پر بازدید ترین مطالب

آينده‌ي شبکه‌هاي اجتماعي چگونه خواهد بود؟


                 آينده‌ي شبکه‌هاي اجتماعي چگونه خواهد بود؟

خبرگزاري آريا – روزنامه هفت صبح: انتخابات سال 2016 آمريکا زمان دردناکي براي بسياري از آمريکايي ها بود. اثر آن به حدي شديد بود که روانشناسان همچنان درباره اضطراب پس از انتخابات، با وجود آنکه ماه ها از آن زمان گذشته، صحبت مي کنند. همه آن اضطراب ها و خستگي ها کجا شکل گرفتند؟
بسياري شبکه هاي اجتماعي را بابت نتايج انتخابات سرزنش کردند و بر اين عقيده بودند که نحوه انتشار اخبار درست و جعلي در اين اتفاق موثر بوده است. شبکه هاي اجتماعي و نقش آن در انتشار اخبار سياسي قابل چشم پوشي نيست و اين نقش را نه مي توان ناديده گرفت و نه مي توان از خستگي هاي ناشي از آن رهايي يافت. اما اين تنها تغييري نيست که در نقش شبکه هاي اجتماعي رخ داده است.
جمعيت شناسي شبکه هاي اجتماعي در حال تغيير است. نوجوانان از فيسبوک مهاجرت کرده اند و بسياري اصلا به اين شبکه ملحق نمي شوند چرا که والدين آنها از کاربران آن هستند. در سال 2016 تعداد کاربران، ارتباطات کاربران نيز به انتشار اخبار و الگوهاي رفتاري تقليل پيدا کرده است.
جين ديويس، موسس شبکه اجتماعي «کپشور» به نکات جالبي درباره تغييراتي که شبکه هاي اجتماعي در سال 2017 و سال هاي بعد خواهدداشت اشاره کرده است؛ در ادامه تعدادي از آنها را مرور مي کنيم.
1. يکي از اولين شبکه هاي اجتماعي فرنداستر بود. اين شبکه اجتماعي همانطور که از نامش پيداست با هدف نگهداري از دوستي ها ساخته شده بود. به همين ترتيب ماي اسپيس و فيسبوک شکل گرفتند. البته آنها کمي پيشرفت کردند و به برند شخصي توجه بيشتري نشان دادند و درواقع تلاش کردند تا يک گام فراتر از دوستي گذاشته و به رويدادهاي جاري زندگي افراد و جامعه ملحق شوند. پلتفرم هاي اجتماعي به يک ابزار انتشار براي افراد و شرکت ها تبديل شده اند.
هفت نما از آينده شبکه هاي اجتماعي
اين موضوع وقتي قصد داشته باشيد موضوع مهمي را با افراد کثيري در ميان بگذاريد، بسيار ارزشمند است. اين ابزارها ديگر کمتر براي انتشار عکس هاي کودکان يا برقراري ارتباط با اعضاي خانواده به شمار مي روند.
2. تاکنون پست ها و مطالبي که افراد در شبکه هاي اجتماعي منتشر مي کردند، به عکس ها، فيلم ها و نوشته ها محدود بود. با پيشرفت تکنولوژي و به دست آمدن امکانات تازه، عطش افراد براي به اشتراک گذاشتن تجربه هاي تازه در اين زمينه ها بيشتر خواهدشد. جين لويس مي گويد: «همان طور که روزي شگفت زده به يک نوار کاست گوش مي کرديم با در دست داشتن تلفن هاي هوشمند اين حس را دوباره تجربه خواهيم کرد.»
3. خدمات حرفه اي پرطرفدار خواهندشد! البته اين يکي کمي ضدبصيرت به شمار مي رود چرا که افراد براي تجربه هايي که در شبکه هاي اجتماعي به دست مي آورند، بايد متحمل پرداخت هزينه شوند. براي تغيير بينش قبلي دو اتفاق رخ خواهدداد. يک، نياز به داشتن يک شبکه شخصي تر، با قابليت ذخيره داستان ها و عکس هاي با کيفيت بالا براي آيندگان، دو، يافتن مکاني به دور از تبليغات دائمي که از جمله مهمترين دلايل فعاليت شبکه هاي اجتماعي حرفه اي يا پرميوم خواهدبود.
4. گوگل پلاس قبلا چيزي شبيه اين را تجربه کرده بود اما به دليل اين که افراد پست هاي اشتباه در گروه هاي مختلف مي ديدند به دلزدگي آنها منتهي شد. اما گروه بندي شبکه هاي اجتماعي دوباره به روي صحنه باز خواهدگشت. بدين ترتيب اگر بخواهيد کسي موضع گيري شما درباره يک موضوع خاص يا حساس را نبيند، مي توانيد آن شخص را در خارج از دايره بحث ها و محتواي مرتبط با آن حوزه خاص قرار دهيد. مثلا اگر محتواي سياسي منتشر مي کنيد، مي توانيد گروهي براي غيرسياسي ها در نظر بگيريد و اين محتواي خود را دور از چشم آنها قرار دهيد.
هفت نما از آينده شبکه هاي اجتماعي
5. حريم خصوصي و اهميت آن در شبکه هاي اجتماعي از ابتداي شکل گيري آنها وجود داشته است و روز به روزپررنگ تر مي شود. پس بايد انتظار داشته باشيم که شبکه هاي اجتماعي در آينده ايده هاي پيشرفته تري براي حريم خصوصي پروفايل ها داشته باشند.
6. بارها گفته شده است که اينترنت با جوهري نوشته شده که نمي توان آن را پاک کرد و در آينده نيز کاربران ني خواهند آن را از بين ببرند. کاربرها مي خواهند شبکه اجتماعي آنها مانند يک کپسول زمان وجود داشته باشد و زندگي آنها را ضبط کند. سازندگان پلتفرم هاي هوشمند دانسته اند که پست ها نبايد به يک شليک لحظه اي در زمان محدود شود و بعد هم در ظرف چند ثانيه به فراموشي سپرده شود؛ بلکه مي خواهند محتوا چندين چهره داشته باشد و تعاملي باشد که نويسندگان بسياري را در بر گيرد و هر يک از آنها بتوانند داستان خود را بيان کنند.
7. شبکه هاي اجتماعي اصلي و معروف در برابر تغيير مقاومت مي کنند و هم چون ماشين هاي لنگان و آهسته را ه خود را مي پيمايند. مدل هاي آينده پلتفرم هاي پيشين را ديده اند و مي خواهند امور را به يک سطح تازه از موفقيت سوق دهند و به همين دليل براي کشف و گشايش راه هاي تازه آماده اند. آنها راه هاي بسياري براي مديريت مخاطبين، دوست شدن با ديگران، مديريت رابط کاربري و غيره را امتحان خواهندکرد.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب