پر بازدید ترین مطالب

اصول و رعایت تغذیه سالم در دختران نوجوان!


داشتن یک رژیم غذایی سالم لازمه زندگی همه افراد است اما برخی اقشار به این تغذیه سالم بیشتر نیاز دارند مانند دختران نوجوانی که مشغول تحصیل هستند. امروز می خواهیم درباره تغذیه سالم نوجوانان دختر و اضافه وزن و چاقی آنها با شما صحبت کنیم

اصول تغذیه سالم نوجوانان دختر

دختران نوجوان باید در زمینه تحصیلی اصول مهم را در نظر بگیرند و نکات مهم در این زمینه را مدنظر
داشته باشند تا دچار مشکلات مختلف نشوند اضافه‌وزن و چاقی از مهمترین اختلالاتی هستند که سلامت دختران جوان راتهدید میکند
کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مختلف به وسیله تغذیه سالم امکانپذیر خواهد بود بیماری کم‌خونی، قاعدگی نامنظم و ضعف در
تکامل استخوانی نیز در این سنین پدید خواهد آمد.

تغذیه سالم نوجوانان

تغذیه سالم نوجوانان دختر

دختران نوجوان نسبت به افزایش وزن شدیدا حساس هستند و به‌خاطر آن با مشکلات روان‌شناختی و جسمانی مختلفی روبه‌رو می‌شوند.

شاید فکر کنید که رژیم غذایی سالم برای دختران نوجوان باید شبیه به رژیم غذایی بزرگ‌سالان باشد، اما آن‌ها هنوز
درحال رشد هستند و اصولی مثل تعادل تغذیه‌ای و تثبیت عادت‌های تغذیه‌ای مطلوب از اهمیت خاصی در زندگی دختران نوجوان
برخوردار است.

دختران نوجوان، روزانه باید کالری مناسبی (نه خیلی کم و نه خیلی زیاد) را دریافت کنند.

این کار از چند جنبه دارای اهمیت است: فراهم کردن انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه، دریافت کردن ویتامین‌ها و مواد
مغذی مهم، به حداکثر رساندن قد و حفظ وزن در محدوده سالم.

چاق بودن در دوران نوجوانی، به‌طور کلی به مشکلات مختلفی در ادامه زندگی منجر می‌شود.
دختران نوجوانی که دارای اضافه‌وزن هستند، معمولا با شروع زودهنگام بیماری‌های مزمن مواجه می‌گردند، مثل بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، فشار
خون بالا، دیابت نوع ۲، آسم و آپنه خواب.

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های (CDC) آمریکا، داشتن اضافه‌وزن می‌تواند عزت نفس در دوران جوانی را تضعیف
کند و نقش موثری در عملکرد تحصیلی و اجتماعی ضعیف داشته باشد.
مطالعات علمی نشان داده‌اند، دخترانی که به خودشان گرسنگی می‌دهند، یا درون چرخه پُرخوری و کم‌خوری در نوسان هستند، به‌اندازه
کافی کالری دریافت نمی‌کنند.
این کمبود، خطر ابتلا به کمبودهای تغذیه‌ای را افزایش می‌دهد و درنهایت به مشکلاتی مثل بیماری کم‌خونی، قاعدگی نامنظم و
ضعف در تکامل استخوانی منجر می‌شود.

جزئیات بیشتر درباره توصیه‌های تغذیه‌ای برای فصل پاییز

کارشناس طب ایرانی توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها در فصل پاییز ارایه داد.

تغذیه سالم نوجوانان

تغذیه سالم نوجوانان در پاییز

محمود قادری کارشناس طب ایرانی اظهار داشت: مزاج پاییز مخالف خون است و به پیدایش خون کمک نمی‌کند؛ از آنجا که تابستان قبلا مقداری از خون را تقلیل داده است، خون در پاییز بسیار کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینوه در این فصل باید از مصرف غذاهای بسیار گرم پرهیز کرد گفت: مزاج این فصل همان طور که ذکر شد، خشک بوده و باید از مصرف غذاهایی مانند گوشت‌های مانده و ادویه‌های گرم پرهیز کرد. همچنین نوشیدن آب سرد موجب ضعف حلق و تارهای صوتی شده و با توجه به شیوع زیاد بیماری های تنفسی در این فصل بهتر است از نوشیدن آب سرد پرهیز کرد.

قادری تصریح کرد: در این فصل سر خود را به ویژه در اوایل صبح که هوا سرد است بپوشانید به دلیل اینکه هوای سرد موجب بسته شدن منافذ پوستی شده و بسته شدن این منافذ سبب می شود که بخارات دفع نشود و تجمع آنها در سر باعث بروز برخی بیماری‌ها از جمله زکام و سرفه خواهد شد.

این کارشناس طب ایرانی گفت: در این فصل بهتر است از اسکان در دوری از مکان سرد پرهیز شود همچنین اجتناب از خوابیدن در مکان سرد و حمام با آب سرد توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در این فصل باید در مصرف میوه‌ها تعادل به خرج داد گفت: زیاده روی در مصرف میوه در این فصل مضر است. از میوه های مناسب این فصل می توان به سیب، به و انار گلابی اشاره کرد.
وی در پایان گفت: استفاده از میوه انار باعث رقیق شدن خون و کاهش غلظت آن بسیار موثر است.

سلامتیسم و فارس



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب