پر بازدید ترین مطالب

بازخواني پرونده يک چالش بزرگ در تاريخ مرسدس بنز؛ بحران هندلينگ نسل اول A کلاس


بازخواني پرونده يک چالش بزرگ در تاريخ مرسدس بنز؛ بحران هندلينگ نسل اول A کلاس

خبرگزاري آريا – جورجن هاوببر، رئيس اجرايي سابق دايملراست. در زمان رياست او در سال 1997، ماجرايي موسوم به “flip over” رخ داده و مرسدس بنز مجبور مقابله با اين بحران شد. در آن زمان خودروي جديد A کلاس که تازه معرفي شده بود در تست گوزن (موس) به شکل خفت باري شکست خورد و واژگون شد.
در واقع اولين بار نشريه سوئدي Teknikensvarld اين خود را مورد آزمايش قرار داد و عنوان کرد که اين خودروي کامپکت به هيچ عنوان نمي تواند ايمني حداقلي را در هنگام مانور هاي ناگهاني براي مشتريان فراهم کند.

به دنبال اين ادعا و با تاييد آن مرسدس بنز مجبور شد فراخواني در جهت جمع آوري کليه A کلاس هاي توليدي صادر کند.
اين کمپاني همچنين از توليد اين خودروي جمع و جور تا زمان رفع نقص جلوگيري کرد. بعدها پس از رفع نقص، همين مجله، ايمني خودروي A کلاس را تاييد کرد.
اگر پيش از اين با تست موس آشنايي نداريد بهتر است بدانيد که اين تست به عنوان معياري براي اندازه گيري ثبات و پايداري خودروها در مقابل انحراف و چپ شدن در زمان تغيير ناگهاني مسير شناخته مي شود.
288px-Moose_test.svg-w600-h600
اين تست تاثير خوبي براي نمايش نقاط ضعف و اصلاح اين نقاط خودروهاي مختلفي داشته است. به عنوان نمونه به تازگي سازندگان خودروي هايلوکس پس از مشخص شدن نتايج ضعيف اين خودرو در تست گوزن اقدام به اصلاح و ارتقاي آن کرده اند.
در ادامه با ما همراه باشيد تا بر مصاحبه هوببرت 76 ساله و بازنشسته با مايکل اشپخت مروري داشته باشيم. اشپخت يکي از روزنامه نگاران مجله آلماني Automobilwoche است که هرگونه اطلاعات مربوط به خودرو و وسايل نقليه را در اختيار علامندان قرار مي دهد.

آيا تست گوزن و مشکلات مربوط به خودروي A کلاس بزرگترين بحران در تاريخ مرسدس بود؟
حداقل تا زماني که من تصدي امور را به عهده داشتم اين موضوع بزرگترين بحران به وجود آمده بود.
خودروي کامپکت A کلاس چگونه توليد شد؟ چرا مرسدس بنز وارد اين کلاس خودروها شده و مدل هاي مختلفي را در آن توليد کند؟
اطلاعات و دانش ما براي توليد خودروهاي کامپکت به وضوح افزايش يافته و آماده شديم که در اين کلاس خودرو فعاليت کنيم.
البته روند رو به رشد تقاضاي خودروهاي کامپکت به خصوص در ايالات متحده نيز تاثير به سزايي در اين موضوع داشته و سرانجام تصميم بر اين شد که A کلاس به عنوان يک خودروي کامپکت مقرون به صرفه از لحاظ مصرف سوخت وارد بازار شود.
آيا مرسدس در ابتدا قصد داشت که خودروي A کلاس را به عنوان يک ماشين الکتريکي راهي جاده ها کند؟
نه، ايده خودروهاي برقي در ابتدا در زمان نيکولاس هايک مخترع خودروي هوشمند مطرح شد.
آيا ديوارهاي نرم تايرهاي خودروي باعث چپ شدن A کلاس در تست موس مي شد؟
لاستيک ها عمدتا نقش تابع را در هنگام حرکت خودرو به عهده مي گرفتند. مشکل اصلي در واقع ترکيبي بوده و موقعيت مرکز ثقل و تنظيمات شاسي خودرو که در شرايط رانندگي چالش برانگيز، مشکل آفرين مي شدند.

آيا پيش از عرضه خودروي کامپکت A کلاس با تست موس آشنايي داشتيد؟
ما در زمان طراحي و توليد اين خودرو انواع و اقسام تست هاي مختلف را انجام داديم. اما واقعيت اين است که ما نيز در آن زمان همچون بسياري ديگر از کمپاني هاي خودروسازي َآشنايي چنداني با تست موس نداشته و تصور نمي کرديم که يک مانور پرسرعت و پر مانع بتواند مفيد باشد.
آيا مسئولين تست خودروها در کمپاني مرسدس بنز پس از خرابکاري هايي مثل اين، مجددا آزمون ها را انجام داده و نتايج را دوباره بررسي مي کنند؟
صدالبته. اما قطعا هدف از اين کار، توجيه شرايط و بيان کردن دلايل بيهوده نيست. بلکه هدف، درک بهتر نقاط ضعف براي اصلاح خودروها و شرايط است.
شما دقيقا چه زماني براي اولين بار خبر شکست و واژگون شدن اين خودرو در تست موس را شنيديد؟
در زمان معرفي خودروي ميباخ در توکيو اين موضوع توسط يک خبرگزاري سوئدي در حين کنفرانس مطبوعاتي مربوط به ميباخ به اطلاع ما رسيد.
در آن لحظه شما چه فکر مي کرديد؟
مسلما هم براي من و هم براي ديگر اعضاي گروه اين خبر ناراحت کننده بود. ما از زيرسوال رفتن سال ها کار تحقيقاتي و تلاش خود ناراحت بوديم اما واقعا تصور نمي رفت که به نتايج اين تست واکنش جهاني نشان داده شود و ما مجبور شويم که فراخواني را در جهت تعمير اين مدل مطرح کنيم.
پس از مطرح شدن اين موضوع دقيقا چه اتفاقي در توکيو افتاد؟
برنامه هاي مربوط به خودروي ميباخ لغو شده و برنامه هاي جايگزيني مطرح شد. اعضاي هيئت مديره و مديران مسئول و تصميم گيرنده در اين مورد همگي سوار بر يک هواپيما 747 شده و در آنجا جلسه اي را برگزار کرديم.
در جلسه در مورد دلايل و شرايطي که سبب رخ دادن اين بحران شده بحث شد. همچنين مواردي نيز که در جلوگيري از رخ دادن اين موضوع مي توانست نقش آفرين باشد مطرح شد.
پس از اين بحران واکنش شما چه بود؟ آيا در طول شب هاي بعدي قادر به خواب بوديد؟
البته که نه. اصولا در هنگام مشکلات بزرگ افکار متعددي به سراغ شما آمده و نمي گذارد که شما بخوابيد. موارد زيادي فکر من را مشغول کرده بود. از راه حل فني موضوع، تا اعتبار برند و حتي موقعيت خانوادگي شما مي تواند ذهن شما را درگير کند.
من تلاش مي کردم که خانواده ام را به صورت کامل در جريان عواقب اين موضوع گذاشته و حتي احتمال از دست دادن شغلم را نيز با آن ها مطرح کردم.

بعد از اينکه نشريه سوئدي Teknikensvarld موضوع را علني کرد چه اتفاقي در دفتر شما افتاد؟
يک اتاق کنفرانس در نزديکي دفتر من وجود داشت که ما براي حل اين بحران به اتفاق يک تيم در آنجا جمع شده و چاره جويي مي کرديم.
اعضاي تيم را چه افرادي تشکيل مي دادند؟
بزرگي تيم در اوج خود 30 نفر بود، اما اکثر مواقع 7 يا 8 نفر در حال بررسي ابعاد مختلف اين بحران بودند. مسئولين بخش هاي مختلف مرسدس بنز از دپارتمان توسعه و توليد تا بخش مربوط به کيفيت سنجي مواد اوليه همگي در جلسات شرکت مي کردند.
از همان ابتدا بخشي با عنوان ارتباط مردمي در نظر گرفته شده و حتي نرم افزاري تحت عنوان Springer & Jacoby نظريات و خواسته هاي مردمي را که خارج از کشور آلمان قرار داشتند را در اختيار ما قرار مي داد.
اين موضوع به طور همزمان نيز توسط آژانس هاي تبليغاتي ما سراسر جهان پيگيري مي شد. در نهايت تهيه کننده و تامين کننده قطعات الکتريکي ما يعني شرکت روبرت بوش نيز در جلسات ما شرکت مي کرد.
در طول اين بحران چند جلسه برگزار شد؟
تعداد جلسات بسيار زياد بود، بيش از يک ماه تقريبا روزي چند جلسه برگزار شد.
حتي در شب؟
بله، گاها بعضي از جلسات به اجبار در طول شب برگزار شده و منشي ها غذا و مواد آشاميدني افراد در جلسه را تامين مي کردند. اتاق بحران به خصوص در طول چند هفته اول بسيار پر رفت و آمد بوده و تقريبا تبديل به خانه بسياري از مسئولان مرسدس بنز شده بود.
آيا بحث و مشاجره اي نيز در طول جلسات رخ ميداد؟
نه، براي همه ما اعتبار و آبروي مرسدس بنز در صدر ليست اولويت ها قرار داشت. نام اين خودروساز هميشه و در همه برهه هاي تاريخ به پارامترهاي کيفيت و ايمني گره خورده بود. در واقع اين بحران DNA شرکت ما را به خطر انداخته بود.
استراتژي کليدي شما براي حل اين بحران چه بود؟
بيان واقعيت به طور کامل. براي رسيدن به موفقيت تنها کليد واقعي در ميان گذاشتن حقيقت با افکار عمومي است.
بکارگيري اين استراتژي به چه معنا بود؟
در واقع همين خط مشي بود که سبب شد 17 هزار خودروي A کلاس فراخوان شده وESP آن هاي به صورت استاندارد جايگزين شود.
اين موضوع اولين فراخواني بود که در کلاس خودروهاي کامپکت رخ داد. پيش از اين هيچ خودروسازي در اين کلاس فراخواني منتشر نکرده بود.

واکنش مدير عامل شرکت جوگرن شرمپ در اين مورد چه بود؟
من براي او هدف نهايي موضوع را توضيح دادم، در ابتدا او مخالف بود و ما با يکديگر بحث مي کرديم اما در انتها شرمپ موافقت خود را اعلام کرد. تصميم گيري در اين زمينه نياز به موافقت رئيس گروه بنز داشت.
ديتر زيچه، مدير عامل اجرايي فعلي اين شرکت در آن زمان مسئوليت توسعه کمپاني را به عهده داشت. آيا اين بحران موقعيت شغلي و اعتبار او را به خطر انداخت؟
مسئوليت اين اتفاق به عهده شخص خاصي نبود. ما همگي يک تيم بوده و مسئوليت موضوع به عهده همگي ما بود. در آن زمان من استعفا دادم.
برخورد شرمپ با پيشنهاد فراخوان خودروهاي A کلاس و تعطيلي خط توليد آن تا زمان حل مشکل چه بود؟
شرمپ اين پيشنهاد را بي مورد مي دانست و معتقد به حل و تعمير خودروها بود.
به نظر شما در عصر حاضر و با توجه به فراگير شدن اينترنت و رسانه هاي اجتماعي آزمون ايمني مثل تست موس چه عواقبي براي خودروسازان به همراه دارد؟
من مطمئن نيستم که با توجه شرايط و امکانات امروزي بشود بحراني که ما تجربه کرديم را مديريت کرد. رسانه هاي اجتماعي، احساسات مردم را به شدت در چنگال داشته و اکثرا در بحث هاي عمومي اطلاعات و راه حل هاي ممکن را ارائه مي دهند.
به نظر شما آيا نام مرسدس از اين بحران آسيب ديد؟
مطمئنا در ابتدا بله. اما به مرور زمان و با حل موضوع و راه اندازي مجدد خط توليد اين خودرو مرسدس اعتباري حتي بهتر از قبل در ذهن مردم بدست آورد. نتايج مطالعات مختلف گواه اين موضوع است.
آيا تست موس در انتها نتيجه اي براي شما داشت؟
بدون ترديد، بله. تست موس کمک فراواني در راستاي پيشرفت و تغيير مثبت شرايط ايمني داشت و جان افراد بسياري را نجات داد. واضح است که اين موضوع بسيار نتيجه مثبتي تلقي مي شود.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب