پر بازدید ترین مطالب

اندرويد گوشي را به روز رساني کنيم يا نه؟


اندرويد گوشي را به روز رساني کنيم يا نه؟

خبرگزاري آريا – هفته نامه عصر ارتباط – سميه مهدوي: آيا لازم است نسخه فعلي اندرويد خود را به روزرساني رساني کنيم؟ به عبارتي ديگر آيا بايد هميشه آخرين نسخه اندرويد را در گوشي خود داشته باشيم؟
در حقيقت آپگريدها (به روزرساني ها) بسيار مهم هستند چرا که با افزودن قابليت هاي جديد باعث بهبود عملکرد گوشي شده و همچنين با بالا بردن امنيت نرم افزار، از آن در مقابل تهديدهاي جديد محافظت مي کند. بنابراين به روز رساني اندرويد به جديدترين نسخه اي که به طور رسمي منتشر شده، ايده خوبي است. اما مسئله مهم اينجاست که نصب نسخه هايي که با توان سخت افزاري دستگاه شما تناسبي ندارند، ممکن است عملکرد گوشي را با مشکل مواجه کند. بنابراين قبل از نصب ورژن جديد از تناسب آن با توان سخت افزاري و سازگاري آن با دستگاه خود اطمينان حاصل کنيد.
اندرويد گوشي را به روز رساني کنيم يا نه؟
با اينحال گاهي پس از ارتقاي سيستم عام اندرويد، گوشي کارايي گذشته خود را از دست مي دهد و ديگر به خوبي قبل کار نمي کند. در اينگونه مواقع از ارتقاي اندرويد خود پشيمان نشويد چرا که هميشه مزاياي به روزرساني از معايب آن بيشتر است، به شرط اينکه نکاتي در اين رابطه در نظر گرفته شود. براي بررسي بيشتر در ادامه اين مطلب همراه با ما باشيد.
چرا گاهي پس از ارتقاي نسخه اندرويد، عملکرد گوشي با مشکل روبرو مي شود؟
مشکلات اپليکيشن ها
معمولا پس از آپگريد شدن اندرويد، برخي اپليکيشن ها با ورژن جديد کار نمي کنند، اين برنامه ها که در نسخه قبلي بدون هيچ مشکلي قابل استفاده بودند، ممکن است با ورژن جديد هماهنگي کامل و صددرصد نداشته باشند يا به عبارتي با آن ناسازگار باشند. به همين دليل پس از ارتقاي سيستم و نصب ورژن جديد، امکان استفاده از برخي از اپليکيشن ها از بين مي رود.
براي رفع اين مشکل بهتر است اپليکيشن هاي ناسازگار را حذف کنيد و به جاي آنها از نسخه هاي جديدتر استفاده کنيد اما در نصب برنامه هاي جديد شتاب نکنيد. پس از نصب هر برنامه مدتي به آن زمان دهيد تا از درستي عملکرد آن اطمينان حاصل کنيد، سپس اقدام به نصب برنامه بعدي کنيد. در اين صورت به راحتي مي توانيد اپليکيشن ها ناسازگار را شناسايي و آنها را حذف کنيد.
گاهي پس از ارتقاي سيستم عامل اندرويد، برنامه هايي چون دفترچه تلفن، تقويم، Play Store و برخي برنامه هاي از قبل نصب شد، در هنگام اجرا، پيغام خطا مي دهند و به درستي کار نمي کنند، در اينگونه مواقع بهترين کار، گرفتن پشتيبان از اطلاعات گوشي و بازگرداندن آن به حالت تنظيمات کارخانه يا همان Factory Reset است.
اندرويد گوشي را به روز رساني کنيم يا نه؟
اشکالات موجود در نسخه جديد
نسخه هاي جديد سيتستم عامل اندرويد گوشي ها قبل از اينکه در دسترس کاربران قرار گيرند، تست مي شوند و ايرادات احتمالي آنها برطرف مي شوند اما گاهي بعضي از اشکالات به مرور زمان و ضمن استفاده خود را نشان مي دهند و باعث بروز اختلال در عملکرد گوشي مي شوند.
در اينگونه موارد معمولا کمپاني ها بسته به جدي بودن مشکل، در اولين فرصت درصدد رفع آن برمي آيند؛ لذا در اينگونه مواقع بهتر است منتظر آپديت جديد شرکت بمانيم چرا که صرف نظر از ورژن جديد، پشيماني و بازگشت به نسخه قديمي به اين سادگي ها نيست.
Factory Reset نجات مان مي دهد؟
ولي آيا بازگرداني گوشي به تنظيمات کارخانه، مي تواند ما را به نسخه قبلي اندرويد بازگرداند؟
وقتي سيستم عامل اندرويد به ورژن جديد ارتقا يافت، به راحتي نمي توان آن را به نسخه قبلي بازگرداند. در حقيقت سيستم عامل طبق آخرين آپديت نصب شده عمل مي کند. در اين صورت حتي اگر گوشي را Factory Reset کرده و آن را به حالت تنظيمات کارخانه بازگردانيد، گوشي همچنان از سيستم عامل به روزرساني شده استفاده خواهد کرد.
مثلا اگر سيستم عامل از اندرويد 2.3 به اندرويد 4.2 ارتقا داده شود پس از Factory Reset تمام اطلاعات موجود در گوشي از بين مي رود اما سيستم عامل آپديت شده که در اينجا اندرويد 4.2 است، همچنان پابرجا باقي مي ماند.
راه بازگشت داريم؟
حال سوال اينجاست که آيا پس از آپديت (به روزرساني) امکان بازگشت به نسخه قبلي به طور کلي از بين مي رود؟
از نظر فني راه هايي براي بازگشت به نسخه قبلي وجود دارد که روت کردن يکي از آنهاست. با اين کار امکان دسترسي به فايل هاي سيستمي فراهم مي شود و امکان نصب ورژن هاي قديمي تر ايجاد مي شود اما از آنجا که اين کار نياز به دانش و تخصص فني زيادي داشته و روت کردن گوشي هاي مختلف با هم متفاوت است، اگر اطلاعات فني لازم را در اختيار نداريد، بهتر است قيد اين کار را بزنيد.
به طور کلي روت کردن گوشي براي بازگشت به نسخه قبلي ايده خوبي نيست و نبايد فراموش کرد که حرکت در دنياي تکنولوژي رو به جلو است و عقبگرد در آن مفهومي ندارد. قابليت هاي جديد، انتخاب هاي بيشتر، گزينه هاي جديدتر و سرعت بالاتر ارمغاني است که به روزرساني نسخه هاي بالاتر با خود به همراه مي آورد اما اگر فکر مي کنيد که نسخه قديمي در دستگاه شما بهتر کار مي کرد و اکنون به روزرساني مشکلاتي را براي شما ايجاد کرده، براي بازگرداندن همه چيز به حالت اول شتاب نکنيد. گاهي اشکالات به وجود آمده با يک عيب يابي ساده، برطرف مي شوند و نيازي به راه هاي پيچيده براي نصب نسخه قديمي نيست.
با اينحال در بيشتر مواقع، نصب نسخه جديد به راحتي صورت مي گيرد و با صرف زمان اندکي مي توان بهترين نتيجه را گرفت. براي پرهيز از هر گونه مشکل بهتر است در هنگام ارتقا اين موارد را در نظر داشته باشيم. قبل از هر چيز اجازه دهيد که ورژن جديد به طور کامل دانلود و نصب شود، در اينصورت رفع مشکلات احتمالي آسان تر خواهد بود.
روش جلوگيري از بروز مشکلات
از آنجا که بيشتر اختلالات در پروسه به روزرساني اتفاق مي افتد، بهتر است در اين زمان، نکات زير را در نظر بگيريد.
اندرويد گوشي را به روز رساني کنيم يا نه؟
از اطلاعات خود پشتيبان تهيه کنيد
قبل از به روزرساني از اطلاعات مهم روي گوشي خود، پشتيبان تهيه کنيد و در جايي غير از گوشي خود ذخيره کنيد. اين کار از آن جهت اهميت دارد که گاهي نصب آپديت هاي جديد باعث پاک شدن تمام يا قسمتي از اطلاعات موجود در گوشي مي شود. اگرچه معمولا اين اتفاق رخ نمي دهد اما بهتر است با اين کار براي مواجهه با مشکلات احتمالي آماده باشيد. البته قبل از تهيه پشتيبان، پاک کردن اطلاعات غيرضروري از گوشي مي تواند در بهبود عملکرد و افزايش سرعت آن موثر باشد.
زمان مناسبي را براي اين کار انتخاب کنيد
قبل از شروع مطمئن شويد که زمان کافي براي کامل کردن پروسه را در اختيار داريد، هرگز اين پروسه را نيمه تمام نگذاريد، احتمالات را در نظر بگيريد و وقت کافي براي آن صرف کنيد.
گوشي خود را شارژ کنيد
هر علتي که پروسه دانلود و نصب را با مشکل روبرو کند مي تواند دردسرساز باشد، بنابراين در حين نصب به روزرساني جديد از خاموش شدن گوشي جلوگيري کنيد. براي اين کار لازم است شارژ گوشي خود را چک کنيد. بهتر است اين ميزان کمتر از هشتاد درصد نباشد.
از وجود منابع جايگزين براي شارژ اطمينان حاصل کنيد تا در مواقع ضروري بتوانيد از آنها استفاده کنيد. به طور کلي براي انجام بهترين آپديت با صرف کمترين زمان، از کارهايي که ممکن است در کامل شدن اين پروسه وقفه اي به وجود آورد؛ اجتناب کنيد.
نتيجه گيري
اگر به روزرساني (آپگريد) مناسب گوشي شما به طور رسمي منتشر شد، در ارتقاي اندرويد خود شک نکنيد و اگر از گوشي قديمي تر استفاده مي کنيد براي گرفتن نسخه مربوط به گوشي خود، منتظر اعلام کمپاني بمانيد و از روت کردن گوشي براي نصب ورژن هاي بالاتر استفاده نکنيد چرا که با اين کار توازن بين سخت افزار و نرم افزار از بين مي رود و همچنين روت کردن سبب خارج شدن گوشي از گارانتي مي شود.
اگر پس از ارتقاي سيستم عامل اندرويد با مشکل روبرو شديد، جاي نگراني نيست. راه حل مشکل بسيار ساده است. ابتدا اپليکيشن يا اپليکيشن هاي مشکل ساز را پيدا کرده، آنها را پاک کنيد. در صورتي که حذف اپليکيشن ها مشکل را برطرف نکرد، پس از پشتيباني گيري از اطلاعات، گوشي خود را به حالت تنظيمات کارخانه بازگردانيد.
در نصب مجدد اپليکيشن ها دقت کنيد و از سازگاري آن با سيستم عامل خود اطمينان حاصل کنيد تا دوباره دچار مشکل نشويد. ترجيحا برنامه ها را يک به يک و با در نظر گرفتن فاصله زماني مناسب نصب کنيد تا بدافزارها را به راحتي شناسايي کنيد.
فرق آپگريد با آپديت چيست؟
در زندگي روزمره گاهي به افرادي برمي خوريم که اين 2 واژه را به جاي هم به کار مي برند و ما به عنوان شنونده متوجه منظور آنها مي شويم اما آيا واقعا تفاوتي بين آپديت و آپگريد وجود ندارد؟
آپگريد (ارتقا):
آپگريدها در حقيقت محصولات اصلي هستند که با اضافه شدن قابليت ها و امکانات جديد در سطح گسترده، نسبت به نسخه پيشين با تغييرات قابل توجهي مواجه شده اند و در واقع نسخه کاملا جديدي را به کاربر عرضه مي کنند. تغييرات عمده از ويژگي هاي آپگريد است. نسخه آپگريد شده يک نرم افزار به دليل حجم گسترده تغييرات، ممکن است با سخت افزار نسخه پيشين سازگاري نداشته باشد. آپگريدها معمولا براي نصب و استفاده نياز به نسخه قديمي تر ندارند و به طور مستقل روي دستگاه نصب مي شوند. از آنجا که توسعه و انتشار نسخه قبلي و ارتقاي آن نيازمند صرف زمان، انرژي و هزينه است، معمولا آپگريدها به صورت رايگان در اختيار کاربر قرار نمي گيرند.
آپديت (به روزرساني):
وقتي نسخه جديدي از يک نرم افزار وارد بازار مي شود، ممکن است اشکالاتي در آن وجود داشته باشد. معمولا شرکت ها خيلي زود متوجه اين اشکالات مي شوند و با ارائه آپديت هايي درصدد رفع آنها برمي آيند. بنابراين منشأ پيدايش آپديت ها برخي مشکلاتي است که پيش از عرضه محصول خود را نشان نداده اند و پس از عرضه آن، گزارش هاي کاربران و درخواست هايشان براي حل مشکلات، شرکت ها را وادار به ارائه اپديت جديد کرده است.
معمولا وظيفه رفع باگ هاي امنيتي، تغييرات جزيي در ظاهر و بهبود عملکرد نرم افزار در مقياس کوچک برعهده آپديت هاست. تعداد آپديت ها از آپگريدها بيشتر است و چون براي پايداري نرم افزار و رفع مشکلات احتمالي و بهبود جزيي آن به بازار عرضه مي شود، معمولا رايگان هستند.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب