب