پر بازدید ترین مطالب

ابتر ماندن مطالعات دانشگاهی، آسیب‌ مهم فضای پژوهش و فناوری کشور


پژوهش

دکتر احسان گرایی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه اولویت‌های هفته پژوهش را می‌توان در دو محور کلی تقسیم‌بندی کرد، اظهار کرد: اولویت پژوهش تشویق و ترویج پژوهش و فناوری است که شامل قدردانی از پژوهشگران، فناوران و صاحبان ایده‌های نو در سطوح مختلف دانشگاهی و سازمانی است. 

وی با بیان اینکه باید به مسأله ترویج پژوهش و فناوری توجه ویژه‌ای داشت، اضافه کرد: اهمیت و جایگاه پژوهش و فناوری و فرآورده‌های آن باید به بطن جامعه راه یابد و مردم از نزدیک شاهد تأثیرگذاری پژوهش و فناوری بر وجوه مختلف زندگی‌شان باشند.

عضو هیأت علمی و معاون مدیریت امور پژوهشی دانشگاه لرستان با تاکید بر اینکه فراهم آوردن فضای تعامل اثربخش و حمایتی بین تولیدکنندگان پژوهش و فناوری و سرمایه‌گذاران بخش‌های دولتی و خصوصی ضرورت دارد، بیان کرد: تصور کنید که یک تیم پژوهشی حاصل چندین سال مطالعه و پژوهش خود را در قالب یک نمونه آزمایشگاهی به نمایش می‌گذارد؛ اگر کسی حاضر به حمایت از آن نشود، بی‌شک نتیجه‌ای جز سرخوردگی نخواهد داشت.

گرایی با بیان اینکه ضرورت دارد سازوکاری برای حمایت از صاحبان ایده‌های برتر طراحی شود تا حاصل این تعامل و حمایت در نمایشگاه‌های سال‌های آینده ارائه شود، اظهار کرد: این امر سبب می‌شود تا افراد احساس کنند که حاصل تلاش‌های آن‌ها دیده خواهد شد و هفته پژوهش و فناوری فعالیتی صرفاً تشریفاتی نیست.

این مدرس دانشگاه لرستان با بیان اینکه به نظر می‌رسد شرط لازم برای آسیب‌شناسی فرایند برگزاری هفته‌ پژوهش و فناوری استان و بهبود مستمر آن داشتن یک دبیرخانه ثابت و فعال در طول سال است، خاطر نشان کرد: این دبیرخانه باید به طور مستمر جلساتی را برگزار و درباره موضوعات مختلف همانند معیارهای انتخاب پژوهشگران برتر سازمان‌های اجرایی، نحوه برپایی نمایشگاه، مکان برگزاری، شرح وظایف هر یک از کمیته‌ها به طور دقیق و سایر امور مربوطه بحث و گفت‌وگو کند و نتیجه را در قالب یک برنامه مدون برای تعیین و تکلیف به رئیس ستاد ارائه دهند.

گرایی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین آسیب‌های فضای آموزش و پژوهش در کشور نگاه جزیره‌ای به این حوزه است، خاطر نشان کرد:  ورودی نظام آموزش عالی، دانش‌آموزانی هستند که خروجی نظام آموزش و پرورش کشور هستند، از این رو در گام نخست آموزش و پرورش باید حس کنجکاوی بچه‌ها را به درستی پرورش داده و آن‌ها را به روحیه پرسشگری و تفکر انتقادی مجهز سازد تا این افراد با حداقل‌های مهارت لازم برای پژوهش وارد فضای آموزش عالی شوند.

عضو هیأت علمی و معاون مدیریت امور پژوهشی دانشگاه لرستان با تاکید براینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای تکمیل فرایند پرورش پژوهشگران باید نخست به محیط کار آینده آن‌ها توجه کنند، افزود: آنها باید تلاش کنند که دانشجویان را به نگرش، دانش و مهارت‌های لازم تجهیز کنند.

وی مهم‌ترین ابزار دانشگاه برای ترغیب روحیه پژوهش را برنامه درسی و محتوای آن، استادان و شیوه‌ و ابزارهای یاددهی و یادگیری برشمرد و یادآور شد: این سه جزء کاملاً به یکدیگر وابسته بوده و تغییر در هر جزء لازمه تغییر در جزء دیگر خواهد بود. برای مثال ارائه برنامه‌های درسی به‌روز با شیوه‌های تدریس قدیمی چندان تأثیرگذار نخواهد بود.

گرایی یکی از آسیب‌های مهم فضای پژوهش و فناوری کشور را ابتر ماندن مطالعات دانشگاهی عنوان و خاطر نشان کرد: مهم‌ترین اقدام موردنیاز در حال حاضر تسهیل همکاری بین دانشگاه، صنعت و دولت است، دانشگاه‌ تولیدکننده دانش و صنعت ارائه‌دهنده خدمات و محصولات بوده و دولت باید این رابطه را تسهیل بخشد.

دبیر کمیته اجرایی ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان با بیان اینکه این مسأله به طرز تفکر و نوع نگاه مدیران این سازمان‌ها به مقوله پژوهش برمی‌گردد، بیان کرد: تا زمانی که مسئولان، سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش و فناوری را هزینه بدانند، مطمئناً تمایلی به فعالیت در این عرصه نخواهند داشت، اما اگر مدیران ما به این نتیجه برسند که منفعت و سودآوری حاصل از سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش بوده و در نهایت باعث بهبود عملکرد سازمانشان خواهد شد، با میل و رغبت بیشتری در پژوهش پیش‌قدم خواهند شد. 



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب