پر بازدید ترین مطالب

اشتباهات بهداشتي که هر روز انجام مي‎دهيد


اشتباهات بهداشتي که هر روز انجام مي‎دهيد

خبرگزاري آريا – برترين ها – ترجمه از پرديس بختياري: اکثر ما فکر مي کنيم که بهداشت فردي را به درستي رعايت مي کنيم. ما ياد گرفتيم که به حمام برويم، ناخن هايمان را کوتاه کنيم، بدن مان را با صابون بشوييم… اما رعايت بهداشت فردي آنقدرها هم که ما فکر مي کنيم، ساده نيست. اکثر ما در اين مورد عاداتي داريم که اشتباه است. اگر دوست داريد با اين عادات اشتباه آشنا شويد، در ادامه مطلب با ما همراه باشيد.
1. گذاشتن دست زير چانه
آيا تا به حال دقت کرده ايد که در طول روز دست هايتان چند بار به صورت تان برخورد مي کند؟ در واقع هر بار که دست هايتان را به صورت تان مي زنيد، ميکروب هاي بيشتري را به پوست صورت تان منتقل مي کنيد. به عنوان مثال با قرار دادن دست تان زير چانه، نه تنها جرم ها به صورت شما منتقل مي شود، بلکه پوست صورت تان نيز کشيده شده که به تبع موجب چين و چروک و پيري زودرس پوست مي شود. اگر چه ترک اين عادت سخت است اما هر چه زودتر آن را کنار بگذاريد، به نفع زيبايي تان است.
اشتباهات بهداشتي که هر روز انجام مي‎دهيد
2. شستن صورت پس از ورزش
اگر چه شستن صورت پس از ورزش حال آدم را سر جايش مي آورد و حس شادابي مي بخشد اما بهتر است که اين کار را قبل از ورزش انجام دهيد.
زماني که شما عرق مي کنيد، در واقع صورت تان را پاک سازي مي کنيد و کثيفي ها و جرم ها را از منافذ پوستي تان دور مي کنيد. اما اگر در اين شرايط صورت تان کثيف باشد، نه تنها پاک سازي صورت نمي گيرد، بلکه عرق کردن موجب آکنه و جوش هاي پوستي نيز مي شود. بنابراين بهتر است که قبل از ورزش صورت تان را بشوييد. در اين صورت پس از عرق کردن تنها پوست تان آب و نمک توليد مي کند که براي پوست نيز بي ضرر است.
3. حمام آب داغ
در روزهاي سرد سال، هيچ چيز بهتر از يک دوش آب گرم حال آدم را جا نمي آورد و خستگي را بر طرف نمي کند اما آيا مي دانيد که آب داغ براي پوست و موهايتان مضر است؟ کمي گرماي آب به پوست آسيبي نمي رساند اما آب داغ، از آنجا که منفذهاي پوست را باز مي کند، موجب از بين رفتن روغن طبيعي پوست شده و آن را پس از مدتي خشک مي کند. اين اتفاق در مورد موهاي شما هم صادق است. بنابراين اگر مي خواهيد که از خشکي پوست و مويتان جلوگيري کنيد، از گرفتن حمام آب داغ خودداري کنيد.
4. استفاده از لوسيون بدن ساعت ها پس از حمام
شايد زماني که صبح از خواب بيدار مي شويد و دوش مي گيريد، به دليل اين که بايد زود از خانه خارج شويد، زمان کافي براي استفاده از لوسيون بدن نداشته باشيد يا شايد فکر کنيد که بهتر باشد اين کار را به چند ساعت بعد موکول کنيد اما آيا مي دانيد لوسيوني که فورا بعد از حمام زده نشود، هيچ تاثيري بر پوست تان ندارد؟
به همين دليل بهتر است که فورا پس از خارج شدن از حمام خودتان را خشک کرديد و لوسيون يا مرطوب کننده را به پوست تان بزنيد. از مالش پوست با حوله نيز خودداري کنيد. اين را هم يادتان باشد که لوسيون را تنها به پوست بدن تان بزنيد و براي پوست صورت از کرم هاي مخصوص صورت استفاده کنيد.
5. استفاده زياد از صابون هنگام دوش گرفتن
حتما براي شما هم پيش آمده که زمستان ها پوست تان خشک شود. به جاي اين که مرتب از کرم هاي مرطوب کننده براي نرمي پوست تان استفاده کنيد، بهتر است که مصرف صابون تان را کم کنيد. اگر جزو افرادي هستيد که هر روز به حمام مي روند و بدن شان را با صابون مي شويند، بهتر است که اين عادت را ترک کنيد زيرا استفاده بيش از حد صابون، پوست را دچار ترک و خشکي مي کند.
6. عدم استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان
حتما اين نکته را بارها شنيده ايد اما اگر تا به حال پشت گوش مي انداختيد، حال زمانش است که آن را جدي تر بگيريد. فرقي نمي کند که هوا آفتابي است يا باراني و ابري، کرم ضد آفتاب بايد هر 365 روز سال استفاده شود.
اشتباهات بهداشتي که هر روز انجام مي‎دهيد
7. دوش نگرفتن پس از ورزش
شايد پس از يک ساعت ورزش سنگين، آنقدر خسته باشيد که بخواهيد کمي استراحت کنيد سپس دوش بگيريد اما اين را بدانيد عرقي که روي پوست تان بماند، موجب آکنه، التهاب و ديگر بيماري هاي پوست مي شود. به همين دليل نه تنهاي بايد به سرعت پس از ورزش لباس هايتان را عوض کنيد، بلکه بايد دوش هم بگيريد زيرا هر چه زمان کمتري باکتري ها روي پوست تان بمانند، به نفع تان است.
هنگام دوش گرفتن نيز بدن تان را با شامپوي بدن ضد باکتري بشوييد، از تمييزي قسمت هايي از بدن که با لوازم ورزشي در تماس بوده نيز اطمينان حاصل کنيد.
اما اگر به سرعت پس از ورزش و عرق کردن، نمي توانيد به حمام برويد، نگران نشويد. فقط کافي است که لباس هاي عرق کرده تان را از تن درآوريد، سپس با يک دستمال مرطوب پوست تان را تمييز کنيد.
8. استفاده از يک ليف به مدت طولاني
آيا تا به حال به اين فکر کرده ايد که ليف حمام تان را چه زماني خريده ايد؟ يا از چه زماني در حال استفاده از آن هستيد؟ اگر يادتان نمي آيد، پس زمان آن است که عوضش کنيد. حوله و ليف مي توانند باکتري ها را به خود جذب کنند، به همين دليل سعي کنيد که پس از حمام آنها را خشک نگه داريد و هر چند وقت يک بار هم آنها را عوض کنيد.
9. دوش گرفتن در صبح
دوش گرفتن در صبح يک عادت خوب است که شما را نيز براي يک روز کاري آماده مي کند. اشکالي در اين کار وجود ندارد اما کارشناسان معتقدند که دوش گرفتن در انتهاي شب براي بدن بهتر است.
دوش گرفتن در انتهاي شب موجب خواب راحت تر مي شود. علاوه بر آن، شما تمام کثيفي هايي که در طول روز روي پوست تان جمع شد را از بين مي برديد، در نتيجه بدن شما در طول خواب قادر به نفس کشيدن خواهد شد که همين امر از ايجاد آلرژي هاي پوستي نيز جلوگيري مي کند. بنابراين بد نيست عادت دوش گرفتن تان را از صبح به شب منتقل کنيد تا از فوايد آن نيز بهره مند شويد.
10. نشستن شت هاي آرايشي
شستن شت هاي آرايشي يکي از کارهاي مهمي است که بايد هر چند وقت يک بار آن را انجام داد، اما معمولا خانم ها از انجام آن سر باز مي زنند. اين کار تنها چند دقيقه از زمان شما را مي گيرد و در عوض مي تواند پوست تان را از کثيفي ها و باکتري ها دور کند. باکتري هاي موجود روي اين لوازم مي توانند آسيب جدي به پوست شما بزنند بنابراين شستن آنها به طور مرتب، مهمترين کاري است که بايد در مورد لوازم آرايش تان انجام دهيد.
براي شستن آنها از آب و صابون استفاده کنيد، سپس آنها را به طور افقي روي سطحي بگذاريد تا خشک شوند.
اشتباهات بهداشتي که هر روز انجام مي‎دهيد
11. استفاده مدام از دهان شويه
استفاده از دهان شويه به نظر عادتي مناسب مي آيد اما مي تواند برايتان مضر باشد. از آنجا که پايه اين ماده الکل است، استفاده زياد از آن دهان را دهيتراته يا خشک مي کند که به تبع زمينه براي ايجاد بوي بد دهان نيز فراهم مي‌شود. به همين دليل بهتر است که از دهان شويه هاي بدون الکل استفاده کنيد. دهانشويه‌هاي فاقد الکل گرچه مزيت الکل را ندارند، اما مضرات حاصل از آن را نيز ايجاد نمي‌کنند و ايمن‌تر هستند.
12. مسواک زدن پس از مصرف قهوه
حتما شنيده ايد که قهوه براي دندان ها مضر است، شايد فکر کنيد که مسواک زدن پس از مصرف قهوه مي تواند مانع از آسيب دهان شود اما اشتباه کرده ايد.
دندانپزشکان توصيه مي‌کنند به ويژه در مواردي که از مايعات اسيدي يا مواد غذايي ادويه دار استفاده مي‌کنيد حتما بين نيم تا يک ساعت صبر کنيد و پس از آن مسواک بزنيد. مسواک زدن دندان ها ظرف نيم ساعت بعد از مصرف يک وعده غذايي يا نوشيدن يک فنجان قهوه مي‌تواند آسيب جدي به دندان ها وارد کند. پس از مصرف مايعات يا مواد غذايي اسيدي، اين اسيد مي‌تواند ميناي دندان و حتي لايه زيرين آن موسوم به دنتين را تخريب کند.
اگر زمان مسواک زدن دندان ها مناسب نباشد يعني ظرف 20 دقيقه تا نيم ساعت پس از صرف غذا يا نوشيدني‌ها، اسيد موجود در مواد غذايي به سطح عميق‌تر دندان ها راه پيدا مي‌کند و در نتيجه خيلي سريع تر موجب پوسيدگي و تخريب دندان ها مي‌شود.
اشتباهات بهداشتي که هر روز انجام مي‎دهيد



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب