پر بازدید ترین مطالب

اورواچ مي‌خواهد که با ليگ جديد خود جايگزين NFL شود


اورواچ مي‌خواهد که با ليگ جديد خود جايگزين NFL شود

خبرگزاري آريا – استفانو ديسالوو يک ورزشکار حرفه‌اي است. او توانايي‌هاي فيزيکي يک ورزشکار حرفه‌اي، اراده و سخت‌کوشي يک ورزشکار حرفه‌اي و برنامه‌هاي افراطي يک ورزشکار حرفه‌اي را دارد. او هر روز ساعت 6:30 صبح از خواب بيدار مي‌شود و قبل از شروع نرمش بخشي از بازي‌هاي گذشته خودش را بازييني مي‌کند.
بعد از ورزش او مشغول به تمرين مي‌شود، 7 ساعت تمرين بي‌وقفه. در اين تمرين‌ها او با تيم خود با برخي از بهترين‌هاي دنيا به رقابت مي‌پردازد. سپس هر شب آنها يک جلسه مي‌گذارند تا درباره اشتباهات گذشته صحبت کنند و راه حلي براي آنها بيابند و راهبردهاي جديدي پيدا کنند. بعد از آن او چند ساعت ديگر هم به تمرين يا تعامل با طرفدارانش يا بررسي حريفانش يا گاهي اوقات هر سه مي‌پردازد. بعد از آن او مي‌خوابد و اين برنامه روزانه اوست.

احتمالا شما حتي اسم استفانو ديسالوو و تيم او را نشنيده‌ايد. شايد حتي اصلا اسم ورزش او را ندانيد، و حتي اگر هم بدانيد او را با نام استفانو نمي‌شناسيد. او به نام Verbo معروف است، يکي از بهترين بازيکنان Overwatch در جهان. او 18 سال سن دارد و همين اواخر اولين قرارداد حرفه‌اي بزرگ خود را ثبت کرده است: او حقوق خوبي مي‌گيرد، بيمه است، يک خانه برايش گرفته شده و حساب پس‌اندازي به نام او ثبت مي‌شود.
از شروع اين ماه هم، تيم جديد او يعني Los Angeles Valiant در يک ليگ بي‌نظير در تاريخ ورزش‌هاي الکترونيکي رقابت خواهد کرد، يک تجربه و آزمايش عظيم که بزرگترين نام‌هاي صنعت ورزش و سرگرمي را درگير کرده است. اگر اين ليگ موفق شود و بتواند انتظارات مخاطبان شکاک خود را برآورده کند، گيمرهايي مثل ديسالوو که جواني خود را براي اين فرصت خرج کرده‌اند مي‌توانند در زمره کساني باشند که با بازي کردن ثروتمند شده‌اند.
تا همين چند وقت پيش بازي‌هاي ويديويي به عنوان ورزش‌هاي پر از بيننده مطرح نبودند و کسي هم چندان به آنها توجهي نمي‌کرد. مسابقاتي در سراسر جهان در رشته‌هاي مختلف برگزار مي‌شد ولي آنقدر سر و صدايي نمي‌کرد و آوازه آن از جامعه بازيکنان همان بازي بالاتر نمي‌رفت.
در چند سال اخير و با رشد روزافزون بازي‌هاي کامپيوتري و ورزش‌هاي الکترونيکي شاهد تغييرات بزرگي بوديم. از نمونه اين تغييرات مي‌توان تورنومنت 24 ميليون دلاري دوتا، پخش شدن مسابقات کانتر استرايک از شبکه تلويزيوني CBS (که حتي با اينکه همزمان با مسابقات NBA پخش شد در تعداد بيننده چيزي از مسابقه بسکتبال کم نداشت) و رکورد 10 ميليون نفري بينندگان LCS (يکي از بزرگترين تورنومنت‌هاي برگزار شده در ليگ آو لجندز) را مثال زد.

استفانوي جوان از 16 سالگي مي‌دانست که مي‌خواهد در آينده چه کاري انجام دهد. او به مدرسه مي‌رفت، ورزش مي‌کرد و با دوستان خود بيرون مي‌رفت اما هيچ کدام از اين کارها واقعا او را به وجد نمي‌آورد. تنها چيزي که واقعا براي او هيجان‌انگيز بود زماني بود که هرروز در اتاق خود پشت کامپيوتر مي‌گذراند؛ بازي‌هاي آنلاين. او در آغاز League of Legends بازي مي‌کرد و اولين روياهاي او براي تبديل شدن به بازيکن حرفه‌اي در آن بازي شکل گرفت. اما ليگ آف لجندز و صحنه ورزشي آن به شدت رقابتي و پرجمعيت است و راه‌هاي ورود به آن هم همانقدر محدود.
اما وقتي استفانو با بازي جديد بليزارد يعني اوورواچ آشنا شد هدف خود را پيدا کرد. با توجه به اينکه اکثر بازي‌هاي قبلي بليزارد مثل World of Warcraft ،Warcraft ،Starcraft و Hearthstone صحنه‌هاي ورزش الکترونيکي بزرگ و موفقي خلق کردند، استفانو هم تصميم گرفت که اين بازي را امتحان کند و در نهايت هم خيلي در آن موفق شد.
معمولا تفکر مردم اين است که بازيکنان حرفه‌اي يک گيم به اين دليل در آن حرفه‌اي شده‌اند که به آن بازي علاقه دارند. اما هميشه اينطوري نيست و استفانوي جوان که در آغاز ليگ آو لجندز بازي مي‌کرد مثال بارزي براي اين امر است.
او به تدريج تمام وقت خود را وقف اين بازي کرد. ديگر با دوستان خود بيرون نمي‌رفت، آنقدر براي تکاليف خود وقت نمي‌گذاشت، به مهماني نمي‌رفت و تقريبا تمام ارتباطات اجتماعي خود را قطع کرد. با اين حال اگر با اين صحبت‌ها تصوير کليشه‌اي يک پسر ضداجتماعي و بدون دوست که تمام وقت خود را پشت کامپيوتر سپري مي‌کند در ذهن شما ثبت شده است، اشتباه مي‌کنيد.
استفانو دوستان زيادي دارد و قبل از اينکه مشغول بازي شود يک مربي شنا، نجات‌غريق و يک هاکي‌باز استثنايي بود. دوستان او مي‌گويند که استفانو خيلي شبيه جيمز فرانکو بازيگر معروف هاليوودي است.

مادر استفانو در آغاز با تصميمي که او براي زندگي خود گرفته بود، سخت مخالفت مي‌کرد. اما استفانو روز به روز بيشتر به سمت بازي کشيده مي‌شد و در نهايت تصميم گرفت کالج را کنار بگذارد. اگر مدت کوتاهي پس از اين تصميم پيشنهاد رفتن به کاليفرنيا و بستن قرارداد به او داده نمي‌شد احتمالا مادرش دوباره او را مجبور مي‌کرد که به مدرسه برگردد. اما او در اين قضيه خوش‌شانس بود.
جف کاپلان، معاون بليزارد مي‌گويد که قبل از ساخت اورواچ به اين فکر کرديم که مي‌خواهيم چه چيز جديدي به دنياي بليزارد اضافه کنيم. هر کدام از بازي‌هاي قبلي دنياهاي متفاوت ساخته بودند. يک دنياي گاتيک و ترسناک در ديابلو، يک دنياي بسيار وسيع و ساختگي با موجودات مختلف در ورلد آف وارکرفت و يک دنياي مملو از آدم‌هاي فضايي با استارکرفت. در نتيجه آنها تصميم گرفتند اين بار يک بازي درباره سياره زمين بسازند و به اين صورت اولين تجربه خود با بازي شوتر اول شخص را رقم زدند.
چيزي که در اورواچ متفاوت است جو و رويکرد بازي نسبت به سبک شوتر است. در فرآيند تصميم‌گيري براي ساخت بازي تيم سازنده شوترهاي فراواني را مطالعه و بررسي کرد و تصميم گرفت خشونت بازي را به نوعي کاهش دهد که همه بتوانند از بازي کردن و ديدن آن لذت ببرند و بازي را پيرامون آينده‌اي زيبا و رنگارنگ بسازند.
مي‌توان گفت که آنها در اين کار خود بسيار موفق بودند. جو اصلي حاکم در بازي مملو از شخصيت‌هايي پر زرق و برق و دنيايي رنگارنگ است و با اينکه در آغاز به نظر مي‌رسد اين دنيا با سبک شوتر در تضاد باشد، واقعا نتيجه اينطور نيست. بازي درباره «قهرماناني» است که دنيا را از شر رُبات‌هاي هوشمندي که مي‌خواستند دنيا را بگيرند، نجات داده و حالا براي کسب قدرت به جان هم افتاده‌اند.

بازي المان‌هاي جديدي به سبک شوتر اضافه مي‌کند. بازي به صورت شش به شش است و دو تيم مهاجم و مدافع دارد. شما در تيم مهاجم بايد نواحي خاصي را کنترل کند يا محموله‌اي را به يک محل برساند و تيم مدافع بايد جلوي آنها را بگيرد.
اين گيم‌پلي با دنياي جذاب و هيروهاي مختلف به يک فرمول بسيار محبوب تبديل شد. از طرف ديگر اوورواچ در دوره‌اي ساخته شد که مي‌توان آن را عصر طلايي ورزش‌هاي الکترونيک ناميد و اين خود فرصت بزرگي براي اين بازي خلق کرد.
حتي در زماني که بازي در مرحله بتا بود تورنمنت‌هايي براي آن برگزار شد و برنامه‌هاي مفصلي براي آن در نظر گرفته شد. بليزارد فکر کرد که اگر بتواند يک ليگ طولاني‌مدت بسازند و آن را به شيوه درست هدايت کنند، ممکن است بتوان ليگي مشابه ليگ‌هاي ورزش‌هاي سنتي ايجاد کرد و آنجا بود که ايده Overwatch League به ذهن بليزارد خطور کرد.
يکي از چيزهايي که اورواچ را به يکي از محبوب‌ترين بازي‌هاي شوتر تبديل کرده اين است که بازيکنان هميشه در حال تحرک هستند. بازي با حذف المان‌هايي مثل recoil (لگد زدن اسلحه) و استفاده از المان‌هاي کليدي بازي‌هاي MOBA و طراحي لول‌هاي خوب و قدرت‌هاي خاص براي هر هيرو تجربه بازي را براي هر گيمري جذاب کرده‌اند. شما در طول بازي تقريبا هيچوقت ثابت نخواهيد ماند. حرکت و سرعت يکي از بخش‌هاي اصلي اين بازي است.
با اين حال اين بازي مشکلات خودش را هم دارد. يکي از مشکلات اصلي بازي (به همراه تعداد بسيار زيادي از شوترهاي اين دهه) مشکل netcode و hitreg است. بسياري از بازيکنان انتقاد مي‌کنند که در بسياري از مواقع تيرها و لول‌هاي آنها آنجايي که بايد نمي‌رود و بازي براي جذب تعداد بيشتر بازيکن و از بين بردن مشکلات ايجاد شده توسط پينگ نت‌کد را تغيير داده و اين تا حدودي به بازي صدمه زده است.
از طرف ديگر Overwatch در ديدگاه بازيکنان حرفه‌اي ديگر رشته‌ها (خصوصا شوترهاي معروف سابق Counter Strike، Quake و Rainbow Six) هيچ وقت جدي گرفته نمي‌شود و به عقيده بسياري بازي بسيار آسان‌تر از رقباي خود است.
Overwatch League 02
بليزارد اولين بار ايده ليگ را در بليزکان 2016 مطرح کرد. ايده ليگ‌هاي بلندمدت در ورزش‌هاي الکترونيکي آنقدر جدي نيست اما شيوه اجراي آن توسط بليزارد و حمايتي که از طرف تيم‌هاي معروف آمريکايي و حتي سران برخي از شرکت‌هاي معروف نظير ESPN و ABC دريافت کرد باعث شد ايده با سرعت بسيار زياد به مرحله اجرا برسد و جريان سرمايه زيادي توليد کند. يکي از اشخاص بسيار مهم در اين زمينه استيو بورنشتاين رئيس سابق شبکه NFL در ESPN است که سمت قبلي را ترک کرد تا به صنعت نوپاي ورزش الکترونيکي ملحق شود.
با توجه به اهميت و بزرگي اين پروژه، به نظر مي‌رسد که اورواچ ليگ، پخش شدن آن از شبکه‌هاي تلويزيوني آمريکايي و موفقيت يا عدم موفقيت آن نويدي براي آينده روشن ورزش‌هاي الکترونيکي باشد. تا چند سال پيش هيچ کس حاضر نبود حتي بازي‌هاي کامپيوتري را به عنوان ورزش بپذيرد.
اما امروز تعداد بازي‌هاي رقابتي بسيار بيشتر شده و کار به جايي رسيده که بازيکنان حرفه‌اي مسابقات فرمول 1 واقعي در ميان تمرين و مسابقات خود موبايل خود را روشن مي‌کنند تا ببينند بازيکنان حرفه‌اي ورزش الکترونيکي با شخصيت‌ها و ماشين‌هاي آنان چگونه بازي مي‌کنند. ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي ريسک‌پذير و پروژه‌هاي بلندپروازانه بسيار بيشتر شده و اين فقط مي‌تواند به اين معنا باشد که مسير ورزش‌هاي الکترونيکي قطعا به سمت بالا و بهبود خواهد بود و به همين زودي‌ها هم پايين نخواهد آمد.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب